REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważny meldunek, a nie zakup mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Fiskus zaczął wydawać korzystne dla podatników rozstrzygnięcia dotyczące nowej ulgi meldunkowej. Do tej pory Ministerstwo Finansów stało na stanowisku, że meldunek należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Tymczasem Izba Skarbowa w Szczecinie uznała, że ważny jest faktyczny dzień zameldowania, a nie kupno domu.

 

Z ulgi meldunkowej można skorzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie trzeba już zatem liczyć 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania czy domu. Taką decyzję wydała Izba Skarbowa w Szczecinie 15 października 2007 r. (nr DPB-2.35-416003-19/07). Gazecie Prawnej udało się dotrzeć do uzasadnienia tej decyzji. To przełomowe rozstrzygnięcie fiskusa. Do tej pory organy podatkowe na czele z Ministerstwem Finansów stały na stanowisku, że okres 12-miesięcznego meldunku należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od momentu faktycznego zameldowania. Decyzja szczecińskiej izby skarbowej oznacza spore korzyści dla podatników. Jest bowiem wiele osób, które zameldowane są w domu czy mieszkaniu np. od urodzenia, ale dopiero staną się właścicielami nieruchomości, czy to poprzez otrzymanie darowizny od rodziców czy wykup jej od spółdzielni. Dla wielu osób oznacza to możliwość sprzedania wykupionego na własność mieszkania bez podatku już następnego dnia po podpisaniu aktu notarialnego.

O tym, że taka interpretacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakiego dokonała Izba Skarbowa w Szczecinie, jest właściwa, GP pisała już w marcu 2007 r. Nasi eksperci wskazywali wtedy, że z żadnego przepisu ustawy o PIT nie wynika prezentowany przez MF sposób liczenia okresu zameldowania. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania, niezależnie od tego, kiedy podatnik się zameldował. Ważne, by od zameldowania do sprzedaży upłynęło 12 miesięcy. Taka interpretacja jest korzystna dla podatników.

Obawa przed WSA

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli podatnik był zameldowany na pobyt stały na okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Z zacytowanych regulacji nie wynika, od którego momentu liczyć zameldowanie przy tej uldze. Problem jest ważny, bo wiele osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero mają zamiar nabyć. Wątpliwości spotęgowało stanowisko Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi na interpelację poselską stwierdziło, że okres 12-miesięcznego zameldowania może być liczony jedynie od 1 stycznia 2007 r.

Jednak 15 października 2007 r. nastąpił przełom w kwestii ulgi meldunkowej. Podatnik mieszka z rodzicami w spółdzielczym lokatorskim mieszkaniu od 1979 roku i jest w nim zameldowany. Rodzice planują przekształcić spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a następnie dokonać darowizny tego prawa na rzecz syna. Podatnik po otrzymaniu praw do lokalu chce go sprzedać. Zainteresowany skorzystaniem z ulgi meldunkowej wystąpił do naczelnika Urzędu Skarbowego w Świnoujściu z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, od kiedy należy liczyć okres zameldowania - od faktycznego meldunku czy od nabycia nieruchomości. Urząd uznał, że od nabycia nieruchomości. Podatnik odwołał się więc do Izby Skarbowej w Szczecinie, która podtrzymała stanowisko urzędu. W związku z tym podatnik postanowił wejść na drogę sądową i napisał w tej sprawie skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. W tym momencie - prawdopodobnie z obawy przed uchyleniem decyzji przez sąd - Izba Skarbowa w Szczecinie uchyliła swoją poprzednią decyzję. Do podatnika przesłała nową, przychylając się w niej do stanowiska wnioskodawcy - meldunek należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości.

Uzasadnienie izby

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie jako organ, którego rozstrzygnięcie zaskarżono, korzystając z uprawnienia do uwzględnienia skargi w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy, uwzględnił w całości skargę wniesioną przez podatnika, uchylając jednocześnie swoją poprzednią decyzję w tej sprawie.

Izba w uzasadnieniu do swojej nowej decyzji wyjaśniła, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

- budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

- lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

- prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Wskazane zwolnienie dotyczy uzyskanego przychodu ze zbycia określonych nieruchomości i innych praw majątkowych i ma zastosowanie do nieruchomości i praw nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 31 grudnia 2006 r., a ponadto warunkiem umożliwiającym zastosowanie tego zwolnienia jest zameldowanie podatnika w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Określony zatem w ustawie o PIT okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę. Zatem nie jest konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości mieszkalnej przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym czy budynku. Stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Skutki dla podatników

Takie rozstrzygnięcie szczecińskiej izby przyniesie wiele korzyści dla podatników. Daje ono wielu osobom, które otrzymają teraz mieszkania w drodze darowizny lub wykupią mieszkania spółdzielcze (a byli w nich wcześniej zameldowani), prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej od razu. Nie będą oni musieli już czekać kolejnych 12 miesięcy, liczonych od dnia nabycia własności, aby skorzystać z ulgi podatkowej.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ulga meldunkowa w praktyce


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację podatkową, w której potwierdzi stanowisko zaprezentowane przez Izbę Skarbową w Szczecinie - przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie kupna nieruchomości.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

MARIUSZ MINCEWICZ

doradca podatkowy z firmy Polaudit


Stanowisko szczecińskiej Izby Skarbowej ma istotne znaczenie dla osób nabywających na własność nieruchomość, w której byli dotychczas zameldowani, a którzy chcą ją w krótkim czasie sprzedać. Dotyczy to sporej grupy osób nabywających nieruchomość w drodze spadku lub darowizny, a także przekształcających swoje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego we własność. Zgodnie z wyrażonym wcześniej stanowiskiem Ministerstwa Finansów musieli oni czekać przynajmniej 12 miesięcy od daty nabycia nieruchomości, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Sprzedając ją wcześniej, byli zobowiązani do zapłaty 19-proc. podatku. Z uwagi na niewielkie koszty nabycia przy tego typu transakcjach było to faktycznie 19 proc. ceny sprzedaży. Należy się spodziewać, że obecnie fiskus uzna okres zameldowania także sprzed daty nabycia nieruchomości. Dotyczy to np. dzieci zameldowanych w mieszkaniu rodziców, właścicieli mieszkań spółdzielczych, a nawet osób zameldowanych w mieszkaniu wynajętym. W konsekwencji taka osoba, planująca w tej chwili sprzedaż mieszkania, będzie zwolniona z zapłaty podatku dochodowego od tej sprzedaży, jeżeli jest w nim zameldowana co najmniej od 12 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA