REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 500 zł na e‑bike. Jakie są dopłaty do rowerów elektrycznych w 2025 i kto może dostać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Rower elektryczny dofinansowanie 2025 w programie Mój rower elektryczny - nawet 4 500 zł
Rower elektryczny dofinansowanie 2025: zgarnij nawet 4 500 zł na e‑bike!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz zakup roweru elektrycznego w 2025 roku? Dzięki programowi Mój Rower Elektryczny możesz otrzymać nawet 4 500 zł dofinansowania, także na modele typu cargo. W artykule wyjaśniamy, kto może ubiegać się o wsparcie, jakie warunki trzeba spełnić i kiedy rozpocznie się nabór wniosków.

rozwiń >

REKLAMA

REKLAMA

Dopłaty do rowerów elektrycznych 2025

  • Program: Mój Rower Elektryczny (2025–2029)
  • Dla kogo: Pełnoletnie osoby fizyczne (na razie bez firm)
  • Ile można dostać:
     • do 2 500 zł na zwykły e‑rower
     • do 4 500 zł na rower cargo lub wózek rowerowy
  • Wypłata: Po zakupie – zwrot na podstawie faktury lub paragonu
  • Kiedy start: III kwartał 2025 r. – dokładna data zostanie ogłoszona
  • Co wykluczono: leasing, akcesoria, części zamienne

Program Mój Rower Elektryczny – projekt, założenia, realizacja

Program Mój Rower Elektryczny ma być realizowany w latach 2025–2029, a jego budżet przewidywany jest na około 50 mln zł, co pozwoli na wsparcie zakupu co najmniej 17 333 pojazdów rowerowych. W ramach rower elektryczny dofinansowanie 2025 osoby, które zdecydują się na zakup e‑roweru, otrzymają 50% zwrotu wydatku. Górny pułap dopłaty to:

  • 2 500 zł przy zakupie standardowego roweru elektrycznego,
  • 4 500 zł przy wyborze roweru typu cargo lub elektrycznego wózka rowerowego.

Jakie pojazdy podlegają dopłatom?

Najnowsza wersja projektu (opracowana w lutym 2025 r.) przewiduje, że o dofinansowanie na rower elektryczny cargo lub wózek rowerowy będą mogli się ubiegać kupujący:

REKLAMA

  • rowery elektryczne, transportowe (cargo) i wózki rowerowe wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu,
  • potwierdzone imienną fakturą lub paragonem.

Z programu wyłączono:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • leasing rowerów – wniosków nie mogą składać osoby, które nabyły e‑rower na drodze leasingu,
  • części zamienne i wyposażenie dodatkowe niewchodzące w standardową wersję wybranego modelu.

Dla kogo i kiedy?

O dofinansowanie na rower elektryczny mogą ubiegać się wyłącznie pełnoletnie osoby fizyczne, które zakupią pojazd między 04.07.2024 a 30.05.2029. To zmiana względem pierwotnych założeń, które obejmowały także wybranych przedsiębiorców kupujących pojazdy w latach 2024–2029. Środki zostaną wypłacone po zakupie, na podstawie daty wystawienia imiennej faktury lub paragonu z potwierdzeniem płatności. Dopłata nie podlega opodatkowaniu.

Chociaż pierwotnie zakładano start naboru w II kwartale 2025 r., Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że program ruszy w III kwartale 2025 r. Monitoruj strony NFOŚiGW, by dowiedzieć się, od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej cały czas dopracowuje ostateczną wersję dokumentacji oraz warunki programu Mój Rower Elektryczny. Nie podano także źródła finansowania programu, choć najprawdopodobniej będzie to Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Na jaki rower elektryczny można uzyskać dofinansowanie?

Dofinansowanie na rower elektryczny nie obejmuje wszystkich modeli e‑bike’ów. Nawet jeśli są nowe i masz imienną fakturę. Aby uniknąć rozczarowań, sprawdź definicje pojazdów, które kwalifikują się do rower elektryczny dofinansowanie:

Rower elektryczny

  • Szerokość do 0,9 m, napędzany siłą mięśni rowerzysty.
  • Wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny uruchamiany przez nacisk na pedały.
  • Napięcie do 48 V, znamionowa moc ciągła ≤ 250 W.
  • Wspomaganie wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Rower elektryczny transportowy (cargo)

  • Szerokość do 0,9 m, zaprojektowany do przewozu osób lub ładunków.
  • Napęd jak w standardowym e‑bike’u – pedałowe wspomaganie elektryczne.
  • Napięcie ≤ 48 V, moc ciągła ≤ 250 W, ograniczenie wspomagania do 25 km/h.
  • Zakres rower elektryczny cargo dofinansowanie obejmuje te modele z najwyższą pulą 4 500 zł wsparcia.

Wózek rowerowy z napędem elektrycznym

  • Szerokość ponad 0,9 m, przystosowany do przewozu rzeczy lub pasażerów.
  • Wózek rowerowy musi mieć pedałowe wspomaganie elektryczne (tak jak e‑rower).
  • Parametry: napięcie ≤ 48 V, moc ciągła ≤ 250 W, wspomaganie do 25 km/h.

Jakie warunki musi spełniać rower elektryczny, aby otrzymać dofinansowanie?

Aby skorzystać z dofinansowania na rower elektryczny, zakupiony e‑bike musi spełniać minimalne wymagania techniczne określone w programie Mój Rower Elektryczny. Są to:

  • Zgodność z przepisami: pojazd i jego wyposażenie spełniają wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  • Akumulator: litowo‑jonowy (lub o podobnej technologii) o pojemności co najmniej 10 Ah (360 Wh), zamocowany tak, by uniemożliwić łatwe wyjęcie przez osoby postronne.
  • Zasięg minimalny: przynajmniej 50 km na jednym ładowaniu.
  • Produkcja UE: e‑rower musi pochodzić od producenta z Unii Europejskiej.
  • Jazda bez wspomagania: konstrukcja umożliwia pełną jazdę na pedałach, a silnik wspomaga tylko podczas pedałowania (bez manetki gazu).
  • Ładowanie w domu: możliwość ładowania z domowego gniazdka elektrycznego.
  • Wyposażenie dodatkowe: w zestawie znajdują się oryginalna ładowarka i ewentualny adapter.
  • Brak manetki gazu: napęd uruchamiany wyłącznie naciskiem na pedały, bez możliwości jazdy na samym silniku.
  • Ładowność cargo: w przypadku rowerów transportowych (cargo) minimalna ładowność to 60 kg.

Co jeszcze warto wiedzieć o dofinansowaniu na rower elektryczny?

Oprócz wymagań technicznych istnieją dodatkowe obowiązki związane z udziałem w programie Mój Rower Elektryczny:

Rejestracja i grawerowanie:

  • Pojazd objęty dofinansowaniem musi być zarejestrowany w komisariacie policji.
  • Na ramie trzeba umieścić grawer w formacie 4 liter i 6 cyfr, potwierdzający wpis do ewidencji.

Oznakowanie naklejką:

  • Przez pierwsze dwa lata użytkowania e‑bike musi mieć naklejkę informującą, że zakup został częściowo sfinansowany ze środków programu.

Prawo do kontroli:

  • NFOŚiGW zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli roweru elektrycznego u wnioskodawcy lub beneficjenta, w celu weryfikacji zgodności z warunkami programu.

Procedura w razie kradzieży:

  • W przypadku kradzieży e‑roweru należy zgłosić zdarzenie na komisariacie policji i doręczyć NFOŚiGW kopię protokołu policyjnego, aby zachować prawo do dopłaty.

Postępowanie przy uszkodzeniu:

  • Jeśli e‑bike zostanie uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, złóż w NFOŚiGW:
    1. Dokumentację fotograficzną (minimum 5 zdjęć) pokazującą uszkodzenia wraz z widocznym numerem ramy.
    2. Informację o dacie i przyczynie awarii lub wypadku.

Pamiętaj, że powyższe założenia to na razie tylko projekt programu Mój Rower Elektryczny.Ostateczne warunki dotyczące źródła finansowania oraz terminy naboru (od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny) mogą zostać zmienione w trakcie prac legislacyjnych i przygotowania dokumentacji przez NFOŚiGW.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

1. Czy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z dofinansowania na rower elektryczny?

Na obecnym etapie w projekcie Mój Rower Elektryczny przewidziano wsparcie wyłącznie dla pełnoletnich osób fizycznych. Zmiany w finalnej wersji programu mogą jednak uwzględnić opcję dofinansowania na rower elektryczny dla firm.

2. Co z rowerami elektrycznymi kupionymi w leasingu?

Rowery nabyte na drodze leasingu zostały wyłączone z projektu. Leasingobiorcy nie będą mogli uzyskać dofinansowania.

3. Czy dotacja obejmuje rower elektryczny cargo dofinansowanie na akcesoria i części zamienne?

Dopłata dotyczy wyłącznie zakupu podstawowego modelu e‑roweru lub roweru typu cargo/wózka. Dofinansowanie na rower elektryczny nie obejmuje akcesoriów ani części zamiennych.

4. Od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny?

Choć początkowo planowano start w II kwartale 2025 r., aktualne informacje wskazują, że nabór ruszy w III kwartale 2025 r. Szczegóły i dokładna data publikowane będą na stronach NFOŚiGW – śledź komunikaty, by nie przegapić terminu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Kilka wskazówek zdrowotnych dla pracownika po 50. roku życia. Lekarz radzi jak pracodawca może pomóc

Pracownicy po 50. roku życia będą niedługo stanowili zdecydowaną większość zatrudnionych w Polsce. To efekt starzejącego się społeczeństwa. Pracodawcy powinni zacząć bardziej dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników w średnim wieku. Oto kilka wskazówek zdrowotnych od lekarza dla pracowników i pracodawców.

Limit 10 tys. złotych w KSeF – ratunek czy pułapka dla mikrofirm?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA

Świadczenie wspierające 2025 – nawet 4141 zł miesięcznie. Kto i jak może je dostać?

Ponad 4 tys. zł miesięcznie i żadnych progów dochodowych, tak działa świadczenie wspierające, wprowadzone dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Od 2025 roku pieniądze trafiają do coraz większej grupy uprawnionych. Zobacz, kto zyskuje prawo do wypłat i jak je otrzymać.

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Nowe przepisy na rynku nieruchomości: koniec z ukrywaniem cen mieszkań przez deweloperów

Dotąd wielu sprzedających kusiło atrakcyjnymi hasłami, a prawdziwe koszty ujawniało dopiero w biurze sprzedaży. Teraz prawo się zmienia, kupujący od razu zobaczą realne ceny mieszkań na stronach internetowych deweloperów.

Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

REKLAMA

Studia coraz droższe. Student wyda dziś prawie 4 tys. zł miesięcznie – wielu rozważa rezygnację

Choć studia dzienne na publicznych uczelniach są bezpłatne, ich ukończenie generuje coraz większe koszty. Wynajem mieszkania, wyżywienie, rachunki i książki sprawiają, że średnie miesięczne wydatki studenta sięgają już niemal 4 tys. zł. Nic dziwnego, że część młodych ludzi zastanawia się nawet nad całkowitą rezygnacją z nauki. Jak poradzić sobie z finansową presją i nie rzucić studiów?

Czy ubezpieczenie nieruchomości obejmuje skutki upadku dronów?

Rzecznik Finansowy wskazuje na konieczność doprecyzowania warunków ubezpieczeń nieruchomości. Aktualnie zarówno w ubezpieczeniach dobrowolnych, jak i obowiązkowym budynków rolniczych, nie jest jasne czy skutki upadku drona za każdym razem będą objęte ubezpieczeniem. Ponadto, dobrowolne ubezpieczenia nieruchomości standardowo wyłączają odpowiedzialność za zniszczenia wynikające z działań wojennych lub aktów terroru.

REKLAMA