REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo spadkowe w USA

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie spadkowe z pewnością nie należy do łatwych czy też przyjemnych. Nie tylko ze względu na stratę oraz żałobę po bliskiej osobie, ale również z powodu skomplikowania procedury i trudu, jakiego musimy w nią włożyć, by prawidłowo uporządkować wszelkie sprawy związane ze spadkiem.

Jeżeli okaże się, że spadek pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, z pewnością najważniejszym krokiem jest zwrócenie się do kancelarii prawnej, profesjonalnie zajmującej się prowadzeniem tego typu spraw. Jest jednak parę rzeczy, które warto wiedzieć, gdyż pomogą nam zrozumieć całokształt sytuacji związanej z otrzymanym spadkiem.

REKLAMA

Po pierwsze, należy pamiętać, że prawo spadkowe w USA nie jest prawem jednolitym, charakterystycznym dla europejskich porządków prawnych – jak na przykład polskiego. Każdy stan, a jest ich pięćdziesiąt, posiada własne zasady dziedziczenia, choć jego ogólne zasady są do siebie zbliżone, wynikające z tradycji prawa anglosaskiego.

Można jednak wyróżnić cztery główne sposoby dziedziczenia spadku w Stanach Zjednoczonych, a są nimi:

  • dziedziczenie poprzez testament - “Last Will”,
  • w sytuacjach niepozostawienia przez spadkodawcę testamentu – dziedziczenie “ustawowe”,
  • dziedziczenie na podstawie “living trustu” - typowej dla prawa anglosaskiego instytucji,
  • dziedziczenie poprzez plany emerytalne, polisy na życie - będąc beneficjentem wskazanym na wypadek śmierci posiadacza takiego plany czy też polisy,

Dziedziczenie na mocy testamentu

REKLAMA

Dziedziczenie na mocy testamentu jest najpopularniejszym w USA sposobem dziedziczenia. Podobnie jak w polskim porządku prawnym, wymaga najpierw dokładnego jego zbadania. Jest to bardzo ważne, gdyż bezspornie autentyczny testament pozwoli na znaczne uproszczenie całego postępowania.

Testamenty w Stanach Zjednoczonych, co jest ogólną regułą, nie mogą być sporządzone odręcznie, muszą być podpisane przez osobę składającą to oświadczenie woli oraz muszą być podpisane przez dwóch świadków, którzy byli obecni zarówno przy jego sporządzaniu, jak i podpisaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autentyczność testamentu może być potwierdzona poprzez złożone przez świadków oświadczenia, które muszą być znotaryzowane i dołączone do ostatniej woli.  Sąd automatycznie zaakceptuje taki testament, umożliwiając otwarcie testamentu w drodze uproszczonego postępowania przedsądowego. 

Stanowy sąd spadku, czyli tzw. “Surrogate Court” nie stwierdza prawa do spadku, ale stwierdza istnienie uprawnienia do rozporządzenia masą spadkową przez wykonawcę testamentu zwanego „executor”, który zazwyczaj jest ustanowiony w testamencie przez spadkodawcę. Jego zadaniem jest zebranie całości masy spadkowej, spłacenie ewentualnych długów, opłacenie kosztów oraz rozdysponowanie spadku zgodnie z wolą wyrażoną w testamencie. Kolejnym etapem działań wykonawcy spadku jest obowiązek rozliczenia się przed sądem ze spełnienia swoich obowiązków.

Dziedziczenie ustawowe

REKLAMA

Dziedzicznie “ustawowe”, zwane też “administration proceedings” ma miejsce w sytuacji niepozostawienia przez spadkodawcę testamentu. Istotną rolę będzie odgrywała kolejność dziedziczenia, zachowująca porządek - małżonek i dzieci, w przypadku ich braku – rodzice i rodzeństwo, a następnie dalsza rodzina. W wypadku śmierci jednego z rodzeństwa dziedziczą jego dzieci. 

Jeżeli dojdzie do postępowania spadkowego, toczącego się przed sądem spadku, zwanym “Surrogate Court”, wystawi on na wniosek uprawnionego spadkobiercy „letters of administration” - uprawnienie do rozporządzenia masą spadkową przez administratora spadku.

Funkcja administratora spadku jest analogiczna do zadania wykonawcy spadku występującego w postępowaniu “ustawowym”, z podstawową różnicą wyrażającą się w tym, że rozporządza on spadkiem zgodnie z prawem dziedziczenia ustawowego.

Również administrator spadku rozliczenia się przed sądem ze spełnienia swoich obowiązków. Po opłaceniu przez administratora wszystkich rachunków i podatków, składa on do sądu petycję, w której wnioskuje o zamknięcie postępowania.

Po uzyskaniu decyzji sądu zatwierdzającej zamknięcie postępowania, równocześnie z wypłatą środków, a dokładniej z momentem rozdysponowania spadku pomiędzy spadkobierców oraz złożeniem rozliczenia zarządu majątkiem spadkowym, następuje koniec postępowania spadkowego.

Dziedziczenie na podstawie “living trustu”

Dziedziczenie z wykorzystaniem “living trustu” jest procedurą całkowicie obcą kontynentalnemu porządkowi prawnemu. Upraszczając, można przedstawić instrument “living trustu” jako narzędzia prawa prywatnego, polegającego na przeniesieniu własności określonego majątku pod zarząd powiernika. Dokładne wskazania dotyczące podziału majątku po śmierci założyciela “living trustu” zawarte są w dokumencie “living trustu”, wraz z uregulowaniem kwestii wskazania osoby dziedziczącej, wskazania zarządcy “living trustu” oraz jego obowiązków. Dziedziczenie spadku za pomocą tego instrumentu wyklucza nadzór sądowy nad postępowaniem. Rola zarządcy “living trustu” jest analogiczna do administratora spadku w dziedziczeniu “ustawowym”.

Dziedziczenie poprzez plany emerytalne

Dziedziczenie poprzez plany emerytalne lub też polisy na życie stanowi ostatnią z najpopularniejszych form dziedziczenia w Stanach Zjednoczonych. Ten sposób polega na wskazaniu beneficjenta, czyli osoby uprawnionej do otrzymania całości świadczenia należnego oszczędzającemu środki na emeryturę, czy też posiadaczowi polisy, w razie jego śmierci.

Przenosząc przykład na nasze, polskie podwórko, można to porównać do sytuacji, w której posiadacz ubezpieczenia na życie wskazuje określoną osobę, jako uprawnioną do otrzymania całości świadczenia wypłacanego w razie śmierci ubezpieczonego. Aby uzyskać wypłatę środków, przysługujących beneficjentowi takiego instrumentu, należy skontaktować się z ubezpieczycielem lub zarządcą planu celem przedstawienia odpowiedniej dokumentacji.

Warto wyróżnić również tak zwane “małe postępowanie spadkowe”, to jest dotyczące ustawowo małych spadków, których suma wartości wszystkich składników majątkowych nie przekracza kwoty 150.000,00 dolarów. Można w takim przypadku skorzystać ze zgłoszenia roszczenia do majątku za pomocą prostego oświadczenia złożonego pod przysięgą lub przejścia przez usprawniony proces postępowania spadkowego, co pozwala istotnie przyspieszyć procedury.

Na co więc uważać planując postępowanie spadkowe w Stanach Zjednoczonych. Szczególną ostrożność należy poświęcić osobie “realizującej” spadek. W postępowaniu testamentowym będzie to “executor”, w przypadku dziedziczenia “ustawowego” - administrator. Również w postępowaniu z “trustu” główną rolę gra spec4jalny zarządca.  Pamiętać należy, że do piastowania takiej funkcji nie są wymagane specjalne kwalifikacje. Jeżeli będzie to osoba godna zaufania, niezrównanie ułatwi to przeprowadzenie postępowania spadkowego, uważać natomiast należy na wszelkiego rodzaju próby oszustwa, wyłudzenia czy nawet niezamierzoną nieudolność takiej osoby.

Pamiętać również trzeba, że nabycie spadku “zza granicy” podlega opodatkowaniu, jeżeli w chwili otwarcia spadku spadkobierca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tej sytuacji nabywany przez nas spadek będzie podlegał “podwójnemu opodatkowaniu”. Ze względu na wyjątkową dynamikę zmian regulacji podatkowych oraz skomplikowany ich charakter, ponownie, najlepszą radą w tej materii jest zasięgnięcie pomocy u wyspecjalizowanej kancelarii czy też doradcy podatkowego. Działając zbyt pochopnie, można doprowadzić do sytuacji, w której spadek zostanie podwójnie opodatkowany, tracąc nawet ponad 50% swojej nominalnej wartości.

Artykuł powstał we współpracy ze stroną Spadek z USA - Kancelaria Baran & Pluta. Kancelaria specjalizuje się w amerykańskim prawie spadkowym i z powodzeniem przeprowadziła ponad 200 postępowań spadkowych z USA na rzecz obywateli polskich. Jeżeli poszukują Państwo pomocy prawnej w opisanym zakresie zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z kancelarią.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 września 2025 r. nowy zakaz w usługach. Szczególnie ucierpią kobiety i pracownicy pracujący w tej branży

Od 1 września 2025 r. będzie nowy zakaz dla przedsiębiorców, co wpłynie znacznie na branże usług i sytuacje pracowników. Zmiany będą też wpływały na klientów salonów, szczególnie kobiety! Chodzi o konieczność wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U.UE.L.2009.342.59) i jego załączników. Sanepid już alarmuje, że przedsiębiorcy powinni się przygotować na zmianę.

Wyborcze ABC w wyborach prezydenckich w 2025 r. Jak znaleźć swoją komisję wyborczą i oddać ważny głos? Co każdy wyborca wiedzieć powinien

Na konferencji prasowej w dniu 16 maja 2025 r. przedstawiciele Państwowej Komisji Wyborczej przedstawili najważniejsze dane i zasady dot. najbliższych wyborów prezydenckich, które odbędą się w niedzielę 18 maja (I tura) i ew. 1 czerwca (II tura).

Wieczór wyborczy na żywo – już 18 maja!

Zapraszamy na wyjątkową transmisję wieczoru wyborczego, przygotowaną wspólnie przez redakcje infor.pl, dziennik.pl, forsal.pl oraz Dziennik Gazeta Prawna.

5 mniej znanych świadczeń z MOPS. Kto je otrzymuje?

Wsparcie udzielane przez ośrodki pomocy społecznej obejmuje nie tylko zasiłki stałe, okresowe, pielęgnacyjne czy dodatki mieszkaniowe. Jakie jeszcze świadczenia można uzyskać z MOPS? Prezentujemy aktualne kryteria i kwoty obowiązujące w 2025 r.

REKLAMA

Osoby niepełnosprawne: Jesteśmy schorowani, zmęczeni, bezradni i zdeterminowani. Zróżnicowanie z uwagi na wiek [Drugi dodatek do renty]

Opublikowaliśmy artykuł o bieżącym stanie prac rządu nad ustawą wprowadzającą drugi dodatek do rent - tym razem nie chodzi o rentę socjalną, a chorobową. Po artykule otrzymaliśmy listy od czytelników. Jeden publikujemy.

Wybory 2025. W tych miastach w niedzielę darmowa komunikacja

18 maja odbędą się wybory na Prezydenta RP. Mieszkańcy wielu miast będą mogli w ten dzień jeździć komunikacją za darmo.

Darowizna od najbliższych a podatek – czy trzeba coś zapłacić?

Darowizna pieniężna od rodzica dla dziecka może być całkowicie zwolniona z podatku – ale tylko wtedy, gdy spełnione zostaną konkretne warunki. Nawet niewielki błąd formalny, np. niewłaściwy sposób przekazania środków, może kosztować podatnika sporo. Jak więc prawidłowo przeprowadzić darowiznę i uniknąć podatkowych pułapek?

Wieczór wyborczy na infor.pl, dziennik.pl i forsal.pl oraz YouTube [Transmisja na żywo]

W niedzielę 18 maja o 20:50, redakcje infor.pl, dziennik.pl, forsal.pl oraz Dziennik Gazeta Prawna zapraszają na wyjątkową transmisję z wieczoru wyborczego. Wspólnie podsumujemy wyniki głosowania, przeanalizujemy pierwsze sondaże oraz porozmawiamy o politycznych scenariuszach na najbliższe miesiące.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy na polskie? Inspekcja Transportu Drogowego zaczęła to intensywnie sprawdzać

Inspekcja Transportu Drogowego od końca 2024 roku coraz częściej sprawdza kierowców z państw trzecich, czyli nienależących do UE w zakresie ich prawa jazdy. Co istotne, nie doszło do zmian przepisów w tej kwestii, ale zmieniła się ich dotychczasowa praktyka kontrolna. W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazdy wydanego poza UE po 185 dniach pobytu w Polsce wiąże się naruszeniem przepisów. Dlaczego? Ma to niebagatelny wpływ na funkcjonowanie polskich firm transportowych, które często zatrudniają truckerów z zagranicy. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) wskazuje (źródło: Dane statystyczne dotyczące transportu międzynarodowego w 2024), że na koniec ubiegłego roku wydano blisko 116 000 świadectw kierowcom, pochodzącym z krajów spoza UE. Jakie są konsekwencje działań ITD dla przewoźników i kierowców?

Polska bez pracowników? Kryzys kadrowy pogłębia się – migranci mogą być ratunkiem, ale biurokracja blokuje zatrudnianie

Do 2035 roku Polska straci ponad 2 miliony pracowników. Czy cudzoziemcy uratują nasz rynek pracy? Eksperci alarmują: potrzeba prostszych i szybszych procedur migracyjnych, bo bez nich polska gospodarka nie poradzi sobie z demograficznym kryzysem.

REKLAMA