| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Co zrobić gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa

Co zrobić gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa

W związku z wadą zakupionego towaru zażądałem od sprzedawcy jego wymiany. Ten jednak stwierdził, iż nie posiada danego modelu i zaproponował mi inny. Czy muszę przyjmować inny model?

Nie. Jeżeli sprzedawca, wobec którego konsument zgłosił żądanie wymiany towaru niezgodnego z umową, nie dysponuje odpowiednim modelem (czy też egzemplarzem) danego towaru, nie ma prawa wymusić na kliencie przyjęcia innego modelu.

W takiej sytuacji następuje niemożność spełnienia żądania konsumenta, a kupujący uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy albo stosownego obniżenia ceny.

Zobacz: Czy dziecko może samo dokonywać zakupów?

Niezgodność towaru z umową

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego opiera się na niezgodności towaru z umową. Przedsiębiorca będzie odpowiadał wobec nas, gdy zakupimy wadliwy towar lub też taki, który nie ma właściwości, o których zapewniał nas sprzedawca.

Zobacz: W jakim czasie należy powiadomić sprzedawcę o wadzie

Odpowiedzialność ta istnieje jedynie wtedy, gdy niezgodność istniała już w chwili wydania towaru. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w sytuacji, gdy stwierdzenie niezgodności nastąpiło przed upływem sześciu miesięcy od dnia wydania towaru domniemywa się, że istniała ona już w chwili wydania.

Zgodnie z przepisami prawa za niezgodny z umową należy uznać towar, który:

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
  • jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
  • jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzor;
  • nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Reklamacja kupującego

Jak stanowi art. 8 w sytuacji niezgodności towaru konsument ma możliwość zażądać od sprzedawcy wymiany towaru lub też jego naprawy. Sprzedawca jest zobowiązany nie tylko do uczynienia tego bezpłatnie, lecz również jest związany żądaniem klienta.

Zobacz również serwis: Reklamacje

Wybór żądania pomiędzy wymianą a naprawą towaru należy do kupującego. Sprzedawca musi się dostosować do woli konsumenta.

Odstąpienie od umowy

Niekiedy jednak, żądanie wymiany nie może być spełnione ponieważ sprzedawca nie dysponuje już modelem reklamowanym przez klienta. Co zrobić w takiej sytuacji?

Brak możliwość spełnienia żądania konsumenta oznacza, że nabywa on uprawnienie do odstąpienia od umowy lub też stosownego obniżenia ceny. Sprzedawca nie ma przy tym możliwości uchylenia się od tych skutków, powołując się na fakt, iż dany model towaru wkrótce zostanie mu dostarczony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy nie jest jednak możliwe odstąpienie od umowy jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Gurbała

Specjalista z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników, właściciel firmy Nowe Modele Biznesowe – outsourcingu działu szkoleń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »