| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Sporządzenie protokołu powypadkowego przez pracodawcę

Sporządzenie protokołu powypadkowego przez pracodawcę

Sporządzenie protokołu powypadkowego przez pracodawcę należy do jego obowiązków. Gdyby pracodawca nie sporządził protokołu, pracownikowi przysługuje roszczenie o jego sporządzenie, które nie ulega przedawnieniu z upływem 3 lat jak inne roszczenia wynikające ze stosunku pracy.

Powództwo o ustalenie

Gdyby pracownik spotkał się z odmową sporządzenia protokołu powypadkowego, może dochodzić przed sądem swoich roszczeń na podstawie art. 189 Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z przepisem powód może żądać ustalenia przez sąd istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa, gdy ma w tym interes prawny. W wyroku z dnia 16 marca 1999 r. (II UKN 510/98) Sąd Najwyższy stwierdził, że roszczenie pracownika nie przedawnia się z upływem 3 lat od dnia, w którym stało się wymagalne (art. 291 § 1 Kodeksu pracy).

Pracodawca nie będzie mógł odmówić sporządzenia protokołu ze względu na upływ 1 roku od wypadku przy pracy. Powinien spełnić żądanie pracownika i stwierdzić w protokole, że dane zdarzenie było wypadkiem przy pracy. Należy przedstawić go zatrudnionemu, który może wnieść zastrzeżenia. W przypadku zatwierdzenia protokołu może zwrócić się do pracodawcy o wystąpienie do ZUS w celu ustalenia uszczerbku spowodowanego wypadkiem. Pracodawca kompletuje dokumentację w postaci protokołu powypadkowego oraz zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza (ZUS N-9). Przesyła je wraz z wnioskiem pracownika do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na miejsce zamieszkania zatrudnionego. Następnie pracownik otrzymuje skierowanie na badanie przeprowadzane przez lekarza orzecznika ZUS.

Zadaj pytanie: Forum - Praca

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 Nr 167, poz. 1322 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 1964 Nr 43, poz. 296 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. z 2009 Nr 105, poz. 870)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (Dz.U. z 2002 Nr 234, poz. 1974 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Serwatka

Aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »