REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek rodzinny 2024 – czy będzie waloryzacja?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy będzie podwyżka zasiłku rodzinnego w 2024 roku?
Waloryzacja świadczeń rodzinnych
Emilia Panufnik
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy w 2024 roku będzie waloryzacja zasiłku rodzinnego? Czy będzie podwyżka dodatków do zasiłku rodzinnego? Czy kryterium dochodowe, które obecnie nie pozwala na uzyskanie zasiłku osobom zarabiającym najniższą krajową, zostanie zmienione?

Zasiłek rodzinny w 2024 roku

Aktualna wysokość zasiłku rodzinnego obowiązuje od 1 listopada 2016 r. Przypomnijmy, że obecnie wynosi miesięcznie:
•    na dziecko do ukończenia 5 lat – 95 zł
•    na dziecko powyżej 5 lat do ukończenia 18 lat – 124 zł
•    na dziecko powyżej 18 lat do ukończenia 24 lat – 135 zł

REKLAMA

Wcześniej zasiłek rodzinny wynosił:

Zasiłek rodzinny

1.11.2015-31.10.20161.11.2012-31.10.20151.11.2009 -31.10.20121.09.2006 -31.10.2009
na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia89,00 zł77,00 zł68,00 zł48,00 zł
na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia118,00 zł106,00 zł91,00 zł64,00 zł
na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia129,00 zł115,00 zł98,00 zł68,00 zł

Przed 1 września 2006 roku wysokość zasiłku rodzinnego uzależniona była od tego, czy jest to świadczenie na pierwsze i drugie czy na trzecie albo czwarte i kolejne dziecko.

Zasiłek rodzinny1.05.2004-31.08.2006  Zasiłek rodzinny1.06.2002-30.04.2004
na pierwsze i drugie dziecko43,00 złNa małżonka, pierwsze i drugie dziecko42,50 zł
na trzecie dziecko53,00 złNa trzecie dziecko52,60 zł
na czwarte i kolejne dziecko66,00 złNa każde kolejne dziecko65,70 zł

Weryfikacja wysokości zasiłku rodzinnego, dodatków i kryterium dochodowego

REKLAMA

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych weryfikacja wysokości świadczeń oraz progu wsparcia dochodowego z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin następuje co 3 lata. Najbliższa weryfikacja wypada w 2024 roku.

Próg wsparcia dochodowego rodzin bada i przedstawia Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Ustalanie progu wsparcia dochodowego rodzin przeprowadza się na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania progu wsparcia dochodowego rodzin (Dz. U. z 2005 Nr 80, poz. 700). Dla przykładu w świetle § 2 ust. 1 próg wsparcia dochodowego rodzin ustala się na podstawie badania przeprowadzonego metodą ekspercko-empiryczną. Uwzględnia się przy tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zestaw towarów i usług w podziale na następujące grupy wydatków:
    a) żywność,
    b) mieszkanie,
    c) odzież i obuwie,
    d) higiena i ochrona zdrowia,
    e) edukacja,
    f) transport i łączność,
    g) kultura,
    h) sport i wypoczynek;
  2. normy spożycia i użytkowania towarów i usług uwzględnionych w badaniu, ustalone metodą ekspercką i zweryfikowane na podstawie badania poziomu wydatków gospodarstw domowych z II kwintyla rozkładu dochodów;
  3. poziom cen.

Co więcej, do badań progu wsparcia dochodowego rodzin wykorzystuje się:

  1. dane pochodzące z badań budżetów gospodarstw domowych;
  2. dane pochodzące z innych badań warunków życia ludności oraz notowań cen, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny;
  3. standardy oraz normy w zakresie żywienia, mieszkalnictwa, zdrowia i edukacji, opracowywane przez wyspecjalizowane instytucje naukowe i właściwe ministerstwa, w szczególności przez:
    a) Instytut Żywności i Żywienia,
    b) Instytut Gospodarki Mieszkaniowej,
    c) Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

W roku przeprowadzania weryfikacji (czyli też 2024) Rada Ministrów ma czas do dnia 15 maja na przedstawienie Radzie Dialogu Społecznego:

  1. propozycji wysokości kryterium dochodowego;
  2. propozycji wysokości zasiłku rodzinnego i dodatków;
  3. wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin;
  4. informacji o realizacji świadczeń rodzinnych za okres od poprzedniej weryfikacji, w tym liczbę osób otrzymujących świadczenia rodzinne oraz wydatki na ten cel w poszczególnych latach;
  5. informacji o sytuacji dochodowej rodzin posiadających dzieci na utrzymaniu.

REKLAMA

Następnie Rada Dialogu Społecznego uzgadnia wysokość tych kwot do dnia 15 czerwca 2024 roku. W przeciwnym razie wysokość kryterium dochodowego oraz zasiłku i dodatków do niego w drodze rozporządzenia ustali Rada Ministrów. Ma na to czas do dnia 15 sierpnia2024 roku, na poziomie nie niższym niż wynika to z propozycji RDS.

Wysokość ustalonych kwot ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów do dnia 15 sierpnia roku przeprowadzenia weryfikacji.

Czy będzie podwyżka zasiłku rodzinnego?

Dlaczego więc pomimo tak ustalonej procedury weryfikacji kwoty kryterium dochodowego, zasiłku rodzinnego i dodatków do niego nie są podnoszone od lat?  W celu odpowiedzi na to pytanie warto przybliżyć interpelacje poselskie dotyczące tej kwestii. Przytoczymy najważniejsze fragmenty wybranych interpelacji.

Już w 2021 roku poseł Hanna Gill-Piątek wystosowała Interpelację nr 24839 w sprawie waloryzacji świadczeń rodzinnych. Zadała w niej następujące pytania do ministra rodziny i polityki społecznej:

  1. Na podstawie jakich wskaźników ekonomiczno-gospodarczych podjęto decyzje o braku waloryzacji świadczeń rodzinnych?
  2. Od jakich czynników zależy decyzja o waloryzacji świadczeń rodzinnych?

W odpowiedzi na te pytania Barbara Socha, Podsekretarz Stanu podkreśliła, że procedura weryfikacji nie oznacza obowiązkowej zmiany wysokości weryfikowanych kwot. Dodała również:

Przy jednoczesnym uwzględnieniu świadczenia wychowawczego [red. wówczas 500 plus], świadczenia dobry start (których przyznanie nie jest uzależnione od dochodów rodziny) oraz świadczeń z pomocy społecznej oznacza to, że wsparcie kierowane do rodzin o niskich dochodach jest odpowiednio wyższe.

Podsekretarz stanu zapowiedziała także plany co do kapitału opiekuńczego, który obecnie już funkcjonuje (Rodziny Kapitał Opiekuńczy czyli 12000 zł na dziecko do 3 roku życia).

W 2021 roku również poseł Katarzyna Osos zgłosiła Interpelację nr 26190 do ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie braku waloryzacji świadczeń rodzinnych do 30 października 2024 r. Zadała w niej następujące pytania:

  1. Czy prawdą jest, że rząd zamierza zamrozić zasiłki rodzinne na kolejne trzy lata? Jeśli tak, jakie jest tego uzasadnienie, zważywszy na fakt, że nie wszyscy pobierający zasiłki rodzinne są uprawnieni do pobierania świadczenia z programu "Rodzina 500 plus", tj. osoby pełnoletnie? Jak ma się to do coraz bardziej odczuwanego wzrostu inflacji przekładającego się na wzrost kosztów życia?
  2. Czy w związku z brakiem waloryzacji świadczeń rodzinnych rząd planuje wprowadzić jakąś dodatkową pomoc dla rodzin z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami? Jeśli tak, jaką i kiedy? Czy zostanie ona zawarta w nowym Polskim Ładzie?
  3. Czy prawdą jest, że beneficjenci nie mogą już składać wniosków o zasiłek celowy, ponieważ środki te zostaną przeniesione na walkę z kataklizmami?

Tutaj również podsekretarz stanu podkreśliła, że „podstawowym systemem wsparcia rodzin wychowujących dzieci jest świadczenie wychowawcze przyznawane w ramach programu „Rodzina 500+” […]”. Dalej opisano 300+ czyli świadczenie z programu „Dobry start” jako kolejne świadczenie przyznawane bez względu na dochód oraz planowany wówczas kapitał opiekuńczy. W odniesieniu do trudnej sytuacji osób niepełnosprawnych pani Barbara Socha wspomniała m.in. o ustawie z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. 

Kolejna interpelacja z 2023 roku nr 41734 w sprawie braku waloryzacji progów dostępu i wysokości zasiłków rodzinnych została skierowana przez posła Tadeusza Tomaszewskiego. Zwrócił on uwagę na fakt, iż osoba zarabiająca najniższą krajową przekracza kryterium dochodowe do zasiłku rodzinnego. Pytania postawione przez posła brzmią następująco:

  1. Czy rząd przewiduje w 2023 i 2024 roku waloryzację progów dostępu i wysokości zasiłków rodzinnych oraz dodatków?
  2. Ile obecnie osób pobiera zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłków i jaki jest to wydatek dla budżetu państwa?
  3. Rząd powiadomił Radę Dialogu Społecznego, że nie przewiduje podwyższenia dotychczasowego poziomu zarówno kryteriów, jak i kwot świadczeń – jaki jest powód takiej decyzji?
  4. Wszystkie te świadczenia podlegają takiemu procesowi utraty realnej wartości jak 500 plus. Ile musiałyby dziś być warte, by zachować tę samą realną wartość, co siedem lat temu?

Podsekretarz stanu odpowiedziała:

W ramach weryfikacji w 2021 r., ze względu na wprowadzone wówczas nowe projekty w zakresie wsparcia rodzin – obejmujące w szczególności ustawę o rodzinnym kapitale opiekuńczym - Rada Ministrów podjęła decyzję o utrzymaniu wysokości kwot ww. kryteriów dochodowych i świadczeń rodzinnych na dotychczasowym poziomie.

W związku z powyższym, najbliższa ustawowa weryfikacja kwot świadczeń rodzinnych przypada na 2024 r., a nie na bieżący 2023 r. i wówczas Rada Ministrów podejmie decyzję o jej zakresie.

Jednocześnie informuję, że w I kwartale 2023 r. przeciętna miesięczna liczba wypłacanych zasiłków rodzinnych z dodatkami wyniosła 1,1 mln, wydatki z tego tytułu wyniosły ok. 573,4 mln zł (kwota za cały kwartał).

Przede wszystkim należy jednak podkreślić, że od ponad 7 lat podstawowym systemem wsparcia rodzin wychowujących dzieci jest świadczenie wychowawcze w wysokości 500 zł miesięcznie na każde dziecko w wieku do ukończenia 18 r. życia, przyznawane w ramach programu „Rodzina 500+”, na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810). Od 1 lipca 2019 r. świadczenie wychowawcze ma charakter powszechny, tj. jest niezależne od dochodu rodziny. Zaś system świadczeń rodzinnych jest jedynie uzupełnieniem ww. programu kierowanym do rodzin o najniższych dochodach.

Ponadto obecnie prowadzone są prace nad zmianą ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, w wyniku których, od 1 stycznia 2024 r., kwota świadczenia wychowawczego zostanie podwyższona do 800 zł miesięcznie na dziecko, co zapewni jeszcze większe wsparcie rodzin z dziećmi.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższą odpowiedź na interpelację nr 41734 z 2023 roku, waloryzacja zasiłku rodzinnego, dodatków i kryterium dochodowego w 2024 roku jest wątpliwa. Rząd usprawiedliwia brak podwyżek tych kwot wprowadzeniem nowych instrumentów pomocowych, takich jak: „Rodzina 500 plus” – aktualnie 800 plus, świadczenie „Dobry start” czy rodzinny kapitał opiekuńczy, które de facto pełnią funkcję wskazanych świadczeń rodzinnych. Dodatkowo podnoszonym argumentem jest brak kryterium dochodowego przy nowych świadczeniach.

Należałoby jednak przemyśleć tę kwestię. Wiele osób nie rozumie, dlaczego osoby zarabiające najniższą krajową nie mają prawa do wsparcia w postaci zasiłku rodzinnego i dodatków.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

W Sejmie: Przepadły pieniądze dla osób niepełnosprawnych. Rząd zapomniał zapisać art. 136 ustawy emerytalnej

Posłanka Iwona Hartwich próbowała załatwić sprawę dodatku dopełniającego, który przepadł w efekcie śmierci osoby niepełnosprawnej. Osoba ta nabyła prawo do dodatku w styczniu 2025 r. Ponieważ dodatek wypłacano (z wyrównaniem od stycznia) dopiero w maju 2025 r. pieniądze przepadły (np. za styczeń i luty, kiedy osoba niepełnosprawna zmarła w marcu).

Apelują: dziadkowie i babcie nie róbcie tego swoim wnukom. Jak uchronić przed niechcianym spadkiem?

Wydawało się, że dziedziczenie przynosi przede wszystkim zysk - no nie zawsze. Dla pewnego młodego mężczyzny okazało się jednak, że spuścizna może mieć zupełnie inny wymiar. Gdy jego dziadek zmarł, nastoletni wówczas wnuk zdawał się jedynym spadkobiercą – i jednocześnie dłużnikiem. Taka właśnie sprawa (zresztą już nie pierwsza tego typu) rozegrała się w polskim sądzie i de facto zmusiła Rzecznika Praw Obywatelskich do interwencji. W komunikacie RPO czytamy: "Jako dziecko odziedziczył dług dziadka - po latach sąd nakazał mu spłatę. Zasadna skarga nadzwyczajna RPO". Poniżej szczegóły tego interesującego przypadku.

REKLAMA

Fiskus wszczyna coraz mniej kontroli podatkowych. Mimo to zyskuje na skuteczności [DANE MF]

W pierwszej połowie 2025 roku liczba wszczętych kontroli podatkowych spadła o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spośród tego typu działań, zakończonych od stycznia do czerwca tego roku, w przeszło 99% stwierdzono nieprawidłowości. Ostatnio uszczuplenia wyniosły prawie 769 mln zł, a wpłaty pokontrolne – niespełna 208 mln zł. Część ekspertów przekonuje, że dla organów podatkowych wygodniejsze są czynności sprawdzające. Nie brakuje też opinii, że po stronie podatników zmniejsza się zjawisko nieprawidłowości.

Jawność transakcji kryptowalutowych. Jakie dane trafią do fiskusa? Czy mniejsza anonimowość to mniejsza innowacyjność?

Świat kryptowalut zawsze balansował pomiędzy wolnością a kontrolą. Dopóki branża nie stała się dochodowa, waluty wirtualne można było uznać za ciekawostkę. To właśnie wtedy jeszcze kilka lat temu były anonimowe. Z jednej strony technologia blockchain została stworzona po to, aby dawać niezależność i przejrzystość bez konieczności angażowania instytucji centralnych. Z drugiej, coraz częściej pojawiają się przepisy, które wymagają raportowania transakcji do organów podatkowych. W Polsce już wiadomo, że kolejne zmiany w tym obszarze są nieuniknione. Warto w tym zakresie odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy większa jawność oznacza krok naprzód w profesjonalizacji rynku? Czy może jednak ograniczenie anonimowości jest raczej zagrożeniem dla innowacyjności? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA