REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego
PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego
Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy prezydent Polski, Karol Nawrocki, ogłosił jeden z kluczowych filarów swojej polityki gospodarczej – zwolnienie rodzin z dziećmi z podatku dochodowego do 280 tys. zł rocznie. Propozycja ta ma kosztować budżet państwa blisko 16 miliardów złotych rocznie. Czy zapowiadana „ulga dla rodzin” to realna pomoc, czy tylko gest w stronę klasy średniej i wyższej?

Karol Nawrocki został nowym prezydentem Polski, zastępując w tej roli Andrzeja Dudę. W drugiej turze wyborów pokonał Rafała Trzaskowskiego, zdobywając 10 606 877 głosów, co przełożyło się na 50,89 proc. poparcia. Teraz, po kampanii, nadszedł czas realizacji przedwyborczych obietnic. Jednym z kluczowych obszarów, które zapowiedział zmienić, jest system podatkowy. Nowy prezydent chce ulżyć finansowo polskim rodzinom i przedsiębiorcom. Proponuje m.in. podniesienie progu podatkowego, zwolnienie z PIT rodzin z dziećmi oraz rozszerzenie ulg prorodzinnych. Co te zmiany oznaczają dla Twojego portfela? Sprawdź, kto zyska najwięcej, a kto może poczuć się pominięty.

REKLAMA

REKLAMA

PIT 0% dla rodzin to jedna z propozycji podatkowych prezydenta Karola Nawrockiego

Prezydent Karol Nawrocki przedstawił szereg propozycji mających na celu ulgę podatkową dla rodzin oraz przedsiębiorców. W programie wyborczym na stronie internetowej (https://karolnawrocki2025.pl/program/), Nawrocki przedstawia następujące propozycje w tym zakresie, określając je mianem „podatkowego kontraktu”:

  • „Podwyższenie II progu podatkowego – podwyższenie drugiego progu do 140 000 zł.”
  • PIT 0% dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci - zwolnienie z podatku dochodowego do 140 tysięcy zł dochodu rocznie dla każdego rodzica (w sumie 280 tys. zł) wychowującego co najmniej 2 dzieci (małoletnich, niepełnosprawnych lub uczących się do 25. roku życia).”
  • „Korzyści z ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców – ulgi podatkowe obejmą także przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym (19%) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.”

Centrum Analiz Ekonomicznych (CenEA) przeprowadziło mikrosymulację opartą na danych z Badania Budżetów Gospodarstw Domowych (BBGD) z 2023 roku, aby ocenić wpływ propozycji prezydenta Nawrockiego na gospodarstwa domowe oraz finanse publiczne.

System „Nawrocki: PIT”: Jakie koszty dla budżetu państwa?

System „Nawrocki: PIT”: pełen pakiet podatkowy z deklaracji programowej Karola Nawrockiego: podniesienie progu podatkowego do 140 000 zł, poszerzenie dostępu do ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców* i zwolnienie przychodów rodzin z 2+ dzieci z obciążeń podatkowych (do limitu 140 tys. zł rocznie) - roczny koszt reformy dla sektora finansów publicznych (w 2025 roku): 19,1 mld zł.

REKLAMA

System „Nawrocki: PIT-dzieci”: propozycje z pakietu podatkowego z deklaracji programowej Karola Nawrockiego odnoszące się do rodzin z dziećmi: rozszerzenie dostępu do ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców i zwolnienie dochodów rodzin z 2+ dzieci z obciążeń podatkowych (do limitu 140 tys. zł rocznie) - roczny koszt reformy dla sektora finansów publicznych (w 2025 roku): 15,9 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Łączne koszty rozwiązań proponowanych przez Karola Nawrockiego w obszarze podatku dochodowego wynoszą 19,1 mld zł rocznie, z czego 15,9 mld zł to koszty zwolnienia z podatków rodzin z dwójką i więcej dzieci (do limitu przychodów wynoszącego 140 tys. zł rocznie) i rozszerzenie dostępu do ulgi prorodzinnej.

Jakie korzyści dla gospodarstw domowych?

Analiza wskazuje, że największe korzyści z proponowanych przez Karola Nawrockiego zmian podatkowych odniosłyby gospodarstwa domowe z dziećmi, zwłaszcza te o średnich i wyższych dochodach, tj.:

  • Przeciętne korzyści gospodarstw z najwyższej grupy dochodowej wyniosą 580 zł miesięcznie, a tych z najniższych 10% populacji jedynie niecałe 2 zł miesięcznie.
  • Z całkowitych kosztów dla sektora finansów publicznych z pełnego pakietu modelowanych rozwiązań (19,1 mld zł rocznie) aż 12 mld zł trafiłoby do najbogatszych 20% populacji, a jedynie 150 mln zł do najbiedniejszych 20%.
  • Na rozwiązaniach zyskają głównie rodziny w wieku produkcyjnym; tylko nieliczne osoby samotne i małżeństwa w wieku 60/65+ skorzystają na proponowanych zmianach podatkowych.

"Program podatkowy Karola Nawrockiego jest wyraźnie skierowany do osób najbogatszych: przeciętne korzyści gospodarstw należących do najbogatszych 10% populacji to ok. 580 zł miesięcznie, podczas gdy najbiedniejsze 10% właściwie nie odczułoby tych zmian w swoich portfelach. Zadziwiające jest, iż korzyści wynikające z programu podatkowego Karola Nawrockiego zupełnie pomijają gospodarstwa emerytów i rencistów, o których głosy kandydat ten wydaje się silnie zabiegać" - zauważają autorzy analizy.

Porównanie z alternatywnymi rozwiązaniami

CenEA porównało propozycje prezydenta Nawrockiego z alternatywnym scenariuszem polegającym na podniesieniu ulgi podatkowej na dzieci. W tym przypadku:

  • Koszt dla budżetu: również około 15,9 miliarda złotych rocznie.
  • Korzyści dla gospodarstw domowych: bardziej równomiernie rozłożone wśród rodzin z dziećmi, niezależnie od ich dochodów.

To rozwiązanie mogłoby zatem przynieść większe wsparcie dla rodzin o niższych dochodach, w przeciwieństwie do propozycji prezydenta Nawrockiego, które faworyzują rodziny z wyższymi dochodami. "Podniesienie wysokości ulgi podatkowej na dzieci z kolei przynosi znacząco wyższe korzyści rodzinom o niskich dochodach i w środku rozkładu dochodów; dotyczy to w szczególności rodzin z 3+ dzieci" - piszą eksperci CenEA.

Propozycje podatkowe Nawrockiego: Potencjalne wyzwania i kontrowersje

Propozycje prezydenta Nawrockiego, choć korzystne dla wielu rodzin, budzą również pewne obawy:

  • wzrost nierówności dochodowych: skupienie ulg na rodzinach z dziećmi o wyższych dochodach może pogłębić istniejące nierówności;
  • obciążenie budżetu państwa: znaczące koszty reform mogą wpłynąć na stabilność finansów publicznych, zwłaszcza w kontekście innych wydatków, takich jak obrona narodowa czy inwestycje infrastrukturalne;
  • brak wsparcia dla gospodarstw bez dzieci: pominięcie tej grupy może prowadzić do poczucia niesprawiedliwości i braku solidarności społecznej.

A zatem reformy podatkowe proponowane przez prezydenta Karola Nawrockiego mają na celu wsparcie rodzin z dziećmi oraz przedsiębiorców. Analiza CenEA wskazuje, że choć propozycje te przyniosłyby znaczące korzyści dla wielu gospodarstw domowych, szczególnie tych o wyższych dochodach, wiążą się również z istotnymi kosztami dla budżetu państwa i potencjalnym wzrostem nierówności dochodowych.

Wprowadzenie takich zmian wymagałoby starannego rozważenia ich długoterminowych skutków oraz ewentualnego wprowadzenia mechanizmów kompensacyjnych dla grup, które mogłyby na nich stracić.

Źródło: CenEA – Komentarz wyborczy 14/04/2025

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

REKLAMA

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

REKLAMA