| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie jest jednym z możliwych roszczeń w przypadku zmarnowanego urlopu. Poszkodowani turyści mogą żądać od biura podróży odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jak dochodzić swoich roszczeń?

Odszkodowanie

Kupując wycieczkę w biurze podróży mamy prawo oczekiwać, że nasz organizator wywiąże się w całości z podjętych zobowiązań, a jego świadczenia będą cechowały się określoną jakością. Jeżeli zatem zamiast podróży samolotem na miejsce odpoczynku organizator przewiezie nas autokarem, nie można uznać, iż zobowiązanie zostało wykonane należycie.

W sytuacji nieprawidłowego wykonania umowy przez organizatora turysta będzie miał określone prawa. Zgodnie z art. 11a ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług. Jakie jednak roszczenia mają w takiej sytuacji turyści?

Jednym z podstawowym jest prawo do żądania odpowiedniej rekompensaty w postaci odszkodowania. Wysokość takiego odszkodowania będzie zależeć jednak od charakteru wyrządzonych szkód. Jeżeli nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora skutkowało szkodami na osobie, na przykład w postaci uszczerbku na zdrowiu, turysta będzie mógł dochodzić zarówno zwrotu kosztów opieki medycznej, jak również ubiegać się o rentę.

Do odszkodowania będzie można wliczyć wszelkie koszty jakie zostały poniesione przez poszkodowanego wskutek uchybień organizatora.

Zobacz: Nieudana wycieczka: czego możemy się domagać?

Odszkodowanie za brak jakości

Inaczej trzeba będzie jednak ustalić wysokość odszkodowania w przypadkach, kiedy szkoda polega na zaniżeniu jakości świadczenia.

Zamiast hotelu z basenem oraz dostępem do morza, turysta został ulokowany w pensjonacie bez basenu i daleko od morza.

O ile bowiem w przypadku odszkodowania będącego rekompensatą za koszty związane z leczeniem i opieką medyczną ustalenie jego wysokości jest łatwe, o tyle w przypadku takich nieprawidłowości jak brak basenu trudno określić wymiar roszczenia.

Odszkodowanie z karty frankfurckiej

W takiej sytuacji z pomocą mogą nam przyjść Niemcy i stosowana w tym kraju tzw. karta frankfurcka. Określa ona w procentach bonifikatę (obliczana od wartości wycieczki) przysługującą w razie niewywiązania się organizatora z umowy. Co prawda nie ma ona żadnej mocy prawnej, ale może stanowić pewną sugestię zarówno dla turysty, jak i dla sądu.

Zobacz: Tabela odszkodowań za wycieczkę

Przykładowo wedle karty zakwaterowanie w dalszej odległości od plaży zostało oszacowane na 5-10 proc. wartości wycieczki.  Więc, bo nawet do 20 proc. wartości wycieczki karta wycenia brak obiecanego basenu.

Jeżeli wycieczka kosztowała 1500 zł, a w jej trakcie okazało się, że kwaterunek jest w dalszej odległości od plaży, turysta sugerując się kartą powinien zażądać odszkodowania w wysokości 150 zł.

Zadośćuczynienie

Odszkodowanie nie jest jedynym roszczeniem, jakie przysługuje turyście. Niezależnie od tego możemy również domagać się pewnej rekompensaty z racji tego, iż organizator nieprawidłowo wykonując swoje obowiązki zmarnował nasz urlop, czyli zadośćuczynienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »