REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Stańczuk
Monitoring w miejscu pracy/ Fot. Fotolia
Monitoring w miejscu pracy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który stosuje monitoring w miejscu pracy, powinien pamiętać o ochronie dóbr osobistych, nie tylko swoich i swojego zakładu, ale także pracownika. Jak wyznaczyć granice monitorowania w miejscu pracy, jeśli przepisy jasno nie wskazują, jak daleko może pójść pracodawca?

Pierwsze kamery służące do monitoringu zostały wydane zaledwie 18 lat temu przez firmę Axis Communications, ale sam problem obserwowania i nadmiernego kontrolowania pracowników sięga już starożytności, kiedy niewolnicy budujący piramidy podlegali ciągłym karom za zbyt wolne tempo pracy. O ile, kwestia oceny tempa może być subiektywna, o tyle monitorowanie wykonywanych przez pracownika czynności w przerwach budzi sporo zastrzeżeń. Obecnie, nie ma w Polsce definicji legalnych, sam kodeks pracy ani razu nie używa słowa „monitoring”. W zakresie kontroli pracowników odnosi się jedynie do obowiązku pracodawcy kontrolowania wykonywanych poleceń, z czego wynikałoby, że możliwości obserwowania podwładnych mają charakter stricte wynikający z hierarchii w pracy.

REKLAMA

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Monitoring w miejscu pracy a prawo pracownika do prywatności

Do dzisiaj przywołuje się wyrok Sądu Najwyższego z 13 kwietnia 1972 r., sygn. I PR 153/72, w którym powódka pracująca jako paczkarka cukru w Powiatowym Związku Gminnych Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" doznała rozstroju zdrowia po posądzeniu jej o kradzież cukru. Nerwicę retroaktywną powódka starała się wykazać przechodząc przez wszystkie instancje sądowe. Zakład zażądał kontroli osobistej wszystkich pracowników, ale zanim doszło do kontroli powódki, ta pomimo nieprzychylności towarzyszy pracy, najpierw zdecydowała się pójść do ubikacji. Podejrzewana o próbę pozbycia się cukru, była podglądana przez dziurkę od klucza. Jak stwierdziła, po tym zajściu rozchorowała się, następnie złożyła pozew o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, wyrównanie utraconych zarobków oraz zwrot wydatków poniesionych na leczenie. Powołując się na obecny art. 23 i 24 KC, powódka miała prawo do takiego postępowania.

Z drugiej strony podkreślić należy, że właściwa redakcja treści regulaminu pracy leży w gestii pracodawcy. W przywoływanym wyżej wyroku SN wskazał, że „w obowiązującym regulaminie pracy dokonywanie tej kontroli (tj. przeszukanie osób wchodzących w skład członków załogi) nie podlega przepisom kodeksu postępowania karnego, które normują m.in. podstawy i sposób przeszukania osoby do celów postępowania karnego, a nie w celu przestrzegania porządku i dyscypliny pracy”.

Zobacz również: Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitoring w pracy bez wiedzy pracownika

W związku z brakiem jakiegokolwiek zakazu, pracodawca ma prawo kontrolować swoich pracowników poprzez monitoring, a także inne środki umożliwiające sprawdzanie wykonywanych poleceń. Barierą dla pracodawcy są regulacje kodeksu cywilnego i klauzula ochrony dóbr osobistych. Niemniej jednak do dnia dzisiejszego prawodawca w żaden sposób nie uregulował kwestii dotyczących obserwowania pracowników. Oczywiście, kontrolowanie nie może być całkowicie wyłączone, bowiem mogłoby to doprowadzić do wzrostu samowoli zatrudnionych. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zabierało już głos w tej sprawie, twierdząc, że monitoring pracowników jest całkowicie zgodny z prawem, o ile nie godzi w dobra osobiste pracobiorców oraz nie narusza ich prywatności. Co więcej, zdaniem MPiPS podwładni nie muszą być poinformowani o takiej formie kontroli. Pracodawca powinien zważać na art. 111 KP, który mówi o obowiązku poszanowania godności i dóbr osobistych pracownika. W związku z tym w wielu zakładach pracy informacje o monitoringu są zawarte w regulaminie, bądź na tablicach informacyjnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Nie znajduje uzasadnienia montowanie monitoringu w pomieszczeniach socjalnych i toaletach. Z założenia, pracownik nie wykonuje tam poleceń służbowych, przez co kontrolowanie go nie ma sensu z punktu widzenia przepisów prawa pracy.

Nagrywanie rozmów pracownika

Nie można zapominać, że monitorowanie pracownika nie ogranicza się do założenia kamer w miejscu pracy. Pracodawca może także nagrywać nasze rozmowy telefoniczne przez służbowy aparat. Chociaż prawo nie reguluje formy i zakresu monitoringu, to wydaje się, że potajemne zbieranie materiałów audio i wideo godzi w dobra osobiste pracownika. Pracodawca udostępnia swoim pracownikom sprzęt telefoniczny w celu lepszego wykonywania poleceń służbowych. Należy pamiętać, że nadal są to urządzenia faktycznie należące do przedsiębiorstwa, chociażby szef nie ograniczał nas do korzystania z nich w miejscu pracy.

Zobacz również: Dni wolne od pracy w 2015 roku

Cel zastosowania monitoringu

Temat jest aktualny także na posiedzeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Spośród wielu spraw najgłośniejszy wydaje się być spór Lynette Copland z Wielką Brytanią zakończony wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2007 o sygn. 62617/00. Powódka była asystentką dyrektora college’u, którego oskarżyła o kontrolowanie jej poczty elektronicznej, rozmów telefonicznych oraz przeglądanych stron w internecie. Wiedziała, że monitoring ma na celu sprawdzenie, czy wykonuje swoje obowiązki służbowe, a także czy nie nadużywa urządzeń firmowych. Trybunał stwierdził, że - mimo świadomości celu stosowania monitoringu - doszło do naruszenia prawa. Nastąpiło to poprzez złamanie art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, który gwarantuje obywatelom prawo do poszanowania życia prywatnego.

Na chwilę obecną nie ma jednoznacznych regulacji prawnych dotyczących monitoringu w miejscu pracy i wydaje się, że w najbliższym czasie sytuacja nie ulegnie zmianie. Należy jednak pamiętać, że naruszenie prywatności pracownika podlega reżimowi prawnemu zarówno w kodeksie cywilnym, jak i kodeksie pracy.

Polecamy serwis: Prawo pracy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 ze zm.).

Wyrok SN z 13 kwietnia 1972 r., sygn. I PR 153/72.

Wyrok ETPC z dnia 3 kwietnia 2007 o sygn. 62617/00.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

REKLAMA

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA