REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie dla ofiary błędu medycznego

Jarosław Krasnodęmbski
Błąd medyczny, prawa pacjenta.
Błąd medyczny, prawa pacjenta.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pacjentów cierpi z powodu błędów medycznych popełnianych przez lekarzy czy pielęgniarki. Poszkodowany pacjent może domagać się odszkodowania za popełniony błąd. Na jaką wysokość odszkodowania można liczyć?

Komisja ustali czy błąd miał miejsce

Od 1 stycznia 2012 roku pacjenci mogą dochodzić odszkodowania za błędy medyczne przed specjalna komisją powołaną przez wojewodę do tego celu. Komisja ocenia zarzuty i w przypadku potwierdzenia wystąpienia błędu medycznego – pacjent i ubezpieczyciel szpitala uzgadniają wysokość odszkodowania.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki złożenia wniosku o odszkodowanie za błąd medyczny

Wnioski do wojewódzkiej komisji można składać w sprawach, które miały miejsce po 1 stycznia 2012 roku. Wskazany we wniosku błąd musi mieć miejsce w szpitalu i dotyczyć zakażenia szpitalnego, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta będące następstwem diagnozy lub leczenia niezgodnego z aktualną wiedzą medyczną.

Od wniosku pobierana jest opłata w wysokości 200 zł.

Zobacz: Jak ubiegać się o odszkodowanie za błąd lekarza?

REKLAMA

Ustalenie wysokości odszkodowania

Wysokość odszkodowania jest uzależniona od kilku elementów. Przy szacowaniu jego wysokości bierze się pod uwagę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • stopień pogorszenia stanu zdrowia pokrzywdzonego,
  • obniżenie jakości życia z powodu braku możliwości kontynuowania pracy zarobkowej lub nauki,
  • konieczności zapewnienia opieki osób trzecich oraz
  • uciążliwość leczenia pozostającą w związku ze zdarzeniem medycznym.

Każdy ze wskazanych elementów jest odpowiednio oceniany. Suma elementów, a więc wysokość odszkodowania nie może być jednak wyższa od 100 tysięcy złotych.

Stopień pogorszenia stanu zdrowia jest ustalany za pomocą analizy zgromadzonej przez komisję wojewódzką dokumentacji medycznej.

Śmierć w wyniku błędu medycznego

Jeżeli w wyniku błędu medycznego doszło do śmierci pacjenta, jego rodzina może również wnioskować do komisji o odszkodowanie. W takim przypadku wysokość świadczenia może wynosić do 300 tysięcy złotych. Przy czym 100 tysięcy z tej kwoty będzie stanowiło zadośćuczynienie, a 200 tysięcy złotych będzie stanowiło odszkodowanie.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA