REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje z biurem podróży: co robić, gdy urlop zamienia się w walkę o zwrot pieniędzy?

Wakacje z biurem podróży: co robić, gdy urlop zamienia się w walkę o zwrot pieniędzy?
Wakacje z biurem podróży: co robić, gdy urlop zamienia się w walkę o zwrot pieniędzy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej Polaków wybiera wakacje zorganizowane przez biura podróży. Choć taka forma wypoczynku daje komfort i oszczędność czasu, niesie też ryzyko rozczarowania. Sprawdź, co zrobić, gdy Twoje wakacje zostaną odwołane, standard hotelu nie zgadza się z ofertą lub firma ogłosi niewypłacalność.

rozwiń >

Wzrost popularności zorganizowanych wyjazdów – czy to dobry wybór?

W ubiegłym roku na wakacje wyjechało 60 proc. Polaków, a wszystko wskazuje na to, że tegoroczny sezon przyniesie jeszcze lepszy wynik[1]. Z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że tylko w pierwszym kwartale z wyjazdów zorganizowanych skorzystało o 120 tys. osób więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku – to wzrost o 5,5 proc[2].

REKLAMA

REKLAMA

Choć liczby te pokazują, że rośnie zaufanie do wyjazdów zorganizowanych, nie wszystkim turystom udaje się uniknąć rozczarowań. Skorzystanie z usług profesjonalnej firmy jest wygodne, ale wiąże się z pewnym ryzykiem. Co zrobić, gdy zamiast zasłużonego wypoczynku czeka nas walka o zwrot pieniędzy?

Kiedy biuro podróży zawodzi – jakie masz prawa?

Wykupienie podróży u wyspecjalizowanego podmiotu zdejmuje z barków stres związany z planowaniem transportu, noclegu, a często również wyżywienia. Choć zwykle taki urlop jest droższy od tego zorganizowanego samodzielnie, skorzystanie z pomocy biura turystycznego pozwala na zaoszczędzenie czasu. Jednak nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Zdarza się, że biuro odwołuje wycieczkę tuż przed jej rozpoczęciem lub przestaje wywiązywać się ze zobowiązań w trakcie pobytu.

– Aspekty prawne związane z wyjazdami zorganizowanymi reguluje Ustawa o imprezach turystycznych. Sposób postępowania zależy od sytuacji, w jakiej znaleźli się konsumenci. Jeśli firma odwoła wycieczkę, jej uczestnik powinien otrzymać pełen zwrot poniesionych opłat do 14 dni od dnia rozwiązania umowy. Dodatkowo może starać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop, przy czym nie należy się ono w dwóch przypadkach. Pierwszym jest wystąpienie nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności uniemożliwiających wyjazd, np. wojny, epidemii czy katastrofy naturalnej. Drugi dotyczy sytuacji, gdy na imprezę turystyczną zgłosi się mniej uczestników niż minimum określone w umowie, a biuro odwoła ją w terminie określonym w ustawie. Czas ten to minimum 20 dni przed rozpoczęciem wycieczki trwającej ponad 6 dni, 7 dni w przypadku wyjazdu na okres od 2 do 6 dni, a 48 godzin, jeśli wydarzenie trwa krócej niż 2 dni – mówi Piotr Szymański, ekspert Intrum.

REKLAMA

Niezgodność z ofertą – jak się bronić?

Ustawa o imprezach turystycznych określa także sposób postępowania na wypadek niezgodności z zapisami umowy, np. niższego standardu obiektu, braku określonego wyposażenia lub różnic w ofercie żywieniowej. Organizator turystyki jest zobowiązany do ich niezwłocznego usunięcia bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku braku reakcji klient może to zrobić na własną rękę, a następnie domagać się zwrotu poniesionych opłat. Należy jednak pamiętać, aby wystąpić o odszkodowanie lub zadośćuczynienie przed upływem trzech lat od daty rozpoczęcia imprezy, bowiem po tym czasie roszczenie ulega przedawnieniu.

Kiedy biuro ogłasza niewypłacalność – czy stracisz pieniądze?

Najbardziej kłopotliwą sytuacją dla podróżujących jest złożenie przez usługodawcę oświadczenia o niewypłacalności. W takiej sytuacji turyści mogą mieć problem z odzyskaniem wpłaconych wcześniej pieniędzy, ponieważ operator w pierwszej kolejności musi uregulować zobowiązania wobec m.in. urzędu skarbowego czy swoich pracowników – jeśli zostanie coś do podziału być może odzyskają część lub całość należności.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – jak działa?

W takiej sytuacji wsparciem dla klientów jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). Przedsiębiorcy, prowadzący działalność w obszarze organizacji imprez turystycznych, są zobowiązani odprowadzać na jego rzecz składki, których wysokość zależy od rodzaju transportu, a także kraju, w którym będzie realizowany wyjazd. TFG może pokryć koszty kontynuacji urlopu lub powrotu do kraju, jeśli obowiązki te nie są realizowane zgodnie z umową oraz zwrócić środki wpłacone przez klientów w przypadku upadłości danej firmy.

Ta forma zabezpieczenia dotyczy biur podróży, które nie podlegają zawieszaniu lub wykreśleniu z rejestru przedsiębiorcy turystycznego oraz są ujęte w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Aby sprawdzić te informacje, wystarczy wejść na stronę Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i wpisać w formularzu nazwę usługodawcy lub NIP. W kolumnie zatytułowanej „Status działalności” znajduje się informacja o tym, czy firma jest aktywna, zawieszona, czy też ma zakaz wykonywania działalności.

Zewnętrzna pomoc – kiedy warto z niej skorzystać?

– Podróżujący mogą również odzyskać należności, korzystając ze wsparcia zewnętrznych firm. Proces ten warto rozpocząć jak najszybciej, ponieważ szansa na pozytywne zakończenie sytuacji jest wtedy większa. Ważne jest, by możliwie szczegółowo udokumentować zdarzenie, np. przygotować wszystkie dokumenty, w tym umowy, potwierdzenia płatności czy korespondencję z organizatorem. Skorzystanie ze wsparcia specjalistów w odzyskiwaniu należności pomoże ograniczyć dodatkowy stres związany z całą sytuacją – opowiada Piotr Szymański.

Jak ograniczyć ryzyko przed wyjazdem?

Podczas planowania wakacji częściej skupiamy się na wyborze miejsca, oferowanych atrakcjach, a także opcjach spędzenia wolnego czasu. Rzadziej sprawdzamy aktualną sytuację i sposób funkcjonowania biura podróży, a to właśnie pierwszy krok do ograniczenia ryzyka nieudanego wyjazdu.

– Nawet szybki research w Internecie i mediach społecznościowych może dać odpowiedź na pytanie, czy warto współpracować z danym podmiotem. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie rejestrów organizatorów turystyki prowadzonych przez urzędy marszałkowskie. W sieci znajdują się informacje o ogłoszeniu niewypłacalności, odwołaniu wcześniejszych wycieczek, a także legalności firmy. Niestety zdarzają się sytuacje, że klienci kupują wakacyjny wyjazd od podmiotu, który nigdy nie istniał – mówi Piotr Szymański, ekspert Intrum.

Świadomy turysta to bezpieczny turysta

Świadome podejście do planowania wakacji to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa finansowego. Wybór sprawdzonego partnera, znajomość praw konsumenckich i umiejętność szybkiego reagowania w razie problemów mogą przesądzić o tym, czy urlop będzie źródłem relaksu czy stresu. Kupując wycieczkę, jak w przypadku każdego ważnego wyboru konsumenckiego, warto kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Chociaż zajmie to trochę czasu, zbadajmy co i od kogo kupujemy, a później uważnie i ze zrozumieniem przeczytajmy umowę.

[1] CBOS, Wyjazdy turystyczne Polaków w 2024 roku i plany na rok 2025
[2] TFG, Turyści w biurach podróży I kwartał  2025 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

Przez ostatnie miesiące dużo mówiło się o systemie kaucyjnym, który polega na selektywnym zbieraniu określonych butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych. Wiele kwestii zostało już opisanych, ale pojawia się praktyczny problem: co z osobami, które nie chcą albo z różnych względów nie są w stanie przechowywać niezgniecionych butelek i puszek oraz nosić ich do punktów zwrotu (automatów lub sklepów uczestniczących w systemie)? Czy w dalszym ciągu zgodne z prawem będzie wyrzucanie takich opakowań tak jak dotychczas – czyli szklanych do pojemników zielonych, a plastikowych i aluminiowych do żółtych – razem z innymi odpadami segregowanymi?

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Niedziele handlowe przed świętami 2025. Daty, zasady i sklepy, które będą otwarte

Grudzień 2025 przyniesie rewolucję w przedświątecznych zakupach. Po raz pierwszy sklepy będą otwarte aż w trzy kolejne niedziele, a Wigilia stanie się dniem wolnym od pracy z ograniczonym handlem tylko do 14:00. Nowe przepisy mają rozłożyć ruch w sklepach, zmniejszyć tłok i ułatwić przygotowania do świąt, ale wprowadzają też ważne ograniczenia dla pracowników handlu.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

REKLAMA

Podatek katastralny – kogo obejmie, ile wyniesie i kiedy wejdzie w życie? Nowe ustalenia z Sejmu

Wraca sprawa podatku katastralnego. Lewica finalizuje projekt ustawy, który ma zostać złożony w grudniu, a jego szczegóły właśnie zaczynają wychodzić na światło dzienne. Choć propozycja ma charakter poselski, a nie rządowy, jej potencjalny wpływ na rynek nieruchomości i miliony właścicieli mieszkań może być znaczący.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Wielka reforma pracy. Nadchodzą dłuższe urlopy i rewolucja w L4. Wszystko od 1 stycznia 2026 roku

W ramach szeroko zakrojonej reformy orzecznictwa lekarskiego ZUS, w listopadzie 2025 roku Sejm procedował projekt nowelizacji w drugim czytaniu. Kluczowe zmiany w projekcie to m.in. likwidacja dotychczasowych trzyosobowych komisji lekarskich oraz modyfikacja regulacji dotyczących zaświadczeń L4, pozwalająca na podjęcie pracy przez ubezpieczonego w okresie trwania zwolnienia chorobowego.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA