Komórka podczas lotu
REKLAMA
REKLAMA
Unia Europejska wypracowała wspólną politykę w zakresie korzystania z telefonów komórkowych w samolocie oraz określiła wspólne wymagania techniczne konieczne do pracy urządzeń instalowanych na pokładach statków powietrznych. Urządzenia te nie powodują zakłóceń urządzeń pokładowych.
REKLAMA
Tak było
W tej chwili linie lotnicze nie pozwalały na korzystanie z telefonu komórkowego w samolocie. Spowodowane byłoby to głównie uwarunkowaniami technicznymi. Aparat telefoniczny, który znajduje się na dużej wysokości pracuje z maksymalną mocą, a jego promieniowanie może powodować zakłócenia urządzeń pokładowych. A w związku z tym wpływać na bezpieczeństwo. To może się zmienić.
W Polsce Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przyjął bezpośrednią stosowalność dwóch dyrektyw Wspólnot Europejskich oraz będzie wydawał przewoźnikom pozwolenia na używanie odpowiednich stacji bazowych, dzięki którym telefon będzie pracował na małej mocy.
Jak działa urządzenie
Schemat jest prosty. Urządzenia instalowane w samolotach zbierają sygnały z telefonów komórkowych. Rozmowa wysyłana jest przez satelitę, która z kolei łączy się z operatorem na ziemi. Następuje logowanie do sieci macierzystego operatora sieci komórkowej lub operatora zagranicznego, który zawarł z nim porozumienie. W ten sposób można dokonać dokładnych rozliczeń za rozmowy przeprowadzone w innym kraju. Stworzony został również rejestr, w którym zamieszczona będzie lista statków powietrznych, na których specjalne urządzenie zostało zamontowane.
Za i przeciw
Możliwość prowadzenia swobodnej konwersacji na pokładzie samolotu ma swoich zwolenników i przeciwników. Każdy z pasażerów ma inne oczekiwania. Problem może pojawić się, gdy jedna z osób będzie miała ochotę na drzemkę, a sąsiad na dłuższą rozmowę telefoniczną. Konieczne jest więc stworzenie przez przewoźników lotniczych kompromisu.
Zobacz serwis: Podróż samolotem – poradnik pasażera
Kto decyduje
REKLAMA
Decyzje o zamontowaniu urządzenia umożliwiającego rozmowy przez komórkę na pokładzie podejmuje właściciel linii lotniczej. Pozwolenie na jego montaż mogą otrzymać również przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienie z właścicielem danego samolotu i będzie ono dotyczyło konkretnego samolotu. Maszyna musi być oznaczona, aby każdy z operatorów wiedział, gdzie urządzenie się znajduje i od którego mają przyjąć połączenie.
Właściciele zagranicznych samolotów, które przemieszczają się nad terytorium Polski nie muszą występować do UKE o pozwolenie na używanie specjalnego urządzenia. Pod warunkiem, że wykorzystywane będą międzynarodowe uzgodnienia odnośnie zakresy częstotliwości.
Podstawa prawna:
- decyzja Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE), dotyczącej harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA - ang. mobile communication service on air-craft) we Wspólnocie Europejskiej, która reguluje warunki techniczne niezbędne do ograniczania ryzyka szkodliwych zakłóceń naziemnych sieci ruchomych spowodowanych usługami MCA;
- zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleń na usługi łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie Europejskiej.
Zobacz serwis: Konsument - usługi
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat