| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Pomoc Społeczna > Niepełnosprawni > Ułatwienia dla niepełnosprawnych podróżujących samolotem

Ułatwienia dla niepełnosprawnych podróżujących samolotem

Osobom niepełnosprawnym nie powinno odmawiać się prawa do odbycia podróży samolotem. Takie sytuacje mogą być uzasadnione jedynie względami bezpieczeństwa lub fizyczną niemożliwością wprowadzenia na pokład samolotu podróżnego.

Niepełnosprawny może liczyć na pomoc

Aby osoby niepełnosprawne na pokładzie i w porcie lotniczym miały takie same prawa, zapewnia się im bezpłatną pomoc w postaci sprzętu i wsparcia personelu. W praktyce zatem niepełnosprawny pasażer może zwrócić się o wsparcie np. w przemieszczeniu się pomiędzy terminalami.

Wszelkie niezbędne informacje przekazywane podróżnym w portach lotniczych powinny być podawane również w sposób alternatywny, zrozumiały dla osób niepełnosprawnych.

Zanim osoba niepełnosprawna lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej wybierze się w podróż, powinna pamiętać, aby o swojej potrzebie udzielenia jej pomocy powiadomić przewoźnika co najmniej czterdzieści osiem godzin przed rozpoczęciem lotu.

Jest to warunek konieczny, jeżeli niepełnosprawny chce zabrać ze sobą wózek inwalidzki. Zgodnie z prawem może skorzystać z przewozu dwóch urządzeń do poruszania się.

Podróżny może również zabrać ze sobą certyfikowanego psa przewoźnika, który będzie przewożony w specjalnej kabinie.

Gdy osobie niepełnosprawnej lub osobie o ograniczonej zdolności ruchowej pomaga osoba towarzysząca, przewoźnik powinien podjąć starania, aby osoba ta siedziała obok osoby niepełnosprawnej.

Kiedy lot nie będzie możliwy

Istnieją sytuacje, kiedy przewoźnik lub organizator wycieczki odmówi dokonania rezerwacji lub zabrania na pokład osoby niepełnosprawnej.

Może to zrobić ze względów bezpieczeństwa lub w sytuacji, gdy wprowadzenie na pokład lub przewóz osoby niepełnosprawnej jest fizycznie niemożliwe ze względu na rozmiar samolotu lub jego drzwi.

W takiej sytuacji przewoźnik powinien, o ile to możliwe, zaproponować inny rodzaj transportu.

W przypadku naruszenia ich praw, osoby niepełnosprawne, mogą ona zgłosić ten fakt organowi zarządzającemu portem lotniczym lub przewoźnikowi, w zależności od sytuacji.

Jeżeli w porcie lotniczym lub na pokładzie samolotu podczas przewożenia dojdzie do zagubienia lub uszkodzenia wózka inwalidzkiego, niepełnosprawny pasażer ma prawo do odszkodowania

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą

Zadaj pytanie: Forum prawników

Zobacz serwis: Pomoc Społeczna

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Konarzewska-Żuczek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »