Kategorie

Odstąpienie od umowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią?
W wyroku z 4 czerwca 2020 r. (C-301/18) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) orzekł, że konsument odstępując od umowy kredytu nie może dochodzić od banku wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, wpłaconego tytułem rat kapitałowo-odsetkowych.
Ustawodawca, uchwalając ustawę z dnia 31 marca 2020 roku o tzw. Tarczy Antykryzysowej nie odniósł się do sytuacji nabywców mieszkań i umów deweloperskich. Tak samo, w ustawie tzw. Tarczy Antykryzysowej 2.0 nie ma propozycji związanych z wprowadzeniem regulacji prawnych odnoszących się do umów zawieranych z deweloperami. Nabywca nieruchomości, którego sytuacja finansowa zmieniła się diametralnie na skutek stanu epidemii wywołanej koronawirusem COVID-19, może skorzystać z przepisów obowiązujących dotychczasowo.
Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?
W obecnej sytuacji pandemii koronawirusa i ogłoszonego stanu zagrożenia epidemicznego, przedsiębiorca może, czasowo zawiesić spełnienie ciążącego na nim wobec kontrahenta zobowiązania bądź całkowicie się z niego zwolnić. Ma prawo wycofać się z przyjętego zlecenia, zwracając pobraną zaliczkę, a w obliczu niemożności jej zwrotu, zobowiązać się do jej zwrotu w określonym terminie, bez ponoszenia dodatkowych obciążeń takich jak kary umowne.
Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.
Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.
Deweloperom czasem zdarzają się opóźnienia w budowie mieszkań. Warto dowiedzieć się, kiedy opóźnienie dewelopera uprawnia klienta do odstąpienia od umowy.
Wydatki poniesione na zapłatę rekompensaty (odstępnego) za wcześniejsze rozwiązanie umów nie wypełniają wszystkich przesłanek zawartych w przepisach podatkowych dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki tego rodzaju nie mają bowiem ani pozytywnego wpływu na przychód podatkowy, ani charakteru prewencyjnego, tj. nie chronią źródła przychodów przed jego zmniejszeniem.
E-konsumenci są tak przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotu zakupionych towarów, że często zapominają o wyjątkach. Z jakich wakacyjnych zakupów i rezerwacji nie możemy się wycofać?
Konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy pożyczki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Pożyczkodawca do umowy pożyczki powinien dołączyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy pożyczki. Sprawdź jak powinno wyglądać takie oświadczenie.
Pożyczkobiorca będący konsumentem może odstąpić od umowy pożyczki bez dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy. Co więcej, nie ma konieczności uzasadniania takiego wypowiedzenia. Jak odstąpić od umowy pożyczki?
W sprawie opodatkowania odstępnego wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który orzekł, że należności wypłacone na rzecz skarżącej (odstępne) przez sprzedającego z tytułu odstąpienia od umowy przedwstępnej zobowiązującej do zawarcia umowy sprzedaży towarów używanych należy uznać za niepodlegające opodatkowaniu VAT.
Zadatek i zaliczka często są ze sobą mylone lub utożsamiane. Tymczasem konsekwencje ich wręczenia znacznie się różnią. W sytuacji niewykonania umowy przez drugą stronę zadatek, w przeciwieństwie do zaliczki, co do zasady nie podlega zwrotowi.
W odniesieniu do prawidłowo zawartej umowy z kontrahentem przepisy prawa cywilnego przewidują kilka możliwości jej skutecznego zakończenia. Prawo odstąpienia od umowy oraz wypowiedzenie umowy są przykładami dwóch instytucji prawa materialnego, które uprawniają do zakończenia umowy. Czym zatem różnią się od siebie wypowiedzenie umowy i odstąpienie od niej oraz jakie są skutki niewłaściwego zakończenia realizacji umowy z kontrahentem?
Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
Zadatek i zaliczka to dwie formy płatności, służące zabezpieczeniu przyszłej transakcji zarówno sprzedaży jak i usług. Która z tych form jest bardziej korzystna dla przedsiębiorcy?
Kodeks cywilny przewiduje zasadę solidarnej odpowiedzialności inwestora oraz generalnego wykonawcy za wynagrodzenie należne podwykonawcom za wykonane roboty. Warunkiem powstania zobowiązania inwestora jest wyrażenie przez niego zgody na udział podwykonawcy w realizacji tych robót. Zasada ta rozciąga się również na dalszych podwykonawców.
Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?
W obecnych czasach akwizycja staje się coraz mniej popularna, ale w dalszym ciągu funkcjonuje. Zakupy podczas pokazów akwizytorów są wygodne i szybkie, jeżeli przedsiębiorcy przestrzegają praw konsumentów. Taka forma zakupów to nic innego, jak zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, od której można odstąpić w ciągu 10 dni.
Już 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie istotne zmiany przepisów prawa konsumenckiego. Konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swych praw. Czy po zmianach, dotyczących m.in. wydłużenia terminu zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym, łatwiej będzie zwrócić niechciany prezent świąteczny?
Zwrot towaru jest możliwy także mimo braku oryginalnego i nienaruszonego opakowania – na takim stanowisku stanął w dniu 17 listopada 2014 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsument nie traci prawa do zwrotu towaru poprzez rozpakowanie i sprawdzenie go.
Niejednokrotnie zdarza się, że po zawarciu umowy ze stroną znajdujemy korzystniejszą pod różnymi względami alternatywną ofertę. Jak zapewnić sobie możliwość rozwiązania takiej umowy, żeby nie ponieść przy tym znacznych konsekwencji finansowych? Wyjściem z tej sytuacji jest zastrzeżenie prawa odstąpienia za zapłatą odstępnego, o którym traktuje poniższy tekst
Prowadzisz negocjacje z kilkoma kontrahentami jednocześnie i zastanawiasz się co powinno zawierać zastrzeżenie umownego prawa odstąpienia tak, aby mieć możliwość wyboru najkorzystniejszej dla Ciebie oferty? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie czym jest umowne prawo odstąpienia, czemu służy, jakie są elementy obligatoryjne takiego zastrzeżenia oraz jakie są skutki skorzystania z powyższego prawa.
Przy realizacji zamówień publicznych uprawnienie zamawiającego do odstąpienia od umowy zawiera art. 145 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym w razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. Odstąpieniem od umowy na podstawie art. 145 ust. 1 Pzp jest skuteczne w chwili złożenia jednostronnego oświadczenia.
Operatorzy telefoniczni robią wszystko, aby utrudnić rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przedstawiamy niechlubne praktyki operatorów.
Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.
Umowa o dzieło jest umową zawartą między przyjmującym zamówienie, a zamawiającym. Dotyczy stworzenia rzeczy lub wykonania czynności wedle indywidualnych wskazówek zamawiającego, z efektem dostosowanym do jego osobistych potrzeb. Jeśli jednak któraś ze stron zechce odstąpić od umowy, jakie są tego skutki?
Zawarcie umowy na odległość, ze względu na swoją specyfikę, stwarza wiele możliwości wycofania się z niej, korzystnych dla kontrahenta. Takie ułatwienia dotyczą jedynie konsumentów, stąd przedsiębiorca nie może korzystać ze specjalnej ochrony.
Umowa o dzieło jest umową zawsze odpłatną, w wysokości zależnej od uzgodnień stron, właściwości stosunków danego rodzaju lub od nakładu pracy wykonawcy dzieła. W trakcie tworzenia dzieła mogą zajść jednak okoliczności, które wpłyną znacząco na końcową sumę.
Jako konsumenci mamy prawo do odstąpienia od zawartego zobowiązania. Należy jednak pamiętać, że aby skutecznie odstąpić umowy należy przestrzegać określonych w prawie terminów. 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, w której szczegółowo została uregulowana kwestia odstąpienia od umowy.
24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.
U progu letnich wyprzedaży 2014 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przypomnieć o podstawowych prawach przysługujących zarówno konsumentom jak i sprzedającym. Poniżej krótki poradnik konsumenta.
Zmiany w prawie konsumenckim nastąpią na mocy wejścia w życia nowej ustawy regulującej prawa konsumenta. Zmiany będą dotyczyły ujednolicenia i doprecyzowania regulacji zarówno w przypadku umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość np. przez Internet.
Odstąpienie od umowy – prawo przysługujące konsumentom, którzy zawarli umowę na odległość, przysługuje niezależnie od wybranego sposobu dostawy/ odbioru towaru. Takie stanowisko zaprezentował 12 czerwca Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego zdaniem prawo odstąpienia od umowy nie zostaje wyłączone przez fakt osobistego odbioru towaru.
W dniu 30 maja 2014 roku Sejm, po rozpatrzeniu poprawek zaproponowanych przez Senat, przyjął ustawę o prawach konsumenta. Zmiany w prawach konsumenta wejdą w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli w styczniu 2015 roku. Jakie prawa będą przysługiwały konsumentom po zmianach?
Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.
Klient, który podpisał umowę deweloperską ma trzydzieści dni na odstąpienie od tej umowy. Oczywiście jest to możliwe tylko w określonych sytuacjach, na przykład gdy umowa ta nie zawiera informacji wymaganych przez ustawę deweloperską. Warto pamiętać, że deweloper również ma prawo do odstąpienia od umowy jeśli klient nie wywiąże się ze swoich zobowiązań. Kiedy można odstąpić od umowy deweloperskiej i w jakiej formie należy to zrobić?
W 2014 roku, na skutek wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, zmianie ulegną zasady odstąpienia od umowy. Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu – do 14 dni, w niektórych przypadkach nawet do 12 miesięcy - na odstąpienie od umowy.
Zakupy przez Internet cieszą się niemalejąca popularnością. Jedną z niewątpliwych zalet zakupów internetowych jest możliwość dokonania zwrotu towaru. Po wejściu w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE możemy mieć na to aż 12 miesięcy. Jakie więc warunki należy spełnić, by skutecznie zwrócić towar zakupiony przez Internet?
Zmiany proponowane w e-handlu wynikają z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. E-handel, czyli zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci internetowej, przewidują możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jakie inne uprawnienia ma konsument korzystający z e-handlu?
Świąteczne zakupy w pełni, kupujemy prezenty, korzystamy z promocji, rabatów i wyprzedaży. Czasami jednak zdarza się, że zakupiony produkt jest uszkodzony lub nie działa. Jakie prawa przysługują nam jako konsumentowi? Przeczytaj, czego możesz wymagać.
Konsument jako podmiot nieprofesjonalny jest objęty szczególną ochroną. W przypadku specyfiki umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, jest ona szczególnie istotna.
Konsument, dokonujący zakupów w Internecie, może odstąpić od umowy w terminie dziesięciodniowym. Jak tego dokonać?
Przed wynajęciem samochodu konsument powinien szczegółowo zapoznać się z warunkami umowy, gdyż postanowienia w niej zawarte mogą naruszać jego interesy.
Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy pokazać konsumentowi dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony dostawcy towaru bądź usługi, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy dopiero po zapłaceniu określonej sumy.
Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.
W określonych sytuacjach konsument będzie miał możliwość odstąpić od umowy kredytowej z bankiem. Co jednak dzieje się z umową sprzedaży ratalnej dla której kredyt został zaciągnięty?
Od umowy zawieranych na odległość (np. umowy przez internet), których przedmiotem jest świadczenie usług, konsument może odstąpić w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie takie należy sporządzić na piśmie.
Zaniedbanie wymogów informacyjnych, wymaganych od przedsiębiorcy przy umowach zawieranych na odległość, skutkuje tym, że termin dla konsumenta na odstąpienie od umowy może wynosić nawet 3 miesiące od dnia zawarcia umowy.