Odstąpienie od umowy
REKLAMA
REKLAMA
Niekiedy biuro podróży już przed rozpoczęciem podróży jest zmuszone do zmiany istotnych warunków umowy. Konsument powinien zostać poinformowany o tym fakcie niezwłocznie. Mowa jest oczywiście o zmianach, które następują z przyczyn niezależnych od biura podróży. W takim przypadku organizator turystyki powinien przedstawić konsumentowi nową propozycję
REKLAMA
Nowa propozycja
Klient ma w takiej sytuacji dwie możliwości. Jedna z nich to przyjęcie propozycji zmiany umowy i wzięcie udziału w imprezie zastępczej o takim samym lub podobnym standardzie. W przypadku, gdyby standard nowej wycieczki był niższy klient może żądać zwrotu różnicy w cenie. Drugim rozwiązaniem jest możliwość odstąpienia od zawartej z biurem podróży umowy. Odstąpienie powoduje, że umowę uważa się za niezawartą, natomiast wszelkie wpłacone należności ulegają zwrotowi na rzecz klienta.
Konsument nie musi w takim przypadku płacić kary umownej.
Czy przysługuje odszkodowanie
Przypadek, w którym konsument musiał zrezygnować z umowy, ponieważ organizator turystyki zmienił warunki umowy lub też biuro podróży odwołało wycieczkę, powoduje że po stronie klienta może powstać szkoda. Przykładowo klient nie może znaleźć wycieczki o podobnym standardzie w tym samym terminie i o zbliżonej cenie. Jest zmuszony zapłacić więcej. Wówczas różnica w tych kwotach to będzie szkoda i konsument ma prawo żądać jej naprawienia, czyli zapłaty określonej kwoty pieniężnej.
Wyjątki
Odszkodowanie za niewykonanie umowy przysługuje, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:
- zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie;
- siły wyższej.
REKLAMA
Pan Marcin zawarł umowę biurem podróży. Przedmiotem umowy miał być wyjazd na narty do Austrii. Dwa tygodnie przed planowym wjazdem Pan Marcin złamał nogę. W tej sytuacji wycieczka na narty była bezcelowa i chciał z niej zrezygnować. Jednakże organizator turystyki nie wyraził na to zgody.
W takiej sytuacji nie ma podstaw prawnych do odstąpienia od umowy. Rezygnacja wiązałaby się z koniecznością poniesienia konsekwencji w postaci zapłaty np. kary umownej. Dlatego też warto jest ubezpieczyć się od tego typu zdarzeń losowych i przed zawarciem umowy o usługę turystyczną zawrzeć dodatkową umowę ubezpieczenia. Innym rozwiązaniem w tej sytuacji jest przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych uprawnienia. Klient może to uczynić bez zgody organizatora turystyki. Natomiast warunkiem do zastosowania takiego rozwiązania jest to, że ta osoba musi jednocześnie przejąć wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki. Pan Marcin powinien powiadomić buro podróży o tym przed rozpoczęciem imprezy turystycznej w terminie określonym w umowie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat