REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego
PIT 0% dla rodzin: Karol Nawrocki obiecuje 280 tys. zł zwolnienia z podatku dochodowego
Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy prezydent Polski, Karol Nawrocki, ogłosił jeden z kluczowych filarów swojej polityki gospodarczej – zwolnienie rodzin z dziećmi z podatku dochodowego do 280 tys. zł rocznie. Propozycja ta ma kosztować budżet państwa blisko 16 miliardów złotych rocznie. Czy zapowiadana „ulga dla rodzin” to realna pomoc, czy tylko gest w stronę klasy średniej i wyższej?

Karol Nawrocki został nowym prezydentem Polski, zastępując w tej roli Andrzeja Dudę. W drugiej turze wyborów pokonał Rafała Trzaskowskiego, zdobywając 10 606 877 głosów, co przełożyło się na 50,89 proc. poparcia. Teraz, po kampanii, nadszedł czas realizacji przedwyborczych obietnic. Jednym z kluczowych obszarów, które zapowiedział zmienić, jest system podatkowy. Nowy prezydent chce ulżyć finansowo polskim rodzinom i przedsiębiorcom. Proponuje m.in. podniesienie progu podatkowego, zwolnienie z PIT rodzin z dziećmi oraz rozszerzenie ulg prorodzinnych. Co te zmiany oznaczają dla Twojego portfela? Sprawdź, kto zyska najwięcej, a kto może poczuć się pominięty.

REKLAMA

PIT 0% dla rodzin to jedna z propozycji podatkowych prezydenta Karola Nawrockiego

Prezydent Karol Nawrocki przedstawił szereg propozycji mających na celu ulgę podatkową dla rodzin oraz przedsiębiorców. W programie wyborczym na stronie internetowej (https://karolnawrocki2025.pl/program/), Nawrocki przedstawia następujące propozycje w tym zakresie, określając je mianem „podatkowego kontraktu”:

  • „Podwyższenie II progu podatkowego – podwyższenie drugiego progu do 140 000 zł.”
  • PIT 0% dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci - zwolnienie z podatku dochodowego do 140 tysięcy zł dochodu rocznie dla każdego rodzica (w sumie 280 tys. zł) wychowującego co najmniej 2 dzieci (małoletnich, niepełnosprawnych lub uczących się do 25. roku życia).”
  • „Korzyści z ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców – ulgi podatkowe obejmą także przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym (19%) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.”

Centrum Analiz Ekonomicznych (CenEA) przeprowadziło mikrosymulację opartą na danych z Badania Budżetów Gospodarstw Domowych (BBGD) z 2023 roku, aby ocenić wpływ propozycji prezydenta Nawrockiego na gospodarstwa domowe oraz finanse publiczne.

System „Nawrocki: PIT”: Jakie koszty dla budżetu państwa?

REKLAMA

System „Nawrocki: PIT”: pełen pakiet podatkowy z deklaracji programowej Karola Nawrockiego: podniesienie progu podatkowego do 140 000 zł, poszerzenie dostępu do ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców* i zwolnienie przychodów rodzin z 2+ dzieci z obciążeń podatkowych (do limitu 140 tys. zł rocznie) - roczny koszt reformy dla sektora finansów publicznych (w 2025 roku): 19,1 mld zł.

System „Nawrocki: PIT-dzieci”: propozycje z pakietu podatkowego z deklaracji programowej Karola Nawrockiego odnoszące się do rodzin z dziećmi: rozszerzenie dostępu do ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców i zwolnienie dochodów rodzin z 2+ dzieci z obciążeń podatkowych (do limitu 140 tys. zł rocznie) - roczny koszt reformy dla sektora finansów publicznych (w 2025 roku): 15,9 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Łączne koszty rozwiązań proponowanych przez Karola Nawrockiego w obszarze podatku dochodowego wynoszą 19,1 mld zł rocznie, z czego 15,9 mld zł to koszty zwolnienia z podatków rodzin z dwójką i więcej dzieci (do limitu przychodów wynoszącego 140 tys. zł rocznie) i rozszerzenie dostępu do ulgi prorodzinnej.

Jakie korzyści dla gospodarstw domowych?

Analiza wskazuje, że największe korzyści z proponowanych przez Karola Nawrockiego zmian podatkowych odniosłyby gospodarstwa domowe z dziećmi, zwłaszcza te o średnich i wyższych dochodach, tj.:

  • Przeciętne korzyści gospodarstw z najwyższej grupy dochodowej wyniosą 580 zł miesięcznie, a tych z najniższych 10% populacji jedynie niecałe 2 zł miesięcznie.
  • Z całkowitych kosztów dla sektora finansów publicznych z pełnego pakietu modelowanych rozwiązań (19,1 mld zł rocznie) aż 12 mld zł trafiłoby do najbogatszych 20% populacji, a jedynie 150 mln zł do najbiedniejszych 20%.
  • Na rozwiązaniach zyskają głównie rodziny w wieku produkcyjnym; tylko nieliczne osoby samotne i małżeństwa w wieku 60/65+ skorzystają na proponowanych zmianach podatkowych.

"Program podatkowy Karola Nawrockiego jest wyraźnie skierowany do osób najbogatszych: przeciętne korzyści gospodarstw należących do najbogatszych 10% populacji to ok. 580 zł miesięcznie, podczas gdy najbiedniejsze 10% właściwie nie odczułoby tych zmian w swoich portfelach. Zadziwiające jest, iż korzyści wynikające z programu podatkowego Karola Nawrockiego zupełnie pomijają gospodarstwa emerytów i rencistów, o których głosy kandydat ten wydaje się silnie zabiegać" - zauważają autorzy analizy.

Porównanie z alternatywnymi rozwiązaniami

CenEA porównało propozycje prezydenta Nawrockiego z alternatywnym scenariuszem polegającym na podniesieniu ulgi podatkowej na dzieci. W tym przypadku:

  • Koszt dla budżetu: również około 15,9 miliarda złotych rocznie.
  • Korzyści dla gospodarstw domowych: bardziej równomiernie rozłożone wśród rodzin z dziećmi, niezależnie od ich dochodów.

To rozwiązanie mogłoby zatem przynieść większe wsparcie dla rodzin o niższych dochodach, w przeciwieństwie do propozycji prezydenta Nawrockiego, które faworyzują rodziny z wyższymi dochodami. "Podniesienie wysokości ulgi podatkowej na dzieci z kolei przynosi znacząco wyższe korzyści rodzinom o niskich dochodach i w środku rozkładu dochodów; dotyczy to w szczególności rodzin z 3+ dzieci" - piszą eksperci CenEA.

Propozycje podatkowe Nawrockiego: Potencjalne wyzwania i kontrowersje

Propozycje prezydenta Nawrockiego, choć korzystne dla wielu rodzin, budzą również pewne obawy:

  • wzrost nierówności dochodowych: skupienie ulg na rodzinach z dziećmi o wyższych dochodach może pogłębić istniejące nierówności;
  • obciążenie budżetu państwa: znaczące koszty reform mogą wpłynąć na stabilność finansów publicznych, zwłaszcza w kontekście innych wydatków, takich jak obrona narodowa czy inwestycje infrastrukturalne;
  • brak wsparcia dla gospodarstw bez dzieci: pominięcie tej grupy może prowadzić do poczucia niesprawiedliwości i braku solidarności społecznej.

REKLAMA

A zatem reformy podatkowe proponowane przez prezydenta Karola Nawrockiego mają na celu wsparcie rodzin z dziećmi oraz przedsiębiorców. Analiza CenEA wskazuje, że choć propozycje te przyniosłyby znaczące korzyści dla wielu gospodarstw domowych, szczególnie tych o wyższych dochodach, wiążą się również z istotnymi kosztami dla budżetu państwa i potencjalnym wzrostem nierówności dochodowych.

Wprowadzenie takich zmian wymagałoby starannego rozważenia ich długoterminowych skutków oraz ewentualnego wprowadzenia mechanizmów kompensacyjnych dla grup, które mogłyby na nich stracić.

Źródło: CenEA – Komentarz wyborczy 14/04/2025

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA