| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Poradnik na zimę: reklamacja butów

Poradnik na zimę: reklamacja butów

Za nami pierwszy atak zimy. Większość z nas czekała chwila prawdy: czy nasze buty wytrzymają zimowe warunki? Tym, którzy srodze się zawiedli polecamy zapoznać się z garścią praktycznych porad dotyczących reklamacji.

Podstawowy problemem konsumentów, którzy kupili zimowe obuwie, powstaje wtedy gdy zaczynają one przemakać. Zdaniem sprzedawców przemakanie obuwia to fakt, z którym nie da się nic zrobić i bynajmniej nie wynika on z żadnej wady.

Oczywiście trudno oczekiwać, by buty pozostały suche, gdy stoimy po kostki w wodzie, ale przemakanie po zwykłym kontakcie ze śniegiem to już jednak przesada. W takiej sytuacji można śmiało udać się do sprzedawcy z reklamacją.

Tyle teoria. W praktyce jednak w trakcie reklamacji mnożą się przed nami problemy, które mogą być trudne do przezwyciężenia. Dlaczego gwarancja nie jest zawsze korzystna? Czy sprzedawca może nas odesłać do gwaranta? Kiedy sprzedawca odpowiada za wadę? Czy musimy płacić za wymianę produktu na nowy? Czy sprzedawca ma prawo domagać się paragonu przy reklamacji? Poniżej znajdziesz odpowiedź na część z nich.

Przy wypełnianiu reklamacji bardzo ważne jest określenie podstawy prawnej naszych żądań. Naszych praw możemy dochodzić tak na podstawie gwarancji (jeżeli została nam wydana), jak i ustawy (o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Ma to szczególne znaczenie, gdyż obie te podstawy mogą w różny sposób określać nasze uprawnienia, przy czym o ile uprawnienia z ustawy są stałe i nie mogą być modyfikowane, to uprawnienia gwarancyjne wynikają z treści gwarancji i mogą być różne.

Zgodnie z ustawą konsument może w reklamacji żądać bezpłatnej wymiany albo naprawy. Dokument gwarancyjny może ograniczać roszczenia konsumenta jedynie do żądania naprawy.

Zobacz: Dlaczego gwarancja nie zawsze jest opłacalna? - cz. 1

Aby mieć jednak pewność co do naszych żądań reklamacyjnych powinniśmy dobrze zrozumieć mechanizm, którym rządzi się odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany produkt. Jej podstawą jest, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, niezgodność towaru z umową istniejąca w już w chwili wydania produktu.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ma zastosowanie do wszystkich przypadków sprzedaży, gdzie jedną ze stron jest konsument, a drugą przedsiębiorca.

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »