Kategorie

Rada powiatu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodzieżowe rady gmin, powiatu i sejmiki województwa - Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację przepisów dotyczących samorządów lokalnych. Dzięki nowym rozwiązaniom, młode osoby będą miały szersze możliwości do angażowania się w życie publiczne i obywatelskie.
Od kilku lat funkcjonuje związek metropolitalny w województwie śląskim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej przykład inspiruje do utworzenia kolejnych tego typu podmiotów. W konsekwencji senatorowie zdecydowali się na wniesienie do Sejmu projektów ustaw odnoszących się do dwóch obszarów – powiązanych z Łodzią oraz z Trójmiastem.
Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie przeznaczenia środków na zakup respiratora do szpitala powiatowego. Transmisja obrad online była zachowana przez ustawienie w budynku starostwa - lecz poza salą posiedzeń rady - dużego monitora wizyjnego, pokazującego na żywo obrady. Publiczność nie miała jednak możliwości uczestniczenia w posiedzeniu. Obecnie w specustawie przyjęto możliwość zdalnego trybu obradowania rady. Uchwała, o której mowa, podjęta została jednak jeszcze przed wejściem tego przepisu w życie. Czy uchwała ta jest wobec zaistniałej sytuacji nieważna?
Uchwalona przez Sejm ustawa określana medialnie jako „tarcza antykryzysowa” przewiduje możliwość zwoływania i odbywania sesje organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie.
Gmina jest uprawniona do podjęcia decyzji o wzniesieniu pomnika, korzystając ze swych uprawnień właścicielskich tylko w przypadku, gdy będzie on zlokalizowany terenie, którego wyłącznym właścicielem jest gmina. Niedopuszczalne jest więc podjęcie decyzji o wzniesieniu pomnika na nieruchomości, która nie jest w całości własnością gminy, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania.
Czy w sytuacji, w której wniosek w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi powiatu nie uzyskał bezwzględnej większości głosów "za" ani też "przeciw", głosowanie nad absolutorium dla zarządu rada powiatu powinna powtórzyć czy też nie - pozostawiając sprawę nierozstrzygniętą?
Kto i kiedy zwołuje sesję inauguracyjną? Jaki jest jej porządek i kto prowadzi obrady? Wybory samorządowe 2018 r. zakończyły się, czas na sesje inauguracyjne nowych rad.
Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.
Obrady rady powiatu są jawne i dostępne dla wszystkich obywateli. Dlatego jednym z obowiązków organów samorządu terytorialnego jest zapewnienie warunków, które umożliwią jak najpełniejsze skorzystanie osobom zainteresowanym z ich uprawnienia.
Obowiązkiem przewodniczącego rady powiatu jest zwoływanie sesji rady. Jakie konsekwencje grożą mu za niedopełnienie tego obowiązku? Czy przepisy o samorządzie powiatowym w ogóle przewidują jakiekolwiek sankcje?
Rada powiatu powinna zwoływać sesje nie rzadziej niż raz na kwartał, do czego uprawniony jest jej przewodniczący. Jednak zarząd powiatu lub grupa radnych może zwołać sesję nadzwyczajną. Kiedy?
Zarząd powiatu jako organ wykonawczy w powiecie zajmuje się wykonywaniem prawa, które jest stanowione przez radę powiatu.
W systemie źródeł prawa w Polsce wyróżniamy oprócz Konstytucji RP, umów międzynarodowych, ustaw i rozporządzeń również akty prawa miejscowego. Są to przepisy prawa wydawane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Nadzór nad samorządem powiatowym wykonuje Prezes Rady Ministrów, wojewoda i w ograniczonym zakresie regionalna izba obrachunkowa. Jednym natomiast ze sposobów na unikniecie łamania prawa przez władze powiatu jest wprowadzenie zarządu komisarycznego.
W Polce występują dwa „rodzaje” powiatów. Są bowiem powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu. Warto o tym pamiętać załatwiając sprawy urzędowe.
Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.
Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.
Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.
Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.
Rada powiatu jest przede wszystkim organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Kadencja rady powiatu trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów bezpośrednich.
Na podstawie otrzymanych drogą elektroniczną informacji o wynikach głosowania z 34 296 protokołów wyników głosowania w obwodzie zatwierdzonych przez terytorialne komisje wyborcze z 104 008 ogólnej liczby protokołów głosowania, Państwowa Komisja Wyborcza podała nieoficjalne wyniki głosowania ustalone o godz. 04:52 w dniu 22 listopada 2010 r.
Celem wyliczenia zasad etyki radnego jest przede wszystkim sprecyzowanie standardów zachowania przedstawicieli władzy lokalnej wybieranych w wyborach samorządowych.
Państwowa Komisja Wyborcza powołana na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisarze wyborczy organizują wybory i sprawują nadzór nad ich przeprowadzeniem zgodnie z przepisami prawa.
Głosowanie to metoda podejmowania decyzji polegająca na tym, że każdy z uczestników oddaje swój głos według własnych przekonań. Informacja o tym, jak oddać ważny głos jest umieszczona przede wszystkim na każdej karcie do głosowania.
Kandydatów na radnych mogą zgłaszać wyłącznie komitety wyborcze. Listy kandydatów zgłasza się najpóźniej w 30 dniu przed wyborami do godziny 24.
Premier Donald Tusk ogłosił termin wyborów, które odbędą się 21 listopada 2010. Oficjalna wersja kalendarza związanego z wyborami samorządowymi będzie opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Powiat prowadzi gospodarkę finansową samodzielnie na podstawie budżetu powiatu. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Kontrolę gospodarki finansowej powiatu sprawuje regionalna izba obrachunkowa. Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.
Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego ma swoje organ. To one podejmują stosowne rozstrzygnięcia. Organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu.
Skład rady powiatu ustala się w drodze wyborów powszechnych. Specyficzny przebieg ma pierwsza sesja rady powiatu. Wtedy wybierane są władze rady oraz ustalane istotne kwestie.
Powiat podobnie jak inne jednostki samorządu terytorialnego ma swoje organy. Organy te działają w imieniu powiatu. Część z nich wybieramy w drodze powszechnych wyborów inne zaś są efektem nominacji i wewnętrznych wyborów.
Rada powiatu jest organem kolegialnym. Jej skład ustalany jest przez mieszkańców powiatu w drodze powszechnego głosowania. Warto wiedzieć jak wygląda wewnętrzna organizacja takiego ciała. Zasiadają bowiem w nim nasi przedstawiciele.
Członków rady powiatu podobnie jak członków rady gminy określa się mianem radnych. Wybieramy ich w wyborach powszechnych, co do zasady raz na 4 lata. Zasady wyboru radnych oraz stawiane wobec nich wymagania określa ustawa z 16 lipca 1998 r. ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich.
Każdy organ kolegialny musi mieć osobę bądź osoby, które będą kierowały jego pracami. Podobnie jest w wypadku rady powiatu. Jej pracami kieruje przewodniczący lub jego zastępcy.
Działalność rady powiatu nie sprowadza się wyłącznie do stanowienia prawa. Organ ten też sprawuje funkcje kontrolne wobec zarządu powiatu. W tym celu powołuje ze swego grona komisje rewizyjną.
Powiat to wspólnota ludzi mieszkających na danym terytorium. Dlatego też w sprawach istotnych dla danej społeczności wypowiada się ona w wyborach powszechnych. W drodze wyborów powszechnych ustala się również skład rady powiatu. Kto jednak może brać udział w takich wyborach?
Rada powiatu sprawuje kontrolę nad zarządem powiatu. Sprawdza ona sposób i terminowość wykonywania uchwał rady. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.