REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opóźniony lot, odszkodowanie, odszkodowanie za opóźniony lot, samolot, pasażer
Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

Samolot przybył do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem? Nie zapomnij o odszkodowaniu

Prawo do odszkodowania w przypadku opóźnionego lotu samolotem wynika z wyroku TSUE w sprawie Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH z 19.11.2009 (sygn. akt C-402/07), którego terytorialny zakres zastosowania obejmuje:

REKLAMA

  • loty odbywające się po terytorium UE oraz rozpoczynające się na terytorium UE i kończące poza obszarem UE, bez względu na to czy linia lotnicza to przewoźnik europejski, czy spoza UE oraz

  • loty rozpoczynające się w państwie trzecim i kończące na terytorium UE, pod warunkiem, że linia lotnicza to przewoźnik europejski.

REKLAMA

Na jego podstawie, każdemu pasażerowi samolotu, który przybył do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, przysługuje prawo do odszkodowania od przewoźnika obsługującego opóźniony lot. Należy przy tym podkreślić, że istotna jest – w tym przypadku – godzina przybycia samolotu do miejsca docelowego, a nie godzina jego wylotu. Jeżeli bowiem wylot samolotu byłby opóźniony np. o 3 godziny, ale samolot przybyłby do miejsca docelowego z 2,5 godzinnym opóźnieniem (ponieważ 0,5 godziny zostałoby „nadrobione” przez pilota w czasie lotu) – odszkodowanie nie będzie przysługiwało. 

Jedynymi przypadkami, w których przewoźnik nie będzie zobowiązany do wypłaty pasażerowi odszkodowania za opóźniony lot (nawet pomimo spełnienia powyższej przesłanki) – są sytuacje, w których opóźnienie nastąpiło na skutek nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności takie, mogą przede wszystkim zaistnieć w przypadku:

  • złych warunków meteorologicznych,

  • klęski żywiołowej,

  • destabilizacji politycznej,

  • zagrożenia bezpieczeństwa,

  • uderzenia ptaków (zderzenia samolotu z ptakiem),

  • ukrytych wad produkcyjnych samolotu lub

  • strajków strony trzeciej, np. personelu lotniska.

Odszkodowanie za opóźniony lot samolotem – o jaką kwotę można się ubiegać?

W przypadku opóźnienia przylotu samolotu do miejsca docelowego o co najmniej 3 godziny (jeżeli nie było to spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć) – pasażerowi przysługuje od przewoźnika obsługującego opóźniony lot, odszkodowanie w następującej wysokości:

  • 250 euro – w przypadku lotu do 1500 km,

  • 400 euro – w przypadku lotu w UE dłuższego niż 1500 km i każdego innego lotu o długości 1500-3500 km i odpowiednio

  • 600 euro – w przypadku każdego innego lotu.

Odszkodowanie za opóźniony lot samolotem – w jaki sposób należy się o nie ubiegać?

Na wstępie, należy zaznaczyć, że nie należy zanadto zwlekać z ubieganiem się o odszkodowanie za opóźniony lot samolotem, ponieważ z upływem roku od dnia przylotu do miejsca docelowego – roszczenie się przedawnia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem uzyskania odszkodowania za opóźniony lot, należy:

  1. złożyć reklamację przewoźnikowi obsługującemu opóźniony lot (wysokość należnego odszkodowania można wyliczyć za pomocą kalkulatora dostępnego pod adresem: https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/),

  2. jeżeli natomiast linia lotnicza odmówi wypłaty lub nie odpowie na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, przysługuje prawo do:

    • złożenia wniosku o wszczęcie postępowania ADR (tj. pozasądowego postępowania polubownego) do Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/zloz-wniosek) – jeżeli lot miał się odbyć z Polski lub z kraju trzeciego (spoza UE) na lotnisko obsługiwane przez wspólnotowych przewoźników lotniczych (i pod warunkiem, że linia lotnicza to przewoźnik europejski),

    • złożenia skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce – jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE lub alternatywnie

    • można od razu dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Jakie jeszcze prawa przysługują pasażerom lotniczym w przypadku opóźnienia lotu samolotem?

W przypadku opóźnienia lotu samolotem – poza prawem do odszkodowania (które przysługuje na podstawie ww. wyroku TSUE), na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11.02.2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – pasażerowi lotniczemu przysługuje jeszcze szereg innych praw. W tym przypadku, jest jednak istotna nie tylko długość opóźnienia, ale również długość trasy opóźnionego lotu. I tak – za „opóźniony lot”, uznawany jest:

  • lot do 1500 km, opóźniony o min. 2 godz.,

  • lot w UE dłuższy niż 1500 km i każdy inny lot o długości 1500-3500 km, opóźniony o min. 3 godz. oraz

  • każdy inny lot, opóźniony o min. 4 godz.

Po upływie wskazanego powyżej czasu (odpowiedniego ze względu na długość lotu) – pasażerom opóźnionego lotu (objętego zakresem terytorialnym rozporządzenia, który jest taki sam jak zakres ww. wyroku TSUE, na podstawie którego można ubiegać się odszkodowanie za opóźniony lot) przysługuje prawo do:

  • bezpłatnego wyżywienia, tj. posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania lub vouchera na ich zakup. Jeżeli żadne z powyższych nie zostanie zagwarantowane przez przewoźnika, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty – będzie on mógł domagać się od linii lotniczej zwrotu poniesionych z tego tytułu kosztów, na podstawie przedstawionych paragonów lub faktur;

  • zakwaterowania w hotelu oraz transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem – gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy. Jeżeli nie zostaną one zapewnione na czas przez linię lotniczą – analogicznie jak w przypadku wyżywienia – pasażer może domagać się zwrotu poniesionych z tego tytułu kosztów, na podstawie przedstawionych paragonów lub faktur;

  • zapewnienia przez przewoźnika możliwości odbycia dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania dwóch wiadomości e-mail oraz

  • prawo do zwrotu (nie później niż w terminie 7 dni) kosztów biletów lotniczych lub zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym – jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Wyrok TSUE w sprawie Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH z 19.11.2009, sygn. akt C-402/07 (https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-402/07&language=pl)

  • Ustawa z dnia 3.07.2002 r. – Prawo lotnicze (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2110)

  • Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11.02.2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.Urz.UE.L 2004 Nr 46, str. 1)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA