REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
Rękojmia a odstąpienie od umowy - czym się różnią?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia i odstąpienie od umowy to uprawnienia, które przysługują konusmentom. Czym się różnią?

Rękojmia a odstąpienie od umowy - znasz różnice?

Dzięki rękojmi i odstąpieniu od umowy konsumenci mają silną pozycją w sporach dotyczących zakupów w Europie. Czy wiesz, co odróżnia te uprawnienia? Europejskie Centrum Konsumenckie w oparciu o przykłady wskaże różnice. Mogą się okazać pomocne szczególnie po świętach.

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmia obejmuje wady wszystkich produktów zakupionych w sklepach stacjonarnych na odległość oraz poza lokalem. Obowiązkiem sprzedawcy jest sprzedaż produktu o zadowalającej jakość i jego prawidłowe działanie. Korzystanie z tego prawa jest całkowicie bezpłatne i można z niego korzystać przez okres dwóch lat od wydania towaru.

Prawo odstąpienia od umowy dotyczy wyłącznie zakupów dokonanych na odległość lub poza lokalem, w tym zakupów internetowych. Daje konsumentom prawo do sprawdzenia kupionego produktu, tak jak w sklepie. Jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klienta, może go bez powodu zwrócić. Prawo odstąpienia jest ważne przez okres 14 dni – tyle czasu mamy na zgłoszenie sprzedawcy woli rezygnacji z zakupu.

Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!

Które uprawnienie ma zastosowanie do poniższej sytuacji?

  1. Kupiłeś spodnie w sklepie internetowym w rozmiarze M, a otrzymałeś rozmiar L. Chcesz je zwrócić. Co wybrać rękojmie, czy odstąpić od umowy?


W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z niezgodnością z umową. Korzystając z przepisów rękojmi nie będziesz musiał ponosić kosztów zwrotu, sprzedawca jednak nie jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Zamiast tego może dostarczyć parę spodni we właściwym rozmiarze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Kupiłeś parę spodni w sklepie internetowym w rozmiarze M. Po przymierzeniu okazuje się że nie pasują.


Źle oceniłeś swój rozmiar? Dzięki prawu do odstąpienia od umowy możesz zwrócić spodnie. Sprzedawca zwróci cenę, w tym koszty wysyłki i wszystkie obowiązujące podatki. Koszt zwrotu pokrywasz samodzielnie, chyba że sprzedawca nie poinformował Cię o tym przed złożeniem zamówienia lub zaoferował Ci bezpłatny zwrot.

  1. Kupiłeś odkurzacz w Internecie, po pierwszym użyciu okazało się, że nie posiada wystarczającej siły ssania.

Zakupiony odkurzacz nie spełnia swojej funkcji? Skontaktuj się ze sprzedawcą tak szybko, jak to możliwe i poproś go o wymianę lub naprawę w ramach rękojmi. Jeżeli odkurzacz przestał działać w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od dostawy (w Polsce w ciągu roku), nie musisz udowadniać, że jest to wynikiem wady produkcyjnej. Sprzedawca nie może obciążyć Cię żadnymi dodatkowymi kosztami.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie internetowym. Po dostawie okazuje się, że jest podrobiona. Wcale nie taki był twój zamiar!

Torebka jest niezgodna z tym, co zamówiłeś. W ramach rękojmi sprzedawca musi wymienić podrobiony produkt na oryginalny artykuł. Jeśli nie może tego zrobić, masz prawo zażądać zwrotu kosztów. Przed dokonaniem zakupu warto sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Jak to zrobić? Sprawdź na: https://konsument.gov.pl/wiarygodnosc-e-sklepu/.

  1. Kupiłeś torebkę w sklepie stacjonarnym. Po powrocie do domu zmieniasz zdanie. Żałujesz dokonania zakupu i chciałbyś zwrócić torebkę do sklepu.

Kupiłeś produkt w tradycyjnym sklepie? Nie masz prawa do odstąpienia od umowy. Jeżeli torebka nie posiada wad, nie można również powoływać się na rękojmię. Mimo że sprzedawcy nie mają prawnego obowiązku, wielu z nich zapewnia swoim klientom możliwość wymiany artykułu lub rezygnacji z zakupu. Sprzedawca może określić warunki wymiany lub rezygnacji według własnego uznania. Oznacza to, że ma prawo zaoferować zwrot w formie vouchera do wykorzystania podczas przyszłych zakupów.

  1. Wyobraź sobie, że zostałeś członkiem serwisu randkowego i przeprowadziłeś kilka rozmów z potencjalnym partnerem. Kilka dni później doszedłeś do wniosku, że ta forma randkowania Ci nie pasuje i chcesz zrezygnować z subskrypcji w ciągu 14 dnu.

Możesz anulować członkostwo. Jeżeli jednak od razu zacząłeś korzystać z serwisu randkowego, wyraziłeś zgodę na natychmiastowe rozpoczęcie subskrypcji. Usługa została zatem częściowo wykonana. Zachowując prawo do odstąpienia od umowy, sprzedawca może obniżyć zwrot o wartość usług, które już wykonał.

Rękojmia

Odstąpienie od umowy

Jakie zakupy?

Towary konsumpcyjne i usługi.

Towary konsumpcyjne i usługi. Wyjątki: https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/ (w sekcji „Jakich towarów nie można zwracać?”).

Kupione od?

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Przedsiębiorców, którzy zobligowani są do stosowania prawa europejskiego.

Kupionych w sposób?

Każdy sposób zakupu.

Na odległość (np. Przez Internet) lub poza lokalem (np. Sprzedaż od drzwi do drzwi) w Europie.

Stosowanie

Dla osób fizycznych.

Dla osób fizycznych.

Stan towaru

Nowe i używane.

Nowe i używane.

Problem

Niezgodność z ofertą lub wada.

Zmiana zdania.

Możliwość korzystania
z produktu

Normalne korzystanie.

Towary: Możesz sprawdzić produkt w taki sam sposób, jak w sklepie.

Usługi: jeśli zażądasz natychmiastowego dostarczenia usługi, tracisz częściowo prawa do odstąpienia - proporcjonalnie do zakresu, w jakim korzystałeś z usługi.

Termin obowiązywania uprawnienia

2 lata (może być skrócony do 1 roku dla używanych towarów).

Przez pierwsze 6 miesięcy (w Polsce przez rok) nie musisz niczego udowadniać, ale w przypadku roszczeń poza tym okresem sprzedawca może wymagać od konsumenta udowodnienia, że ​​wada jest wynikiem niezgodności lub wady produkcyjnej.

14 dni począwszy od dostarczenia towaru lub zamówienia usługi.

Jeśli sprzedawca nie poinformuje Cię o tym prawie, okres 14 dni wydłuża się do roku lub o 14 dni od momentu poinformowania konsumenta o prawie.

Obowiązek poinformowania sprzedawcy

Tak, jak najszybciej po wykryciu problemu - maksymalnie 2 miesiące (w polskim prawie pół roku).

Tak, na piśmie (mailowo, listownie) lub za pośrednictwem internetowego formularza.

Masz na to 14 dni i nie musisz motywować swojej decyzji.

Zwrot towaru

Wedle instrukcji sprzedawcy.

Zasadniczo w ciągu 14 dni po poinformowaniu sprzedawcy o zamiarze odstąpienia. Nie zwracaj towaru dopóki sprzedawca nie udzieli ci jasnych instrukcji za pośrednictwem swojej strony internetowej, e-mailem lub pocztą.

Co mi przysługuje?

Naprawa lub wymiana. Ewentualnie zwrot lub obniżenie ceny - pod pewnymi warunkami.

Zwrot ceny towaru, kosztów wysyłki do Ciebie (są wyjątki) i wszystkich obowiązujących podatków.

Koszty konsumenta

Brak.

Koszty zwrotu, chyba że sprzedawca nie poinformował o tym w swoim regulaminie lub gdy zgodził się ponieść je samodzielnie.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców po działaczach opozycji? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

REKLAMA

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WSA o świadczeniu wspierającym: WZON nie poniesie kary za przewlekłość. Rodziny osób niepełnosprawnych niepotrzebnie walczą w sądach

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). W przypadku śmierci przed wydaniem decyzji przez WZON nic już nie można w sprawie zrobić. WZON nie poniesie kary za przewlekłość.

REKLAMA

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA