REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż w ramach komisu

Jak komitent będący przedsiębiorcą powinien ująć w swoich księgach rachunkowych operacje związane z rozliczeniem sprzedaży towarów w ramach komisu (komis sprzedaży)?

Business to business – co przedsiębiorca powinien wiedzieć o transakcjach B2B?

Na pewno wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak usprawnić proces dokonywania transakcji z kontrahentami. Długotrwała realizacja zamówień oraz niepewność co do stanu płatności za towar czy usługę mogą skutecznie zaburzać prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Już dziś możesz to zmienić, przeprowadzając transakcje ze swoimi partnerami przez internet. Ten rodzaj robienia zakupów nie jest już wyłącznie zarezerwowany dla handlu komercyjnego.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Ułatwienia dla przedsiębiorców i nowe formularze CEIDG

Pakiet ułatwień związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przewiduje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 19 maja 2016 r.

REKLAMA

Obowiązki firm księgowych wynikające z IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering)

W 2017 roku firmy zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych czekają zmiany. Wszystko przez konieczność dostosowania prawa krajowego do IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering). Jakie są jej najważniejsze zapisy?

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Rachunkowość spółek w branży budowlanej zgodnie z MSSF 15 od 1 stycznia 2018 r.

Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej 15 „Przychody z umów z klientami” (MSSF 15) będzie dotyczył podmiotów sporządzających swoje sprawozdania zgodnie z MSSF od 1 stycznia 2018 r. z możliwością wcześniejszego zastosowania. Jak nowy MSSF 15 wpłynie na rachunkowość kontraktów spółek w branży budowlanej?

REKLAMA

Jak prawidłowo tłumaczyć dokumenty finansowe

Tłumaczenie dokumentów związanych z finansami to jeden z najtrudniejszych rodzajów tłumaczeń. Chodzi zarówno o poufność informacji, jak i o ponadprzeciętną dokładność, którą musi cechować się tłumacz. Niezwykle istotna jest też znajomość terminologii branżowej, m.in. związanej z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej.

Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe

Trzech wspólników aktem notarialnym założyło spółkę z o.o., która została zgłoszona do KRS. Dwóch wspólników wpłaciło przed zgłoszeniem spółki część pieniędzy, trzeci natomiast przeniósł na spółkę własność samochodu. Kiedy trzeba otworzyć księgi rachunkowe i jakie operacje można w nich już rejestrować?

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Rozliczenia kwartalne do likwidacji

Ograniczenie skali nadużyć w VAT to cel zmian legislacyjnych, które planuje rząd. Chodzi m.in. o likwidację możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych czy rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania sprzedawcy - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

MSSF 16 – standard dotyczący leasingu od 2019 roku

W styczniu 2016 roku Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) opublikowała ostateczną treść nowego standardu dot. leasingu - MSSF 16. Nowy standard (ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.) dla osób śledzących zmiany w MSSF nie jest zaskoczeniem, niemniej dla wielu inwestorów może być dużą niespodzianką.

Lepsze warunki prowadzenia firmy

Rada Ministrów zapoznała się z informacją Ministra Rozwoju dotyczącą pierwszego etapu prac zmierzających do poprawy otoczenia prawnego funkcjonowania przedsiębiorców. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest umożliwienie gromadzenia i przechowywania akt pracowniczych w formie elektronicznej.

Jednolity Plik Kontrolny – struktura pliku dla ksiąg rachunkowych

Ministerstwo Finansów wciąż pracuje nad właściwym wprowadzeniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). W marcu br. zostały opublikowane tzw. struktury logiczne JPK, które od 1 lipca 2016 r. podatnicy będą musieli wypełniać i przedstawiać organom podatkowym. Struktur jest siedem, jedna z nich dotyczy księgi rachunkowej.

Jak obniżyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Okazuje się, że aż w 70% analizowanej dokumentacji przedsiębiorców znajdują się rozbieżności, które mogą wpłynąć na zmianę wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika to głównie ze stosunkowo niewielkiej świadomości, że wysokość składki wypadkowej można zweryfikować i zgodnie z prawem obniżyć – tłumaczy Grzegorz Piliszek, Menedżer Projektu w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Jak ująć w księgach rachunkowych odpis na ZFŚS

Spółka po raz pierwszy tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jak powinna ująć w księgach rachunkowych odpis na fundusz, jeżeli prowadzi ewidencje w obydwu układach kosztów?

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

Społeczna odpowiedzialność biznesu - wolontariat kompetencji

Coraz więcej przedsiębiorców angażuje się zarówno w rozwiązywanie problemów społecznych, jak i wolontariat kompetencji. Obecnie blisko dwie trzecie dużych i średnich przedsiębiorstw zna koncepcję społecznie odpowiedzialnego biznesu, a więcej niż połowa wpisuje działania CSR w formalną strategię przedsiębiorstwa.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe

Z końcem marca upłynął termin sporządzania sprawozdań finansowych za ubiegły rok, jeśli rok obrotowy jednostki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Nie oznacza to jednak, że sprawozdanie finansowe nie może ulec już zmianie. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy należy je poprawić i ponownie dać kierownictwu jednostki do podpisania.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Rozpoczęła się II edycja konkursu Księgowi Przyszłości

Ruszyła II edycja konkursu Księgowi Przyszłości sprawdzającego wiedzę z rachunkowości. Od 4 kwietnia księgowi oraz osoby pretendujące do tego zawodu, mogą rozwiązywać testy on-line na specjalnie przygotowanej platformie na portalu www.ksiegowiprzyszlosci.pl. Do turnieju już zgłosiło się kilkaset osób - rejestracja trwa do końca I etapu czyli do 13 kwietnia 2016 r.! Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Przedsiębiorco wspieraj uczciwą konkurencję

W ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwo Finansów inicjuje akcję dla przedsiębiorców i instytucji, które cenią uczciwość w interesach. Warto aby wszyscy, którzy działają na jasnych zasadach, bo zależy im na budowaniu zdrowej konkurencji, popierali Narodową Loterię Paragonową.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Propozycje zmian w ustawach o PIT i CIT w ocenie przedsiębiorców

Głównym celem zmian w ustawach o PIT i CIT zaproponowanych niedawno przez rząd jest „realizacja zapowiedzi wyrażonej w exposé premier Beaty Szydło”, polegającej na obniżeniu stawki podatku CIT dla małych podatników do wysokości 15 proc.. Jednak zmiana ta jest tylko elementem szerszych zmian, które zakłada projekt nowelizacji. Większość pozostałych projektowanych regulacji jest jednoznacznie niekorzystna dla przedsiębiorców.

31 marca - ostatni dzień na podpisanie sprawozdania finansowego

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jakim konkretnie dniu należy podpisać sprawozdanie finansowe. Przyjmuje się, że należy to zrobić w dniu jego sporządzenia. Dzień ten w jednostkach, których rok kalendarzowy jest równocześnie rokiem obrotowym, upływa 31 marca.

Jak zaliczać zakupione składniki majątku do środków trwałych

Spółka zakupiła meble, sprzęt komputerowy i inne aktywa, których wartość jednostkowa nie przekraczała 3500 zł. W jaki sposób powinna potraktować zakupiony majątek – jako składniki, środki trwałe czy materiały?

Rozliczanie rabatów - podatki i rachunkowość

Jesteśmy dystrybutorem narzędzi elektrycznych. Naszym odbiorcom hurtowym udzielamy rocznych rabatów. Ich wartość jest ustalana dopiero około 3 miesięcy od zakończenia roku. Chodzi o to, aby wyeliminować pozorne sprzedaże. Jak w kontekście nowych przepisów podatkowych obowiązujących od 1 stycznia br. powinnam ująć taki rabat? Czy mam to zrobić w 2015 roku (sprawozdanie jeszcze nie jest sporządzone), czy już w 2016 roku?

Pomoc publiczna a restrukturyzacja przedsiębiorstw

Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych do 25 marca

Ostateczny termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dla jednostki, której rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, wypada 25 marca 2016 r. Nierozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w tym terminie jest zagrożone karą grzywny lub karą pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Wypłatę odszkodowania dokumentuje się notą księgową

Odszkodowania ewidencjonuje się w księgach rachunkowych zgodnie z zasadą memoriałową. W związku z tym powinny zostać przypisane do roku obrotowego, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odszkodowania dokumentuje się zasadniczo za pośrednictwem noty księgowej.

Programy sektorowe na realizację przedsięwzięć B+R

Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?

Małe podmioty – nowa kategoria podmiotów w ustawie o rachunkowości

Zmiany w ustawie o rachunkowości wprowadzają nową kategorię podmiotów, tj. małe podmioty.

Podpisanie sprawozdania finansowego do 31 marca data

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jakim konkretnie dniu należy podpisać sprawozdanie finansowe. Przyjmuje się, że należy to zrobić w dniu jego sporządzenia. Dzień ten w jednostkach, których rok kalendarzowy jest równocześnie rokiem obrotowym, upływa 31 marca.

Kto odpowiada za błąd ujawniony podczas zmiany biura rachunkowego

W trakcie przejmowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa został popełniony błąd polegający na ujęciu w ewidencji środków trwałych dwóch składników będących przedmiotem leasingu operacyjnego, dla których dokonywano odpisów amortyzacyjnych w latach 2014–2015. Dodatkowo w kosztach ewidencjonowano miesięczne raty leasingowe, a po zakończeniu okresu leasingu środki transportu zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i odpisy amortyzacyjne odnoszono w koszty spółki. Błąd został ujawniony podczas zmiany biura rachunkowego. Jakie będą tego skutki w podatku dochodowym oraz bilansie? Jaka jest odpowiedzialność biura rachunkowego za popełnione błędy?

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Nowe wymogi dotyczące dokumentacji cen transferowych od 2017 r.

Nowe przepisy o cenach transferowych, które wejdą w życie od 2017 r., nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obciążenia biurokratyczne oraz koszty sporządzenia dokumentacji czy analizy porównawczej - zauważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP).

Zasady ujmowania kosztów zakupu

Do faktury za zakupione materiały dostawca zgodnie z umową doliczył wartość kosztów transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób należy zaewidencjonować powyższe koszty zakupu? W jakiej wartości należy wykazać materiały w bilansie?

REKLAMA