| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Odszkodowanie jest jednym z możliwych roszczeń w przypadku zmarnowanego urlopu. Poszkodowani turyści mogą żądać od biura podróży odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jak dochodzić swoich roszczeń?

Odszkodowanie

Kupując wycieczkę w biurze podróży mamy prawo oczekiwać, że nasz organizator wywiąże się w całości z podjętych zobowiązań, a jego świadczenia będą cechowały się określoną jakością. Jeżeli zatem zamiast podróży samolotem na miejsce odpoczynku organizator przewiezie nas autokarem, nie można uznać, iż zobowiązanie zostało wykonane należycie.

W sytuacji nieprawidłowego wykonania umowy przez organizatora turysta będzie miał określone prawa. Zgodnie z art. 11a ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług. Jakie jednak roszczenia mają w takiej sytuacji turyści?

Jednym z podstawowym jest prawo do żądania odpowiedniej rekompensaty w postaci odszkodowania. Wysokość takiego odszkodowania będzie zależeć jednak od charakteru wyrządzonych szkód. Jeżeli nieprawidłowe wykonanie umowy przez organizatora skutkowało szkodami na osobie, na przykład w postaci uszczerbku na zdrowiu, turysta będzie mógł dochodzić zarówno zwrotu kosztów opieki medycznej, jak również ubiegać się o rentę.

Do odszkodowania będzie można wliczyć wszelkie koszty jakie zostały poniesione przez poszkodowanego wskutek uchybień organizatora.

Zobacz: Nieudana wycieczka: czego możemy się domagać?

Odszkodowanie za brak jakości

Inaczej trzeba będzie jednak ustalić wysokość odszkodowania w przypadkach, kiedy szkoda polega na zaniżeniu jakości świadczenia.

Zamiast hotelu z basenem oraz dostępem do morza, turysta został ulokowany w pensjonacie bez basenu i daleko od morza.

O ile bowiem w przypadku odszkodowania będącego rekompensatą za koszty związane z leczeniem i opieką medyczną ustalenie jego wysokości jest łatwe, o tyle w przypadku takich nieprawidłowości jak brak basenu trudno określić wymiar roszczenia.

Odszkodowanie z karty frankfurckiej

W takiej sytuacji z pomocą mogą nam przyjść Niemcy i stosowana w tym kraju tzw. karta frankfurcka. Określa ona w procentach bonifikatę (obliczana od wartości wycieczki) przysługującą w razie niewywiązania się organizatora z umowy. Co prawda nie ma ona żadnej mocy prawnej, ale może stanowić pewną sugestię zarówno dla turysty, jak i dla sądu.

Zobacz: Tabela odszkodowań za wycieczkę

Przykładowo wedle karty zakwaterowanie w dalszej odległości od plaży zostało oszacowane na 5-10 proc. wartości wycieczki.  Więc, bo nawet do 20 proc. wartości wycieczki karta wycenia brak obiecanego basenu.

Jeżeli wycieczka kosztowała 1500 zł, a w jej trakcie okazało się, że kwaterunek jest w dalszej odległości od plaży, turysta sugerując się kartą powinien zażądać odszkodowania w wysokości 150 zł.

Zadośćuczynienie

Odszkodowanie nie jest jedynym roszczeniem, jakie przysługuje turyście. Niezależnie od tego możemy również domagać się pewnej rekompensaty z racji tego, iż organizator nieprawidłowo wykonując swoje obowiązki zmarnował nasz urlop, czyli zadośćuczynienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »