REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak szybko pojedziemy na drogach UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karol Muż
 fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny to dla wielu z nas czas upragnionych urlopów, które chętnie spędzamy w krajach należących do Unii Europejskiej. Jeśli już decydujemy się na podróż samochodem na zachód lub południe Europy, warto wiedzieć jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckiej autostradzie oraz ile kosztuje przejazd w słonecznej Italii.

Oblężone w lipcu, sierpniu i wrześniu Włochy, Hiszpania czy Francja kuszą także Polaków. Powszechnie wiadomo, że stan dróg w tych krajach znacząco różni się od tych polskich, również zasady poruszania się po nich nie są takie same.

REKLAMA

Niemcy

Z racji bliskości i tego, że Niemcy to kraj tranzytowy w drodze do większości najpopularniejszych miejsc w Europie, dlatego  kluczowym wydaje się zapoznanie z przepisami drogowymi obowiązującymi za naszą zachodnią granicą.

Na niemieckich autostradach nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. Niemiecka policja zaleca jednak, by podróżować maksymalnie do 130 km/h. Samochody osobowe są zwolnione od jakichkolwiek opłat za przejazd, co czyni niemieckie drogi idealnymi do użytkowania. Nie obowiązuje tam też nakaz jazdy z włączonymi światłami za dnia, a dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

Austria

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Austria jest także krajem, przez który trzeba przejechać, kiedy pragniemy dostać się do słonecznych miejsc w Europie, takich jak Włochy czy Chorwacja.

REKLAMA

Na drogach w Austrii samochody osobowe mogą rozwinąć prędkość do 130 km/h, przy czym w przeciwieństwie do przepisów niemieckich jest to prędkość maksymalna. Prowadzący pojazd mechaniczny pociągany jest do odpowiedzialności karnej, jeżeli stężenie alkoholu w jego krwi wyniesie 0,5 promila.

Za przejazd austriackimi autostradami niestety pobierane są opłaty( 10 dniowa winieta to koszt około 8 EURO). Każdy kierowca obowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową oraz zimowe opony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Francja

Francja to jeden z najbardziej atrakcyjnie turystycznie państw świata i Europy. Ma ona bardzo rozwiniętą sieć autostrad, co zachęca turystów do korzystania z nich.

Na francuskiej autostradzie pojedziemy najwyżej 130 km/h, choć istnieją odcinki, gdzie obowiązuje nakaz poruszania się maksymalnie do 110 km/h. Co trzecia autostrada we Francji jest płatna, jednak wysokość myta za przejazd jest zróżnicowana. 

Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi pół promila. Kierowcy nie mają obowiązku jazdy za dnia z włączonymi światłami, mają za to posiadać we wnętrzu auta odblaskową kamizelkę oraz trójkąt ostrzegawczy.

Hiszpania 

Rozpalona słońcem Hiszpania to punkt docelowy większości urlopowiczów, pragnących połączyć wypoczynek ze zwiedzaniem interesujących miast, których w nim nie brakuje.

Na hiszpańskich autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h, a co ciekawe rząd tego kraju w związku z polityką oszczędzania paliwa zdecydował, że jeszcze przez niespełna rok maksymalna prędkość wynosi „jedynie” 110 km/h.

Hiszpańskie przepisy przewidują, że już 0,25 promila alkoholu we krwi stanowi podstawę do ukarania nietrzeźwego kierowcy. Każdy kierujący ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej, nie muszą za to z oczywistych względów używać opon zimowych. W Hiszpanii jedynie część autostrad jest płatnych, a cena przejazdu nie jest jednolita.

Włochy

Zachwycająca Italia jest najczęściej odwiedzanym krajem w Europie. Kusi wieloma zabytkami kultury antycznej oraz wspaniałym wybrzeżem czy to Morza Adriatyckiego czy Śródziemnego. Rzesze turystów, aby dostać się do wymarzonych miejsc, muszą przejechać najpierw odcinki włoskich autostrad.

Po włoskich drogach pojedziemy maksymalnie 130 km/h, zaś w przypadku deszczowej pogody będziemy musieli nieco zwolnić ( 110 km/h).

Przejazd włoskimi autostradami wiąże się z uiszczeniem stosownych opłat, podobnie jak wjazd do niektórych miast jak Rzym, Bolonia czy Neapol. Każdy kierowca jest zobligowania do posiadania kamizelki odblaskowej oraz jazdy przy włączonych światłach za dnia na autostradach ( w miastach i pozostałych drogach jest to niewymagalne).

Zobacz: Które państwa najbardziej rygorystycznie egzekwują przepisy drogowe?

Wielka Brytania 

REKLAMA

Niezależnie od pory roku czy okresów wypoczynkowych, po brytyjskich drogach poruszają się pojazdy prowadzone przez polskich obywateli. Okres wakacyjny jest czasem natomiast czasem szczególnie wzmożonego ruchu, co daje się zaobserwować na drogach całej Europy. 

Na brytyjskich autostradach nie pojedziemy zbyt szybko, ponieważ obowiązuje ograniczenie do 112 km/h. Są one w większości bezpłatne.  Kierowcę obowiązuje limit stężenia alkoholu we krwi, wynoszący 80 miligramów alkoholu w 100 mililitrach krwi. Każdy kierujący pojazdem mechanicznym zobowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową, nie musi za to mieć włączonych świateł w ciągu dnia.

Zobacz: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Czechy

Nasz południowy sąsiad może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu. Każdego lata do Pragi udają się miliony turystów, w tym oczywiście z Polski. Gdy już miniemy granicę, musimy zdawać sobie sprawę, że przepisy drogowe w Czechach nie są tak podobne do polskich jak podobne są nasze języki.

Po czeskich autostradach pojechać można maksymalnie 130 km/h. Czeskie prawo jest surowe i zabrania kierowania pojazdem osobom, które choćby spożyły niewielką ilość alkoholu. Powinniśmy posiadać kamizelkę odblaskową oraz mieć włączone światła w ciągu dnia. Czeskie autostrady są płatne, a cena za przejazd 10 dniowy ( winieta) wynosi 250 czeskich koron ( około 40 zł). Jedynie motocykliści są zwolnieni od wszelkich opłat autostradowych.

Wybierając się do któregoś z powyższych krajów warto zatem nie tylko sprawdzić pogodę ale także przepisy drogowe, których będziemy musieli przestrzegać poruszając się po europejskich drogach, gdyż tak jak wskazaliśmy powyżej nie są one jednolite.

Zobacz: Jak podróżować z przyczepą?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe procedury "Niebieskie Karty", system eNK@ – rząd pracuje nad nowelizacją przepisów

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Nowelizacja ma zredukować biurokrację i ułatwić skuteczne wsparcie osobom doświadczającym przemocy domowej. Wśród najważniejszych zmian – uproszczenie dokumentacji, rozszerzenie kompetencji służb oraz utworzenie centralnego rejestru eNK@.

Trzecia Droga – rozpad. Kulisy rozstania PSL i Polski 2050 – co poszło nie tak?

Trzecia Droga właśnie się rozpadła – Kosiniak-Kamysz ogłasza koniec sojuszu z Hołownią, choć miało wyglądać inaczej. „To był projekt wyborczy, finał już za nami” – zdradził. Co wydarzyło się za kulisami? Czy PSL ruszy do wyborów samodzielnie, a Hołownia pójdzie własną drogą?

Skąd wziąć dodatkowe środki na nieprzewidziane wydatki?

Nieprzewidziane wydatki potrafią zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Awarie domowe, pilna potrzeba naprawy samochodu, dodatkowe opłaty za leczenie czy nieplanowane wydarzenia rodzinne to sytuacje, które mogą znacząco obciążyć budżet. W takich chwilach kluczowe staje się znalezienie szybkiego i bezpiecznego źródła finansowania.

Już 30 czerwca 2025 r. skrócony czas pracy stanie się rzeczywistością: 6 (zamiast 8) godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia

W dniu 28 kwietnia br. MRPiPS ogłosiło program pilotażowy skrócenia czasu pracy, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski, a na początku czerwca br. – w odpowiedzi na interpelację poselską w tej sprawie – ujawniło więcej szczegółów. Już niebawem, tysiące pracowników będzie mogło pracować 6 (zamiast 8) godzin dziennie, cieszyć się z 3-dniowego weekendu lub z dodatkowych dni urlopu, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Stratni nie będą również pracodawcy, którzy zdecydują się na wprowadzenie pilotażu, bo na jego realizację (tylko w pierwszym roku) MRPiPS przewidziało budżet aż 10 mln zł.

REKLAMA

Tysiące matek zyska zasiłek i to nie 800 plus a więcej [projekt MRPiPS z 23 maja 2025]. Koniec z krzywdzącą luką prawną

Tysiące matek zyska zasiłek i to nie 800+ a więcej. Dlaczego? Bo resort pracy przygotował projekt rozporządzenia z 23 maja 2025 r. Jest to dokładnie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków. Projekt skierowany został do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Jaka grupa zyska zasiłek i z jakiego powodu?

Zasiłek stały z MOPS. Co wlicza się do dochodu? [Przykłady]

Przegląd ostatnich orzeczeń sądów administracyjnych pokazuje, iż kwestia zaliczania do dochodu poszczególnych świadczeń wciąż rodzi wątpliwości. Dlaczego dochód jest tak ważny w przypadku zasiłku stałego?

Wakacje a alimenty. Przepisy i orzeczenia sądów

„Moi synowie są coraz starsi i rosną ich wydatki np. na ubrania, korepetycje, zajęcia sportowe. Z tego powodu chciałabym wnosić o podwyższenie wysokości alimentów. Czy wyjazdy również wpływają na wysokość alimentów? Co w sytuacji, gdy część wakacji dzieci spędzają u ojca?” – pyta Czytelniczka.

Zasiłek pogrzebowy do reformy. Polska Izba Branży Pogrzebowej apeluje o uproszczenie i cyfryzację procedur

Obecny system przyznawania zasiłków pogrzebowych jest skomplikowany, niejednolity i przestarzały – alarmuje Polska Izba Branży Pogrzebowej. Jej doradca – Wojciech Labuda, w rozmowie z redakcją Infor.pl wskazuje, że potrzebna jest nie tylko deregulacja, ale również pełna cyfryzacja i ujednolicenie przepisów. Prace legislacyjne już ruszyły, ale – jak podkreśla ekspert – to dopiero początek drogi.

REKLAMA

Pieniądze dla rodziców, którzy stracili dziecko, w tym przez poronienie (nawet, gdy nie można zidentyfikować płci). MRPiPS przygotowało projekt i uzupełniło lukę prawną

Pojawił się projekt rozporządzenia z dnia 23 maja 2025 r. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno – rentowe. Przedmiotowy projekt rozporządzenia wprowadza rozwiązania, które zrównają uprawnienia w dostępie do zasiłku pogrzebowego z tytułu poniesienia kosztów pogrzebu dziecka martwo urodzonego, bez względu na kryterium możności ustalenia płci takiego dziecka.Projekt skierowany został do uzgodnień i opiniowania.

Zwolnienia lekarskie kontroluje ZUS ale może też pracodawca. Kiedy chory może się spodziewać kontroli?

Jednym z zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest nadzór nad wydatkowaniem środków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Działania te polegają m.in. na kontroli w zakresie zwolnień lekarskich. ZUS kontroluje, czy osoba, której wystawiono zwolnienie lekarskie rzeczywiście jest niezdolna do pracy oraz czy wystawione zaświadczenie lekarskie jest zasadne. ZUS kontroluje także prawidłowość wykorzystywania zwolnień lekarskich, czyli co faktycznie robi osoba na zwolnieniu lekarskim. Ale nie tylko ZUS ma prawo kontrolować zwolnienia lekarskie – również pracodawcy mają prawo sprawdzić, czy pracownik uczciwie korzysta z eZLA. Regionalni rzecznicy prasowi ZUS wyjaśniają te kwestie.

REKLAMA