REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż samolotem – poradnik pasażera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Nasz Świat
Portal dla Polaków we Włoszech
Linie lotnicze same określają ilość i ciężar bagażu, który możemy zabrać do samolotu. /fot. fotolia
Linie lotnicze same określają ilość i ciężar bagażu, który możemy zabrać do samolotu. /fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Podczas urlopu wielu z nas marzy o przeżyciu niecodziennych przygód. Przed samym wyjazdem mamy wielkie plany i oczekiwania, ale bardzo często zdarza się, że już na samym początku kanikuły przytrafiają się niemiłe niespodzianki. Sprawdź co zrobić, gdy zginie ci bagaż, jak ciężkie walizki możesz zabrać do samolotu, czy podróż samolotem jest bezpieczna dla kobiet w ciąży i gdy przy odprawie powiedzą ci „przepraszamy, ale nie ma już wolnych miejsc w samolocie”.

REKLAMA

Po przylocie, na lotnisku okazało się, że ślad po mojej walizce zaginął

REKLAMA

Jeżeli nasz bagaż zaginął należy udać się do Biura Zagubionego Bagażu, które znajduje się w sali przylotów na wszystkich lotniskach. Przed udaniem się do niego, pamiętajmy o przygotowaniu kwitu bagażowego oraz odcinka biletu lotniczego.

Sprawy zagubionego lub zniszczonego bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów, najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach, dlatego przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu.

W BZB będziemy musieli wypełnić protokół zaginienia, w którym należy zaznaczyć charakterystykę zagubionego bagażu (rozmiar, kolor). W momencie wypełnienia formularza będziemy mogli wybrać, czy odbierzemy go sami, czy ma zostać dostarczony przez kuriera. Należy pamiętać, że w każdym przypadku zostaniemy wcześniej uprzedzeni o odnalezieniu zaginionego bagażu. Bagaż zostanie przekazany w zamian za naszą kopię protokołu.

Mój bagaż się nie odnalazł

REKLAMA

Jeżeli bagaż nie odnajdzie się w przeciągu 21 dni od przyjazdu i linie lotnicze nie uznają wcześniej utraty bagażu, to oficjalnie zostanie on uznany za zaginiony. W takim przypadku pasażer będzie mógł dochodzić swoich praw, składając zażalenie na piśmie – najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. W zażaleniu należy zaznaczyć szkody, poparte odpowiednimi dokumentami:
- szczegółowym wykazem zawartości każdego niezwróconego bagażu;
- kopią biletu i potwierdzeniem np. opłaty za nadbagaż, jeśli została wypłacona;
- kwitem bagażowym;
- kopią protokołu zaginionego bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Coraz częściej dochodzi do przypadków zagubienia bagaży podróżujących samolotami. Dlatego Trybunał Sprawiedliwości UE wyznaczył maksymalną wartość odszkodowania, za poniesione straty. Według UE, maksymalna wartość pieniędzy, jakie może zyskać osoba, której bagaż został zagubiony, to 1134,71 euro.

Zobacz również: Czy wiesz jakie prawa przysługują w przypadku zagubienia bagażu podczas podróży samolotem?

Ile bagażu mogę zabrać do samolotu?

Przepisy regulujące ilość oraz ciężar bagażu wciąż się zmieniają, dlatego też warto przed wejściem do samolotu zorientować się czy nie przekroczyliśmy limitu wagowego/ilościowego naszej walizki. Warto pamiętać, że za nadbagaż możemy zostać poproszeni o dodatkowe, często dość wysokie opłaty.

Bagaż rejestrowany, przewożony w luku samolotu

LOT: na rejsach z/do Europy możemy zabrać, w klasie biznes maksymalnie 30 kg, a w klasie ekonomicznej 20 kg.

Alitalia: limit wagowy wynosi 32 kg.

WizzAir: Każdy pasażer może przewieźć bezpłatnie do 3 sztuk bagażu rejestrowanego, przy czym waga pojedynczej sztuki nie może przekraczać 32 kg. Opłata za 1 bagaż o wadze do 32 kg wynosi 68 zł/15euro (przy płatności podczas rezerwacji oraz po jej dokonaniu poprzez call center lub online).

Jeśli płatność jest uiszczana na lotnisku, opłata za bagaż wynosi 136 zł/30 euro. Natomiast jeśli będziemy chcieli zapłacić za bagaż przy wyjściu do samolotu koszt podniesie się do 272 zł/60 euro.

Ryanair: W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów linie lotnicze Ryanair nie przyjmują do przewozu sztuk bagażu o wadze powyżej 32 kg lub o wymiarach przekraczających łącznie 81 cm wysokości, 119 cm szerokości i 119 cm głębokości.

Lufthansa: Business Class: 30 kg, Economy Class: 20 kg.

Bagaż podręczny

Limity wagowe obowiązują także w przypadku bagażu podręcznego. Niektóre linie lotnicze zezwalają na wniesienie na pokład do 10 kg bagażu (Wizzair, Ryanair). Na pokłady samolotów Alitalia oraz Lufthansa będziemy mogli ze sobą jedynie 8 kg. Jeżeli jesteśmy pasażerami klasy biznes w samolotach Polskich Linii Lotniczych możemy wziąć na pokład 9 kg bagażu podręcznego, natomiast w klasie ekonomicznej tylko 6 kg.

Podróż samolotem w czasie ciąży

Podróż samolotem w czasie ciąży generalnie nie zagraża zdrowiu kobiety. Lekarze nie zalecają jednak podróżowania w pierwszych i ostatnich miesiącach ciąży. W każdym przypadku przed podjęciem decyzji o locie samolotem kobieta powinna skonsultować to ze swoim lekarzem.

W przypadku uzyskania pozytywnej opinii lekarskiej, ale jeszcze przed zakupem biletu należy zapoznać się z regulaminem linii lotniczych, z których usług zamierzamy skorzystać. Nie jest to zasadą jednak część przewoźników odmawia przyjęcia na pokład kobiet znajdujących się w zaawansowanej ciąży (najczęściej od 34-35 tygodnia ciąży), a niektórzy przewoźnicy w ogóle nie zgadzają się na podróżowanie ciężarnych ich samolotami.

Na lotnisku warto mieć ze sobą zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia oraz o braku przeciwwskazań do podróży samolotem. Czasami uchybienie tej powinności może oznaczać niemożliwość rozpoczęcia podróży.

Wsiadając do samolotu dobrze jest uprzedzić załogę o tym, że jest się w ciąży oraz zapytać się jakiej ewentualnie pomocy z ich strony można oczekiwać. Podróżujące ciężarne kobiety nie należą do rzadkości i personel samolotu posiada odpowiednie przeszkolenie w zakresie udzielenia pierwszej pomocy.

Zaleca się zajmowanie miejsc w środkowej części samolotu, gdyż tam najmniej odczuwa się turbulencje. Należy jednak unikać miejsc przy wyjściu ewakuacyjnym. W sytuacji kryzysowej to na osobie siedzącej przy wyjściu ewakuacyjnym spoczywa obowiązek jak najszybszego otwarcia drzwi.

W razie znacznego opóźnienia lotu kobieta ciężarna traktowana jest jak osoba o ograniczonej możliwości poruszania się i powinna być objęta przez przewoźnika szczególną opieką.

Overbooking

Linie lotnicze, aby wykorzystać wszystkie miejsca w samolocie i w ten sposób nie doprowadzić do sytuacji, że samolot odlatuje na wpół pusty, często sprzedają więcej biletów niż jest faktycznie miejsc (tzw. overbooking). W takim przypadku pasażerowie mogą zostać nie odprawieni i pozostać na ziemi.

Bardzo często linie lotnicze broniąc się przed podobnymi sytuacjami wpisują do warunków przewozowych odpowiednie klauzule. Dlatego też przed zakupem biletów należy przeczytać dokładnie warunki przewozowe, przede wszystkim, jeżeli chodzi o zakup biletów w internecie.

W momencie, gdy pasażer dostanie odmowę wejścia na pokład samolotu, linia lotnicza jest zobowiązana do zaoferowania mu wyboru: zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet lub podróż o w innym terminie.

Pasażerowie mają ponadto prawo do odszkodowania: 250 euro na odległości do 1500km; 400 euro na odległości ponad 1500 km; 600 euro w przypadku dłuższej trasy.
Każda linia lotnicza musi zagwarantować ponadto bezpłatną opiekę wszystkim pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład samolotu. Musi ona zagwarantować poszkodowanemu darmowe posiłki i napoje (w zależności od długości czasu oczekiwania) lub bezpłatny nocleg. Linia lotnicza zobowiązana jest także do rozdania tym pasażerom specjalnych formularzy z prawami im przysługującymi.

Zobacz również: Savoir - vivre w samolocie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą! Kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA