REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się zmieniło w naliczaniu emerytur od 1 maja 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Co się zmieniło w naliczaniu emerytur od 1 maja 2015 r. /Fot. Fotolia
Co się zmieniło w naliczaniu emerytur od 1 maja 2015 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 maja 2015 r. obowiązują korzystniejsze dla ubezpieczonych zasady obliczania kapitału początkowego, a także ustalania wysokości emerytury. Osoby, które nabyły już uprawnienia emerytalne, mogą ubiegać się o ponowne obliczenie swojego świadczenia.

Nowe regulacje dotyczące obliczania kapitału początkowego i emerytury wprowadziła od 1 maja 2015 r. ustawa z 5 marca 2015 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki nim zarówno obecni, jak i przyszli emeryci w zdecydowanej większości otrzymają świadczenie wyższe od dotychczas obliczonego. Przepisy te wprowadzają możliwość:

REKLAMA

REKLAMA

● korzystniejszego obliczenia kapitału początkowego za okresy opieki nad dzieckiem oraz za okresy studiów wyższych,

● uwzględnienia przy ustalaniu wysokości emerytury średniego dalszego trwania życia z tablicy obowiązującej w dniu osiągnięcia wieku emerytalnego,

● obliczenia emerytury według nowych zasad dla osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 r., które pobierały wcześniejszą emeryturę,

REKLAMA

● przeliczenia emerytury obliczonej według starych zasad dla osób, które osiągały po jej przyznaniu wysokie zarobki, ale niższe niż przed przejściem na to świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja z 5 marca 2015 r. wprowadziła korzystniejsze zasady ustalania kapitału początkowego dla osób, które przed 1 stycznia 1999 r. opiekowały się dzieckiem, tj. udowodniły okresy takiej opieki wymienione w art. 7 pkt 5 ustawy emerytalnej (np. okresy urlopu wychowawczego lub urlopu bezpłatnego). Przed 1 maja 2015 r. były one uwzględniane przy obliczaniu kapitału początkowego (emerytury hipotetycznej za okres do 31 grudnia 1998 r.) tak jak wszystkie inne okresy nieskładkowe (po 0,7% podstawy wymiaru za każdy ich rok, z uwzględnieniem pełnych miesięcy).

Nowe regulacje (zawarte w art. 174 ust. 2a ustawy emerytalnej) przewidują, że wymienione okresy opieki nad dzieckiem podlegają uwzględnieniu przy obliczaniu kapitału początkowego wskaźnikiem po 1,3% podstawy wymiaru kapitału początkowego za każdy rok tych okresów (z uwzględnieniem pełnych miesięcy), a więc tak jak wszystkie okresy składkowe.

Uzasadnieniem omawianej zmiany było zrównanie uprawnień osób sprawujących opiekę nad dzieckiem przed wejściem w życie reformy emerytalnej (za które nie były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne) z osobami obecnie opiekującymi się dziećmi, za które składki ubezpieczeniowe są opłacane z budżetu państwa. Dzięki nowym przepisom ZUS uwzględni osobom opiekującym się dziećmi przed 1 stycznia 1999 r. okresy opieki w taki sposób, jakby w tych okresach były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne.

Osoby, którym ZUS obliczył kapitał początkowy z uwzględnieniem okresów opieki nad dzieckiem przed wejściem w życie nowych przepisów, mogą ubiegać się o jego ponowne ustalenie, zgłaszając do ZUS wniosek w tej sprawie. Jeśli jednak nie wystąpią z takim wnioskiem, ZUS sam przeliczy im ten kapitał na podstawie nowych regulacji w momencie ustalania wysokości emerytury obliczanej według nowych zasad.

Na nowych regulacjach skorzystają również osoby, którym już obliczono emeryturę z uwzględnieniem kapitału początkowego ustalonego m.in. za okresy opieki nad dzieckiem przypadające przed 1 stycznia 1999 r. Na mocy omawianej nowelizacji mogą bowiem zgłosić wniosek o ponowne ustalenie emerytury. ZUS musi rozpatrzyć wniosek w ciągu 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej niezbędnej okoliczności.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Kadry i Płace cały artykuł Co się zmieniło w naliczaniu emerytur od 1 maja 2015 r.

W artykule m.in.:

  • Wyższy wskaźnik za opiekę nad dzieckiem
  • Korzystniejsze zasady uwzględniania studiów
  • Zastosowanie tablicy z daty osiągnięcia wieku
  • Nowa emerytura również po wcześniejszej
  • Przeliczenie starej emerytury za wysokie zarobki
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

REKLAMA

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

REKLAMA