| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Ochrona konsumenta przy zakupach w komisie

Ochrona konsumenta przy zakupach w komisie

Konsumenci robiąc zakupy w komisie mają takie same uprawnienia, jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Komisant odpowiada względem kupujących za niezgodność towaru z umową.

Czym jest umowa komisu

Umowa komisu jest swojego rodzaju pośrednictwem handlowym. Na jej podstawie przedsiębiorca (komisant) zobowiązuje się do sprzedaży lub kupna rzeczy ruchomych dla zleceniodawcy, lecz dokonuje tego we własnym imieniu. Przykładowo, jeżeli Jan Kowalski chce sprzedać samochód to oddaje go do komisu samochodowego, gdzie sprzedaży dokonuje komisant, pobierając w zamian określone wynagrodzenie.

Robiąc zakupy w komisie powinniśmy pamiętać, że przepisy kodeksu cywilnego wprowadzają pewne ograniczenia odpowiedzialności komisanta, względem kupującego. Zgodnie z art. 770 komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne, a także za wady prawne, jeżeli przed albo przy zawarciu umowy podał to do wiadomości nabywcy rzeczy. Wyłączenie odpowiedzialności nie następuje, jeżeli komisant o ukrytych wadach wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć, albo gdy wady te zostały przez niego zatajone.

Zobacz też: Umowa komisu

Jakie prawa ma konsument

Wyłączenie odpowiedzialności komisanta nie ma miejsca w przypadku, gdy sprzedaż następuje na rzecz konsumenta. Wtedy też, zgodnie z art. 7701 kodeksu cywilnego stosuje się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Oznacza to, że prawa konsumenta, nabywającego określone rzeczy z komisu są chronione w ten sam sposób, jak w przypadku robienia zakupów w zwykłym sklepie. Konsument może kierować do komisanta te same żądania, jakie kierowałby do sprzedawcy.

Komisant, podobnie jak sprzedawca, ponosi więc odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Konsument ma możliwość zażądać od przedsiębiorcy bezpłatnej naprawy towaru lub wymiany na inny. W przypadku, gdyby wymagałoby to nadmiernych kosztów, było niemożliwe lub nie nastąpiło w odpowiednim czasie, kupujący będzie mógł odstąpić od umowy lub domagać się obniżenia ceny.

Odpowiedzialność komisanta istnieje w okresie do dwóch lat od daty sprzedaży. Jednak w przypadku rzeczy używanych, termin ten może być skrócony przez strony w drodze umowy do jednego roku.

Zobacz serwis: Sprzedaż towarów

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176)
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rabczewski

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »