REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią?

Rękojmia a odstąpienie od umowy - znasz różnice?

Dzięki rękojmi i odstąpieniu od umowy konsumenci mają silną pozycją w sporach dotyczących zakupów w Europie. Czy wiesz, co odróżnia te uprawnienia? Europejskie Centrum Konsumenckie w oparciu o przykłady wskaże różnice. Mogą się okazać pomocne szczególnie po świętach.

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia obejmuje wady wszystkich produktów zakupionych w sklepach stacjonarnych na odległość oraz poza lokalem. Obowiązkiem sprzedawcy jest sprzedaż produktu o zadowalającej jakość i jego prawidłowe działanie. Korzystanie z tego prawa jest całkowicie bezpłatne i można z niego korzystać przez okres dwóch lat od wydania towaru.

Prawo odstąpienia od umowy dotyczy wyłącznie zakupów dokonanych na odległość lub poza lokalem, w tym zakupów internetowych. Daje konsumentom prawo do sprawdzenia kupionego produktu, tak jak w sklepie. Jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klienta, może go bez powodu zwrócić. Prawo odstąpienia jest ważne przez okres 14 dni – tyle czasu mamy na zgłoszenie sprzedawcy woli rezygnacji z zakupu.

Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!

REKLAMA

Które uprawnienie ma zastosowanie do poniższej sytuacji?

  1. Kupiłeś spodnie w sklepie internetowym w rozmiarze M, a otrzymałeś rozmiar L. Chcesz je zwrócić. Co wybrać rękojmie, czy odstąpić od umowy?


W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z niezgodnością z umową. Korzystając z przepisów rękojmi nie będziesz musiał ponosić kosztów zwrotu, sprzedawca jednak nie jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Zamiast tego może dostarczyć parę spodni we właściwym rozmiarze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Kupiłeś parę spodni w sklepie internetowym w rozmiarze M. Po przymierzeniu okazuje się że nie pasują.


Źle oceniłeś swój rozmiar? Dzięki prawu do odstąpienia od umowy możesz zwrócić spodnie. Sprzedawca zwróci cenę, w tym koszty wysyłki i wszystkie obowiązujące podatki. Koszt zwrotu pokrywasz samodzielnie, chyba że sprzedawca nie poinformował Cię o tym przed złożeniem zamówienia lub zaoferował Ci bezpłatny zwrot.

  1. Kupiłeś odkurzacz w Internecie, po pierwszym użyciu okazało się, że nie posiada wystarczającej siły ssania.

Zakupiony odkurzacz nie spełnia swojej funkcji? Skontaktuj się ze sprzedawcą tak szybko, jak to możliwe i poproś go o wymianę lub naprawę w ramach rękojmi. Jeżeli odkurzacz przestał działać w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od dostawy (w Polsce w ciągu roku), nie musisz udowadniać, że jest to wynikiem wady produkcyjnej. Sprzedawca nie może obciążyć Cię żadnymi dodatkowymi kosztami.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie internetowym. Po dostawie okazuje się, że jest podrobiona. Wcale nie taki był twój zamiar!

Torebka jest niezgodna z tym, co zamówiłeś. W ramach rękojmi sprzedawca musi wymienić podrobiony produkt na oryginalny artykuł. Jeśli nie może tego zrobić, masz prawo zażądać zwrotu kosztów. Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Jak to zrobić? Sprawdź na: https://konsument.gov.pl/wiarygodnosc-e-sklepu/.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie stacjonarnym. Po powrocie do domu zmieniasz zdanie. Żałujesz dokonania zakupu i chciałbyś zwrócić torebkę do sklepu.

Kupiłeś produkt w tradycyjnym sklepie? Nie masz prawa do odstąpienia od umowy. Jeżeli torebka nie posiada wad, nie można również powoływać się na rękojmię. Mimo że sprzedawcy nie mają prawnego obowiązku, wielu z nich zapewnia swoim klientom możliwość wymiany artykułu lub rezygnacji z zakupu. Sprzedawca może określić warunki wymiany lub rezygnacji według własnego uznania. Oznacza to, że ma prawo zaoferować zwrot w formie vouchera do wykorzystania podczas przyszłych zakupów.

  1. Wyobraź sobie, że zostałeś członkiem serwisu randkowego i przeprowadziłeś kilka rozmów z potencjalnym partnerem. Kilka dni później doszedłeś do wniosku, że ta forma randkowania Ci nie pasuje i chcesz zrezygnować z subskrypcji w ciągu 14 dnu.

Możesz anulować członkostwo. Jeżeli jednak od razu zacząłeś korzystać z serwisu randkowego, wyraziłeś zgodę na natychmiastowe rozpoczęcie subskrypcji. Usługa została zatem częściowo wykonana. Zachowując prawo do odstąpienia od umowy, sprzedawca może obniżyć zwrot o wartość usług, które już wykonał.

Rękojmia

Odstąpienie od umowy

Jakie zakupy?

Towary konsumpcyjne i usługi.

Towary konsumpcyjne i usługi. Wyjątki: https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/ (w sekcji „Jakich towarów nie można zwracać?”).

Kupione od?

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Kupionych w sposób?

Każdy sposób zakupu.

Na odległość (np. Przez Internet) lub poza lokalem (np. Sprzedaż od drzwi do drzwi) w Europie.

Stosowanie

Dla osób fizycznych.

Dla osób fizycznych.

Stan towaru

Nowe i używane.

Nowe i używane.

Problem

Niezgodność z ofertą lub wada.

Zmiana zdania.

Możliwość korzystania
z produktu

Normalne korzystanie.

Towary: Możesz sprawdzić produkt w taki sam sposób, jak w sklepie.

Usługi: jeśli zażądasz natychmiastowego dostarczenia usługi, tracisz częściowo prawa do odstąpienia - proporcjonalnie do zakresu, w jakim korzystałeś z usługi.

Termin obowiązywania uprawnienia

2 lata (może być skrócony do 1 roku dla używanych towarów).

Przez pierwsze 6 miesięcy (w Polsce przez rok) nie musisz niczego udowadniać, ale w przypadku roszczeń poza tym okresem sprzedawca może wymagać od konsumenta udowodnienia, że ​​wada jest wynikiem niezgodności lub wady produkcyjnej.

14 dni począwszy od dostarczenia towaru lub zamówienia usługi.

Jeśli sprzedawca nie poinformuje Cię o tym prawie, okres 14 dni wydłuża się do roku lub o 14 dni od momentu poinformowania konsumenta o prawie.

Obowiązek poinformowania sprzedawcy

Tak, jak najszybciej po wykryciu problemu - maksymalnie 2 miesiące (w polskim prawie pół roku).

Tak, na piśmie (mailowo, listownie) lub za pośrednictwem internetowego formularza.

Masz na to 14 dni i nie musisz motywować swojej decyzji.

Zwrot towaru

Wedle instrukcji sprzedawcy.

Zasadniczo w ciągu 14 dni po poinformowaniu sprzedawcy o zamiarze odstąpienia. Nie zwracaj towaru dopóki sprzedawca nie udzieli ci jasnych instrukcji za pośrednictwem swojej strony internetowej, e-mailem lub pocztą.

Co mi przysługuje?

Naprawa lub wymiana. Ewentualnie zwrot lub obniżenie ceny - pod pewnymi warunkami.

Zwrot ceny towaru, kosztów wysyłki do Ciebie (są wyjątki) i wszystkich obowiązujących podatków.

Koszty konsumenta

Brak.

Koszty zwrotu, chyba że sprzedawca nie poinformował o tym w swoim regulaminie lub gdy zgodził się ponieść je samodzielnie.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ile trzeba zapłacić za Święta i Sylwestra w górach? Polska, Czechy, Alpy. Ceny noclegów pną się w górę

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

Osoby niepełnosprawne zachwycone ZUS. I zniesmaczone MOPS, PZON i WZON. Tam tylko z zasiłkiem pielęgnacyjnym (215,84 zł)

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS.

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Kredyty z WIBOR-em nie są wadliwe, nie będzie masowego podważania umów w sądach ani eldorado dla kancelarii prawniczych [polemika]

Na łamach portalu Infor.pl ukazał się artykuł mec. Roberta Piskora, w którym autor przedstawił swoje stanowisko odnośnie kredytów opartych o wskaźnik referencyjny WIBOR, sugerując wielokrotnie, że umowy zawierające odwołanie do WIBORu są wadliwe i w związku z tym nastąpi masowe kwestionowanie umów kredytu złotowego. Tezy przedstawione przez autora budzą moje zdumienie, a w każdym razie wymagają zdecydowanej repliki.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowe przepisy. ZUS przeliczy niektóre emerytury i renty

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokona przeliczenia wysokości tzw. emerytur czerwcowych przyznanych w latach 2009-2019. Cały proces powinien potrwać do końca marca 2026 r. Sprawdź kogo obejmą nowe przepisy!

UE pozwala na montaż pieców gazowych bez ograniczeń do 2030 r. Dlaczego nie ma dofinansowania z programu Czyste Powietrze?

Unia Europejska nie zakazuje montażu ani używania kotłów gazowych (pieców gazowych do centralnego ogrzewania). Do 2030 r. mogą być one instalowane bez ograniczeń, zarówno w nowych, jak i istniejących budynkach. Niestety, nowa odsłona programu Czyste Powietrze nie przewiduje dofinansowania kotłów gapowych. Tymczasem wg badań Ekobarometr 2025 aż 51,5% Polaków chciałoby, aby kotły gazowe były nadal finansowane z programu „Czyste Powietrze” (przy czym 6,9% jest przeciwnego zdania). Wymiana kopciucha na kocioł gazowy pozwala zmniejszyć emisję pyłu nawet kilkaset razy, a benzo(a)pirenu – ponad tysiąc razy.

Nie czekaj na finał WOŚP. Dzięki temu już w 2026 roku rozliczysz darowiznę w zeznaniu podatkowym i skorzystasz. Jak to zrobić?

Wspierasz WOŚP? Nie musisz czekać z wpłatą. Odpowiednio zaplanowana darowizna już niedługo da ci korzyści podatkowe. Jak to zrobić, by pomóc i samemu coś zyskać? Przestrzegaj zasad określonych w obowiązujących przepisach.

Te darowizny rozliczysz w zeznaniu podatkowym. Aby skorzystać, dowiedz się, jakie ograniczenia i pułapki wynikają z przepisów

Rozliczanie darowizn w podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest już tak powszechne, jak przed laty. Nadal jednak jest możliwe. Trzeba jednak przestrzegać określonych zasad i być świadomym ograniczeń wynikających z przepisów.

REKLAMA

Przekazując darowiznę, zadbaj o dokumenty. Aby skorzystać przy rozliczeniu podatku, trzeba przestrzegać jasnych zasad

Chcesz pomóc komuś przed świętami? Warto zadbać o dokumentację i skorzystać z uwzględnienia darowizny w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego. Co zrobić, aby takie działanie przyniosło podwójną korzyść? Trzeba przestrzegać jasnych zasad.

Ten dodatek trzeba za czas nieobecności pracownika odpowiednio obniżyć. Ale nie zawsze. W tym zakresie obowiązują jasne zasady

Podwyżka czy dodatek? Efekt końcowy jest taki sam – na konto wpływa wyższa kwota. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Problemy natury praktycznej pojawiają np. wtedy, gdy pracownik jest nieobecny w pracy. Czy trzeba mu wtedy wypłacić pieniądze?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA