| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zarobki > ZUS > Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik

Jakim ubezpieczeniom podlega pracownik

Pracownik w związku ze swoim stosunkiem pracy podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. Jakie są obowiązki pracodawcy i pracownika w tym zakresie.

Pracownicy, którzy podlegają ubezpieczeniom społecznym są w tym względzie równo traktowani i mają prawo do gwarantowanej przez państwo wypłacalności świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Zasada równego traktowania ubezpieczonych pracowników dotyczy warunków objęcia systemem ubezpieczeń społecznych, obowiązku opłacania składek oraz wypłacania świadczeń pieniężnych przysługujących z ubezpieczenia.

Zasada gwarancji wypłacalności świadczeń  z ubezpieczenia społecznego oznacza, że nawet jeśli w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych brak jest środków na wypłatę świadczeń, pracownicy mają zagwarantowaną wypłatę, ponieważ środki na ten cel zostaną uzupełnione z budżety państwa.

Zobacz także: Kto podlega ubezpieczeniu wypadkowemu

Obowiązkowe ubezpieczenia pracowników

Pracownicy obowiązkowo są objęci ubezpieczeniem chorobowym, wypadkowym, emerytalnym oraz ubezpieczeniem rentowym. Obowiązek podjęcia ubezpieczeniom społecznym powstaje z chwilą nawiązania stosunku pracy, natomiast ustaje z dniem ustania stosunku pracy.

Pracownik, niezależnie w ilu stosunkach pracy pozostaje, z każdego z nich podlega ubezpieczeniom społecznym. Z każdego stosunku pracy odprowadzana jest składka na ubezpieczenie społeczne.

Obowiązki pracodawcy w zakresie ubezpieczenia pracowników

Płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne pracownika jest jego pracodawca. Na pracodawcy spoczywa obowiązek zgłaszania na piśmie pracowników do ubezpieczenia społecznego.

Pracodawca ma 7 dni na zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia społecznego.

Pracodawca ponadto ma obowiązek obliczania składek, potrącania składek z dochodu pracownika i odprowadzania ich do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków podlega karze grzywny do 5000 zł.

Obowiązki pracownika

Na pracowniku również ciążą obowiązki z zakresu ubezpieczeń społecznych. Pracownik ma obowiązek przedstawiania stanu faktycznego mającego wpływ na jego prawo do świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych oraz ma obowiązek informowania o wszelkich zmianach, które mają na to wpływ.

Pracownik może również zostać wezwany do osobistego stawienia się w ZUS lub do przedstawienia na żądanie ZUS środków dowodowych.

Zobacz także: Jakie świadczenia przysługują pracownikowi z ubezpieczenia chorobowego

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Röben

Jeden z czołowych producentów ceramiki budowlanej, w tym dachówek, cegieł i płytek klinkierowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »