| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracodawca > Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Telepraca – zgodnie z treścią kodeksu pracy – polega na regularnie wykonywanej pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jakie dodatkowe obowiązki ciążą na pracodawcy wobec telepracownika?

Telepraca jest dość nietypową formą zatrudnienia. Zgodnie z przepisami prawnymi polega ona na regularnie wykonywanej pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W myśl przepisów prawa pracy telepracownikiem jest osoba wykonująca pracę w warunkach wyżej określonych i przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przy wykonywaniu pracy strony uzgadniają miejsce pracy, które jest najbardziej dogodne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

Zobacz także: Umowa o pracę na okres próbny - zmiany 2015

Obowiązki telepracodawcy

Niezależnie jednak od charakteru czy stosunku pracy, w przypadku występowania relacji pracodawca-pracownik, na pracodawcę nałożone są pewne obowiązki względem jego podwładnego, w tym przypadku względem telepracownika. Dopuszczalne jest wykorzystanie przez pracownika własnego sprzętu, ale informacja ta powinna zostać zawarta w umowie, razem z wysokością i sposobem wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego. Do niewątpliwych obowiązków pracodawcy należą:

  1. dostarczenie telepracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, zapewniającego przede wszystkim odpowiednie standardy jakości zgodne z BHP.
  2. ubezpieczenie sprzętu, na jakim pracuje telepracownik oraz pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu; To pracodawca w całości pokrywa koszty związane ze sprzętem, jak i jego ubezpieczeniem, a nie telepracownik.
  3. zapewnienie telepracownikowi pomocy technicznej i niezbędnego szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Ponadto pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia telepracownikom szkolenia z zakresu bhp oraz przedstawić analizę zagrożeń związanych z tego rodzaju pracą. To pracodawca określa zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi oraz przeprowadza, w miarę potrzeb, instruktaż i szkolenie w tym zakresie.
  4. umożliwienie telepracownikowi, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
  5. bezwzględny zakaz dyskryminacji telepracownika oraz zakaz traktowania go mniej korzystnie niż innych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy, zwłaszcza w kwestiach dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania czy dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (uwzględniając oczywiście odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »