REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Porządek w dokumentach firmowych - niszczenie, digitalizacja i archiwizacja

Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w Firmie to obowiązek każdego przedsiębiorcy. W zależności od rodzaju dokumentów, należy je przechowywać od 5 do 50 lat. Łącznie są to setki, tysiące a nawet miliony wrażliwych danych. Jak uporać się z zalegającymi w szafach i na regałach archiwum teczkami, by zaoszczędzić miejsce, czas i pieniądze?

Kiedy firma powinna zdecydować się na elektroniczny obieg dokumentów?

Pisma, deklaracje, faktury, umowy czy wnioski – to tylko niektóre z dokumentów, z którymi styczność mają pracownicy firm. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowe zarządzanie dokumentacją nie tylko pozwala na bardziej efektywną pracę, ale przede wszystkim oszczędza cenny czas. Obecnie coraz więcej firm nie wyobraża sobie funkcjonowania bez elektronicznych systemów zarządzania dokumentami. Dlaczego tak się dzieje i kiedy warto wprowadzić w firmie elektroniczny obieg dokumentów?

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Jak rozliczyć nieodpłatne otrzymanie środka trwałego

W toku prowadzenia działalności może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo drogą darowizny otrzyma na własność rzecz mogącą stanowić jego środek trwały. W jaki sposób dokonać wówczas jego rozliczenia?

REKLAMA

Jak zabezpieczyć interes firmy w sprawach transgranicznych

Współpraca międzynarodowa, oprócz niewątpliwych korzyści, niesie ze sobą również ryzyka. Trzeba być ich świadomym i wiedzieć jak radzić sobie z komplikacjami.

Jak wybrać system ERP?

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

W dniu 26 czerwca 2017 r. minął termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa - Anguilla i Hongkong

Niestabilne prawo, wzrastające obciążenia podatkowe, nowe obowiązki wobec fiskusa itd. Przedsiębiorcy w Polsce nie mają łatwego życia. W tym kontekście interesującym rozwiązaniem jest przeniesienie działalności gospodarczej do innego kraju. Przyjazne systemy podatkowe posiada m.in. Anguilla i Hongkong.

Wielka Brytania wciąż przyciąga inwestycje, firmy i Polaków

Wielka Brytania została najatrakcyjniejszym europejskim kierunkiem inwestycyjnym 2016 roku i najpopularniejszym krajem wśród planujących emigrację Polaków. Brexit nie spłoszył także firm działających na Wyspach, a ponad 40 proc. polskich przedsiębiorstw myślących o optymalizacji jest wciąż zainteresowanych uzyskaniem rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie. Padł również rekord liczby wniosków rezydencyjnych złożonych przez Polaków.

Uproszczone postępowania administracyjne z udziałem firm

Od 1 czerwca 2017 r. zaczynają obowiązywać nowe zasady prowadzenia postępowań administracyjnych. Więcej sporów administracyjnych z udziałem firm ma się odbywać w trybie uproszczonym, trwającym maksymalnie miesiąc. Wprowadzone zostało także prawo do ponaglania urzędników bezczynnych i wydłużających procesy.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Największe problemy podatkowo-księgowe przedsiębiorców w roku 2017

Problemy z zakresu podatków i księgowości nie pozwalają na spokojny sen wielu przedsiębiorcom. Rozliczenia podatkowe, sprawozdania, limity są odbierane przez nich jako przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Skoro jednak nie można ich uniknąć, warto je poznać i zrozumieć. Przedstawiamy pięć największych obecnie wyzwań księgowych, z którymi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień w bieżącym roku.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) - co trzeba wiedzieć, jak się przygotować

RODO – czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych – ma ujednolicić poziom ochrony danych i zapewnić poczucie pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. RODO nakłada też nowe obowiązki na przedsiębiorców. Z uwagi na dotkliwe kary administracyjne za nieprzestrzeganie postanowień RODO, warto już teraz przygotować się do nadchodzących regulacji.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Jak się przygotować do kontroli skarbowej? Pytania i odpowiedzi

Jakie uprawnienia ma kontroler? Czy jego wizyta może być niezapowiedziana? Kiedy jest czas na poprawienie błędów? O odpowiedź na najbardziej nurtujące przedsiębiorców pytania, poprosiliśmy eksperta.

Dofinansowanie UE na odnawialne źródła energii

Jednym ze źródeł dofinansowania unijnego na odnawialne źródła energii jest konkurs z Poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucji/przesyłowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W kolejnej edycji konkursu wspierane będą przedsięwzięcia realizowane w ramach porozumień klastrowych i dotyczące wytwarzania energii elektrycznej.

Czym jest chmura hybrydowa? Dlaczego to dobre rozwiązanie dla biznesu?

Chmura szybko staje się narzędziem numer jeden stosowanym do optymalizacji kosztów w centrum danych oraz ułatwiającym szybkie wprowadzanie na rynek nowych usług i produktów, skoro jest stosunkowo łatwa we wdrażaniu i może zapewnić niemal nieograniczony dostęp do pamięci masowych, zasobów sieciowych i mocy obliczeniowych.

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

Odpowiedzialność biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorcy, zlecając prowadzenie rachunkowości wyspecjalizowanym w niej podmiotom, jakimi są biura rachunkowe, mogą istotnie zredukować swoje koszty. Przy czym powierzając komuś swoje rozliczenia, warto wiedzieć, czego powinniśmy od zewnętrznej księgowości wymagać i jaka jest odpowiedzialność naszego podwykonawcy za ewentualne błędy.

Wzrasta liczba inwestycji zagranicznych w Polsce i Europie

W minionym roku w Europie odnotowano rekordową liczbę inwestycji zagranicznych, które wiążą się z powstaniem nowych miejsc pracy. Powstało blisko 6 tys. nowych projektów, co oznacza wzrost o 15% rok do roku, na które przypada co najmniej 259 673 miejsc pracy – to wzrost o 19% rdr. Najpopularniejszymi kierunkami inwestycyjnymi były: Wielka Brytania, Niemcy i Francja. W pierwszej piątce najpopularniejszych europejskich kierunków dla inwestorów zagranicznych znalazła się Polska.

Optymalizacja podatkowa z użyciem wartości firmy - ostrzeżenie MF

22 maja 2017 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że organy skarbowe odkrywają przypadki wykorzystywania transakcji dokonywanych na majątku przedsiębiorstwa do agresywnej optymalizacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W niektórych wskazanych przez MF przypadkach możliwe jest użycie przez organy skarbowe klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. To już drugie wydane w tym miesiącu ostrzeżenie resortu finansów odnośnie niewłaściwych praktyk optymalizacyjnych. Poprzednie ostrzeżenie z 8 maja 2017 r. dotyczyło agresywnych optymalizacji FIZ z wykorzystaniem obligacji.

Polecamy książkę „Everest lidera” Anny Sarnackiej-Smith

W książce „Everest lidera. O wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie” Anna Sarnacka-Smith dzieli się z nami lekcjami, które wyniosła z własnych szefowskich błędów, oraz praktykami, narzędziami, rozwiązaniami, które pomagają w drodze na upragniony szczyt, taki, z którego widać jeszcze więcej możliwości. W tej liderskiej podróży każdy ma bowiem swój „Everest”, górę, która budzi szacunek i podziw, która jest wyżej niż ta, na której właśnie jesteśmy, której zdobycie nie jest proste, ale jest możliwe, jeśli się do tej wyprawy dobrze przygotujemy. Patronat medialny nad książką objął portal Infor.pl.

Jak założyć spółkę zagraniczną?

Przedsiębiorcy coraz częściej zakładają firmy poza granicami Polski. Zarejestrowanie spółki zagranicznej jest jednak procesem skomplikowanym i wymagającym doświadczenia. Wybór lokalizacji dla prowadzonej działalności jest zróżnicowany i uwarunkowany wieloma czynnikami. Każdy z tych wyborów związany jest z pewnymi korzyściami natury podatkowej lub prawnej.

Zasiłek dla bezrobotnych dla przedsiębiorcy od 2018 roku

Od 2018 roku przedsiębiorcy płacący mały ZUS będą mieć prawo do zasiłku dla bezrobotnych - wynika z projektu przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju. Nie wszyscy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną przed utratą zatrudnienia.

Prezydent podpisał ustawę "Apteka dla aptekarza"

Ustawa zwana "apteką dla aptekarza" wejdzie w życie. Podpisał ją Prezydent Andrzej Duda. Przewiduje ona przede wszystkim ograniczenia w otwieraniu nowych aptek.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej a VAT

Samochód został kupiony na fakturę VAT marża, więc nie został naliczony VAT. Pojazd był kilkakrotnie naprawiany i od tych zakupów odliczaliśmy VAT. Z faktur tych wynika, że nabyliśmy usługi naprawy (wartość wymienianych części została wliczona w wartość usługi). Teraz wycofujemy samochód z działalności i przekazujemy go na cele osobiste. Czy to przekazanie podlega VAT? Czy należy opodatkować VAT późniejszą sprzedaż samochodu?

Dzięki doradcom podatkowym biznes może rozwijać się bezpiecznie

Doradca podatkowy pełni funkcję asekuracyjną przejmując na siebie odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie zobowiązań podatkowych, dzięki czemu biznes może rozwijać się bezpiecznie. Dlatego też przedsiębiorcy, którzy chcą uniknąć sporów z fiskusem, surowych kar za nieprawidłowości podatkowe, a nawet bankructwa powinni współpracować z doradcą podatkowym.

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Polska gospodarka rośnie w 2017 r.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w pierwszym kwartale 2017 r. co piąta polska firma nie miała żadnych problemów z otrzymaniem terminowej zapłaty. Rokuje to wyższy wzrost gospodarczy w kolejnej części roku.

Wynajem samochodu pracownikowi bez pełnego odliczenia VAT

Wynajem służbowego samochodu pracownikowi, nawet na warunkach rynkowych, przekreśla możliwość odliczenia pełnego VAT - tak uznał NSA w dwu wyrokach. Sąd orzekł, że taki wynajem nie jest działalnością gospodarczą i nie daje pewności, że pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie dla tych celów. Należy więc przyjąć, że samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany.

Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową?

Co zrobić, by kontrola celno-skarbowa w przedsiębiorstwie zakończyła się brakiem stwierdzenia nieprawidłowości? Jakie działania należy wcześniej podjąć, a jakich unikać? Jak się przygotować i dobrze zabezpieczyć? Jak przeprowadzić stress test podatkowy w firmie?

Najlepsze polskie marki w Wielkiej Brytanii

W minioną sobotę, 29 kwietnia, w Teatrze Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego w Londynie odbyło się największe święto polskiego biznesu w Wielkiej Brytanii. Po raz trzeci już organizatorzy oraz partnerzy wydarzenia spotkali się na uroczystej gali z reprezentantami polskich firm, które zostały docenione m.in. przez czytelników tygodnika "Polish Express" i tych internautów, którzy korzystają na co dzień z ich usług. Partnerem medialnym wydarzenia był portal Infor.pl.

O czym powinien pamiętać pracodawca zatrudniając osobę niepełnosprawną?

Przyjrzyjmy się jak można wspierać niepełnosprawnych pracowników oraz co może zyskać pracodawca zatrudniając osobę niepełnosprawną.

Rząd planuje ograniczenie zagranicznego kapitału w mediach

Rząd przygotowuje ustawę o dekoncentracji mediów wzorowaną na regulacjach obowiązujących w Niemczech i we Francji. Ma być ona gotowa w połowie roku.

Sprzedaż nieruchomości używanej w działalności gospodarczej - zwolnienie z VAT

Czy podatnik będzie miał prawo uznać dzień rozpoczęcia użytkowania lokalu mieszkalnego jako tymczasowego magazynu za dzień pierwszego zasiedlenia, w konsekwencji czego po upływie dwóch lat od momentu rozpoczęcia użytkowania lokalu jako tymczasowego magazynu, będzie miał prawo sprzedać tę nieruchomość stosując zwolnienie od podatku VAT?

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Dodatkowe obowiązki związane z przewozem towarów wrażliwych

W dniu 18 kwietnia weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708), zwana „pakietem przewozowym”. W ocenie twórców ma ona stanowić skuteczny mechanizm przeciwdziała procederowi, jakim jest wyłudzanie przez nieuczciwych podatników podatku VAT i akcyzy w przypadku obrotu tzw. towarami wrażliwymi (m.in. alkohol, paliwa, susz tytoniowy). Realizacja zamierzenia będzie możliwa za sprawą szeregu obowiązków nałożonych na podmioty uczestniczące w przewozie towarów – zarówno jako wysyłający, odbierający, jak również jako przewoźnicy.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Biznesowe partnerstwo wschodnie, czyli inwestycje polsko-ukraińskie - seminarium

17 maja 2017 roku w Warszawie odbędzie się seminarium „Ukraina w procesie przemian. Nowe perspektywy i wyzwania dla zagranicznych inwestorów” organizowane przez Rödl & Partner i Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą. Patronem medialnym seminarium jest Infor.pl. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 15 maja 2017 roku.

Od 20 maja 2017 r. składając wniosek CEIDG-1 zgłosisz się do ubezpieczeń w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że począwszy od 20 maja 2017 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego sposobu przekazywania do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych.

Jak udzielać korepetycji przez Skype‘a - porady

Trudno wyobrazić sobie nowoczesną edukację bez prywatnych nauczycieli, czyli korepetytorów. Języki obce, matematyka a nawet lekcje śpiewu to dziedziny, w których można się szkolić na odległość. O tym, jak stać się internetowym nauczycielem opowiadają eksperci z Preply.com – globalnej platformy korepetycji.

Czy motocykl może być jednorazowo amortyzowany?

Motocykle coraz bardziej zyskują na popularności, coraz częściej również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze wykorzystują te właśnie środki transportu. Sam fakt rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu takiego środka transportu przez przedsiębiorcę nie budzi żadnych wątpliwości, pojawiają się one dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca chce dokonać jednorazowej amortyzacji takiego środka transportu.

Porównanie zasad ogólnych i podatku liniowego

Osoby, które rozważają założenie jednoosobowej działalności gospodarczej często zastanawiają się nad tym, która z form opodatkowania będzie dla nich najkorzystniejsza. Najczęściej brane są pod uwagę zasady ogólne i podatek liniowy, zatem przedstawiamy porównanie które powinno pomóc w podjęciu odpowiedniej decyzji.

Podpis elektroniczny przy zakładaniu spółki z o.o. w 2017 r.

Najnowsza nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o KRS będzie wymagać stosowania przy zakładaniu spółki z o.o. w trybie S-24 (przez internet) kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem ePUAP.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Zmiany dot. korzystania z podpisu elektronicznego

W piątek Sejm przegłosował ustawę, która przewiduje, że przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością przez internet, będzie można się posługiwać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem ePUAP.

Czy korzystanie z tzw. otwartego oprogramowania generuje przychód podatkowy w CIT?

Podatnicy, optymalizując koszty prowadzonej działalności, zamiast korzystać z odpłatnych programów komputerowych, pobierają darmowe otwarte oprogramowanie objęte licencją open source. Powyższe powoduje jednak wątpliwości, czy takie korzystanie z oprogramowania bez wynagrodzenia stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

REKLAMA