REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin złożenia reklamacji konsumenckiej

KPRF Law Office
Nowy wymiar obsługi prawnej
Termin złożenia reklamacji konsumenckiej/ Fot. Fotolia
Termin złożenia reklamacji konsumenckiej/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z praw przysługujących konsumentom jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi, przewidzianej w art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego. Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne. W jakim terminie można złożyć reklamację?

Konsument to osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Dla lepszego zrozumienia powyższej definicji warto przytoczyć przykład. Jeżeli Jan Kowalski kupi swojemu dziecku telefon komórkowy, to jest konsumentem (bowiem w takiej sytuacji zaspakaja prywatne potrzeby). Natomiast jeżeli ten sam telefon komórkowy zakupi dla swojej firmy, to konsumentem już nie jest (kupuje bowiem rzecz nie na potrzeby prywatne, tylko zawodowe). Powyższe oznacza, że cel zawarcia umowy determinuje, czy w danej sytuacji jesteśmy konsumentami, czy nie. Fakt, że ktoś prowadzi działalność gospodarczą nie wyklucza, że w danych okolicznościach jest konsumentem.

REKLAMA

Odstąpienie od umowy – WZÓR

Reklamacja wadliwego towaru

Jednym z praw konsumenta jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi (art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego). Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne.

Wady fizyczne to niezgodność zakupionego towaru z umową, ma miejsce w następujących sytuacjach:

  1. towar nie posiada właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia, np. wodoodporny odtwarzacz mp3 nie działa w wodzie;  
  2. towar nie posiada właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór, np. klej do drewna nie skleja drewna;
  3. towar nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia, np. naczynia miały nadawać się do mycia w zmywarce, a po pierwszym takim myciu uległ zatarciu ozdobny wzór;
  4. towar został wydany kupującemu w stanie niezupełnym/niekompletnym, np. telefon komórkowy został sprzedany bez ładowarki, która powinna być w zestawie;
  5. towar jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony (jeżeli dokonał tego: sprzedawca lub inna osoba, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo kupujący według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy), np. zmontowane według instrukcji meble nie stoją równo, tylko są przekrzywione.

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady prawne występują gdy:

  • towar nie jest własnością sprzedającego, np. pochodzi z kradzieży;
  • towar jest obciążony prawem lub prawami osoby trzeciej, np. na zakupionym samochodzie ciąży prawo zastawu.

Przy wystąpieniu wady prawnej rzeczy, konsumentowi przysługują w zasadzie takie same roszczenia jak w przypadku wady fizycznej.

Reklamacja - roszczenia konsumenta

W przypadku gdy zakupiony towar posiada wady/jest wadliwy, konsument ma następujące możliwości:

  • może żądać wymiany towaru na nowy;
  • może żądać naprawy wadliwego towaru;
  • może żądać obniżenia ceny;
  • może odstąpić od umowy – o ile wada jest istotna.

Wybór wyżej przedstawionych roszczeń należy do konsumenta. Tylko w określonych sytuacjach sprzedawcy wolno się z tym wyborem nie zgodzić i może on zaproponować inne rozwiązanie (dozwolone prawem), biorąc pod uwagę następujące okoliczności: czy towar był wcześniej reklamowany, charakter wady, łatwość i szybkość naprawy lub wymiany towaru.

Brak paragonu a reklamacja

Wymiana towaru lub naprawa

REKLAMA

Sprzedawca może odmówić wymiany lub naprawy towaru jeżeli jest to niemożliwe (np. z powodu braku dalszej produkcji tych samych rzeczy) albo wymagałoby nadmiernych kosztów (np. wymiana małej części sprzętu jest dużo tańsza, niż wymiana całego sprzętu). W takiej sytuacji sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie z zastrzeżeniem, że konsument może zmienić swoje roszczenie i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową. Jeżeli bowiem konsument żądał wymiany, to może następnie żądać naprawy (i na odwrót). Ponadto, konsument ma prawo skorzystania z dwóch pozostałych opcji, czyli żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy.

Sprzedawca ma obowiązek wymienić towar lub naprawić go niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Jeżeli sprzedawca tego zaniechał, konsument ma prawo wyznaczyć mu odpowiedni termin do spełnienia żądania. W przypadku dalszego zaniechania ze strony sprzedawcy, konsument ma prawo odstąpić od umowy bądź żądać obniżenia ceny.

Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy

Konsument ma również prawo żądać obniżenia ceny wadliwego towaru lub odstąpić od umowy. Prawo obniżenia ceny i odstąpienia od umowy nie jest jednak nieograniczone żadnymi zasadami. Każdy konsument powinien bowiem pamiętać, że:

  • ZASADA NUMER 1: konsument ma prawo żądać obniżenia ceny, ale powinien określić kwotę, o jaką cena ma być obniżona (z uwzględnieniem wartości towaru z wadą i towaru bez wady).
  • ZASADA NUMER 2: konsument ma prawo odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy wada towaru jest istotna – np. zmywarka, która nie zmywa.
  • ZASADA NUMER 3: jeżeli konsument w ramach reklamacji po raz pierwszy żąda obniżenia ceny lub składa oświadczenie o odstąpieniu od umowy, sprzedawca może zaproponować konsumentowi niezwłoczną wymianę lub naprawę wadliwego towaru – niewiążącą się dla konsumenta z nadmiernymi niedogodnościami. Natomiast sprzedawca ma obowiązek powiadomić o tym konsumenta, który ma prawo do zmiany propozycji przedsiębiorcy (z wymiany na naprawę lub odwrotnie, o czym była już mowa powyżej).

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Reklamacja - czas

REKLAMA

Okres rękojmi trwa co do zasady 2 lata od dnia wydania towaru (w przypadku nieruchomości 5 lat). Sprzedawca może jednak zmienić okres swojej odpowiedzialności za wadliwy towar do roku, pod warunkiem, że poinformował o tym wcześniej konsumenta (tj. przed zawarciem umowy).

Reklamacja może być złożona w dowolnej formie, jednak dla celów dowodowych najlepiej złożyć ją pisemnie, opisać krótko wadę towaru i wskazać czego się domagamy (czyli dokonać wyboru jednego z 4 roszczeń wymienionych powyżej). Należy pamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od posiadania paragonu fiskalnego. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeżeli termin ten nie zostanie dochowany przez sprzedawcę istnieje domniemanie, iż reklamacja jest zasadna. Ponadto warto wiedzieć, że w okresie pierwszego roku od wydania towaru przyjmuje się, iż wada towaru lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Takie domniemanie bardzo ułatwia reklamację, gdyż to sprzedawca musi udowodnić, iż wada powstała z winy konsumenta.

Niniejszy artykuł uwzględnia zmiany przepisów konsumenckich, które wchodzą w życie od 25 grudnia 2014 roku.

Autor: Magdalena Skiba, aplikant adwokacki

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W piątek ostatnia wypłata czternastej emerytury. Wynosi 1780,96 zł brutto, ale nie wszyscy otrzymają ją w pełnej wysokości

Ostatnia wypłata 1780,96 zł brutto dla emerytów. Emeryci mogą spodziewać się jej już w piątek. 20 września prawie 1,29 mln uprawnionych do dodatkowego świadczenia emerytalnego otrzyma czternastą emeryturę. Ile w sumie wyniosły wypłaty czternastych emerytur?

Do 500 zł miesięcznie nie tylko dla osób starszych. Jakie kryteria i orzeczenia? [zmiany 2024 i 2025]

Świadczenie uzupełniające, często nazywane jest „500 plus dla seniora” lub „500 plus dla osób niepełnosprawnych”. Należy jednak pamiętać, iż przysługuje ono nie tylko osobom starszym. Ponadto o przyznaniu pomocy decyduje niezdolność do samodzielnej egzystencji.

MEN i MS: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

REKLAMA

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

REKLAMA

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

REKLAMA