REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ulgi w przedszkolach dla drugiego i kolejnych dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na dziecko 2013. /Fot. Fotolia
Ulga na dziecko 2013. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gminy mogą przyznawać ulgi na pobyt w przedszkolu drugiemu dziecku i kolejnym z jednej rodziny. Ma to na celu objęcie edukacją przedszkolną jak największej liczby dzieci.

Wychowanie przedszkolne

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3–6 lat. Realizowane jest w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

REKLAMA

Przedszkole publiczne

Przedszkole publiczne (także oddział przedszkolny w szkole podstawowej) to przedszkole, które:

- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;

- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Sprawdź: Opłaty w przedszkolach

Zobacz: Dziecko i prawo

Zadanie własne gminy

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o systemie oświaty prowadzenie przedszkoli publicznych należy do zadań własnych gminy. Art. 7 ustawy o samorządzie gminnym określa zadania własne gminy. Należy do nich zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują w szczególności m.in. sprawy edukacji publicznej. Art. 2 ustawy o systemie oświaty określa zakres systemu oświaty. Zgodnie z przepisem przedszkola (w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego) należą do systemu oświaty.

Bezpłatne nauczanie

Każdy powinien mieć zapewniony dostęp do systemu oświaty. Jeśli przedszkola traktowane są jak przedsiębiorstwa komercyjne, wysokie opłaty powodują powstanie bariery w dostępie dziecka do systemu. Ustawa o systemie oświaty zwraca jedynie uwagę na potrzebę zapewnienia przez przedszkola bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie. W związku z tym za świadczenia wykraczające poza wspomniany zakres opłata zostaje ustalona przez organ prowadzący przedszkole.

Opłaty za świadczenia dodatkowe

Art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że organ prowadzący ustala wysokość opłat za świadczenia udzielane przez:

1) przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć (bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie);

2) publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Opłaty za przedszkole zróżnicowały się w zależności od miejsca zamieszkania, gdyż gminy same określały zasady odpłatności za przedszkole. Niektóre z zasad spotkały się z zastrzeżeniami ze strony organów nadzoru (wojewodów).

Głównymi przyczynami zakwestionowania uchwał rad gmin były naruszenia zasady ekwiwalentności świadczeń oraz konstytucyjnej gwarancji równości obywateli. Opłaty były zbyt wysokie w stosunku do świadczeń przedszkolnych. Ich wysokość dyskwalifikowała dostęp niektórych dzieci do opieki przedszkolnej.

Zobacz serwis: Sprawy rodzinne

Orzecznictwo Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

W sprawie uchwał gmin niejednokrotnie głos zabierały Wojewódzkie Sądy Administracyjne. Zgadzały się tylko w jednej kwestii. Uznały, że opłaty za przedszkole nie są daninami publicznymi, lecz zapłatą za indywidualne świadczenia podmiotu prawa publicznego. Co w konsekwencji zobowiązuje do poddania się zasadzie ekwiwalentności świadczeń. Rodzice powinni więc opłacać jedynie faktyczny koszt pobytu dziecka w przedszkolu. Niejednolitość orzecznictwa skłoniła Rzecznika Praw Obywatelskich do zwrócenia się z problemem do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 marca 2009 r. (I OSK 1189/08) uznał, że sąd I instancji słusznie przyjął, iż ustalenie opłaty na sztywnym poziomie zobowiązującej do jej ponoszenia niezależnie od czasu korzystania i charakteru dodatkowych świadczeń opiekuńczo-wychowawczych oferowanych przez dane przedszkole, stanowi istotne naruszenie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z wyrokiem nie można ustalać stałej wysokości opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu.

Ulgi dla drugiego dziecka i kolejnych- polityka prorodzinna gmin

Gminy, które zdecydowały się na ulgi dla drugiego dziecka i kolejnego, swoje uchwały uzasadniają prowadzeniem, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, polityki prorodzinnej. W świetle orzecznictwa Wojewódzkich Sądów Administracyjnych prowadzi to do zróżnicowania sytuacji prawnej obywateli oraz naruszenia zasady równego traktowania. Co więcej, niektóre Wojewódzkie Sądy Administracyjne nie podzielają poglądu, aby opisane działania gmin miały jakikolwiek związek z ustawą o systemie oświaty.

Dopuszczalność ograniczeń konstytucyjnych wolności i praw

REKLAMA

Należy jednak wziąć pod uwagę art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Ograniczenia w korzystaniu z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te są dopuszczalne, jeżeli nie naruszają istoty wolności i praw.

Wydaje się, że przyznanie rodzinom wielodzietnym ulgi za pobyt dziecka w przedszkolu jest uzasadnione ich trudną sytuacją majątkową i społeczną. Przyznanie ulg powinno być zatem uzależnione od sytuacji danej rodziny. Należałoby umieścić w uchwałach gmin dotyczących przyznania ulg kryterium dochodowe.

Zobacz serwis: Konstytucja

Ulgi dla drugiego dziecka i kolejnych – brak naruszeń zasad

Niektóre Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Rzecznik Praw Obywatelskich uważają, że wprowadzenia ulg nie narusza zasady równości i zasady ekwiwalentności świadczeń, gdyż zasada równości nie ma charakteru bezwzględnego, a celem ulg jest objęcie edukacją przedszkolną jak największej liczby dzieci, a także wsparcie mieszkających w gminie rodzin. Co więcej, stwierdzenie nierówności może nastąpić w stosunku do podmiotów podobnych i porównywalnych. Rzecznik twierdzi, że porównywać należałoby opłaty każdej rodziny, a nie opłaty za konkretne dziecko.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z  dnia 11 grudnia 2012 r. (I OPS 6/12) stanowi, że uchwała rady gminy w przedmiocie opłat za korzystanie z przedszkoli publicznych przewidująca ulgi w opłatach za pobyt w przedszkolu publicznym dla drugiego oraz kolejnych dzieci z jednej rodziny nie stanowi naruszenia art. 6 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W związku z powyższym nie ma przeciwwskazań dla podejmowania tego typu uchwały przez gminy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1991 Nr 95, poz. 425 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA