REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie gruntów rolnych Skarbu Państwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Muzyczka
Doktor nauk prawnych; adiunkt w Pomorskiej Szkole Wyższej w Starogardzie Gdańskim. Ponadto współpracuje z uczelniami: Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy; Kaszubsko-Pomorską Szkołą Wejherowie, Społeczną Akademią Nauk w Warszawie; Uniwersytetem SWPS; Staropolską Akademią Nauk w Kielcach
Nabycie gruntów rolnych Skarbu Państwa
Nabycie gruntów rolnych Skarbu Państwa
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obostrzenia wiążą się z nabyciem gruntów rolnych Skarbu Państwa i jakie rodzi to wątpliwości?

Wstęp

W nowelizacji ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. 2022, poz. 1370) (dalej: u.g.n.r.S.P.), ujęto kilka zmian w przepisach, które dotyczą:

REKLAMA

REKLAMA

  • wprowadzenia słownika pojęć stosowanego w ustawie;
  • rozszerzenia katalogu nieruchomości wyłączonych spod działania podstawowej zasady gospodarowania nieruchomościami rolnymi Zasób Własności Skarbu Państwa (dalej: ZWRSP) dalej: (Zasób), gdyż podlegają one rozdysponowaniu w pierwszej kolejności na dzierżawę albo sprzedaż w celu powiększenia lub utworzenia rodzinnego gospodarstwa;
  • wprowadzenia możliwości przekazywania przez KOWR gruntów Lasom Państwowych na drodze umowy, a nie jak dotychczas na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez starostę na wniosek Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (dalej: KOWR). Grunty rolne Skarbu Państwa będą przekazane na potrzeby gospodarki leśnej, na których nie jest możliwe prowadzenie racjonalnej gospodarki rolnej.

Oprócz tego, nowe rozwiązania mają wyeliminować okoliczności które utrudniają lub uniemożliwiają wywiązywanie się z zaległości zaciągniętych przez rolników wobec KOWR. Będzie to możliwe poprzez wprowadzenie mechanizmu na podstawie którego po dokonaniu odroczenia spłaty należności termin całkowitej spłaty będzie można przedłużyć o ten sam okres na który udzielono odroczenia. Jednak nie dłużej, niż na okres 20 lat.

Umowa sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa.

Artykuł 29a ust. 1 u.g.n.r.S.P wprowadzony został za sprawą nowelizacji dokonanej ustawą o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości ZWRSP. Przepis ten określa obowiązkową treść umowy sprzedaży nieruchomości Zasobu w przypadku, gdy jej zawarcie następuje w wyniku skorzystania przez nabywcę z pierwszeństwa w nabyciu, rozstrzygnięcia przetargu ograniczonego, jak też w przypadku, gdy sprzedaż następuje z rozłożeniem ceny sprzedaży na raty. Agencja na mocy wewnętrznych regulacji stosowała analogiczne postanowienia w umowach sprzedaży nieruchomości nabytych w przetargach ograniczonych przed dniem obowiązywania powyższej regulacji, tj. przed 30.04.2016 r.

Niemniej jednak regulacja art. 29a ust. 1 u.g.n.r.S.P. stanowi bez wątpienia przejaw ingerencji w prawo własności. Narusza ona bowiem swobodę w wykonywaniu elementarnych uprawnień tworzących to prawo. Odnosząc się do art. 140 k.c. określa, iż właściciel jest osobą uprawnioną do korzystania z rzeczy i rozporządzania nią, wskazując tym samym elementarne podstawy prawa własności (J. Ignatowicz [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. J. Wasilkowski, Warszawa 1972, kom. do art. 132–143, s. 364). Zgodnie z tym właściciel rzeczy jest uprawniony do przeniesienia jej własności (w tym zarówno na wypadek śmierci), jak też do obciążenia jej przedmiotu, przez co rozumie się ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego. Tymczasem regulacja art. 29a ust. 1 u.g.n.r.S.P wprowadza istotne ograniczenia w powyższym zakresie, nakazując KOWR jako powiernikowi nakładanie na nabywców nieruchomości Zasobu zobowiązań uniemożliwiających im przenoszenie własności nieruchomości nabytej z Zasobu, wiążących co do sposobu jej wykorzystania, jak też ograniczających możliwość ich obciążania.

REKLAMA

Zasada proporcjonalności w zakresie ograniczenia praw własności do nieruchomości z Zasobu

W związku z powyższym rodzi się pytanie, o to czy ustawodawca zachował proporcjonalność w zakresie zamierzonego efektu ograniczenia prawa własności a ciężarów nakładanych na podmioty, którym prawo to przysługuje (zob. orzeczenie TK z 26.04.1995 r., K 11/94, OTK 1995/1, poz.12). W opinii Rady Legislacyjnej z 26.02.2016 r. ograniczenia określone w art. 29a należy co do zasady uznać za zgodne z zasadą proporcjonalności, gdyż służą realizacji legitymowanego konstytucyjnie celu wyrażonego w art. 23 Konstytucji RP. W opinii tej podniesione zostało, że chociaż art. 29a wprowadza istotne ograniczenia prawa własności, to jednocześnie zawiera rozwiązania prawne równoważące te ograniczenia. Określony w ust. 1 pkt 1 tego przepisu zakaz zbywania nieruchomości nabytej z Zasobu przez okres 15 lat nie ma charakteru absolutnego, gdyż wyłącza go uzyskanie zgody KOWR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazane w ust. 1 pkt 1 u.g.n.r.S.P. obostrzenia mają na celu zapewnienie nie tylko zachowania własności, ale także władania nieruchomością rolną przez osobę, która nabyła ją z Zasobu jako jej dotychczasowy dzierżawca, jak też jako osoba spełniająca kryteria rolnika indywidualnego lub posiadająca co najmniej wykształcenie rolnicze (art. 29 ust. 3b u.g.n.r.S.P.). W ten sposób ustawodawca zagwarantował m.in. skuteczność mechanizmów ograniczających dostęp do nieruchomości rolnych Zasobu przez zamrożenie stosunków własnościowych ukształtowanych w rezultacie obowiązywania tych regulacji. Uznać bowiem należy, iż art. 29a ust. 1 pkt 1 u.g.n.r.S.P. będzie miał zastosowanie jedynie w odniesieniu do nieruchomości rolnych, ze względu na charakter zawartych w nim ograniczeń. Obowiązek prowadzenia działalności rolniczej na nabytej z Zasobu nieruchomości rolnej, w tym zwłaszcza osobistego prowadzenia tej działalności, należy uzasadnić dążeniem ustawodawcy do zachowania funkcji produkcyjnych tych nieruchomości. W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 461). zawiera analogiczną regulację, wyłączającą swobodne przenoszenia nabytej własności nieruchomości rolnej oraz wprowadzającą obowiązek jej rolniczego wykorzystania, w tym osobistego prowadzenia na niej działalności rolniczej (art. 2b), z tym jednak zastrzeżeniem, iż okres obowiązywania tych obostrzeń jest znacznie krótszy i wynosi 10 lat. Można więc w powyższym aspekcie mówić o swoistym zróżnicowaniu prawa własności nieruchomości rolnych, gdyż warunki wykonywania uprawnień do rozporządzania oraz korzystania z nieruchomości będą różne w zależności od tego, czy nabycie tego prawa nastąpiło z Zasobu (a więc de facto od Skarbu Państwa), czy też prawo to zostało nabyte od podmiotu prywatnoprawnego.

Najbardziej problematyczny w aspekcie proporcjonalności ingerencji w prawo własności jest zakaz obciążania nieruchomości hipoteką, który co prawda również został zrównoważony procedurą wyrażenia zgody przez KOWR, to jednak trudno uznać, iż stanowi on wyraz realizacji wartości uzasadniających jego wprowadzenie. Obostrzenie to ma bowiem zapewnić możliwości niezakłóconego wykonywania przez Agencję (obecnie zaś KOWR) prawa pierwokupu, określonego w art. 29 ust. 4 u.g.n.r.S.P oraz umownego prawa odkupu. Trudno więc dopatrzeć się w tej regulacji realizacji celu uzasadniającego ograniczenie prawa własności, który pozwalałby ustawodawcy zachować wyrażoną w art. 31 ust. 3 Konstytucji RP zasadę proporcjonalności. Zobowiązania określone w art. 29a ust. 1 u.g.n.r.S.P nałożone na nabywcę nieruchomości Zasobu stają się obowiązkową treścią umów sprzedaży. Stosownie do ust. 3 do umów tych wpisywane jest również zastrzeżenie, zgodnie z którym obowiązek zapłaty kary umownej w przypadku sprzedaży nieruchomości nie dotyczy sytuacji, gdy przeniesienie własności następuje na rzecz zstępnego lub przysposobionego, a w przypadku ich braku, krewnego w linii bocznej albo też następuje po uzyskaniu zgody KOWR. Osobliwość postanowień tego przepisu polega na przyjęciu, iż w przypadku, gdy nabywca przeniesie własność nieruchomości na rzecz określonych w ust. 3 pkt 1 lit. a osób, jak też uzyska pisemną zgodę KOWR, to jest on zwolniony jedynie z obowiązków zapłaty kary umownej, o której mowa w art. 29a ust. 1 pkt. u.g.n.r.S.P. Oznacza to, że łamie on nałożone na niego zobowiązanie, a jedynym skutkiem zbycia na rzecz określonego kręgu osób, jak też wydania zgody przez KOWR jest zwolnienie z sankcji za złamanie tego zobowiązania.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od małpek na ratunek dzieciom? Rewolucyjna zmiana w walce z przemocą domową

Ministerstwo Zdrowia planuje, by samorządy mogły finansować udział personelu medycznego w interwencjach dotyczących przemocy domowej wobec dzieci ze środków pochodzących z tzw. podatku od „małpek”. Nowelizacja przepisów budzi jednak kontrowersje – nie tylko wśród samorządów, ale i prawników.

Pracownik powinien odmówić podpisania tego wniosku. Gdy zna swoje prawa, nie straci dni wolnych podpisując podsuwane papierki

Przed podpisaniem każdy dokument należy przeczytać. Jednak aby przyniosło to pożądany efekt, trzeba znać swoje prawa. Dotyczy to również relacji pracowników z pracodawcami. Bo choć pracodawca to podmiot profesjonalny, nie zawsze dba o dobro pracownika.

Sejm na żywo: 43. posiedzenie Sejmu (15, 16, 17 października 2025) [Transmisja online]

W środę, 15 października o godz. 10:00 rozpocznie się 43. posiedzenie Sejmu.

Renta wdowia 2025: Jakie zasady wejdą w życie? ZUS obetnie świadczenia i wprowadzi progi! Ostateczna wersja ustawy

W Sejmie trwają kluczowe prace nad nowelizacją ustawy emerytalnej, która ma wprowadzić tzw. rentę wdowią. Reforma ma umożliwić wdowom i wdowcom łączenie własnego świadczenia emerytalnego z rentą rodzinną po zmarłym małżonku. Ze względu na ogromne koszty budżetowe (szacowane na kilkanaście miliardów złotych), Ministerstwo Finansów i ZUS postulują wprowadzenie ostrych ograniczeń. Na czym ma polegać nowa zasada łączenia świadczeń, jakie są realne progi finansowe i jak może zostać obcięte Twoje przyszłe świadczenie.

REKLAMA

Emerytury stażowe 2025: Ostatnie decyzje. Który projekt zwycięży? Kto przejdzie na emeryturę o 10 lat wcześniej?

Debata o wprowadzeniu emerytur stażowych, umożliwiających przejście na świadczenie bez względu na wiek, weszła w kluczową fazę. Obecnie w Sejmie procedowane są co najmniej dwa odmienne projekty, różniące się zasadniczo wymaganym stażem pracy i warunkami finansowymi. Co będzie z reformą i jakie będą finansowe konsekwencje wcześniejszego zakończenia aktywności zawodowej.

Dodatek do pensji: Kto dostanie podwyżkę za pracę nocną i w upały? Nowe obwieszczenie Ministerstwa Pracy

Miliony Polaków mają prawo do ukrytej podwyżki, o której pracodawcy często zapominają lub ją zaniżają. Stawka dodatku nocnego jest zmienna, co miesiąc inna, a do tego dochodzą obowiązki w ekstremalnych warunkach pogodowych. Dowiedz się, jak obliczyć, ile dokładnie pieniędzy powinieneś co miesiąc dostać do pensji i jak skutecznie domagać się przestrzegania Twoich praw.

Kapitał początkowy: Możesz stracić setki złotych miesięcznie. ZUS apeluje o pilne dokumenty!

Pilne wezwanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczy osób, które pracowały przed 1 stycznia 1999 r. i nie ustaliły kapitału początkowego. Brak tego kluczowego składnika może skutkować stałą utratą setek złotych miesięcznie na przyszłej emeryturze. Omawiamy wymagane dokumenty oraz zasady postępowania, aby odzyskać należne świadczenia.

Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy. Czy ustawa już obowiązuje i kto dostanie pełne wynagrodzenie?

Senat Rzeczypospolitej Polskiej poparł obywatelski projekt ustawy ustanawiającej Wigilię (24 grudnia) dodatkowym, ustawowo wolnym dniem od pracy. Zmiana ta wywołała szereg pytań o jej praktyczne konsekwencje: Kiedy dokładnie wejdzie w życie? Jak wpłynie na roczny wymiar czasu pracy i prawo do wynagrodzenia? Wyjaśniamy, co w świetle nowych przepisów czeka zarówno pracodawcę jak i pracownika.

REKLAMA

MOPS: świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł nie jest tylko za sprzątanie mieszkania, zmianę pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków

Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł na sprzątanie, pościel, zakupy, posiłki? Częsty element wywiadów środowiskowych. MOPS skrupulatnie gromadzą wykaz prostych czynności opiekuńczych twierdząc, że nie uzasadniają wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł (stare świadczenie). Jest to świadczenie dla opiekunów osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Sądy zgadzają się z MOPS. Takie czynności jak np. sprzątanie mieszkania, zmiana pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, zasadniczo nie wymagają rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Dlaczego więc MOPS przegrywają w sądach i opiekunowie mają szanse na świadczenie pielęgnacyjne? Właśnie za te czynności opiekuńcze?

Ile godzin odpoczynku po pracy się należy? Gigantyczna kara dla pracodawcy za naruszenie Kodeksu Pracy (art. 132 i 133)

Kodeks Pracy jednoznacznie reguluje, że pracownik nie może być dostępny dla pracodawcy non stop. Obowiązkowy czas odpoczynku jest nieprzerwaną przerwą między zakończeniem pracy w jednym dniu a rozpoczęciem pracy w dniu następnym. Wyjaśniamy szczegółowo, jakie normy muszą być przestrzegane i jakie kary grożą za ich ignorowanie

REKLAMA