REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
płaca minimalna, budżetówka
Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna! Czy czas to zmienić i uregulować ustawowo, że np. minimalne wynagrodzenie w tzw. budżetówce wynosi zawsze 120 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę?

rozwiń >

W Polsce od 1 marca 2025 r. minimalne wynagrodzenie zasadnicze w administracji samorządowej wzrosło od 5% do ponad 16% w zależności od kategorii zaszeregowania, a w najniższej kategorii zrównało się z ustawową płacą minimalną (4666 zł brutto). Mimo to trwa odpływ doświadczonych pracowników do sektora prywatnego, gdzie wynagrodzenia są często wyższe o 20–30%. Jednocześnie blisko jedna trzecia urzędów w kraju nie jest w stanie w pełni realizować swoich zadań z powodu deficytów kadrowych. Podniesienie minimalnego wynagrodzenia w instytucjach rządowych i samorządowych do poziomu 120% statutu płacy minimalnej (np. 5767 zł brutto) - może zatrzymałoby pracowników budżetówki, przed odejściem z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Co to znaczy pracownik budżetówki?

Pracownik budżetówki oznacza pracownika sektora publicznego, nie prywatnego. Pracownicy budżetówki to osoby zatrudnione (na rożnych podstawach prawnych w ramach mianowania, powołania, wyboru, umowy o pracę) w sektorze publicznym. Wynagrodzenia pracowników budżetówki są finansowane z budżetu państwa. Pracownicy budżetówki to m.in. pracownicy administracji państwowej, placówek edukacyjnych (nauczyciele), służby zdrowia (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, pracownicy administracyjni w szpitalach i przychodniach), służb mundurowych, prokuratury, sądownictwa, pracownicy instytucji kultury: bibliotekarze, pracownicy teatrów, domów kultury, muzeów.

Jaka będzie minimalna płaca od 2026 roku?

Minimalna płaca od 2026 roku będzie niewiele wyższa niż w 2025 r. Minimalne wynagrodzenie w Polsce w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto - takie są wstępne propozycje. To wzrost o 140 zł w porównaniu do 2025 roku, gdzie teraz minimalne wynagrodzenie to 4666 zł brutto. Oczywiście ma wzrosnąć też minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych w ramach tzw. niepracowniczego zatrudnienia.

Kiedy ogłoszenie minimalnego wynagrodzenia 2026?

Musimy jeszcze poczekać na ogłoszenie minimalnego wynagrodzenia 2026 roku. Opublikowania ostatecznej wysokości wynagrodzenia minimalnego przypada najpóźniej na 15 września. Wtedy właśnie w Dzienniku Ustaw pojawi się już rozporządzenie - właściwy akt prawny wskazujący kwotę obowiązującego w przyszłym roku wynagrodzenia minimalnego. Wrześniowa kwota wskazana w Dzienniku Ustaw będzie już pewna, bez możliwości zmiany.

REKLAMA

Niskie i niegodne wynagrodzenia w budżetówce

Niskie i niegodne wynagrodzenia w budżetówce

ShutterStock

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ... (?) września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Wszyscy czekają na dokładnie taki akt prawny: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ... (?) września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. Rok temu był wydany w dniu 12 września 2024 r. W treści rozporządzenia będzie wskazane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667) zarządza się, co następuje:

Ważne
  • § 1. Od dnia 1 stycznia 2026 r. ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości ... (?) zł.
  • § 2. Od dnia 1 stycznia 2026 r. ustala się minimalną stawkę godzinową w wysokości ... (?) zł.
  • § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Płaca minimalna minimalne wynagrodzenie

Płaca minimalna minimalne wynagrodzenie

Shutterstock

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Dotarliśmy do propozycji Związkowej Alternatywy w sprawie podniesienia płacy minimalnej dla pracowników sektora publicznego w Polsce. Chodzi konkretnie o ustalenie kwoty 5767 zł brutto miesięcznie od przyszłego roku, co stanowiłoby 120% ustawowej płacy minimalnej. Godne wynagrodzenie w sektorze publicznym to zdaniem autorów nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, ale też warunek dla stabilnego działania państwa.

Główne argumenty związku:

  • Rosnące niedobory kadrowe w urzędach państwowych i samorządowych.
  • Odpływ specjalistów do sektora prywatnego ze względu na lepsze płace.
  • Niska atrakcyjność pracy i benefitów w instytucjach publicznych dla młodych.
  • Brak kadr zagraża sprawności funkcjonowania państwa.

"Wzywamy rząd do natychmiastowego wprowadzenia wyższej płacy minimalnej dla pracowników instytucji państwowych i samorządowych. Minimalne wynagrodzenie w tych sektorach powinno wynosić co najmniej 120% ustawowej płacy minimalnej, czyli w przyszłym roku 5767 zł brutto miesięcznie (przy założeniu, że ustawowa płaca minimalna wyniesie 4806 zł brutto)." - podkreśla Związkowa Alternatywa

Podwyżki w sektorze publicznym o 20%

Kolejnym postulatem Związkowej Alternatywy jest podwyżka w sektorze publicznym. Podkreślają:

"Proponujemy również ogólną podwyżkę wynagrodzeń w sektorze publicznym o co najmniej 20%, co pozwoliłoby utrzymać wykwalifikowanych specjalistów oraz zwiększyć konkurencyjność ofert pracy państwa względem rynku prywatnego. Godne wynagrodzenie dla pracowników sektora publicznego to warunek stabilnego i sprawnego funkcjonowania państwa. Stawką jest nie tylko zatrzymanie kryzysu kadrowego, ale również poprawa jakości usług publicznych i bezpieczeństwa instytucjonalnego."

Propozycja minimalnego wynagrodzenia na poziomie 120% płacy minimalnej dla pracowników sektora publicznego

Szczególnie w budżetówce, gdzie ważna jest stabilność, płace minimalne mogą zmniejszać rotację pracowników, motywować do większego zaangażowania oraz ograniczać koszty rekrutacji i szkoleń. W sektorze publicznym (w tym w samorządzie) stabilność kadr ma więc szczególne znaczenie ze względu na ciągłość realizowanych zadań administracyjnych. Różnica w średnim wynagrodzeniu między sektorem publicznym a prywatnym wpływa na decyzje zawodowe młodych absolwentów. Co jest wstanie ich zachęcić do pracy w budżetówce? Benefity i wysokie płace.

Związkowa Alternatywa wprost zaznacza: "Rosnące niedobory kadrowe w administracji państwowej i samorządach są skutkiem wieloletniego zaniedbywania kwestii płac. Doświadczeni eksperci porzucają sektor publiczny, wybierając lepiej płatne oferty w firmach prywatnych, a młodzi absolwenci nie są zainteresowani pracą w instytucjach publicznych z powodu braku perspektyw i niskich wynagrodzeń. W konsekwencji wzrasta liczba wakatów na kluczowych stanowiskach, co zagraża sprawnemu działaniu państwa. Już teraz około jedna trzecia urzędów nie jest w stanie wypełniać wszystkich zadań z powodu niedoborów kadrowych. Uważamy też, że państwo powinno dawać przykład w zakresie standardów zatrudnienia. Dlatego domagamy się wprowadzenia podwyższonej płacy minimalnej dla wszystkich jednostek administracji rządowej i samorządowej. Podniesienie minimalnego wynagrodzenia w tych obszarach do poziomu o 20% wyższego niż płaca krajowa powinno wejść w życie od stycznia 2026 r."

Szacunki modelowe sugerują, że wzrost wynagrodzeń o 20% może obniżyć rotację pracowników o 10–15%. W administracji przekładałoby się to na mniejsze koszty rekrutacji i szkolenia oraz na wyższą efektywność procesów decyzyjnych. Wyższe zarobki mogą zwiększyć motywację i satysfakcję z pracy urzędników, co w praktyce skutkuje lepszą obsługą obywatela, szybszą realizacją wniosków i mniejszą liczbą błędów proceduralnych.

Budżetówka: o 3% czy o 12% wyższe wynagrodzenia w 2026 r.?

Szczegóły tutaj.

Podsumowując, przedstawiono postulat Związkowej Alternatywy dotyczący ustanowienia minimalnego wynagrodzenia w instytucjach państwowych i samorządowych na poziomie 120% ustawowej płacy minimalnej, co przy prognozie 4806 zł brutto za pracownika miałoby odpowiadać 5767 zł brutto od stycznia 2026 roku. Jak ostatecznie będzie? Musimy poczekać do września 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA