| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jakość artykułów żywnościowych w supermarketach

Jakość artykułów żywnościowych w supermarketach

W II kwartale 2008 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła ogólnolnokrajową kontrolę artykułów spożywczych oferowanych w placówkach sieci handlowych. Przedmiotem kontroli były przede wszystkim produkty „marki własnej” sieci handlowych. Jakość ok. 20% kontrolowanych wyrobów była niezgodna z przepisami lub deklaracjami producentów.

Przeprowadzona przez Inspekcje Handlową kontrola miała na celu ocenę jakości i prawidłowości oznakowania wyrobów oraz sprawdzenie, czy przedsiębiorcy usunęli nieprawidłowości stwierdzone podczas ubiegłorocznej kontroli. Kontrole przeprowadzono w 146 obiektach handlowych (7 magazynach centralnych oraz 139 hiper- i supermarketach) należących zarówno do krajowych sieci handlowych jak i sieci zagranicznych.

Co kontrolowano?

Badaniami objęto łącznie 1747 partii produktów, w tym 1448 partii wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 299 partii wyrobów oferowanych pod markami producentów. Były to wędliny, sery dojrzewające, miód pszczeli, koncentrat pomidorowy, przetwory owocowo-warzywne inne niż koncentrat pomidorowy, ryby mrożone glazurowane, masło, oliwa z oliwek oraz kawa naturalna mielona i ekstrakty kawy.

Różnego rodzaju zastrzeżenia wniesiono do 318 skontrolowanych partii (18,2%), w tym do:

  • 261 partii „marki własnej” sieci handlowych (18,0%),
  • 57 partii marki producenta (19,1%).

Więcej uwag wniesiono do jakości produktów niż ich oznakowania:

  • niezgodną z przepisami lub deklaracjami producentów jakość stwierdzono w 20,6% ocenianych partii (19,4% wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 24,6% - marki producenta),
  • nieprawidłowe oznakowanie w 9,2% partii (9,6% - „marki własnej” i 7,0% - marki producenta).

Najgorszej jakości jest nabiał

Dla celów porównawczych sprawdzono także jakość i oznakowanie produktów „marki własnej” i marki producenta, które pochodziły od tego samego wytwórcy. W powyższym zakresie znaczących różnic nie ujawniono. W ofercie stwierdzono jednak niewielką ilość odpowiedników wyrobów oferowanych pod marką producenta. W przypadku produktów „marki własnej” sieci handlowych najgorszą jakość posiadało masło (48,0% zbadanych partii), sery dojrzewające (37,5%), koncentrat pomidorowy (29,8%) i ryby mrożone glazurowane (28,3%).

W zakresie oznakowania nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim koncentratu pomidorowego (15,2%), kawy naturalnej mielonej (12,7%), ryb mrożonych glazurowanych (12,5%). W stosunku do wyników poprzedniej kontroli nastąpiła poprawa zarówno w zakresie jakości, jak i oznakowania produktów. Udział partii wyrobów zakwestionowanych w zbadanych zmniejszył się w większości ocenianych grup wyrobów. Wyjątek stanowiły kawa naturalna mielona i sery dojrzewające, w których stwierdzono pogorszenie jakości.

Sprawdzając wykonanie dobrowolnych deklaracji przedsiębiorców usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas poprzedniej kontroli ustalono, że w większości przypadków w ofercie znajdowały się inne asortymenty produktów niż kwestionowane podczas ubiegłorocznej kontroli.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »