REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć fundację? - cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakładanie fundacji.
Zakładanie fundacji.

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje, podobnie jak stowarzyszenia, podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Wpis do KRS

Aktem wieńczącym powstanie fundacji, po akcie fundacyjnym i ustanowieniu statutu, jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), prowadzonego przez sąd rejonowy wydział gospodarczy KRS (tzw. sąd rejestrowy), właściwy ze względu na siedzibę fundacji. Z chwilą wydania przez sąd postanowienia o wpisie fundacji do KRS uzyskuje ona osobowość prawną. Sąd dokonuje wpisu fundacji do KRS po stwierdzeniu, że czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez uprawnioną osobę lub organ i są ważne. Postanowienie o wpisaniu fundacji do KRS sąd wydaje ponadto po stwierdzeniu, że cel i statut fundacji są zgodne z przepisami prawa. Wniosek o rejestrację fundacji do KRS składa się na urzędowym formularzu (KRS-W20) wraz z załącznikami, oraz wymaganymi dokumentami, m.in. oświadczeniem o ustanowieniu fundacji i statutem (w trzech egzemplarzach).

REKLAMA

Zobacz serwis: Postępowanie rejestrowe

Dokumenty do KRS powinny być złożone w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach. Natomiast druki formularza wniosku i załączników dostępne są w sądzie lub na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. 

REKLAMA

Wniosek o wpis do KRS należy złożyć nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, czyli od momentu podpisania oświadczenia o powołaniu fundacji. Złożenie wniosku rozpoczyna etap postępowania rejestrowego, w trakcie którego sąd rozpoznaje złożony wniosek nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia.

Jeżeli nie ma przeszkód, wpis następuje na podstawie postanowienia sądu niezwłocznie po jego wydaniu i polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego danych zawartych w tym postanowieniu. Wpis uważa się za dokonany z chwilą zamieszczenia danych w KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Numer REGON oraz NIP

Każda fundacja, bez względu na to czy prowadzi działalność gospodarczą, czy nie, musi posiadać numer REGON i NIP. Fundacje, które jednocześnie z wpisem do rejestru fundacji KRS, rejestrują działalność gospodarczą (tj. składają wniosek o wpis również do rejestru przedsiębiorców KRS), korzystają z zasady „jednego okienka”, która oznacza, że łącznie z wnioskiem o wpis składają wniosek o nadanie numeru NIP i numeru REGON. Natomiast, fundacje, które razem z wnioskiem o wpis w KRS, nie rejestrują działalności gospodarczej, składają wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej. W ten sposób Fundacja otrzyma numer REGON, który będzie zobowiązana zgłosić (w formie wniosku) do KRS. Fundacja powinna również uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) we właściwym ze względu na siedzibę fundacji urzędzie skarbowym, a także otworzyć odrębny rachunek bankowy, które będzie wykorzystywany do celów prowadzonej przez fundację działalności.

Organizacja pożytku publicznego

Na zakończenie warto także wspomnieć o tym, że o status organizacji pożytku publicznego mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, w tym także fundacje, które spełniają warunki określone w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z poźn. zm.). Status organizacji pożytku publicznego uzyskuje organizacja spełniająca określone wymogi, z chwilą wpisania właściwej informacji do KRS. Organem, który decyduje o nadaniu statusu organizacji pożytku publicznego jest sąd rejestrowy.

Zobacz: Jak założyć fundację? - cz. 1

Podsumowanie

Podsumowując, wpisanie fundacji do KRS jest niezbędne do uzyskania przez nią osobowości prawnej oraz możliwości rozpoczęcia działalności. Jak zostało wskazane w niniejszej publikacji, aby dokonać powyższego wpisu należy wypełnić i złożyć do KRS odpowiednie formularze wraz z wymaganymi załącznikami.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

Kalendarz roku szkolnego 2025/2026: Uczniów czekają zmiany, które dotyczą nie tylko ferii

Nowy rok szkolny 2025/2026 przyniesie uczniom i nauczycielom nie tylko znane terminy przerw i ferii, ale również istotne zmiany w organizacji zajęć. Modyfikacjom ulegną lekcje religii i etyki, pojawi się też nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Warto poznać szczegóły, ponieważ będą one miały bezpośredni wpływ na codzienne życie szkolne.

Wysokość alimentów w 2025 r. według nowej tablicy alimentacyjnej [Przykład]

Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało nową tablicę alimentacyjną. Co istotne, nie ma ona charakteru wiążącego. Jak podkreśla resort, tabele będą narzędziem pomocowym dla sędziów i uczestników postępowania.

REKLAMA

Polacy chcą szybko na emeryturę, ale nie chcą przestać żyć aktywnie. Tylko nieliczni pracują po 60-tce

Choć prawo pozwala łączyć emeryturę z pracą, robi to zaledwie 11,6 proc. Polaków w wieku 50–74 lat. Ponad połowa osób zbliżających się do wieku emerytalnego nie wyobraża sobie dalszej aktywności zawodowej. Eksperci ostrzegają: bez zachęt do pracy po 60. roku życia system emerytalny może się nie utrzymać.

Nowe prawo planistyczne 2026: Co oznacza dla właścicieli gruntów rolnych? Ekspert wyjaśnia

Najistotniejszą zmianą wydaje się fakt, iż „dla właścicieli gruntów rolnych tych najlepszych klas bonitacyjnych, położonych poza granicami miast zasadniczo do czasu uchwalenia planu ogólnego nie będzie możliwe uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a więc i faktyczne odrolnienie nieruchomości.” – mówi Barbara Pancer w wywiadzie z ekspertem INFOR, [Radca prawny, local partner w warszawskiej praktyce nieruchomości kancelarii Greenberg Traurig].

REKLAMA