REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr Należności Publicznoprawnych - 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Rejestr Należności Publicznoprawnych - 2018 r./ fot. Fotolia
Rejestr Należności Publicznoprawnych - 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2018 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Rejestr Należności Publicznoprawnych (dalej: RNP). W tym rejestrze zostaną zamieszczone informacje zawierające dane osób, które są zadłużone wobec urzędu skarbowego lub jednostki samorządu terytorialnego, na kwotę co najmniej 5 tys. zł.

Wprowadzenie RNP jest możliwe dzięki przyjęciu przez Sejm ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. nowelizującej niektóre ustawy w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Zmiany dotknęły m.in. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy też ustawę o finansach publicznych. Przepisy wprowadzające RNP zostały zamieszczone w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.), w dziale I, rozdziale 1a.

REKLAMA

REKLAMA

Dane zamieszczone w RNP

RNP ma być prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który będzie jednocześnie administratorem danych zamieszczonych w rejestrze. Do RNP mają trafić dane osób, które są dłużne wobec urzędu skarbowego lub jednostki samorządu terytorialnego kwotę, która wynosi co najmniej 5 tys. zł (wraz z odsetkami).

Do rejestru mogą trafić tylko dłużnicy, których zaległość wobec fiskusa została prawomocnie stwierdzona wyrokiem sądowym. W RNP nie znajdzie się więc dłużnik, który toczy ,,batalię’’ z organem administracji publicznej, przed sądem administracyjnym, na skutek wniesienia do niego skargi.

Podstawą zadłużenia może być:

REKLAMA

  • dokument, o którym mowa w art. 3a § 1 u.p.e.a.;
  • decyzja, postanowienie lub inne orzeczenie, które jest ostateczne;
  • prawomocny wyrok, postanowienie lub mandat karny wydany na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego lub Kodeksu karnego;
  • mandat karny wydany w postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
  • przepis prawa - bezpośrednio.

Do rejestru mogą trafić dane dłużnika, którym może być osoba fizyczna (także osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, a także nierezydent będący osobą fizyczną, osobą fizyczną prowadzącą działalność, nierezydent będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie będącą osobą prawną. W RNP podaje się następujące dane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osoby fizyczne – imię i nazwisko, PESEL lub data urodzenia, jeżeli PESEL nie został nadany;
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą –imię i nazwisko, nazwa działalności (firma), PESEL, NIP lub REGON;
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne nie będące osobą prawną firma lub nazwa, NIP lub REGON;
  • nierezydenci będący osobami fizycznymi – imię i nazwisko, NIP lub kraj wydania i numer paszportu lub numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo data urodzenia jeżeli nie ma NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego;
  • nierezydenci będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą - imię i nazwisko, firmę lub nazwę, NIP albo kraj wydania i numer paszportu lub numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, datę urodzenia albo adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
  • nierezydenci będący osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi - firmę lub nazwę, NIP albo numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;

W RNP zamieszcza się także, oznaczenia wierzyciela, wysokość długu wraz z odsetkami oraz informacje z art. 18f § 1 i 2 u.p.e.a.

W rejestrze ujęte zostaną także dane dotyczące m.in. odroczenia płatności lub jej rozłożenia na raty, wszczęcia postępowania upadłościowego, restrukturyzacyjnego, czy też wstrzymania wykonania decyzji o egzekucji.

Zawiadomienie o zagrożeniu wpisu

Zanim dłużnik zostanie wpisany do RNP, powinien on zostać ostrzeżony przez wierzyciela o takiej możliwości. Wierzyciel powinien wysłać dłużnikowi ostrzeżenie, co może zrobić wraz z upomnieniem. Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia doręczenia ostrzeżenia dłużnikowi nie spłaci on długu, wierzyciel może dokonać wpisu do rejestru.

Zgoda zobowiązanego

Do danych zawartych w RNP dostęp mają mieć zarówno zainteresowani, jak i sami dłużnicy. Aby jednak osoba zainteresowana mogła otrzymać dostęp do zawartych w rejestrze danych na temat dłużnika, musi posiadać jego pisemne upoważnienie. Upoważnienie zobowiązanego jest ważne maksymalnie przez 60 dni od dnia jego wystawienia.

Przykładowo, jeżeli kontrahent na prośbę drugiej strony o udzielenie omawianego upoważnienia odpowie odmownie, może to świadczyć o tym, że ma coś do ukrycia. W takim wypadku należy zachować szczególną ostrożność. Rozwiązanie to jednak nie pozwoli na sprawdzenie potencjalnego kontrahenta przed nawiązaniem z nim kontaktu.

Sprzeciw od wpisu do RNP

Dłużnik może bronić się przed wpisem do RNP poprzez wniesienie sprzeciwu do wierzyciela. Sprzeciw może dotyczyć samego zagrożenia wpisania do rejestru lub wprowadzenia do niego danych. Prawo do wniesienia sprzeciwu dłużnik ma od dnia doręczenia ostrzeżenia o wpisie, do momentu wpisu danych do RNP.

Sprzeciw od wpisu do RNP można złożyć tylko gdy kwestionuje się istnienie lub wysokość należności pieniężnej lub odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie.

Samo wniesienie sprzeciwu nie wstrzymuje wpisu do RNP ani ewentualnej egzekucji należności. Jeżeli wierzyciel uwzględni sprzeciw dłużnika to albo nie dokonuje wpisu, albo dokonuje wykreślenia z rejestru danych. 

Wierzyciel może nie uwzględnić sprzeciwu zobowiązanego. W takim wypadku wydaje postanowienie o odmowie uwzględnienia sprzeciwu. Dłużnikowi przysługuje możliwość złożenia zażalenia na takie postanowienie wierzyciela. Zażalenie wnosi się do organu odwoławczego za pośrednictwem wierzyciela. Z kolei od rozstrzygnięcia organu odwoławczego przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1201)

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz.U. z 2017 r. poz. 933)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA