| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rekrutacja > Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym?

Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym?

Syndrom wypalenia zawodowego można dość łatwo zdiagnozować i skutecznie mu przeciwdziałać, aczkolwiek jest to proces długotrwały, ponieważ idą za tym zmiany emocjonalne i psychiczne.

Głównym problemem w rozpoczęciu pracy z osobą z takim problemem jest jej postawa. Większość ludzi, zwłaszcza ci uzależnieni od pracy, nie widzi podstaw do zmian. Praca uważana jest za ogromną wartość, szczególnie kiedy o nią trudno i dlatego osoby te łatwo mogą się wytłumaczyć. Przecież należy zarabiać dla rodziny, dla dzieci, trzeba pracować dużo, ponieważ ktoś inny może zająć to stanowisko lub awansować itd. Kiedy natomiast osoby już widzą u siebie symptomy wypalenia zawodowego, są one zazwyczaj tak silne, że trudno sobie z nimi poradzić, a terapia trwa miesiącami lub latami i bardzo trudno o powrót na rynek pracy.

Aby przeciwdziałać pojawieniu się tego problemu, wystarczy się stosować do kilku zasad, które nie tylko pomogą uniknąć problemu stresu w pracy, ale również ułatwią lepszą organizację czasu i zachowanie równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym. Bo właśnie tutaj leży główna przyczyna stresu w pracy: zbytnie zaangażowanie w wykonywane obowiązki zawodowe, nieumiejętność racjonalnego odcięcia się od problemów w pracy, nadmierna odpowiedzialność za trudne sytuacje zaistniałe w życiu zawodowym oraz brak asertywności w relacjach ze współpracownikami. Aby łatwiej radzić sobie ze stresem w pracy należy:

  • Oddzielać sprawy osobiste od zawodowych – problemy w pracy nie powinny dotyczyć naszych domowników i najbliższych, a na pewno nie powinniśmy wyładowywać swoich napięć na nich. To, że zdarzają się niepowodzenia w pracy, jest rzeczą zupełnie naturalną, ale nie można dopuścić, aby przez nie nastąpiło pogorszenie relacji i atmosfery w domu.

Zobacz: Forum prawa

  • Zachowywać się asertywnie – wielu ludzi ma z tym ogromny problem. Myślą bowiem, że odmówienie szefowi pracy po godzinach będzie źle odebrane i może skutkować pogorszeniem relacji. Należy sobie uświadomić, że każdy człowiek ma prawo do wyrażania swoich opinii, nie zawsze należy się zgadzać z przełożonym, tylko i wyłącznie dlatego, że jesteśmy niżej w hierarchii zawodowej. Nie oznacza to, aby negować wszystkie decyzje i zawsze stawiać sprawy na „ostrzu noża”. Wiadomo, że czasem są sytuacje, kiedy nasza pomoc jest niezbędna i należy mieć to na uwadze, aczkolwiek przełożony nie może przekroczyć pewnych granic, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podległych współpracowników.
  • Odpoczywać – ostatnio coraz częściej się słyszy, że osoby pracujące nie mają czasu na urlop. Obecność w pracy wiąże się z dodatkową premią, nagrodą, pozyskaniem nowych klientów itd. Weryfikując taki stan na bieżąco, oczywiście jest z tego wiele korzyści, aczkolwiek kiedy zaczynamy analizować tę sytuację perspektywicznie, wówczas okazuje się, że brak odpoczynku negatywnie wpływa na efektywność pracy. Oprócz dłuższej przerwy w pracy, jaką jest urlop, należy także pamiętać o codziennym zregenerowaniu sił. Nie jest dobre, kiedy po pracy wpadamy w wir codziennych obowiązków domowych, które trwają do momentu, kiedy kładziemy się spać, a zazwyczaj jest tak bardzo późno, że na sen pozostaje niewiele czasu. Warto tak zorganizować popołudnie, aby wygospodarować chwilę na kąpiel, ulubioną książkę, słuchanie muzyki czy inne rzeczy, które sprawiają nam przyjemność. Wiele osób powie, że nie ma na to szans. Ale wystarczy tylko dobrze zaplanować swoje obowiązki, w miarę możliwości rozdzielić je pomiędzy innych domowników, nie tracić zbędnych chwil na rzeczy nieistotne, a wówczas okaże się, że bez problemu można oddać się ulubionym czynnościom.

Zobacz: Jak sprawdzić pośrednika pracy?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Paszkowski

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »