| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.

Umowa zawarta przez telefon to jedna z umów zawieranych na odległość, czyli takich, do których zawarcia nie jest wymagana jednoczesna obecność obu stron. Mogą one zostać zawarte zdalnie, niezależnie od tego, gdzie fizycznie znajdują się strony. Warto podkreślić, że za umowy na odległość uznawane są tylko takie transakcje, w których jedną stroną jest konsument, a drugą przedsiębiorca.   

Umowa na odległość (umowa zawarta przez telefon) nie wymaga dla swej ważności formy pisemnej.

Zadaj pytanie na: Forum

Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon - konsument

W przypadku zawarcia umowy na odległość (do takich kontraktów należy umowa zawarta przez telefon) konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu. Jest ono rozumiane jako możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bądź 3 miesięcy, w sytuacji gdy sprzedający nie poinformuje konsumenta o przysługujących mu prawach. Termin powyższy liczony jest od dnia zawarcia umowy  (jeśli ta dotyczy usługi) lub od dnia otrzymania towaru. Konsument nie ma wówczas obowiązku podania przyczyny odstąpienia. Po upływie powyższego terminu konsument traci prawo do wycofania się z umowy.

Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon wymaga zachowania formy pisemnej. Oświadczenie składane przedsiębiorcy musi więc przybrać formę pisma. Najbezpieczniej wysłać je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Warto podkreślić, że w związku z implementacją dyrektywy konsumenckiej - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. UE L 304/64) termin odstąpienia od umowy ulegnie wydłużeniu na korzyść konsumentów. Termin odstąpienia od umowy wyniesie 14 dni, w niektórych przypadkach nawet 12 miesięcy. Ma to zastosowania do sytuacji, w której konsument nie otrzyma od sprzedającego informacji o prawie do odstąpienia. Termin dwunastomiesięczny liczony jest po terminie czternastodniowym.

Powyższe działania prowadzą do traktowania umowy za niezawartą. W związku z tym strony zobowiązane są do zwrotu otrzymanych świadczeń – konsument zwraca towar, sprzedawca/ usługodawca pełną sumę, zapłaconą przez konsumenta wraz z odsetkami. Strony czynią to niezwłocznie - nie później niż w ciągu 14 dni. Na zmianach wynikających z dyrektywy skorzystają także przedsiębiorcy. Będą oni mieli możliwość odroczenia terminu zwrotu płatności do czasu otrzymania towaru. Zwrócą więc pieniądze po dokonaniu oceny stanu towaru.

Zobacz również: Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Olga Rzycka

Coach, trener, psycholog

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »