| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Nieistniejący model

Nieistniejący model

Niecałe 2 lata temu zakupiłem pralkę. W tej chwili popsuła mi się. Chciałem złożyć reklamacje i zażądać wymiany wadliwej części, ale podobno już nie produkują tego modelu i takiej części nie posiadają. Czy mogę w takiej sytuacji zażądać zwrotu pieniędzy?

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, to można w pierwszej kolejności zażądać od sprzedawcy naprawy albo wymiany. Okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy trwa 2 lata od momentu wydania rzeczy.

W tym przypadku naprawa ani wymiana nie jest możliwa. Zakupiona przez konsumenta pralka nie jest już produkowana i nie można zakupić do niej części zamiennych. Oznacza to, że klient ma prawo skorzystać z kolejnych roszczeń przewidzianych przepisami. To znaczy zażądać obniżenia ceny, a jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna, to odstąpić od umowy (przyjmuje się, że istotność wady istnieje, gdy użytkowanie rzeczy jest w znacznym stopniu utrudnione). Odstąpienie od umowy polega na zwrocie przez strony świadczeń, które od siebie otrzymały: konsument zwraca pralkę, a sprzedawca zapłacone za nią pieniądze.

Zobacz również: Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Podstawa prawna:

art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "KM-LEX"

Kancelaria Prawna "KM-LEX" Roszczenia i usługi prawne Krzysztof Konopka. Kancelaria specjalizuje się w świadczeniu usług prawnych z zakresu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu zawartych umów ubezpieczeniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »