REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 500 zł na e‑bike. Jakie są dopłaty do rowerów elektrycznych w 2025 i kto może dostać

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Rower elektryczny dofinansowanie 2025 w programie Mój rower elektryczny - nawet 4 500 zł
Rower elektryczny dofinansowanie 2025: zgarnij nawet 4 500 zł na e‑bike!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz zakup roweru elektrycznego w 2025 roku? Dzięki programowi Mój Rower Elektryczny możesz otrzymać nawet 4 500 zł dofinansowania, także na modele typu cargo. W artykule wyjaśniamy, kto może ubiegać się o wsparcie, jakie warunki trzeba spełnić i kiedy rozpocznie się nabór wniosków.

rozwiń >

REKLAMA

REKLAMA

Dopłaty do rowerów elektrycznych 2025

  • Program: Mój Rower Elektryczny (2025–2029)
  • Dla kogo: Pełnoletnie osoby fizyczne (na razie bez firm)
  • Ile można dostać:
     • do 2 500 zł na zwykły e‑rower
     • do 4 500 zł na rower cargo lub wózek rowerowy
  • Wypłata: Po zakupie – zwrot na podstawie faktury lub paragonu
  • Kiedy start: III kwartał 2025 r. – dokładna data zostanie ogłoszona
  • Co wykluczono: leasing, akcesoria, części zamienne

Program Mój Rower Elektryczny – projekt, założenia, realizacja

Program Mój Rower Elektryczny ma być realizowany w latach 2025–2029, a jego budżet przewidywany jest na około 50 mln zł, co pozwoli na wsparcie zakupu co najmniej 17 333 pojazdów rowerowych. W ramach rower elektryczny dofinansowanie 2025 osoby, które zdecydują się na zakup e‑roweru, otrzymają 50% zwrotu wydatku. Górny pułap dopłaty to:

  • 2 500 zł przy zakupie standardowego roweru elektrycznego,
  • 4 500 zł przy wyborze roweru typu cargo lub elektrycznego wózka rowerowego.

Jakie pojazdy podlegają dopłatom?

Najnowsza wersja projektu (opracowana w lutym 2025 r.) przewiduje, że o dofinansowanie na rower elektryczny cargo lub wózek rowerowy będą mogli się ubiegać kupujący:

REKLAMA

  • rowery elektryczne, transportowe (cargo) i wózki rowerowe wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu,
  • potwierdzone imienną fakturą lub paragonem.

Z programu wyłączono:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • leasing rowerów – wniosków nie mogą składać osoby, które nabyły e‑rower na drodze leasingu,
  • części zamienne i wyposażenie dodatkowe niewchodzące w standardową wersję wybranego modelu.

Dla kogo i kiedy?

O dofinansowanie na rower elektryczny mogą ubiegać się wyłącznie pełnoletnie osoby fizyczne, które zakupią pojazd między 04.07.2024 a 30.05.2029. To zmiana względem pierwotnych założeń, które obejmowały także wybranych przedsiębiorców kupujących pojazdy w latach 2024–2029. Środki zostaną wypłacone po zakupie, na podstawie daty wystawienia imiennej faktury lub paragonu z potwierdzeniem płatności. Dopłata nie podlega opodatkowaniu.

Chociaż pierwotnie zakładano start naboru w II kwartale 2025 r., Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że program ruszy w III kwartale 2025 r. Monitoruj strony NFOŚiGW, by dowiedzieć się, od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej cały czas dopracowuje ostateczną wersję dokumentacji oraz warunki programu Mój Rower Elektryczny. Nie podano także źródła finansowania programu, choć najprawdopodobniej będzie to Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Na jaki rower elektryczny można uzyskać dofinansowanie?

Dofinansowanie na rower elektryczny nie obejmuje wszystkich modeli e‑bike’ów. Nawet jeśli są nowe i masz imienną fakturę. Aby uniknąć rozczarowań, sprawdź definicje pojazdów, które kwalifikują się do rower elektryczny dofinansowanie:

Rower elektryczny

  • Szerokość do 0,9 m, napędzany siłą mięśni rowerzysty.
  • Wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny uruchamiany przez nacisk na pedały.
  • Napięcie do 48 V, znamionowa moc ciągła ≤ 250 W.
  • Wspomaganie wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Rower elektryczny transportowy (cargo)

  • Szerokość do 0,9 m, zaprojektowany do przewozu osób lub ładunków.
  • Napęd jak w standardowym e‑bike’u – pedałowe wspomaganie elektryczne.
  • Napięcie ≤ 48 V, moc ciągła ≤ 250 W, ograniczenie wspomagania do 25 km/h.
  • Zakres rower elektryczny cargo dofinansowanie obejmuje te modele z najwyższą pulą 4 500 zł wsparcia.

Wózek rowerowy z napędem elektrycznym

  • Szerokość ponad 0,9 m, przystosowany do przewozu rzeczy lub pasażerów.
  • Wózek rowerowy musi mieć pedałowe wspomaganie elektryczne (tak jak e‑rower).
  • Parametry: napięcie ≤ 48 V, moc ciągła ≤ 250 W, wspomaganie do 25 km/h.

Jakie warunki musi spełniać rower elektryczny, aby otrzymać dofinansowanie?

Aby skorzystać z dofinansowania na rower elektryczny, zakupiony e‑bike musi spełniać minimalne wymagania techniczne określone w programie Mój Rower Elektryczny. Są to:

  • Zgodność z przepisami: pojazd i jego wyposażenie spełniają wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  • Akumulator: litowo‑jonowy (lub o podobnej technologii) o pojemności co najmniej 10 Ah (360 Wh), zamocowany tak, by uniemożliwić łatwe wyjęcie przez osoby postronne.
  • Zasięg minimalny: przynajmniej 50 km na jednym ładowaniu.
  • Produkcja UE: e‑rower musi pochodzić od producenta z Unii Europejskiej.
  • Jazda bez wspomagania: konstrukcja umożliwia pełną jazdę na pedałach, a silnik wspomaga tylko podczas pedałowania (bez manetki gazu).
  • Ładowanie w domu: możliwość ładowania z domowego gniazdka elektrycznego.
  • Wyposażenie dodatkowe: w zestawie znajdują się oryginalna ładowarka i ewentualny adapter.
  • Brak manetki gazu: napęd uruchamiany wyłącznie naciskiem na pedały, bez możliwości jazdy na samym silniku.
  • Ładowność cargo: w przypadku rowerów transportowych (cargo) minimalna ładowność to 60 kg.

Co jeszcze warto wiedzieć o dofinansowaniu na rower elektryczny?

Oprócz wymagań technicznych istnieją dodatkowe obowiązki związane z udziałem w programie Mój Rower Elektryczny:

Rejestracja i grawerowanie:

  • Pojazd objęty dofinansowaniem musi być zarejestrowany w komisariacie policji.
  • Na ramie trzeba umieścić grawer w formacie 4 liter i 6 cyfr, potwierdzający wpis do ewidencji.

Oznakowanie naklejką:

  • Przez pierwsze dwa lata użytkowania e‑bike musi mieć naklejkę informującą, że zakup został częściowo sfinansowany ze środków programu.

Prawo do kontroli:

  • NFOŚiGW zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli roweru elektrycznego u wnioskodawcy lub beneficjenta, w celu weryfikacji zgodności z warunkami programu.

Procedura w razie kradzieży:

  • W przypadku kradzieży e‑roweru należy zgłosić zdarzenie na komisariacie policji i doręczyć NFOŚiGW kopię protokołu policyjnego, aby zachować prawo do dopłaty.

Postępowanie przy uszkodzeniu:

  • Jeśli e‑bike zostanie uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, złóż w NFOŚiGW:
    1. Dokumentację fotograficzną (minimum 5 zdjęć) pokazującą uszkodzenia wraz z widocznym numerem ramy.
    2. Informację o dacie i przyczynie awarii lub wypadku.

Pamiętaj, że powyższe założenia to na razie tylko projekt programu Mój Rower Elektryczny.Ostateczne warunki dotyczące źródła finansowania oraz terminy naboru (od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny) mogą zostać zmienione w trakcie prac legislacyjnych i przygotowania dokumentacji przez NFOŚiGW.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

1. Czy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z dofinansowania na rower elektryczny?

Na obecnym etapie w projekcie Mój Rower Elektryczny przewidziano wsparcie wyłącznie dla pełnoletnich osób fizycznych. Zmiany w finalnej wersji programu mogą jednak uwzględnić opcję dofinansowania na rower elektryczny dla firm.

2. Co z rowerami elektrycznymi kupionymi w leasingu?

Rowery nabyte na drodze leasingu zostały wyłączone z projektu. Leasingobiorcy nie będą mogli uzyskać dofinansowania.

3. Czy dotacja obejmuje rower elektryczny cargo dofinansowanie na akcesoria i części zamienne?

Dopłata dotyczy wyłącznie zakupu podstawowego modelu e‑roweru lub roweru typu cargo/wózka. Dofinansowanie na rower elektryczny nie obejmuje akcesoriów ani części zamiennych.

4. Od kiedy składać wnioski o dofinansowanie na rower elektryczny?

Choć początkowo planowano start w II kwartale 2025 r., aktualne informacje wskazują, że nabór ruszy w III kwartale 2025 r. Szczegóły i dokładna data publikowane będą na stronach NFOŚiGW – śledź komunikaty, by nie przegapić terminu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Arkusze organizacyjne szkół po nowemu. MEN proponuje rewolucję w obowiązkach kuratorów i organów prowadzących

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które znacząco zmienią zasady tworzenia i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych w szkołach oraz przedszkolach. MEN zapowiada uproszczenia dla kuratoriów oraz nowe obowiązki dla organów prowadzących. Największą zmianą dla szkół będzie także wprowadzenie „edukacji zdrowotnej” zamiast dotychczasowego WDŻ.

Lepszy niż lokata w banku oszczędnościowy hit. Zyski przekraczają 50 procent! Polacy w sprytny sposób legalnie przechytrzyli system. Robią to na potęgę

Mają stanowić tarczę na starość, dodatkowy filar chroniący przed emerytalną biedą. Taka, w założeniu, jest idea Pracowniczych Planów Kapitałowych. Ponad pięć lat temu ruszył program, w którym oszczędza pracownik, dorzuca się pracodawca, a państwo dokłada swoje. Ale okazuje się, że niektórzy postanowili odwrócić tę koncepcję do góry nogami. Przechytrzyli system i oszczędzanie pieniędzy zamienili w zarabianie. Bo PPK stały się krótkoterminową lokatą bankową, ale z wielokrotnie większym zyskiem, którego żaden bank nie odważyłby się zaoferować.

Seniorzy po 60. roku życia, którzy wychowali troje dzieci, mogą znacząco obniżyć koszty zakupów przed Bożym Narodzeniem 2025. Wystarczy mieć albo wyrobić te dwie karty

Przedświąteczne zakupy potrafią pochłonąć znaczną część domowego budżetu, a ceny wielu produktów rosną właśnie w grudniu. Mało kto wie, że osoby po 60. roku życia mogą realnie ograniczyć koszty, jeśli skorzystają z dwóch dostępnych w Polsce kart rabatowych. Uprawniają one do zniżek w największych sieciach handlowych, ale też w lokalnych piekarniach, kawiarniach, aptekach i punktach usługowych. Sprawdzamy, jak zdobyć te dokumenty i gdzie dokładnie dają korzyści.

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

REKLAMA

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Od roku obniżanie świadczeń dla seniorów. Wytycznymi dla WZON. W grze kwalifikator WC-C [Dokumenty, przykłady]

Infor.pl publikuje dokument Wytycznych dla WZON z grudnia 2024 r. sygnowany godłem Ministerstwa Rodziny z pismem przewodnim Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Dokument otrzymaliśmy od czytelników. Jest opatrzony odpowiednim podpisem elektronicznym, ale zwróciliśmy się do Ministerstwa Rodziny i Pełnomocnika prosząc o potwierdzenie jego autentyczności. Od roku środowisko osób niepełnosprawnych huczy mitami o dokumencie Wytycznych - że każda starsza osoba jest ograniczana w 9 czynnościach testu niesamodzielności do niskiego kwalifikatora WC-C, co zaniża wysokość świadczenia wspierającego. Podstawowe pytanie jest takie - czy to jest prawda?

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA