REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
 fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny to dla wielu z nas czas upragnionych urlopów, które chętnie spędzamy w krajach należących do Unii Europejskiej. Jeśli już decydujemy się na podróż samochodem na zachód lub południe Europy, warto wiedzieć jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckiej autostradzie oraz ile kosztuje przejazd w słonecznej Italii.

Oblężone w lipcu, sierpniu i wrześniu Włochy, Hiszpania czy Francja kuszą także Polaków. Powszechnie wiadomo, że stan dróg w tych krajach znacząco różni się od tych polskich, również zasady poruszania się po nich nie są takie same.

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy

Z racji bliskości i tego, że Niemcy to kraj tranzytowy w drodze do większości najpopularniejszych miejsc w Europie, dlatego  kluczowym wydaje się zapoznanie z przepisami drogowymi obowiązującymi za naszą zachodnią granicą.

Na niemieckich autostradach nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. Niemiecka policja zaleca jednak, by podróżować maksymalnie do 130 km/h. Samochody osobowe są zwolnione od jakichkolwiek opłat za przejazd, co czyni niemieckie drogi idealnymi do użytkowania. Nie obowiązuje tam też nakaz jazdy z włączonymi światłami za dnia, a dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

REKLAMA

Austria

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Austria jest także krajem, przez który trzeba przejechać, kiedy pragniemy dostać się do słonecznych miejsc w Europie, takich jak Włochy czy Chorwacja.

Na drogach w Austrii samochody osobowe mogą rozwinąć prędkość do 130 km/h, przy czym w przeciwieństwie do przepisów niemieckich jest to prędkość maksymalna. Prowadzący pojazd mechaniczny pociągany jest do odpowiedzialności karnej, jeżeli stężenie alkoholu w jego krwi wyniesie 0,5 promila.

Za przejazd austriackimi autostradami niestety pobierane są opłaty( 10 dniowa winieta to koszt około 8 EURO). Każdy kierowca obowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową oraz zimowe opony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Francja

Francja to jeden z najbardziej atrakcyjnie turystycznie państw świata i Europy. Ma ona bardzo rozwiniętą sieć autostrad, co zachęca turystów do korzystania z nich.

Na francuskiej autostradzie pojedziemy najwyżej 130 km/h, choć istnieją odcinki, gdzie obowiązuje nakaz poruszania się maksymalnie do 110 km/h. Co trzecia autostrada we Francji jest płatna, jednak wysokość myta za przejazd jest zróżnicowana. 

Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi pół promila. Kierowcy nie mają obowiązku jazdy za dnia z włączonymi światłami, mają za to posiadać we wnętrzu auta odblaskową kamizelkę oraz trójkąt ostrzegawczy.

Hiszpania 

Rozpalona słońcem Hiszpania to punkt docelowy większości urlopowiczów, pragnących połączyć wypoczynek ze zwiedzaniem interesujących miast, których w nim nie brakuje.

Na hiszpańskich autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h, a co ciekawe rząd tego kraju w związku z polityką oszczędzania paliwa zdecydował, że jeszcze przez niespełna rok maksymalna prędkość wynosi „jedynie” 110 km/h.

Hiszpańskie przepisy przewidują, że już 0,25 promila alkoholu we krwi stanowi podstawę do ukarania nietrzeźwego kierowcy. Każdy kierujący ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej, nie muszą za to z oczywistych względów używać opon zimowych. W Hiszpanii jedynie część autostrad jest płatnych, a cena przejazdu nie jest jednolita.

Włochy

Zachwycająca Italia jest najczęściej odwiedzanym krajem w Europie. Kusi wieloma zabytkami kultury antycznej oraz wspaniałym wybrzeżem czy to Morza Adriatyckiego czy Śródziemnego. Rzesze turystów, aby dostać się do wymarzonych miejsc, muszą przejechać najpierw odcinki włoskich autostrad.

Po włoskich drogach pojedziemy maksymalnie 130 km/h, zaś w przypadku deszczowej pogody będziemy musieli nieco zwolnić ( 110 km/h).

Przejazd włoskimi autostradami wiąże się z uiszczeniem stosownych opłat, podobnie jak wjazd do niektórych miast jak Rzym, Bolonia czy Neapol. Każdy kierowca jest zobligowania do posiadania kamizelki odblaskowej oraz jazdy przy włączonych światłach za dnia na autostradach ( w miastach i pozostałych drogach jest to niewymagalne).

Zobacz: Które państwa najbardziej rygorystycznie egzekwują przepisy drogowe?

Wielka Brytania 

Niezależnie od pory roku czy okresów wypoczynkowych, po brytyjskich drogach poruszają się pojazdy prowadzone przez polskich obywateli. Okres wakacyjny jest czasem natomiast czasem szczególnie wzmożonego ruchu, co daje się zaobserwować na drogach całej Europy. 

Na brytyjskich autostradach nie pojedziemy zbyt szybko, ponieważ obowiązuje ograniczenie do 112 km/h. Są one w większości bezpłatne.  Kierowcę obowiązuje limit stężenia alkoholu we krwi, wynoszący 80 miligramów alkoholu w 100 mililitrach krwi. Każdy kierujący pojazdem mechanicznym zobowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową, nie musi za to mieć włączonych świateł w ciągu dnia.

Zobacz: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Czechy

Nasz południowy sąsiad może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu. Każdego lata do Pragi udają się miliony turystów, w tym oczywiście z Polski. Gdy już miniemy granicę, musimy zdawać sobie sprawę, że przepisy drogowe w Czechach nie są tak podobne do polskich jak podobne są nasze języki.

Po czeskich autostradach pojechać można maksymalnie 130 km/h. Czeskie prawo jest surowe i zabrania kierowania pojazdem osobom, które choćby spożyły niewielką ilość alkoholu. Powinniśmy posiadać kamizelkę odblaskową oraz mieć włączone światła w ciągu dnia. Czeskie autostrady są płatne, a cena za przejazd 10 dniowy ( winieta) wynosi 250 czeskich koron ( około 40 zł). Jedynie motocykliści są zwolnieni od wszelkich opłat autostradowych.

Wybierając się do któregoś z powyższych krajów warto zatem nie tylko sprawdzić pogodę ale także przepisy drogowe, których będziemy musieli przestrzegać poruszając się po europejskich drogach, gdyż tak jak wskazaliśmy powyżej nie są one jednolite.

Zobacz: Jak podróżować z przyczepą?

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada "patrzy" na moją posesję. Czy to zgodne z prawem? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV - jest wreszcie pierwszy prawny konkret. Po zmianach i tak obywatele poniosą ciężar ekonomiczny mediów publicznych

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA