REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
 fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny to dla wielu z nas czas upragnionych urlopów, które chętnie spędzamy w krajach należących do Unii Europejskiej. Jeśli już decydujemy się na podróż samochodem na zachód lub południe Europy, warto wiedzieć jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckiej autostradzie oraz ile kosztuje przejazd w słonecznej Italii.

Oblężone w lipcu, sierpniu i wrześniu Włochy, Hiszpania czy Francja kuszą także Polaków. Powszechnie wiadomo, że stan dróg w tych krajach znacząco różni się od tych polskich, również zasady poruszania się po nich nie są takie same.

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy

Z racji bliskości i tego, że Niemcy to kraj tranzytowy w drodze do większości najpopularniejszych miejsc w Europie, dlatego  kluczowym wydaje się zapoznanie z przepisami drogowymi obowiązującymi za naszą zachodnią granicą.

Na niemieckich autostradach nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. Niemiecka policja zaleca jednak, by podróżować maksymalnie do 130 km/h. Samochody osobowe są zwolnione od jakichkolwiek opłat za przejazd, co czyni niemieckie drogi idealnymi do użytkowania. Nie obowiązuje tam też nakaz jazdy z włączonymi światłami za dnia, a dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

REKLAMA

Austria

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Austria jest także krajem, przez który trzeba przejechać, kiedy pragniemy dostać się do słonecznych miejsc w Europie, takich jak Włochy czy Chorwacja.

Na drogach w Austrii samochody osobowe mogą rozwinąć prędkość do 130 km/h, przy czym w przeciwieństwie do przepisów niemieckich jest to prędkość maksymalna. Prowadzący pojazd mechaniczny pociągany jest do odpowiedzialności karnej, jeżeli stężenie alkoholu w jego krwi wyniesie 0,5 promila.

Za przejazd austriackimi autostradami niestety pobierane są opłaty( 10 dniowa winieta to koszt około 8 EURO). Każdy kierowca obowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową oraz zimowe opony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Francja

Francja to jeden z najbardziej atrakcyjnie turystycznie państw świata i Europy. Ma ona bardzo rozwiniętą sieć autostrad, co zachęca turystów do korzystania z nich.

Na francuskiej autostradzie pojedziemy najwyżej 130 km/h, choć istnieją odcinki, gdzie obowiązuje nakaz poruszania się maksymalnie do 110 km/h. Co trzecia autostrada we Francji jest płatna, jednak wysokość myta za przejazd jest zróżnicowana. 

Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi pół promila. Kierowcy nie mają obowiązku jazdy za dnia z włączonymi światłami, mają za to posiadać we wnętrzu auta odblaskową kamizelkę oraz trójkąt ostrzegawczy.

Hiszpania 

Rozpalona słońcem Hiszpania to punkt docelowy większości urlopowiczów, pragnących połączyć wypoczynek ze zwiedzaniem interesujących miast, których w nim nie brakuje.

Na hiszpańskich autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h, a co ciekawe rząd tego kraju w związku z polityką oszczędzania paliwa zdecydował, że jeszcze przez niespełna rok maksymalna prędkość wynosi „jedynie” 110 km/h.

Hiszpańskie przepisy przewidują, że już 0,25 promila alkoholu we krwi stanowi podstawę do ukarania nietrzeźwego kierowcy. Każdy kierujący ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej, nie muszą za to z oczywistych względów używać opon zimowych. W Hiszpanii jedynie część autostrad jest płatnych, a cena przejazdu nie jest jednolita.

Włochy

Zachwycająca Italia jest najczęściej odwiedzanym krajem w Europie. Kusi wieloma zabytkami kultury antycznej oraz wspaniałym wybrzeżem czy to Morza Adriatyckiego czy Śródziemnego. Rzesze turystów, aby dostać się do wymarzonych miejsc, muszą przejechać najpierw odcinki włoskich autostrad.

Po włoskich drogach pojedziemy maksymalnie 130 km/h, zaś w przypadku deszczowej pogody będziemy musieli nieco zwolnić ( 110 km/h).

Przejazd włoskimi autostradami wiąże się z uiszczeniem stosownych opłat, podobnie jak wjazd do niektórych miast jak Rzym, Bolonia czy Neapol. Każdy kierowca jest zobligowania do posiadania kamizelki odblaskowej oraz jazdy przy włączonych światłach za dnia na autostradach ( w miastach i pozostałych drogach jest to niewymagalne).

Zobacz: Które państwa najbardziej rygorystycznie egzekwują przepisy drogowe?

Wielka Brytania 

Niezależnie od pory roku czy okresów wypoczynkowych, po brytyjskich drogach poruszają się pojazdy prowadzone przez polskich obywateli. Okres wakacyjny jest czasem natomiast czasem szczególnie wzmożonego ruchu, co daje się zaobserwować na drogach całej Europy. 

Na brytyjskich autostradach nie pojedziemy zbyt szybko, ponieważ obowiązuje ograniczenie do 112 km/h. Są one w większości bezpłatne.  Kierowcę obowiązuje limit stężenia alkoholu we krwi, wynoszący 80 miligramów alkoholu w 100 mililitrach krwi. Każdy kierujący pojazdem mechanicznym zobowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową, nie musi za to mieć włączonych świateł w ciągu dnia.

Zobacz: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Czechy

Nasz południowy sąsiad może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu. Każdego lata do Pragi udają się miliony turystów, w tym oczywiście z Polski. Gdy już miniemy granicę, musimy zdawać sobie sprawę, że przepisy drogowe w Czechach nie są tak podobne do polskich jak podobne są nasze języki.

Po czeskich autostradach pojechać można maksymalnie 130 km/h. Czeskie prawo jest surowe i zabrania kierowania pojazdem osobom, które choćby spożyły niewielką ilość alkoholu. Powinniśmy posiadać kamizelkę odblaskową oraz mieć włączone światła w ciągu dnia. Czeskie autostrady są płatne, a cena za przejazd 10 dniowy ( winieta) wynosi 250 czeskich koron ( około 40 zł). Jedynie motocykliści są zwolnieni od wszelkich opłat autostradowych.

Wybierając się do któregoś z powyższych krajów warto zatem nie tylko sprawdzić pogodę ale także przepisy drogowe, których będziemy musieli przestrzegać poruszając się po europejskich drogach, gdyż tak jak wskazaliśmy powyżej nie są one jednolite.

Zobacz: Jak podróżować z przyczepą?

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA