| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Kto jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości w gminach?

Kto jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości w gminach?

Utrzymanie porządku i czystości to jedno z ważnych zadań gminy. Zadania te są określone w ustawie z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jakie dokładnie są obowiązki gminy i jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące omawianej kwestii?

Obowiązki gminy

Gmina musi zapewniać czystość i porządek na swoim terenie. Aby tego dokonać gmina musi w szczególności tworzyć warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku. Gmina może zapewnić wykonanie wskazanych prac poprzez utworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych.

Gmina powinna dążyć do wybudowania, a także do utrzymania i eksploatacji już istniejących stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty, instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części oraz szaletów publicznych.

Do obowiązku gminy należy również zapobieganie zanieczyszczenia ulic i placów szczególnie przez zapewnienie ich odśnieżania. Gmina powinna utrzymywać czystość i porządek na przystankach komunikacyjnych, których jest właścicielem.

Zobacz: Czy muszę być zameldowany w miejscu zamieszkania?

Do obowiązku gminy należy również zapewnienie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami.

Regulamin czystości i porządku

Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin taki jest aktem prawa miejscowego i określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Obowiązki właścicieli nieruchomości

Obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku w gminie polegają przede wszystkim na wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie oraz na przyłączeniu nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, jeżeli gmina takiej nie posiada, wyposażeniu nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.

Ważnym obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest również uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż swoich nieruchomości.

Jeżeli w regulaminie czystości i porządku znajdują się jeszcze inne obowiązki, to właściciel nieruchomości jest zobowiązany do ich przestrzegania.

Powyższe obowiązki na terenach nie należących do mieszkańców wykonuje gmina.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wilk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »