REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aż 25 razy NIE dla asystencji osobistej w prezydenckim projekcie. To co zostanie? Pytają niepełnosprawni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
nie, asystencja osobista, niepełnosprawni
Aż 25 razy NIE dla asystencji osobistej w prezydenckim projekcie. To co zostanie? Pytają niepełnosprawni
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Aż 25 razy NIE dla asystencji osobistej w prezydenckim projekcie. To co zostanie? Pytają niepełnosprawni. Projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami ma ogromne znaczenie dla zapewnienia im niezależności i wsparcia w codziennym życiu. Asystencja osobista to kluczowa forma pomocy, dzięki której osoby z niepełnosprawnościami mogą samodzielnie funkcjonować i podejmować codzienne wyzwania. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych dokonało porównania między prezydenckim a rządowym projektem. Niestety w zakresie podstawowych uprawnień i udogodnień, w prezydenckim projekcie możemy zobaczyć aż 25 razy: NIE, a a rządowym 25 razy: TAK.

Czym jest asystencja osobista?

Asystencja osobista to usługa skierowana do osób wymagających intensywnego wsparcia, obejmująca pomoc w czynnościach, których nie mogą wykonać samodzielnie. Asystenci pomagają w takich zadaniach jak ubieranie się, pielęgnacja, poruszanie się po mieście, zakupy, podawanie leków, a nawet wspierają w pracy zawodowej i utrzymywaniu kontaktów społecznych. Ważne jest, że asystent osobisty nie jest opiekunem, członkiem rodziny ani wolontariuszem – to specjalistyczna forma wsparcia.

REKLAMA

REKLAMA

Prezydencki projekt ustawy o asystencji osobistej

Kancelaria Prezydenta RP pracowała nad projektem ustawy od 2022 roku, jednak przygotowano go bez wystarczającego udziału osób z niepełnosprawnościami i praktyków w zakresie asystencji osobistej. Po znacznym opóźnieniu projekt trafił do Sejmu, ale okazało się, że nie jest całkowicie zgodny z Konwencją ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami ani ze Standardem Asystencji Osobistej. Większość uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych, szczególnie tych wskazujących na konieczność istotnych zmian, została odrzucona. Sprawa więc utknęła w miejscu.

Rządowy projekt ustawy o asystencji osobistej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS), wraz z partnerami, stworzyło projekt ustawy o asystencji osobistej zgodny z Konwencją ONZ. Konsultowano go przez długi z wieloma grupami osób z niepełnosprawnościami. Doświadczenia, uwagi, postulaty, opinie zostały wykorzystane przy tworzeniu rządowego projektu ustawy, który ujrzał światło dzienne. Aktualnie projekt ustawy o asystencji osobistej został skierowany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów (SKRM). To kluczowy etap procesu legislacyjnego, który znacząco przybliża do stworzenia trwałego i powszechnie dostępnego systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami.

Aż 25 razy NIE dla asystencji osobistej w prezydenckim projekcie. To co zostanie? Pytają niepełnosprawni

  1. Asystencja osobista dla dzieci i młodzieży: NIE.
  2. Możliwość przenoszenia godzin na kolejne miesiące: NIE.
  3. Możliwość swobodnego wyboru realizatora asystencji osobistej: spośród samorządu lub różnych NGO: NIE.
  4. Możliwość samodzielnego zatrudniania asystenta osobistego przez użytkownika: NIE.
  5. Wykorzystanie specjalistycznego doświadczenia organizacji pozarządowych jako możliwych realizatorów: NIE.
  6. Zagwarantowanie realnej możliwości wyboru kandydatów na asystenta osobistego (maksymalnie jednoznaczny, konkretny przepis, ograniczający ryzyka fikcyjności wyboru): NIE.
  7. Możliwość wykonywania czynności pielęgnacyjno-medycznych przez asystenta osobistego po przeszkoleniu, przy obopólnej zgodzie asystenta i użytkownika: NIE.
  8. Pełna indywidualizacja wsparcia w oparciu o ekspercką analizę potrzeb: NIE.
  9. Zróżnicowanie wysokości stawek dla asystenta osobistego z racji na szczególne potrzeby osoby z niepełnosprawnością, np. komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC), zachowania trudne lub wykluczenie komunikacyjne: NIE.
  10. Analiza potrzeb wsparcia przez Zespół z udziałem osoby z niepełnosprawnością (lub osoby stale wspierającej osobę z niepełnosprawnością) z rodzajem niepełnosprawności maksymalnie zbliżonym do osoby zgłaszającej się po asystencję: NIE.
  11. Zapewnienie specjalistycznych szkoleń uzupełniających dla asystentów osobistych: NIE.
  12. Obowiązek realizacji Ustawy (świadczenia asystencji osobistej) w każdym powiecie: NIE.
  13. Wsparcie przy składaniu wniosku o asystencję: NIE.
  14. Możliwość udziału osoby wspierającej w procesie (przy składaniu wniosku, ocenie potrzeb, ewaluacji): NIE.
  15. Dostępność formularzy i informacji (ETR i PJM): NIE.
  16. Dedykowane środki finansowe dla powiatów na przygotowanie i realizację ustawy: NIE.
  17. Maksymalny termin (30 dni) na przedstawienie kandydatów na asystenta: NIE.
  18. Określone okresy wypowiedzenia kontraktu (ochrona ciągłości i stabilności usługi), analogiczne jak w przypadku umowy o pracę: NIE.
  19. Objęcie asystentów osobistych ubezpieczeniem chorobowym, analogicznie jak w przypadku umów o pracę: NIE.
  20. Zagwarantowanie asystentom osobistym płatnego urlopu wypoczynkowego, analogicznego jak w przypadku umów o pracę: NIE.
  21. Doradztwo wzajemne dla użytkowników (min. 4 godz. na pół roku): NIE.
  22. Obowiązkowa regularna ewaluacja jakości usług asystencji osobistej: NIE.
  23. Wzmocniony nadzór Pełnomocnika Rządu i wojewodów nad realizacją ustawy: NIE.
  24. Zagwarantowanie asystentom osobistym płatnego urlopu wypoczynkowego, analogicznego jak dla umów o pracę: NIE.
  25. System kar administracyjnych dla realizatorów w razie braku realizacji lub niewłaściwej realizacji Ustawy: NIE.
Ważne

Kiedy porównany powyższe kwestie z rządowym projektem odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania będą na: TAK! Porównania dokonało Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

Dodatkowo biuro wskazuje w swoim opracowaniu, że:

REKLAMA

"Dodatkowe uwagi odnośnie różnic w zakresie konsekwencji finansowych ustawy prezydenckiej o asystencji osobistej a rządowym projektem Ustawy o asystencji osobistej: Należy zwrócić uwagę, że prezydencki projekt ustawy o asystencji osobistej niesie za sobą ogromną niepewność względem wydatków budżetowych. Przygotowana nieprecyzyjnie Ocena Skutków Regulacji nie wskazuje konkretnych liczb, jakie trzeba wydać na poszczególne elementy proponowanego w ramach projektu sytemu. Kancelaria Prezydenta RP projektując swoje rozwiązanie, wskazała liczbę beneficjentów w oparciu o pierwotne założenia do świadczenia wspierającego. Liczba 50 tys. użytkowników (o najwyższym poziomie potrzeby wsparcia), deklaratywnie liczona według liczby osób uzyskujących co najmniej 70 punktów w skali poziomu potrzeby wsparcia (próg wejścia dla korzystania z asystencji w projekcie prezydenckim), jest kilkukrotnie (!) niedoszacowana. Publicznie dostępne dane wskazują, że rozkład punktowy przy świadczeniu wspierającym układa się zupełnie inaczej. Co przy uwzględnieniu seniorów w prezydenckim projekcie ustawy (których nie obejmuje żadna ustawa o asystencji osobistej na świecie), może wygenerować niemożliwe do poniesienia koszty budżetowe. Rozwiązanie prezydenckie w takiej formie i z tak szeroką grupą beneficjentów (łącznie z seniorami) to wydatek przekraczający nawet 20 mld zł rocznie już w pierwszych latach wdrażania tego projektu, rażąco wyższy niż zakładany w ramach projektu i sprawiający, że projekt jest obiektywnie nierealny do wdrożenia.".

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

REKLAMA

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

REKLAMA