REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19 – czy to oznacza powrót uczniów do nauki zdalnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nauka zdalna, COVID-19, zagrożenie epidemiczne, zawieszenie zajęć lekcyjnych, szkoła
Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19 – czy to oznacza powrót uczniów do nauki zdalnej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce, od lipca 2024 r. odnotowywany jest znaczny wzrost liczby zachorowań na COVID-19. We wrześniu, do jeszcze większego przyrostu zakażeń wirusem SARS-CoV-2, przyczynił się powrót uczniów do szkół i przedszkoli, a na przełomie października i listopada – przewiduje się wystąpienie szczytu zachorowań. Czy w związku z powyższym – uczniom grozi powrót do nauki zdalnej? W jakich przypadkach – ze względu na sytuację epidemiologiczną – w szkołach może zostać wprowadzona nauka zdalna? 

Czy wystąpienie zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną, może stanowić podstawę do zawieszenia zajęć w szkołach? 

Wystąpienie zagrożenia epidemicznego, to jedna z przyczyn, dla której ustawodawca dopuszcza zawieszenie zajęć w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub w innej placówce (w tym m.in. w placówce oświatowo-wychowawczej, placówce kształcenia ustawicznego oraz placówce artystycznej). Zawieszenia zajęć – ze względu na aktualnie panującą w kraju sytuację epidemiologiczną, jeżeli może ona stanowić zagrożenie dla zdrowia uczniów (lub przedszkolaków) – może dokonać dyrektor szkoły, przedszkola lub innej placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, pod warunkiem uzyskania uprzedniej: 

REKLAMA

  • zgody organu prowadzącego (którym w przypadku szkoły jest minister, jednostka samorządu terytorialnego bądź inna osoba prawna lub fizyczna) oraz 

  • pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego

Zawieszenie zajęć dokonywane jest na czas oznaczony i może dotyczyć całej szkoły lub innej placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć, albo odpowiednio – określonej grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy lub etapu edukacyjnego. W przypadku przedszkoli natomiast – dopuszczalne jest wyłącznie zawieszenie zajęć obejmujące całą placówkę. 

W jakich przypadkach – ze względu na wystąpienie zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną – w szkołach może zostać wprowadzona nauka zdalna?

Jeżeli – ze względu na zagrożenie związane z sytuacją epidemiologiczną – zawieszenie zajęć w szkole, przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub odpowiednio – innej placówce – dokonywane jest na okres powyżej dwóch dni wówczas, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, zobowiązani są do zorganizowania dla uczniów (lub odpowiednio – przedszkolaków) zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (czyli tzw. nauki zdalnej). Zajęcia te, muszą zostać zorganizowanie nie później niż trzeciego dnia zawieszenia zajęć. Od organizacji dla uczniów (lub odpowiednio – przedszkolaków) nauki zdalnej, w przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni – dyrektor szkoły, przedszkola lub innej placówki może odstąpić wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Jakie są zasady organizacji nauki zdalnej?

Nauka zdalna organizowana jest z przede wszystkim z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji pomiędzy nauczycielem, uczniem i rodzicem. Może być jednak również realizowana poprzez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się przez niego ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych zadań, jak i w dowolny inny sposób, o ile umożliwia on kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

Dyrektor szkoły przedszkola lub odpowiednio – innej placówki, zobowiązany jest do organizacji nauki zdalnej z uwzględnieniem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodniach,

  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu,

  • możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć oraz

  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

REKLAMA

W przypadku, gdy nauka zdalna jest wprowadzana na okres powyżej 30 dni – dyrektor szkoły zobowiązany jest ponadto do zapewnienia uczniom i rodzicom (w miarę ich potrzeb i możliwości organizacyjnych szkoły) – możliwości konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne. Konsultacje te – również w miarę możliwości – powinny odbywać się w bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością – jeżeli, ze względu na rodzaj tej niepełnosprawności – nie mogą oni realizować zajęć w formie nauki zdalnej w swoim miejscu zamieszkania – dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, organizuje dla takiego ucznia zajęcia na terenie danego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:

  • w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub

  • w formie nauki zdalnej,

jeżeli możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie tego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia.

Czy w przypadku wprowadzenia przez szkoły nauki zdalnej – rodzicom przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia lub zasiłku opiekuńczego? 

REKLAMA

W przypadku nieprzewidzianego zamknięcia przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko (do którego zaliczyć można również zawieszenie zajęć spowodowane zagrożeniem związanych z panującą sytuacją epidemiologiczną) – rodzice dziecka, posiadający ubezpieczenie chorobowe (zarówno te obowiązkowe, np. wynikające ze stosunku pracy, jak i dobrowolne, np. wynikające z prowadzenia własnej działalności gospodarczej) – mogą skorzystać z 60 dni opieki nad dzieckiem, za czas której przysługiwać im będzie zasiłek opiekuńczy, w wysokości 80% podstawy wymiaru zasiłku, czyli – w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę – przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego za okres ostatnich 12 miesięcy, a jeżeli okres zatrudnienia jest krótszy – za pełne miesiące kalendarzowe podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Co bardzo istotne – uprawnienie to nie obejmuje jednak wszystkich dzieci, a wyłącznie te, które nie ukończyły jeszcze 8 roku życia. W powyższych okolicznościach, płatna opieka nie będzie również przysługiwała rodzicowi, jeżeli we wspólnym gospodarstwie domowym – zamieszkuje inny członek rodziny (np. babcia lub dziadek), który może zaopiekować się dzieckiem

W celu otrzymania zasiłku opiekuńczego na powyższych zasadach – rodzic musi złożyć u pracodawcy (płatnika składek ubezpieczeniowych) lub odpowiednio – bezpośrednio w ZUS – wniosek o zasiłek opiekuńczy na druku Z-15A z załączonym do niego oświadczeniem o nieprzewidzianym zamknięciu przedszkola lub szkoły.

Odnotowywanych jest coraz więcej zachorowań na COVID-19 – czy uczniom grozi powrót do nauki zdalnej?

Według danych Ministerstwa Zdrowia – w dniu wczorajszym (tj. 23 września 2024 r.), w Polsce, przeprowadzono 5 794 testy w kierunku zakażenia wirusem SARS-COV-2, z których 3 021 dało wynik pozytywny. Eksperci ostrzegają jednak, że realna liczba zakażeń może być jeszcze wyższa, gdyż wiele osób nie zgłasza objawów choroby lub nie wykonuje testów. W ostatnim czasie, przychodnie POZ i apteki alarmują również, że brakuje szczepionek i testów na COVID-19. Informację tę potwierdził lek. Tomasz Zieliński z Porozumienia Zielonogórskiego – „Obecnie nie ma możliwości zapisania się na szczepienia przeciw COVID-19 w poradniach POZ i aptekach. Zabrakło dawek nowych szczepionek.” Dyrektorzy szkół natomiast, apelują do uczniów o zachowanie szczególnej higieny – „Staramy się przypominać, że trzeba myć ręce. Jeżeli jesteś chory, to załóż maseczkę, żeby nie zarazić innych” – mówiła Angelika Mróz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 126 w Krakowie, jak poinformowało TVP3 Kraków. 

Zgodnie z informacjami przekazanymi w pierwszej połowie września przez ww. telewizję – rośnie także liczba małych pacjentów na Oddziale Chorób Infekcyjnych i Pediatrii Szpitala S. Żeromskiego w Krakowie. Jest problem z wolnymi łóżkami i to nie tylko z powodu COVID-u. Lek. Agnieszka Juranek z Oddziału Chorób Infekcyjnych i Pediatrii Szpitala S. Żeromskiego w Krakowie przekazała, że na oddziale „pojawiały się dzieci z silnymi bólami głowy, gorączką, wymiotami i u bardzo wielu z nich potwierdziliśmy enterowirusowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, czego aż w takim nasileniu w zeszłych latach nie obserwowaliśmy”. Jerzy Karpiński, dyrektor Wydziału Zdrowia w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku, w rozmowie z reporterką TVN24, przyznał natomiast, że – „szczyt zachorowań przewidywany jest na koniec października i początek listopada”

Czy w związku z powyższym, uczniom, w najbliższym czasie, grozi powrót do nauczania zdalnego? Na chwilę obecną, dyrektorzy placówek jeszcze go nie wprowadzają, a rządzący nie zabrali głosu w tej sprawie. Podstawy prawne do wprowadzenia nauki zdalnej ze względu na aktualnie panującą w kraju sytuację epidemiologiczną, jeżeli zacznie ona stanowić zagrożenie dla zdrowia uczniów, jednak istnieją, dlatego – warto bacznie przyglądać się obrotowi wydarzeń. 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1604)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1520)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2.09.2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r., poz. 1903)

  • Ustawa z dnia 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2780)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA