| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zarobki > Zarobki i prawo > Kiedy pracownikowi przysługuje nagroda

Kiedy pracownikowi przysługuje nagroda

Aby wyróżnić pracowników odznaczających się wyjątkowymi umiejętnościami i wzorowo wykonujących swoje obowiązki, pracodawcy, zgodnie z przepisami prawa pracy, mogą przyznawać im nagrody.

Nagroda pracownicza stanowi nieobowiązkowe świadczenie majątkowe pracodawcy na rzecz pracownika i nie jest składnikiem wynagrodzenia.

Artykuł 105 kodeksu pracy stanowi, że nagrody mogą być przyznawane pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu. Wskazane w tym przepisie kryteria nie są jednak określone w sposób wyczerpujący i stanowią jedynie wskazówkę dla pracodawcy, a nie wyczerpujący katalog przesłanek.

Zobacz również serwis: Pracownik

Należy podkreślić, że przyznanie nagrody pracownikowi zależy od swobodnej decyzji pracodawcy. Nie jest ona uzależniona od jakichkolwiek warunków i przesłanek. Jej uznaniowy charakter przejawia się w tym, że zarówno samo przyznanie nagrody jak i określenie jej wysokości, pozostaje w gestii podmiotu zatrudniającego.

Zgodnie z art. 94 pkt 9 kodeksu pracy pracodawca jest w szczególności obowiązany stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy. Należy więc uznać, że w przypadkach nagradzania pracowników, którzy na to nie zasłużyli, a pomijanie tych, którzy zasłużyli, niewątpliwie narusza wspomniany obowiązek. Uznanie bowiem, nie uprawnia do dowolności, nadużywania kompetencji oraz dyskryminowania określonych osób lub grup.
Akt przyznania
Przesłanką nabycia prawa do nagrody jest akt przyznania jej pracownikowi, czyli złożenie jednostronnego oświadczenia woli przez pracodawcę, w którym określa się postać nagrody oraz jej wysokość.
Pracownik nabywa prawo do nagrody dopiero po złożeniu wspomnianego oświadczenia przez pracodawcę, które co ważne nie podlega kontroli sądu pracy.
Z przepisów kodeksu pracy wynika również obowiązek umieszczenia w aktach osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o przyznaniu nagrody.

Nagroda, w przeciwieństwie do premii, nie jest świadczeniem o charakterze roszczeniowym, dlatego pracownik nie może żądać jej przyznania. Decyzja o przyznaniu nagrody zależy wyłącznie od uznania pracodawcy. Jeśli jednak pracodawca przyzna nagrodę, to jego obowiązkiem jest jej wypłacenie pracownikowi. Odmowa wypłaty uzasadnia wystąpienie pracownika do sądu.

Zobacz również serwis: Zarobki

Roszczenie o wypłatę nagrody pracownik powinien zgłosić w terminie 3 lat od daty, w której przyznana nagroda powinna być wypłacona.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karol Grymuła

Ekspert w zakresie kredytów mieszkaniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »