REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
płaca minimalna, budżetówka
Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna! Czy czas to zmienić i uregulować ustawowo, że np. minimalne wynagrodzenie w tzw. budżetówce wynosi zawsze 120 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę?

rozwiń >

W Polsce od 1 marca 2025 r. minimalne wynagrodzenie zasadnicze w administracji samorządowej wzrosło od 5% do ponad 16% w zależności od kategorii zaszeregowania, a w najniższej kategorii zrównało się z ustawową płacą minimalną (4666 zł brutto). Mimo to trwa odpływ doświadczonych pracowników do sektora prywatnego, gdzie wynagrodzenia są często wyższe o 20–30%. Jednocześnie blisko jedna trzecia urzędów w kraju nie jest w stanie w pełni realizować swoich zadań z powodu deficytów kadrowych. Podniesienie minimalnego wynagrodzenia w instytucjach rządowych i samorządowych do poziomu 120% statutu płacy minimalnej (np. 5767 zł brutto) - może zatrzymałoby pracowników budżetówki, przed odejściem z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Co to znaczy pracownik budżetówki?

Pracownik budżetówki oznacza pracownika sektora publicznego, nie prywatnego. Pracownicy budżetówki to osoby zatrudnione (na rożnych podstawach prawnych w ramach mianowania, powołania, wyboru, umowy o pracę) w sektorze publicznym. Wynagrodzenia pracowników budżetówki są finansowane z budżetu państwa. Pracownicy budżetówki to m.in. pracownicy administracji państwowej, placówek edukacyjnych (nauczyciele), służby zdrowia (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, pracownicy administracyjni w szpitalach i przychodniach), służb mundurowych, prokuratury, sądownictwa, pracownicy instytucji kultury: bibliotekarze, pracownicy teatrów, domów kultury, muzeów.

Jaka będzie minimalna płaca od 2026 roku?

Minimalna płaca od 2026 roku będzie niewiele wyższa niż w 2025 r. Minimalne wynagrodzenie w Polsce w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto - takie są wstępne propozycje. To wzrost o 140 zł w porównaniu do 2025 roku, gdzie teraz minimalne wynagrodzenie to 4666 zł brutto. Oczywiście ma wzrosnąć też minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych w ramach tzw. niepracowniczego zatrudnienia.

Kiedy ogłoszenie minimalnego wynagrodzenia 2026?

Musimy jeszcze poczekać na ogłoszenie minimalnego wynagrodzenia 2026 roku. Opublikowania ostatecznej wysokości wynagrodzenia minimalnego przypada najpóźniej na 15 września. Wtedy właśnie w Dzienniku Ustaw pojawi się już rozporządzenie - właściwy akt prawny wskazujący kwotę obowiązującego w przyszłym roku wynagrodzenia minimalnego. Wrześniowa kwota wskazana w Dzienniku Ustaw będzie już pewna, bez możliwości zmiany.

REKLAMA

Niskie i niegodne wynagrodzenia w budżetówce

Niskie i niegodne wynagrodzenia w budżetówce

ShutterStock

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ... (?) września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Wszyscy czekają na dokładnie taki akt prawny: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ... (?) września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. Rok temu był wydany w dniu 12 września 2024 r. W treści rozporządzenia będzie wskazane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667) zarządza się, co następuje:

Ważne
  • § 1. Od dnia 1 stycznia 2026 r. ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości ... (?) zł.
  • § 2. Od dnia 1 stycznia 2026 r. ustala się minimalną stawkę godzinową w wysokości ... (?) zł.
  • § 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Płaca minimalna minimalne wynagrodzenie

Płaca minimalna minimalne wynagrodzenie

Shutterstock

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Dotarliśmy do propozycji Związkowej Alternatywy w sprawie podniesienia płacy minimalnej dla pracowników sektora publicznego w Polsce. Chodzi konkretnie o ustalenie kwoty 5767 zł brutto miesięcznie od przyszłego roku, co stanowiłoby 120% ustawowej płacy minimalnej. Godne wynagrodzenie w sektorze publicznym to zdaniem autorów nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, ale też warunek dla stabilnego działania państwa.

Główne argumenty związku:

  • Rosnące niedobory kadrowe w urzędach państwowych i samorządowych.
  • Odpływ specjalistów do sektora prywatnego ze względu na lepsze płace.
  • Niska atrakcyjność pracy i benefitów w instytucjach publicznych dla młodych.
  • Brak kadr zagraża sprawności funkcjonowania państwa.

"Wzywamy rząd do natychmiastowego wprowadzenia wyższej płacy minimalnej dla pracowników instytucji państwowych i samorządowych. Minimalne wynagrodzenie w tych sektorach powinno wynosić co najmniej 120% ustawowej płacy minimalnej, czyli w przyszłym roku 5767 zł brutto miesięcznie (przy założeniu, że ustawowa płaca minimalna wyniesie 4806 zł brutto)." - podkreśla Związkowa Alternatywa

Podwyżki w sektorze publicznym o 20%

Kolejnym postulatem Związkowej Alternatywy jest podwyżka w sektorze publicznym. Podkreślają:

"Proponujemy również ogólną podwyżkę wynagrodzeń w sektorze publicznym o co najmniej 20%, co pozwoliłoby utrzymać wykwalifikowanych specjalistów oraz zwiększyć konkurencyjność ofert pracy państwa względem rynku prywatnego. Godne wynagrodzenie dla pracowników sektora publicznego to warunek stabilnego i sprawnego funkcjonowania państwa. Stawką jest nie tylko zatrzymanie kryzysu kadrowego, ale również poprawa jakości usług publicznych i bezpieczeństwa instytucjonalnego."

Propozycja minimalnego wynagrodzenia na poziomie 120% płacy minimalnej dla pracowników sektora publicznego

Szczególnie w budżetówce, gdzie ważna jest stabilność, płace minimalne mogą zmniejszać rotację pracowników, motywować do większego zaangażowania oraz ograniczać koszty rekrutacji i szkoleń. W sektorze publicznym (w tym w samorządzie) stabilność kadr ma więc szczególne znaczenie ze względu na ciągłość realizowanych zadań administracyjnych. Różnica w średnim wynagrodzeniu między sektorem publicznym a prywatnym wpływa na decyzje zawodowe młodych absolwentów. Co jest wstanie ich zachęcić do pracy w budżetówce? Benefity i wysokie płace.

Związkowa Alternatywa wprost zaznacza: "Rosnące niedobory kadrowe w administracji państwowej i samorządach są skutkiem wieloletniego zaniedbywania kwestii płac. Doświadczeni eksperci porzucają sektor publiczny, wybierając lepiej płatne oferty w firmach prywatnych, a młodzi absolwenci nie są zainteresowani pracą w instytucjach publicznych z powodu braku perspektyw i niskich wynagrodzeń. W konsekwencji wzrasta liczba wakatów na kluczowych stanowiskach, co zagraża sprawnemu działaniu państwa. Już teraz około jedna trzecia urzędów nie jest w stanie wypełniać wszystkich zadań z powodu niedoborów kadrowych. Uważamy też, że państwo powinno dawać przykład w zakresie standardów zatrudnienia. Dlatego domagamy się wprowadzenia podwyższonej płacy minimalnej dla wszystkich jednostek administracji rządowej i samorządowej. Podniesienie minimalnego wynagrodzenia w tych obszarach do poziomu o 20% wyższego niż płaca krajowa powinno wejść w życie od stycznia 2026 r."

Szacunki modelowe sugerują, że wzrost wynagrodzeń o 20% może obniżyć rotację pracowników o 10–15%. W administracji przekładałoby się to na mniejsze koszty rekrutacji i szkolenia oraz na wyższą efektywność procesów decyzyjnych. Wyższe zarobki mogą zwiększyć motywację i satysfakcję z pracy urzędników, co w praktyce skutkuje lepszą obsługą obywatela, szybszą realizacją wniosków i mniejszą liczbą błędów proceduralnych.

Budżetówka: o 3% czy o 12% wyższe wynagrodzenia w 2026 r.?

Szczegóły tutaj.

Podsumowując, przedstawiono postulat Związkowej Alternatywy dotyczący ustanowienia minimalnego wynagrodzenia w instytucjach państwowych i samorządowych na poziomie 120% ustawowej płacy minimalnej, co przy prognozie 4806 zł brutto za pracownika miałoby odpowiadać 5767 zł brutto od stycznia 2026 roku. Jak ostatecznie będzie? Musimy poczekać do września 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - styczeń 2026 r. - jakie oprocentowanie oferuje Ministerstwo Finansów

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu, październiku, listopadzie i grudniu 2025 r. - oprocentowanie nowych emisji w styczniu 2026 r. nie ulegnie zmianie. Ministerstwo Finansów pozostawiło tym razem opłacalność tych obligacji bez zmian na kolejny miesiąc.

1700 złotych miesięcznie zastąpi 800 plus i 300 plus. Ma być przyznawane bez względu na wiek i wysokość dochodu

Co dzieje się sprawie pomysłu wprowadzenia dochodu podstawowego dla każdego? Choć o tym pomyśle dużo się mówiło w kontekście KPO, to jednak w ostatnim czasie temat zdecydowanie ucichł. Czy trzeba się obawiać likwidacji 800 plus i 300 plus?

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

REKLAMA

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy mogą być otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA