| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Prawo do informacji - czego może żądać pacjent?

Prawo do informacji - czego może żądać pacjent?

Prawo do informacji jest jednym z podstawowych praw pacjenta. Wiąże się ono z możliwością uzyskania informacji na temat swojego stanu zdrowia, co powinno nastąpić w sposób jasny i zrozumiały. Lekarz musi poinformować pacjenta w sposób wyczerpujący.

Prawo do informacji jest podstawowym uprawnieniem pacjenta, a zarazem obowiązkiem każdej placówki udzielającej świadczeń opieki zdrowotnej.

W zakres informacji, do której pacjent ma prawo, wchodzi nie tylko kwestia powiadomienia o stanie zdrowia pacjenta. Oprócz tego pacjent ma prawo do informacji o swoich prawa.

Zakład opieki zdrowotnej powinien go poinformować o prawie do odmowy wyrażenia zgody na przeprowadzenie zabiegu. Co do zasady prawo do wyrażenia zgody na proponowane świadczenie medyczne ma każdy pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat. W przypadku pacjentów, którzy nie ukończył 18 lat, jest ubezwłasnowolniony oraz niezdolny do świadomej decyzji, wyrazić zgodę na świadczenie mogą przedstawiciele ustawowi lub też opiekun faktyczny.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

Wyrażenie zgody lub odmowa przyjęcia świadczenia powinna być jednak poprzedzona wcześniejszą wyczerpującą informacją na temat stanu zdrowia pacjenta, jak również proponowanych działań i kierunku leczenia. Informacja taka powinna być dla pacjenta zrozumiała i jasna.

Pacjent powinien otrzymać informację prostą oraz jasną. Ma prawo prosić o wyjaśnienia tak długo, aż przekazana informacja będzie przez niego w pełni zrozumiała. Obowiązek udzielających świadczeń opieki zdrowotnej nie wyczerpuje się poprzez jednorazowe poinformowanie.

Zanim jeszcze pacjent podejmie decyzję, może skorzystać ze swoich uprawnień i zażądać drugiej opinii medycznej odnoszącej się do swojego przypadku. Sam również ma prawo do przeglądania dokumentacji medycznej dotyczącej swojej osoby.

Zobacz: Kiedy ustaje prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej?

Oczywiście otrzymanie takich informacji jest jedynie uprawnieniem a nie obowiązkiem pacjenta, dlatego też może on w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania informacji. Powinien jednak w takiej sytuacji dokładnie wskazać z jakich informacji rezygnuje.

Pacjent rezygnując z prawa do informacji może określić, iż rezygnuje z prawa do informacji na temat przysługujących mu praw.

Prawo do informacji jest uprawnieniem nie tylko pełnoletniego pacjenta, lecz również małoletniego. Pacjent do ukończenia 16. roku życia ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w formie i zakresie niezbędnym do prawidłowego udzielenia świadczenia.

Źródło: nfz.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »