REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana dowodu osobistego – 2019 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Wymiana dowodu osobistego – 2019 r./ fot. Fotolia
Wymiana dowodu osobistego – 2019 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dowód osobisty należy wymienić nie tylko w sytuacji, gdy termin jego ważności upłynie ale również w kilku innych przypadkach. W marcu 2019 r. pojawią się dowody osobiste według nowego wzoru, jednak nie będzie obowiązku wymiany ,,starego’’ dowodu na nowy. Jak i kiedy należy wymienić dowód osobisty w 2019 r.?

Każdy pełnoletni obywatel polski zamieszkujący na terytorium RP ma obowiązek posiadania dowodu osobistego. Podstawowe kwestie związane z procedurą wymiany dowodu osobistego zostały uregulowane w ustawie o dowodach osobistych.

REKLAMA

REKLAMA

Webinarium dr Magdalena Kasprzak: Zmiany w Karcie Nauczyciela – Termin: 29 sierpnia

REDAKCJA POLECA: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Kiedy dowód trzeba wymienić?

Dowód osobisty należy wymienić w razie:

REKLAMA

  • upływu terminu jego ważności -  dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia wygasa po 10 latach, natomiast dowód wydany dziecku poniżej 5 roku życia jest ważny przez okres 5 lat;
  • zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym – najczęstszy przykład: zmiana nazwiska – nie trzeba wymieniać dowodu gdy zmieni się nazwa organu, który go wydał lub twój adres zameldowania;
  • zmiany wyglądu twarzy posiadacza dowodu osobistego, która utrudnia lub uniemożliwia rozpoznanie osoby na podstawie dowodu – np. na skutek wypadku lub operacji plastycznej;
  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza - utratę dowodu osobistego zgłosić można przez Internet;
  • przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

Dowód wymienia się poprzez złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego, który można złożyć w urzędzie gminy, przez Internet, albo wyjątkowo poza urzędem gminy. Należy jednak pamiętać o terminach – wniosek należy złożyć, na co najmniej na 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego lub niezwłocznie w przypadku zmiany danych, wyglądu twarzy, utraty/uszkodzenia dowodu lub przekazania do gminy lub konsulatu przez osobę trzecią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W marcu 2019 r. pojawią się dowodu według nowego wzoru. Wzór nowego dowodu osobistego, informacje o danych jakie będzie zawierać, ułatwieniach w zdjęciach dziecka oraz zmianach w zakresie odbioru tego dokumentu znajdą Państwo TUTAJ. Uspokajamy: nie będzie konieczności wymiany dowodu na nowy – dowody zachowają ważność do terminów w nich określonych.

Wymiana dowodu w urzędzie

Wymiana dowodu w urzędzie polega na osobistej wizycie w dowolnym urzędzie gminy i złożeniu tam wniosku o wydanie nowego dowodu. Oprócz wniosku, który możesz znaleźć TUTAJ albo otrzymać w urzędzie gminy, zabierz ze sobą:

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i — jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy — odpowiednie zaświadczenie.
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli posiadasz,
  • dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (np. prawo jazdy) — w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Wymiana dowodu przez Internet

Aby złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego przez Internet należy zalogować się TUTAJ, za pomocą swojego profilu zaufanego (eGO). Później należy postępować według wskazówek, czyli podać powód ubiegania się o dowód, wybrać urząd, w którym odbierzesz dowód. W dalszej kolejności wybierz zdjęcie, sprawdź poprawność danych i uzupełnij dane kontaktowe – zwróć uwagę w szczególności na adres e-mail, ponieważ na ten adres otrzymasz numer wniosku oraz nazwę urzędu gdzie dowód odbierzesz. Na koniec elektroniczne podpisz wniosek i wyślij.

Ile trzeba czekać na dowód?

Na wydanie dowodu osobistego urząd ma 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, urząd może się opóźnić, jednak zostaniesz o tym poinformowany. TUTAJ możesz sprawdzić czy twój dowód jest już gotowy do odebrania - wystarczy, że dysponujesz numerem wniosku o dowód. Dowód osobisty możesz odebrać w urzędzie, który sobie wybrałeś lub, w którym złożyłeś wniosek.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1464 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Włodzimierz Czarzasty nowym marszałkiem Sejmu

Włodzimierz Czarzasty (Lewica) został we wtorek wybrany na nowego marszałka Sejmu. Zastąpił na tej funkcji lidera Polski 2050 Szymona Hołownię.

Pellet Loss Regulation – nowe przepisy unijne nie trafiają w sedno problemu. Główne źródła mikroplastiku to syntetyczne tkaniny i opony samochodowe a nie granulat przemysłowy

W dniu 22 września 2025 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie mające ograniczyć przedostawanie się do środowiska granulek tworzyw sztucznych – tzw. Pellet Loss Regulation. To ważny sygnał ze strony unijnych instytucji, pokazujący determinację w walce z emisją mikroplastików. W środowisku producentów i przetwórców tworzyw sztucznych, to rozporządzenie ma szerokie poparcie. Budzą się jednak także duże wątpliwości. Oczekiwana od dawna regulacja nie uderza bowiem w główne źródła problemu, a przy tym nakłada kolejne formalne obowiązki na sektor, który już dziś jest jednym z najbardziej regulowanych w Europie.

45. posiedzenie Sejmu [18, 19, 20, 21 listopada 2025]. Transmisja online

Dotychczasowy marszałek Sejmu Szymon Hołownia 13 listopada podpisał rezygnację z funkcji, realizując umowę koalicyjną, zgodnie z którą w drugiej połowie kadencji ma go zastąpić Włodzimierz Czarzasty. Zmiana marszałka ma nastąpić na 45 posiedzeniu Sejmu. Kandydata wybiera się bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy posłów. KO, Lewica, Polska 2050 i PSL popierają Czarzastego, sprzeciw zapowiadają PiS, Konfederacja i Razem.

Coś nie tak. Uzdrowienie w PZON ze stopnia umiarkowanego na lekki. Być może dlatego, że udały się operacje zaćmy i na przepuklinie

Kolejny list do Infor.pl, w którym osoby niepełnosprawne źle oceniają prace lekarzy orzeczników w PZON – zarzucają im „cudowne uzdrawiania”. Autor listu poszedł jeszcze dalej i stawia retoryczne pytanie „Czy lekarze mają premie za uzdrowienia?”. Oczywiście nie mają takiej premii, ale pokazuje to narastające (w mojej opinii) negatywne oceny co do pracy orzeczników - powszechnie są postrzegani jako osoby odbierające albo zaniżające stopnie niepełnosprawności.

REKLAMA

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Unieważnienie umowy kredytowej – jakie rozliczenie banku z konsumentem. Polskie sądy orzekają wbrew wykładni Sądu Najwyższego

Kolejne postanowienia Sądu Najwyższego – wydane po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca br. – wyraźnie wskazują: po unieważnieniu umowy „frankowej” strony powinny rozliczać się według teorii salda, a nie mnożyć roszczenia w dwóch kondykcjach. Mimo to część sądów powszechnych wciąż idzie pod prąd i „trzyma się” starej linii orzeczniczej - pisze Aneta Ciechowicz-Jaworska radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Aneta Ciechowicz-Jaworska Bartłomiej Ślażyński. Korzystają na tym głównie kancelarie, niekoniecznie kredytobiorcy – co zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości.

Stan deweloperski: Polska kontra Hiszpania – różnice są zaskakujące. Wykończona kuchnia, łazienka, klimatyzacja i nie tylko. Co dostajemy w cenie mieszkania od dewelopera?

Różnica między stanem deweloperskim w Polsce i Hiszpanii jest ogromna. U nas to pusty lokal wymagający kompleksowego wykończenia, na Costa del Sol – gotowe do zamieszkania mieszkanie lub dom z kuchnią ze sprzętem AGD, zrobionymi łazienkami, klimatyzacją i zabudowami. – To nie opcja za dopłatą, to standard wliczony w cenę zakupu – mówi Joanna Ossowska-Rodziewicz, współwłaścicielka agencji nieruchomości By-Bright.

Poszkodowani emeryci otrzymają 25% świadczeń z emerytury cywilnej z ZUS. To więcej niż dziś (0% przez lata). No, ale mniej niż 100%

Liczbę emerytów mających problem opisany w artykule szacuje się na między 40 000 (źródło Sejm) a 112 000 emerytów (źródło MON). Są to emeryci mundurowi, którzy służbę rozpoczęli przed 1999 r. I skorzystali z szybkiej możliwości przejścia na emeryturę (15 lat służby). Następnie zaczęli pracować w cywilu odprowadzając składki do ZUS. Wielu z nich ma zgromadzone w ZUS („zaparkowane”) 250 000 zł – 350 000 zł, których nie mogą zamienić na świadczenie emerytalne. Rząd zadeklarował wniesienie projektu do Sejmu rozwiązujący problem emerytów. Ale z takim zastrzeżeniem, że w pierwszym etapie obowiązywania ustawy emeryci będą otrzymywali 25% należnych im pieniędzy.

REKLAMA

Oprocentowanie kredytu mieszkaniowego w Hiszpanii wynosi 3-4 proc. Jakie warunki trzeba spełnić w hiszpańskim banku?

Polacy, którzy kupują nieruchomość w Hiszpanii mogą skorzystać z kredytów hipotecznych oprocentowanych na poziomie 3–4 proc., podczas gdy w Polsce stawki wynoszą ok. 7,5 proc. Hiszpańskie banki oferują finansowanie dla klientów spełniających określone kryteria finansowe.

Własność, najem, spadek z długiem, testament – jak uniknąć problemów z nieruchomością w trudnych życiowych sytuacjach

Dlaczego samo posiadanie mieszkania nie zawsze oznacza, że można nim dowolnie dysponować, jak zabezpieczyć się przy najmie oraz jak uniknąć problemów ze spadkami i testamentami. Wyjaśnia Jarosław Maculewicz, ekspert ds. regulacji stanu prawnego nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA