| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jakość artykułów żywnościowych w supermarketach

Jakość artykułów żywnościowych w supermarketach

W II kwartale 2008 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła ogólnolnokrajową kontrolę artykułów spożywczych oferowanych w placówkach sieci handlowych. Przedmiotem kontroli były przede wszystkim produkty „marki własnej” sieci handlowych. Jakość ok. 20% kontrolowanych wyrobów była niezgodna z przepisami lub deklaracjami producentów.

Przeprowadzona przez Inspekcje Handlową kontrola miała na celu ocenę jakości i prawidłowości oznakowania wyrobów oraz sprawdzenie, czy przedsiębiorcy usunęli nieprawidłowości stwierdzone podczas ubiegłorocznej kontroli. Kontrole przeprowadzono w 146 obiektach handlowych (7 magazynach centralnych oraz 139 hiper- i supermarketach) należących zarówno do krajowych sieci handlowych jak i sieci zagranicznych.

Co kontrolowano?

Badaniami objęto łącznie 1747 partii produktów, w tym 1448 partii wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 299 partii wyrobów oferowanych pod markami producentów. Były to wędliny, sery dojrzewające, miód pszczeli, koncentrat pomidorowy, przetwory owocowo-warzywne inne niż koncentrat pomidorowy, ryby mrożone glazurowane, masło, oliwa z oliwek oraz kawa naturalna mielona i ekstrakty kawy.

Różnego rodzaju zastrzeżenia wniesiono do 318 skontrolowanych partii (18,2%), w tym do:

  • 261 partii „marki własnej” sieci handlowych (18,0%),
  • 57 partii marki producenta (19,1%).

Więcej uwag wniesiono do jakości produktów niż ich oznakowania:

  • niezgodną z przepisami lub deklaracjami producentów jakość stwierdzono w 20,6% ocenianych partii (19,4% wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 24,6% - marki producenta),
  • nieprawidłowe oznakowanie w 9,2% partii (9,6% - „marki własnej” i 7,0% - marki producenta).

Najgorszej jakości jest nabiał

Dla celów porównawczych sprawdzono także jakość i oznakowanie produktów „marki własnej” i marki producenta, które pochodziły od tego samego wytwórcy. W powyższym zakresie znaczących różnic nie ujawniono. W ofercie stwierdzono jednak niewielką ilość odpowiedników wyrobów oferowanych pod marką producenta. W przypadku produktów „marki własnej” sieci handlowych najgorszą jakość posiadało masło (48,0% zbadanych partii), sery dojrzewające (37,5%), koncentrat pomidorowy (29,8%) i ryby mrożone glazurowane (28,3%).

W zakresie oznakowania nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim koncentratu pomidorowego (15,2%), kawy naturalnej mielonej (12,7%), ryb mrożonych glazurowanych (12,5%). W stosunku do wyników poprzedniej kontroli nastąpiła poprawa zarówno w zakresie jakości, jak i oznakowania produktów. Udział partii wyrobów zakwestionowanych w zbadanych zmniejszył się w większości ocenianych grup wyrobów. Wyjątek stanowiły kawa naturalna mielona i sery dojrzewające, w których stwierdzono pogorszenie jakości.

Sprawdzając wykonanie dobrowolnych deklaracji przedsiębiorców usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas poprzedniej kontroli ustalono, że w większości przypadków w ofercie znajdowały się inne asortymenty produktów niż kwestionowane podczas ubiegłorocznej kontroli.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »