REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2018 r. ma nastąpić pełna elektronizacja zamówień publicznych. Oznacza to, że komunikacja pomiędzy zamawiającym i oferentami odbywać się będzie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zmiany wprowadzane są dwuetapowo: etap pierwszy rozpoczął się 18 kwietnia b.r. natomiast drugi etap rozpocznie się 18 października 2018 r.

Zmiany w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostaną wprowadzone na skutek ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. nowelizującej ustawę Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.). Zmiany w zamówieniach publicznych są powodowane m.in. koniecznością implementacji dyrektyw unijnych w tym zakresie.

REKLAMA

Główną zmianą w stosunku do starego porządku jest wprowadzenie obowiązkowej elektronizacji. Ma ona polegać na tym by zastąpić środkami elektronicznymi, pisemną formę komunikacji między zamawiającym a oferentem. Istotną jest także zastąpienie dość obszernej dokumentacji, Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia (JEDZ), nazywanym jednolitym dokumentem.

Komunikacja elektroniczna

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych zakłada odejście do pisemnej formy na rzecz formy elektronicznej. Ustawodawca wprowadza nowy rozdział w p.z.p. – rozdział 2a Komunikacja zamawiającego z wykonawcami.

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami, kontakt pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, zwłaszcza w sprawach składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym jednolitego dokumentu, odbywać się będzie za pomocą środków elektronicznych.

Oferty, wnioski i oświadczenia (w tym JEDZ), o których mowa powyżej muszą zostać sporządzone w formie dokumentu elektronicznego a także należy je opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym, pod rygorem nieważności.                

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako środek komunikacji elektronicznej należy tutaj rozumieć faks a także inne środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Do tych środków zaliczymy m.in. sms, czy też pocztę elektroniczną.

Zamawiający może ustalić sposób przedstawienia informacji zawartych w ofercie w postaci katalogu elektronicznego lub dołączenia katalogu elektronicznego do oferty albo może dopuścić taką możliwość.

Od 18 kwietnia br. centralny zamawiający ma obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.18 października 2018 r. obowiązek kontaktu z użyciem środków elektronicznych obejmie wszystkich zamawiających – jest to tzw. pełna elektronizacja zamówień publicznych.

Interoperacyjność środków i narzędzi

Obowiązkiem zamawiającego jest także zapewnienie aby narzędzia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości techniczne były niedyskryminujące, ogólnie dostępne. Chodzi o to by nie wykorzystywać środków i narzędzi, które mogłyby ograniczać niektórych wykonawców w dostępie do oferty. Zastosowane środki powinny być interoperacyjne z powszechnie stosowanymi narzędziami.

W pewnych sytuacjach jednak, zamawiający może skorzystać ze środków, które nie są ogólnie dostępne. Może się to zdarzyć jedynie gdy zamawiający:

  • oferuje nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, do narzędzi, urządzeń lub formatów plików od dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub dnia wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania lub
  • zapewnia, że wykonawcy nieposiadający dostępu do narzędzi, urządzeń lub formatów plików, lub możliwości jego uzyskania, będą mogli - w terminie umożliwiającym przystąpienie do postępowania o udzielenie zamówienia - zastosować tymczasowe narzędzia bezpłatnie udostępnione w sieci, o ile brak dostępu nie wynika z przyczyn dotyczących wykonawcy, lub
  • udostępnia inny środek komunikacji elektronicznej do składania oferty.

Wyjątki od zasady

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych, co do zasady, zakłady obligatoryjność komunikacji na linii zamawiający-wykonawca, za pomocą środków elektronicznych. Od tej zasady ustawodawca wprowadza jednak kilka wyjątków (w art. 10c ust.1 p.z.p.). Zamawiający może odstąpić od tego wymogu np. gdy:

  • zamówienia ma charakter wyspecjalizowany i użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
  • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby specjalistycznego sprzętu, który nie jest dostępny dla zamawiającego;
  • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
  • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych.

W wyżej opisanych przypadkach, składanie oferty odbywa się za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście, lub za pośrednictwem posłańca.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (j.t.Dz. U. z 2017 r. poz. 1219)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Awans zawodowy nauczycieli. Czy nauczyciele stracą wypracowane osiągnięcia i dorobek zawodowy?

Czy długotrwałe zwolnienie lekarskie powoduje utratę dorobku zawodowego przez nauczyciela? MEN odpowiada na interpelację poselską dotyczącą przepisów w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.

Kto ma być następnym prezydentem? Znaczna część Polaków nie potrafi wskazać kandydata

Który ze znanych polityków lub osób publicznych najlepiej sprawdziłby się w roli kolejnego prezydenta Polski? Prawie 40 proc. Polaków nie potrafi zaproponować swojego kandydata. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS.

Rząd chce wiedzieć o obywatelach również i to. Będzie zbierał dane jeszcze w tym roku. W jaki sposób? Sprawdź zasady

Rząd będzie gromadził jeszcze więcej informacji o obywatelach. Z mStłuczki skorzystamy jeszcze w 2024 roku. Umożliwi spisanie na miejscu zdarzenia oświadczenia i przekazanie danych bezpośrednio do ubezpieczycieli.

Sąd: Wzór pisma w sprawie wyroku, o którym nie wiedziałeś. Jak odzyskać od komornika pieniądze

To wciąż częsta sytuacja. Zapadł przeciwko Tobie wyrok nakazowy e-sądu z Lublina. Nie wiedziałeś, że pozwano Cię za jakąś przeoczoną płatność za telefon czy kablówkę. Komornik wszedł na konto. Co wtedy zrobić? Trzeba złożyć pismo w sądzie informujące, że nie otrzymałaś żadnej informacji o wyroku przeciwko Tobie. Jest krótki termin - 7 dni.

REKLAMA

Jednak będzie zakaz palenia w oknach, na balkonach i klatkach schodowych? Sprawa powraca. Wzorem będą regulacje litewskie?

Zakaz palenia na balkonach i klatkach schodowych. Sprawa powraca w Ministerstwie Zdrowia. Wzorem będą regulacje litewskie? Palenie papierosów w miejscach publicznych wciąż budzi emocje. Resort nie jest jednak chętny do podjęcia radykalnej decyzji.

1000 zł zasiłek losowy dla dzieci + do 2000 zł dla niepełnosprawnych + do 8000 zł z pomocy społecznej + 2000 zł zasiłku powodziowego

Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w Polsce, są dostępne różne formy pomocy, w tym finansowe. O pomoc mogą starać się rodziny z dziećmi, osoby niepełnosprawne, rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Sejm: MOPS otrzyma zaświadczenia dla zasiłków pielęgnacyjnego (215,84 zł) i rodzinnego. I sam załatwi sprawę przedłużenia świadczenia

W MOPS nie trzeba będzie składać wniosków o przedłużenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego. Zniknie też problem orzeczeń o niepełnosprawności dla osób poniżej 16-ego roku życia. Po osiągnięciu 17. roku życia definitywnie wygasają. Nawet jak 16-latek złożył wniosek o przedłużenie w odpowiednim terminie. Musi wystąpić o nowe orzeczenie o niepełnosprawności. Czekając na nie traci prawa do ulg i świadczeń. Najczęściej przez kilka miesięcy. W Sejmie pojawił się pomysł rozwiązania tego problemu. Jest on jednak nielogiczny, gdyż zakłada przedłużenie ważności orzeczeń, które już wygasły.  

Nie więcej niż 3 kody w orzeczeniu o niepełnosprawności. Co przysługuje? [Przykłady]

„Na co dzień borykam się z wieloma chorobami. Są to m.in. problemy neurologiczne, cukrzyca, choroby wzroku, a także dolegliwości związane z poruszaniem się. Czy wszystkie te choroby zostaną wymienione w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności?” – pyta Czytelnik. Otóż zgodnie z przepisami w orzeczeniu znajdą się maksymalnie trzy przyczyny niepełnosprawności.

REKLAMA

2000 złotych jednorazowo i rekompensata poniesionych strat. Taka jest propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok.

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok. Mogą z niej skorzystać osoby niepełnosprawne poszkodowane w wyniku żywiołu.

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. Nowe zasady zbierania odpadów

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. W  rozporządzeniu wprowadzono także obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska.

REKLAMA