Kategorie
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji.
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji.
Obyczaje polskich sprzedawców nie są wzorowe, a brak regulacji prawnej dotyczącej procedury reklamacyjnej stawia konsumenta w słabszej pozycji wobec sprzedawcy. Klienci wciąż są przyzwyczajeni do stosowania starych procedur reklamacyjnych dotyczących rękojmi za wady fizyczne i prawne. Najwyższy czas o tym zapomnieć, gdyż ustawa o sprzedaży konsumenckiej obowiązuje od pięciu lat. Mamy prawo do większych oczekiwań od sprzedawcy, ale jednocześnie konsument musi być aktywny i świadomy swych praw.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, tzn. wtedy, gdy towar nie spełnia powszechnych, rozsądnych oczekiwań kupującego, a nie tylko za jego wadliwość, co jest pojęciem węższym.

Czytaj: Najczęstsze wymówki sprzedawcy i jak sobie z nimi radzić

Co zrobić z wadliwym towarem

Złożyć reklamację u sprzedawcy – to on zawsze odpowiada za towar, który wydał konsumentowi i nie może odsyłać klienta z reklamacją, np. do producenta. Gdy do towaru został dołączony ważny dokument gwarancyjny, wówczas dokonujemy wyboru, czy chcemy złożyć reklamację u sprzedawcy, czy wolimy skorzystać z uprawnień gwarancyjnych, a wtedy składamy reklamację u gwaranta. Musimy jednak pamiętać o jednym: korzystając z ustawy o sprzedaży konsumenckiej – to konsument dokonuje wyboru uprawnienia, natomiast korzystając z gwarancji – to gwarant decyduje o wyborze naszego uprawnienia.

Czytaj: Ile czasu powinna trwać reklamacja?

W jakim czasie możemy reklamować towar

W ciągu 2 lat od wydania nam towaru możemy sprzedawcy składać reklamację. Należy jednak pamiętać, że w przypadku stwierdzenia wady musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu 2 miesięcy od chwili, gdy towar wykazał swoją wadliwość. Przekroczenie tego terminu spowoduje utratę uprawnień, co oznacza, że sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności. Zawiadomienie sprzedawcy to jedyny obowiązek konsumenta, dlatego ważne jest złożenie reklamacji na piśmie, aby w razie wątpliwości wykazać fakt zawiadomienia sprzedawcy.

Można reklamować rzeczy używane

Oczywiście, jeżeli kupujemy rzecz używaną, sprzedawca też odpowiada, jeżeli konsument stwierdzi wadę przed upływem 2 lat od otrzymania tego towaru. Jednak sprzedawca i konsument mogą wspólnie ustalić termin krótszy, ale nie mogą go skrócić poniżej roku.

Czy możemy reklamować przeceniony towar

Reklamować można każdy towar, który jest niezgodny z umową. Obniżenie ceny towaru z powodu promocji lub wyprzedaży nie wyklucza możliwości reklamowania go. Został kupiony jako pełnowartościowy, bez wad, tyle że okazyjnie, bo taniej. Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy w chwili zakupu. W takim przypadku nie można zgłaszać do sprzedawcy tej wady, o której nas poinformował. Jednak towar może mieć jeszcze inne wady i takie możemy reklamować.

Zobacz również: Towar promocyjny też można reklamować

Jak złożyć reklamację

Reklamacja może być złożona w każdej formie: pisemnie, ustnie, telefonicznie, nawet e:mailem, jeżeli sprzedawca daje taką możliwość. Jednak ze względów dowodowych najlepsza jest reklamacja pisemna lub zgłoszenie ustne, gdy sprzedawca pisemnie potwierdzi przyjęcie takiego zgłoszenia. W każdym razie posiadanie dokumentu będzie najlepszym potwierdzeniem faktu daty złożenia reklamacji, a przede wszystkim naszych roszczeń. Pamiętajmy jednak o zabraniu ze sobą kopii reklamacji.

Co napisać w reklamacji

Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe informacje: data zgłoszenia, określenie sprzedawcy i kupującego, określenie towaru, który reklamujemy oraz opisanie niezgodności (wad), a także jakie mamy roszczenia, tzn. co wybieramy, naprawę towaru czy wymianę na nowy.

Zobacz również: Jak sporządzić reklamacje do sprzedawcy

W jakim terminie sprzedawca ma obowiązek załatwić reklamację

Ma obowiązek ustosunkować się do naszej reklamacji w terminie 14 dni (kalendarzowych, a nie roboczych), liczonych od dnia następnego po dniu, w którym ją złożyliśmy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji i zgodę na nasze roszczenia. Warto pamiętać, aby w dokumencie reklamacyjnym zaznaczyć jak chcemy otrzymać odpowiedź, gdyż nigdzie nie jest określone, w jaki sposób sprzedawca ma jej udzielić.

Czy możemy zwrócić towar do sklepu

Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas towaru tylko dlatego, że się rozmyśliliśmy. Zależy to od jego dobrej woli. Możemy tylko umówić się ze sprzedawcą, że zwrócimy towar w przeciągu kilku dni. Należy jednak sprawdzić przed zakupem, jakie są warunki zwrotu, czy sprzedawca zwróci nam pieniądze, czy tylko wymieni towar na inny w tej samej cenie. W innym wypadku nie ma on obowiązku zwrócić nam pieniędzy.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Prawo
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Recepta farmaceutyczna w 2021 r.

    Czym jest recepta farmaceutyczna? Kto w 2021 r. może skorzystać z takiej recepty? Kiedy można ją wystawić?

    Dziecko cudzoziemca urodzone w Polsce

    Narodziny i związane z tym procedury dotyczą również dzieci obcokrajowców. Jaka jest sytuacja prawna urodzonych w Polsce dzieci cudzoziemców?

    Fundusz Kompensacyjny Szczepień - projekt przyjęty przez rząd

    Projekt ustawy powołującej Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych został przyjęty przez rząd. Kto będzie mógł otrzymać świadczenie?

    Jak zamówić e-receptę przez Internet?

    Jak zamówić e-receptę przez Internet? Można to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta.

    Co wie o nas Internet?

    Dane osobowe w Internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Co wie o nas Internet? Czy dane można wykorzystać przeciwko nam?

    Mój wizerunek - czy to tylko zdjęcie?

    Każdy ma swoje wyobrażenie czym jest wizerunek albo co potocznie uznawane jest za wizerunek.

    Koszty sądowe w elektronicznym postępowaniu upominawczym

    Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych przesądza, że w w elektronicznym postępowaniu upominawczym wydatki ponosi Skarb Państwa.

    Wyprzedaże - jakie prawa ma konsument?

    Letnie wyprzedaże trwają nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Czy konsument może zwrócić towar? Co z reklamacją?

    24 lipca przypada Święto Policji

    24 lipca obchodzone jest Święto Policji. Urząd Statystyczny w Warszawie przygotował najważniejsze dane dla województwa mazowieckiego.

    Rodzinny kapitał opiekuńczy - projekt ustawy

    Projekt ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym został skierowany do konsultacji społecznych. Komu będzie przysługiwało świadczenie?

    ETPCz: o powoływaniu sędziów do Izby Dyscyplinarnej SN

    Europejski Trybunał Praw Człowieka stwierdził poważne nieprawidłowości w powoływaniu sędziów do Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego.

    12 tys. zł na dziecko w ramach rodzinnego kapitału opiekuńczego

    12 tys. zł na dziecko to maksymalna kwota nowego świadczenia dla rodziców. Komu będzie przysługiwał rodzinny kapitał opiekuńczy? W jakich częściach?

    Rzecznik Finansowy ostrzega przed oszustwami inwestycyjnymi

    Rzecznik Finansowy apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Jak weryfikować wiarygodność platform?

    Kontakty z dzieckiem a kwarantanna – MS chce zmiany przepisów

    Ministerstwo Sprawiedliwości uznało za zasadny postulat zwolnienia z kwarantanny osób realizujących kontakty z dziećmi poza granicami kraju.

    Overbooking z powodu pandemii?

    Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

    Nowe dowody osobiste w innym terminie - ustawa w Senacie

    Senacka komisja poparła nowelizację, która przesunie termin wdrożenia nowych dowodów osobistych (z odciskami palców).

    Wakacje 2021 - jak spędzamy urlop? [BADANIE]

    W tegoroczne wakacje wspieramy polską branżę turystyczną, chcemy czas spędzać z bliskimi oraz bardziej aktywnie. Tak wynika z badania „Zwyczaje urlopowe Polaków - lato 2021".

    Sankcje za ewentualne niewykonanie wyroku TSUE?

    Komisja Europejska grozi Polsce sankcjami finansowymi za ewentualne niewykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczącego Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego.

    Raport KE o stanie praworządności w UE

    Komisja Europejska opublikowała raport o stanie praworządności w Unii Europejskiej.

    Wniosek o 300 plus przez bank

    Wniosek o 300 plus przez bank to jeden ze sposobów, jaki mogą wybrać rodzice, ubiegający się o świadczenie.

    Wzrost liczby zapytań spadkobierców o konta osób zmarłych

    Jak wynika z danych, jakie KIR przesłała do PAP, w tym roku wyraźnie wzrosła liczba zapytań, kierowanych przez osoby fizyczne.

    Technologia rozpoznawania twarzy a RODO

    Technologia rozpoznawania twarzy a RODO. Jakie zasady należy stosować podczas używania technologii rozpoznawania twarzy, aby zapewnić zgodność m.in. z prawem ochrony danych osobowych? Odpowiedź na to pytanie zawierają „Wytyczne dotyczące rozpoznawania twarzy”.

    Jak sprawdzić stan konta w ZUS? [AUDIO]

    Jak sprawdzić stan konta w ZUS? Co zawiera tegoroczna Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego (IOSKU)?

    Telefon z banku z prośbą o dane? Tak mogą działać oszuści

    Oszuści mogą podszywać się pod pracowników banków i próbować wyłudzić dane osobowe. Niemal co 4. Polak deklaruje, iż otrzymał taki telefon.

    Jakie jest główne źródło informacji o zbiórkach charytatywnych?

    Media społecznościowe to główne źródło informacji o aukcjach charytatywnych. Są one kilka razy częściej wskazywane jako źródło takich informacji niż ogólnodostępne portale.