Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Clio Intens 1.5 dCi 110 KM

Łukasz Kuźmiuk
Test Renault Clio Intense 1.5 dCi 110 KM / fot. Łukasz Kuźmiuk
Test Renault Clio Intense 1.5 dCi 110 KM / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Obecna generacja Renault Clio jest obecna na rynku od 5 lat. Upływ czasu nie ominie żadnego auta, dlatego francuski mieszczuch niedawno został odświeżony. Przeprowadziliśmy test Test Renault Clio w wersji Intens i sprawdziliśmy jak wypada na tle rywali.
Renault Clio

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Infor.pl

Renault Clio – wygląd

Pomimo upływu czasu obecna generacja Renault Clio wciąż wygląda atrakcyjnie. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że czas wyjątkowo łagodnie obchodzi się z francuskim autem. Facelifting odświeżył karoserię, aczkolwiek ingerencje stylistów w dotychczasowy design nie były poważne – przestylizowano trochę zderzaki, na liście dodatków pojawiły się ładnie wyglądające i dobrze świecące przednie reflektory w technologii LED, uatrakcyjniono tylne lampy, a w katalogu zagościły nowe wzory felg. Testowany przeze mnie egzemplarz był wyposażony w opcjonalne 17-calowe koła, czerwony lakier Atacama oraz opcjonalną naklejkę na dachu. Tak skonfigurowane auto prezentuje się elegancko, a intensywny odcień nadwozia pozytywnie wyróżnia się na polskich drogach.

Renault Clio – wnętrze

Niestety w środku Renault Clio po faceliftingu widać upływ czasu. Konsola centralna prezentuje się trochę za staro i aż prosi się o zastąpienie jej nowszym elementem. Bardzo przyjemnymi dodatkami są czerwone elementy deski rozdzielczej, boczków drzwi i okolic dźwigni zmiany biegów – kolorowe dodatki zdecydowanie wprowadzają więcej życia do kabiny pasażerskiej. Moim zdaniem warto się na nie skusić podczas konfigurowania własnego Clio. Tworzywa sztuczne są twarde, a czarny lakier wokół ekranu systemu multimedialnego szybko się brudzi i palcuje. Projektantom udało się wygospodarować kilka miejsc na drobne przedmioty, dzięki czemu nie ma większego problemu ze schowaniem portfela lub telefonu.

Przestrzeni dla pasażerów zasiadających na przednich fotelach jest wystarczająco dużo, a same fotele pod względem wygody prezentują przyzwoity poziom. Nawet wysokie osoby powinny znaleźć optymalną dla siebie pozycję za kierownicą, zaś siedzisko można opuścić dosyć nisko, co docenią osoby lubiące wyczuwać zachowania auta. Kierownica dobrze leży w dłoni i ma wystarczająco gruby wieniec. Podróżni zasiadający na tylnej kanapie nie będą zachwyceni – po ustawieniu fotela kierowcy pod swój wzrost (188 cm) nawet nie próbowałem wcisnąć się do tyłu. Renault Clio to samochód zbudowany z myślą o dwójce dorosłych z dziećmi. Bagażnik ma 300 litrów pojemności i jest głęboki. Ciekawostka – koło dojazdowe jest ukryte pod autem. W razie złapania „kapcia” należy je wysunąć mechanizmem ukrytym pod wykładziną kufra.

Wnętrze auta, deska rozdzielcza, kierownica, Renault Clio

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Zastrzeżenia mam do rozmieszczenia przycisków odpowiedzialnych za sterowanie niektórymi funkcjami samochodu.

Włącznik tempomatu i ogranicznika prędkości umieszczono obok dźwigni hamulca ręcznego, podobnie jak przycisk od trybu „Eco”. System multimedialny R-Link z nawigacją TomTom jest mało intuicyjny i wymaga poświęcenia mu uwagi, prędkość jego działania mogłaby być szybsza, a samej grafice przydałoby się odświeżenie. Jakość dźwięku systemu audio nie powala – głośniki mają problemy z głośnym odtwarzaniem muzyki.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Renault Clio – wyposażenie

Na polskim rynku Renault Clio występuje obecnie w pięciu wersjach wyposażenia. Są to: Life, Alize, Limited, Limited Plus i Intens. Bazowy wariant, Life, zawiera m.in. ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania, system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist), ESP z kontrolą trakcji, 15-calowe felgi stalowe, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumnę kierowniczą regulowaną w dwóch płaszczyznach, system kontroli ciśnienia w oponach i przednie szyby sterowane elektrycznie. Bogatsze odmiany mogą zawierać takie dodatki, jak np. przyciemniane tylne szyby, 16-calowe alufelgi, kierownicę obszytą skórą, światła przeciwmgłowe, system multimedialny z dotykowym 7-calowym wyświetlaczem i klimatyzację manualną. Testowany przeze mnie egzemplarz był w najbogatszej wersji Intens, wyróżniającej się m.in. czarną tapicerką z elementami skóry ekologicznej, tylnymi czujnikami parkowania, LED-owymi przednimi reflektorami, tylnymi szybami regulowanymi elektrycznie oraz kartą Renault Hands Free. Ponadto auto zostało wzbogacone o dodatki opcjonalne: 17-calowe koła z lekkich stopów, kamerę cofania z asystentem parkowania, klimatyzację automatyczną oraz system multimedialny R-Link z nawigacją TomTom.


Silnik 1.5 dCi, turbodiesel, Renault Clio

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio – silnik i prowadzenie

Gama jednostek napędowych dostępnych w odświeżonym Renault Clio, pomijając warianty R.S., składa się z trzech propozycji: wolnossącego silnika benzynowego 1.2 l (73 KM), turbodoładowanych „benzyniaków” 0.9 TCe (90KM) i 1.2 l TCe (118 KM), oraz trzech półtoralitrowych turbodiesli 1.5 l dCi w trzech wariantach (75 KM, 90 KM i 110 KM). W zależności od konfiguracji motory mogą być połączone z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, natomiast dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna z najmocniejszą jednostką benzynową (pomijam odmiany R.S.). We wszystkich przypadkach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Testowany przeze mnie egzemplarz Renault Clio został wyposażony w najmocniejszego turbodiesla, połączonego z 6-biegową skrzynią manualną. Jednostka ta rozwija 110 KM (przy 4000 obr./min) i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 1750 obr./min). To dobry wybór dla osób lubiących motory wysokoprężne lub często wyjeżdżających w długie trasy. Silnik ma dużo momentu obrotowego, dzięki czemu sprawnie rozpędza miejskiego hatchbacka, a poza miastem umożliwia sprawne wyprzedzanie innych pojazdów. W mieście ten silnik też radzi sobie dobrze, aczkolwiek dynamiczniejsze przyspieszanie wiąże się z częstym zmienianiem biegów. Clio rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,4 s, a jego prędkość maksymalna to 190 km/h. Na plus należy zapisać zużycie paliwa – po dystansie 600 km po mieście w różnych warunkach (w tym także w korkach) komputer pokładowy wskazywał spalanie na poziomie około 6 litrów na 100 km. To oznacza, że na jednym baku jesteśmy w stanie przejechać po mieście około 700-750 km. Szkoda, że odgłos pracy silnika nie jest lepiej wyciszony, jednak trudno oczekiwać od prostego miejskiego auta standardów klasy premium. Skrzynia biegów działa wystarczająco precyzyjnie, a skoki lewarka mają odpowiednią długość. Na trasie przydaje się „szóstka”, która pozwala obniżyć zużycie paliwa i hałas w kabinie pasażerskiej.

Przejdźmy do prowadzenia. Zawieszenie Renault Clio zostało zestrojone naprawdę dobrze. Francuzi postawili na kompromis pomiędzy komfortem a sportową nutą, dzięki czemu mały hatchback prowadzi się bardzo przyjemnie, a jednocześnie nie sprawia, że pasażerowie skaczą po kabinie jak worki z ziemniakami. Clio zachowuje się przewidywalnie, daje sporo radości z jazdy, zaś układ kierowniczy jest precyzyjny. Wszystko to sprawia, że odświeżonym Renault aż chce się jeździć po zakrętach. Można powiedzieć, że Renault Clio prowadzi się równie dobrze jak wygląda. Szkoda tylko, że kierowcy nie umożliwiono wyłączenia systemu ESP, co nieco ogranicza zabawę. Inżynierowie znad Sekwany mogliby postarać się lepiej wygłuszyć kabinę pasażerską, ponieważ odgłosy pracy podwozia na większych nierównościach są wyraźnie słyszalne.

Doradzałbym ostrożność z doborem felg – zbyt duże obręcze z niskoprofilowymi oponami przeciętnie sprawują się na naszych drogach i łatwo złapać kapcia.

Renault Clio

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio 1.5 dCi - dane techniczne

Silnik  1461 cm3, turbodiesel R4
Moc maksymalna 110 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa
Napęd Na przednią oś
Zbiornik paliwa 45 l

Katalogowe zużycie paliwa

(miasto/ trasa/ średnie)

3,8 l/3,3 l/3,5 l
Długość 4062 mm
Szerokość 1732 mm (bez lusterek)
Wysokość 1448 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna b.d.
Pojemność bagażnika 300 l

Renault Clio

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio – podsumowanie

Przeprowadzony w zeszłym roku facelifting Renault Clio pozytywnie wpłynął na wygląd zewnętrzny francuskiego hatchbacka. Auto prezentuje się młodziej i nowocześniej, dzięki czemu na tle rywali nie wygląda na przestarzałe. Szkoda, że wnętrze nie doczekało się poważniejszych zmian, ponieważ widać po nim upływ czasu. Kabina pasażerska pomieści dwójkę dorosłych z dziećmi, aczkolwiek w sytuacji awaryjnej na tylnej kanapie da się przewieźć dorosłych o przeciętnym wzroście. Mieszczuch znad Sekwany prowadzi się bardzo przyjemnie i oferuje dobry kompromis pomiędzy komfortem podróży a sportową nutką, zaś 110-konny turbodiesel gwarantuje przyzwoitą dynamikę jazdy w połączeniu z niewielkim zużyciem paliwa. Zastrzeżenia mam do tworzyw użytych do wykończenia wnętrza (są przeraźliwie twarde), natomiast wyciszenie komory silnika mogłoby być nieco lepsze. Francuzi powinni już szykować się do wprowadzenia na rynek kolejnej generacji swojego słynnego modelu, ponieważ na rynku pojawiły się najnowsze wcielenia m.in. Nissana Micry, Volkswagena Polo i Seata Ibizy.

Polecamy test: Nowy Nissan Micra

Renault Clio - cennik

Ceny Renault Clio po faceliftingu startują od 42 400 zł za egzemplarz w wersji Life, z wolnossącym 73-konnym silnikiem benzynowym. Za francuskiego hatchbacka w najbogatszej odmianie Intens ze 110-konnym silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi, czyli tak jak miało to miejsce w testowanym Clio, trzeba zapłacić minimum 69 900 zł. Opisywane przeze mnie Renault było jednak droższe ze względu na dodatki opcjonalne - samochód skonfigurowany jak na zdjęciach to wydatek rzędu 83 900 zł.

Silnik/Wersja Life Alize Limited Limited Plus Intens
1.2 16V (73 KM) M5 42 400 zł 46 400 zł 48 900 zł 48 500 zł* -
0.9 TCe  (90 KM) M5 47 900 zł 50 400 zł - - -
0.9 TCe  (90 KM) M5 Start/Stop - 50 900 zł 53 400 zł 53 000 zł* 58 900 zł
1.2 TCe (118 KM) M6 Start/Stop - 53 900 zł 56 400 zł 55 600 zł* -
1.2 TCe (118 KM) EDC A6 Start/Stop - - 62 900 zł 62 100 zł* 68 400 zł
1.5 dCi (75 KM) M5 Start/Stop - 55 900 zł - - -
1.5 dCi (90 KM) M5 Start/Stop - 58 900 zł 61 400 zł 61 000 zł* -
1.5 dCi (110 KM) M6 Start/Stop - - - - 69 900 zł

*Cena promocyjna wersji z wyposażeniem dodatkowym, zawiera już rabat w wysokości 5000 zł 

Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Clio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/15
    Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
    od 1 stycznia i od 1 lipca
    od 1 stycznia i od 1 czerwca
    od 1 lutego i od 1 lipca
    Następne
    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Babciowe - jest pomysł na nowe świadczenie. Dla kogo 1500 zł?

    Babciowe - to pomysł na nowe świadczenie. Ma wynosić 1500 zł miesięcznie. Jego wprowadzenie zapowiedział Donald Tusk podczas spotkania w Częstochowie.

    Pierwsze trzynastki dla emerytów i rencistów jeszcze przed Wielkanocą

    Tradycyjnie 13. są wypłacane razem z kwietniową emeryturą lub rentą. Gdy termin płatności wypada w sobotę, niedzielę lub święto - ZUS przelewa pieniądze tak żeby trafiły do adresata jeszcze przed dniem wolnym. Poniedziałek Wielkanocny, który w tym roku jest 10 kwietnia to jeden z dni, w których seniorzy dostają swoje wypłaty. Nie muszą jednak czekać aż skończą się święta gdyż 13. trafi do nich jeszcze przed Wielkanocą. 

    500 tys. podpisów pod projektem ustawy ws. refundacji procedury in vitro

    Refundacja in vitro. Posłanki KO poinformowały, że zebrano pół miliona podpisów pod obywatelskim projektem ustawy ws. refundacji procedury pozaustrojowego zapłodnienia metodą in vitro, który złożyły w czwartek w Sejmie. Podkreślały, że projekt stanowi test dla PiS, czy faktycznie chce walczyć z bezpłodnością w Polsce.

    Przedterminowe wybory w Michałowie. Mieszkańcy wybiorą wójta według znowelizowanego Kodeksu wyborczego

    Przedterminowe wybory wójta Michałowa zostaną przeprowadzone 7 maja – tak postanowił premier. Kandydaci mogą zgłaszać się do 12 kwietnia. Wybory zostaną przeprowadzane po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu wyborczego.

    Opiekun medyczny. Kto może nim zostać? Ile zarabia?

    Opiekun medyczny – kto może nim zostać? Zawód opiekuna medycznego został stworzony w 2007 z inicjatywy ówczesnego Ministra Zdrowia. To odpowiedź na niewystarczającą infrastrukturę opiekuńczą – w szpitalach brakowało i brakuje pielęgniarzy, i pielęgniarek, a ludzi chorych i niesamodzielnych było i jest coraz więcej. Czym zajmuje się opiekun medyczny? Jakie kryteria należy spełnić, by nim zostać? 

    Wydziedziczenie. Kiedy spadkobierca nie dostanie nic

    Wydziedziczenie polega na pozbawieniu uprawnionych spadkobierców prawa do zachowku. Spadkodawca może to zrobić, ale jego swoboda w tym zakresie jest ograniczona przepisami Kodeksu cywilnego. W jakich sytuacjach spadkodawca może wydziedziczyć spadkobiercę? Jak dokonuje się wydziedziczenia? Jakie są skutki wydziedziczenia?

    Ubrania w sklepach coraz gorszej jakości? Polacy narzekają

    Polacy narzekają na jakość ubrań. Prawie połowa badanych konsumentów skarży się, że ubrania, kupowane w sklepach w ostatnich 6-12 miesiącach, są produkowane z coraz to gorszych materiałów. Według znawców tematu, problemy zaczęły się już podczas pandemii, gdy zostały zaburzone łańcuchy dostaw. Do tego doszła wysoka inflacja. Widać również, że gorszą jakość wymusza polityka klimatyczna. Jak dodają eksperci, powrót do wysokogatunkowych towarów może być dość trudny i trwać długo, bo producentom cała ta sytuacja jest raczej na rękę.

    Wybory parlamentarne. Pierwsze propozycje daty

    Termin 15 października jest bardzo dobry – powiedział wicemarszałek Sejmu i szef klubu PiS Ryszard Terlecki, pytany o możliwą datę wyborów parlamentarnych. 

    Nowelizacja Prawa o notariacie. Minister zaprowadzi dyscyplinę wśród notariuszy

    Kolejna nowelizacja Prawa o notariacie niebawem trafi do Sejmu. Resort sprawiedliwości chce zwiększyć kontrolę nad notariatem. Twierdzi jednak, że w porównaniu z projektem nowelizacji odrzuconej przez Sejm w grudniu złagodzono propozycje dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej i zawieszania notariuszy. 

    Ile można dorobić do emerytury lub renty od 1 marca 2023 r.? Kogo dotyczą limity?

    Przez najbliższe 3 miesiące, licząc od 1 marca 2023 r. obowiązują nowe limity dorabiania dla emerytów i rencistów. Pracujący mogą dorobić 177 zł więcej. Limity te dotyczą tyko wcześniejszych emerytów. Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, czyli kobiety 60 a mężczyźni 65 lat, nie muszą ograniczać się przy dorabianiu żadnymi limitami.

    Czy spotkania w pracy to strata czasu? BADANIE

    Spotkania w pracy. Prawie połowa Polaków podczas spotkań w pracy zajmuje się czymś innym, a 27% w ogóle nie widzi ich sensu. Nie znaczy to jednak, że wyjątkowo nie cierpią spotkań — 62% przyznaje, że je lubi. Z drugiej strony ⅓ sądzi, że są one stresujące (w tym ponad połowa najmłodszych badanych) i nudne, a 23%, że są przez nie mniej produktywni.

    WIRON. Czy wiązać z nim nadzieje?

    O tym, że wskaźnik WIRON nie zmieni wiele w wysokości rat kredytów hipotecznych, pisaliśmy już w połowie lutego. Dziś na ten temat piszą kolejne media. Bańka oczekiwań całkowicie pękła, gdy o przejściu z indeksu WIBOR na WIRON wypowiedział się sam premier. Przyznał, że przeliczył się co do tej zmiany i doradził, aby nie wiązać z nią zbytnio nadziei. Jak powiedział - to nie będzie żaden “game changer”.

    UODO nałożył administracyjną karę pieniężną na wspólnotę mieszkaniową

    Kilka naruszeń przepisów RODO było powodem nałożenia kary pieniężnej na wspólnotę mieszkaniową.

    Prezes ZUS: ostatnie dni na wykorzystanie bonu turystycznego

    To już ostatnie dni na wykorzystanie polskiego bonu turystycznego - przekazała PAP prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska. Do kiedy i gdzie można wykorzystać Polski Bon Turystyczny?

    Przemoc domowa. Jakie zmiany przynosi najnowsza nowelizacja

    Nowelizacja ustawy antyprzemocowej została opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie za trzy miesiące. Jakie zmiany wprowadzi?

    Posłowie PiS chcą ustanowić nowe święto państwowe

    Nowe święto państwowe. Posłowie PiS chcą ustanowić 10 września Narodowym Dniem Wspomnienia Gehenny Polskich Dzieci Wojny. Jak ocenił wiceszef MSZ Arkadiusz Mularczyk, będzie to ważny gest dla całego pokolenia. "Myślę, że ten projekt powinien być jak najszybciej przyjęty w formule aklamacji" - powiedział PAP.

    Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy. Ile kosztuje? Dla kogo?

    Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy przeznaczony jest dla osób mających określone problemy zdrowotne, istotne deficyty w samoopiece, a także wymagających intensywnej pielęgnacji. Jakie są zasady przyjęcia do placówki? Ile kosztuje pobyt?  

    Raiffeisen Bank ukarany przez UOKiK. Chodzi o kredyty hipoteczne

    Raiffeisen Bank International jednostronnie zmienił treść umów o kredyty hipoteczne ze swoimi klientami. W jakim zakresie? Jaką otrzyma za to karę?

    Uwaga kierowco - "Łapki na kierownicę". Wzmożone kontrole policji do końca marca

     "Łapki na kierownicę" to akcja policyjna, która ma na celu zwrócić uwagę na zagrożenie, jakie niesie prowadzenie auta i jednoczesne przeglądanie treści z telefonu komórkowego, bądź rozmawianie z telefonem w ręku. Jaka grozi kara za prowadzenie auta z telefonem w ręku?

    Żołnierze zawodowi. Przeciętne uposażenie w górę

    Przeciętne uposażenie żołnierzy zawodowych wzrosło w porównaniu z rokiem ubiegłym o ponad 880 zł. W jaki sposób oblicza się przeciętne wynagrodzenie żołnierzy?

    Bony turystyczne – Małopolska zarobiła najwięcej, liderem jest Zakopane

    Największymi beneficjentami programu Polski Bon Turystyczny są przedsiębiorcy z Małopolski. Łącznie przyjęli płatności za pomocą bonu o wartości prawie 647 mln zł. W samym Zakopanem przy użyciu bonów zapłacono 262 mln zł.

    Bilet na darmowe przejazdy kolejami po Europie przez miesiąc. Dla kogo?

    Trwa kolejna edycja konkursu DiscoverEU organizowanego przez Komisję Europejską i skierowanego do osiemnastolatków z Unii Europejskiej.

    Centralna Informacja Emerytalna. Projekt ustawy przyjęty przez rząd

    Rząd chce utworzyć Centralną Informację Emerytalną. System będzie zawierał kompleksową informację o świadczeniach emerytalnych, bez względu na ich źródło.

    Wycinka drzew. Jakie są aktualne przepisy?

    Jak złożyć wniosek o zezwolenie na wycinkę drzewa i czy zawsze jest on konieczny? Jakie zmiany weszły w życie w 2023 r.? Co z okresem lęgowym ptaków? 

    Rząd przyjął stanowisko w obronie polskich lasów

    Rząd przyjął stanowisko w obronie polskich lasów; lasy to nasze dobro narodowe i to leśnicy wiedzą, jak o nie zadbać - przekazała w mediach społeczniościowych minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.