| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy konsument musi udowodnić niezgodność towaru z umową

Czy konsument musi udowodnić niezgodność towaru z umową

Zdarzyło ci się złożyć reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową i nie została ona uznana, ponieważ minęło 6 miesięcy od momentu zakupu reklamowanej rzeczy? Przekonaj się czy takie postępowanie sprzedawcy jest uzasdnione.

W tym przypadku faktycznie na kupującego przechodzi obowiązek udowodnienia, że niezgodność towaru z umową tkwiła w samym towarze, a nie jest skutkiem np. niewłaściwego użytkowania. Wynika to z domniemania, godnie z którym w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili jego wydania. Wtedy to sprzedawca ma obowiązek wykazać, że np. uszkodzenie lub niesprawność towaru została spowodowana przez kupującego. Po upływie 6-miesięcznego terminu obowiązek udowodnienia, że towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania przechodzi na konsumenta.

Należy pamiętać, że niezależnie od obowiązku dowodowego towar podlega ochronie przez 2 lata od jego zakupu towaru.

Jednak w tym przypadku postępowanie sprzedawcy nie jest odpowiednie. Sklep nie może zwolnić się z odpowiedzialności tylko dlatego, że minęło więcej niż pół roku od wydania towaru. Odpowiada za niego przez 2 lata. Może zwolnić z obowiązku doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową, jeżeli udowodni, że np. konsument sam uszkodził rzecz.

Podstawa prawna:

art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, oz. 1176 z późn. zm.).

Zobacz więcej na www.www.infor.pl/prawo/reklamacje

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »