REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zniesienie sądów rejonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Reorganizacja sądów rejonowych. /Fot. Fotolia
Reorganizacja sądów rejonowych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Sprawiedliwości podpisał 5 października 2012 r. rozporządzenie w sprawie reorganizacji 79 sądów rejonowych.

Informujemy, że Minister Sprawiedliwości Jarosław Gowin podpisał w piątek (tj. 5 października 2012 r.) rozporządzenie w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisami niniejszego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2013 roku 79 sądów rejonowych o limicie etatów do 9 sędziów włącznie zostanie przekształconych w wydziały zamiejscowe (cywilny, karny, rodzinny i nieletnich oraz ksiąg wieczystych) sąsiednich sądów.

Celem zmian jest przede wszystkim bardziej racjonalne i elastyczne wykorzystanie potencjału polskich sędziów. Reorganizacja ta umożliwi prezesowi sądu rejonowego sprawniejsze zarządzanie pracą podległych mu sędziów i jeśli zajdzie taka konieczność skierowanie ich do orzekania w wydziałach, w których przykładowo występują braki kadrowe.

Kryteriami, jakimi kierował się resort sprawiedliwości przy typowaniu sądów do zniesienia były m.in.: wpływ spraw do danego sądu, liczba sędziów, liczba ludności, czy też udogodnienia dla obywateli. Reorganizacja ma przede wszystkim służyć temu, by przy racjonalniejszej strukturze organizacyjnej, która pozwali na bardziej efektywne wykorzystanie kadr, obywatele mieli łatwiejszy dostęp do sądu i by krócej czekali na rozpatrzenie swojej sprawy, a ewentualne oszczędności nie stanowiły decydującej przesłanki dla planowanych zmian.  

REKLAMA

Po wprowadzeniu reformy w praktyce zmieni się tylko nazwa - sąd w miejscowości x, będzie teraz wydziałem zamiejscowym, większego sądu rejonowego. Nadal w tym samym miejscu obywatele będą mogli załatwić swoje sprawy, bez konieczności udania się do innego miasta. Nie będzie również przeszkód, by nadal działały kasy, czy biura podawcze. Decyzję w tej sprawie podejmować będą prezesi sądów. Pracownicy administracyjni zasilą wydziały orzecznicze wymagające wzmocnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie zakłada zniesienie następujących sądów rejonowych (w nawiasie wskazana została liczba etatów sędziowskich wg stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz sąd rejonowy obejmujący obszar likwidowanej jednostki):

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Bydgoszczy:

  1. Sąd Rejonowy w Mogilnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Inowrocławiu),
  2. Sąd Rejonowy w Nakle nad Notecią (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Szubinie),
  3. Sąd Rejonowy w Tucholi (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Świeciu),
  4. Sąd Rejonowy w Żninie (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Szubinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Elblągu:

  1. Sąd Rejonowy w Działdowie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Mławie),
  2. Sąd Rejonowy w Nowym Mieście Lubawskim (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Iławie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Gdańsku:

  1. Sąd Rejonowy w Kościerzynie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kartuzach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim:

  1. Sąd Rejonowy w Strzelcach Krajeńskich (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim),
  2. Sąd Rejonowy w Sulęcinie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Międzyrzeczu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze:

  1. Sąd Rejonowy w Kamiennej Górze (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze),
  2. Sąd Rejonowy w Lwówku Śląskim (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Lubaniu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Kaliszu:

  1. Sąd Rejonowy w Krotoszynie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim),
  2. Sąd Rejonowy w Ostrzeszowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Kępnie),
  3. Sąd Rejonowy w Pleszewie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarocinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Kielcach:

  1. Sąd Rejonowy w Kazimierzy Wielkiej (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Busku-Zdroju),
  2. Sąd Rejonowy w Opatowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Ostrowcu Świętokrzyskim),
  3. Sąd Rejonowy w Pińczowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Busku-Zdroju),
  4. Sąd Rejonowy w Staszowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Sandomierzu),
  5. Sąd Rejonowy we Włoszczowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Jędrzejowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Koninie:

  1. Sąd Rejonowy w Słupcy (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Koninie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Koszalinie:

  1. Sąd Rejonowy w Sławnie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Koszalinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Krakowie:

  1. Sąd Rejonowy w Miechowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie),
  2. Sąd Rejonowy w Suchej Beskidzkiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Wadowicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Krośnie:

  1. Sąd Rejonowy w Brzozowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Krośnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Legnicy:

  1. Sąd Rejonowy w Jaworze (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Złotoryi),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Lublinie:

  1. Sąd Rejonowy w Opolu Lubelskim (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kraśniku),

  2. Sąd Rejonowy w Rykach (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Puławach),

  3. Sąd Rejonowy we Włodawie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Chełmie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Łomży:

  1. Sąd Rejonowy w Grajewie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Łomży),

  2. Sąd Rejonowy w Wysokiem Mazowieckiem (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Zambrowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Łodzi:

  1. Sąd Rejonowy w Brzezinach (8 sędziów, Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi),

  2. Sąd Rejonowy w Łęczycy (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kutnie),

  3. Sąd Rejonowy w Rawie Mazowieckiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Skierniewicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Nowym Sączu:

  1. Sąd Rejonowy w Muszynie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Nowym Sączu),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Olsztynie:

  1. Sąd Rejonowy w Biskupcu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Mrągowie),

  2. Sąd Rejonowy w Lidzbarku Warmińskim (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Bartoszycach),

  3. Sąd Rejonowy w Nidzicy (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Olsztynie),

  4. Sąd Rejonowy w Piszu (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Szczytnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Opolu:

  1. Sąd Rejonowy w Głubczycach (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Prudniku),

  2. Sąd Rejonowy w Oleśnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Kluczborku);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Ostrołęce:

  1. Sąd Rejonowy w Pułtusku (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Wyszkowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Płocku:

  1. Sąd Rejonowy w Sierpcu (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Płocku),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Poznaniu:

  1. Sąd Rejonowy w Chodzieży (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Wągrowcu),

  2. Sąd Rejonowy w Gostyniu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Lesznie),

  3. Sąd Rejonowy w Nowym Tomyślu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Grodzisku Wielkopolskim),

  4. Sąd Rejonowy w Obornikach (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Szamotułach),

  5. Sąd Rejonowy w Rawiczu (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Lesznie),

  6. Sąd Rejonowy w Śremie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Kościanie),Sąd Rejonowy w Wolsztynie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Grodzisku Wielkopolskim),

  7. Sąd Rejonowy we Wrześni (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Środzie Wielkopolskiej),

  8. Sąd Rejonowy w Złotowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Pile);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Przemyślu:

  1. Sąd Rejonowy w Lubaczowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarosławiu),

  2. Sąd Rejonowy w Przeworsku (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarosławiu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Radomiu:

  1. Sąd Rejonowy w Lipsku (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Kozienicach),

  2. Sąd Rejonowy w Szydłowcu (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Przysusze),

  3. Sąd Rejonowy w Zwoleniu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Kozienicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Rzeszowie:

  1. Sąd Rejonowy w Leżajsku (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Łańcucie),

  2. Sąd Rejonowy w Ropczycach (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Dębicy),

  3. Sąd Rejonowy w Strzyżowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Rzeszowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Siedlcach:

  1. Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Węgrowie),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Słupsku:

  1. Sąd Rejonowy w Bytowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Lęborku),

  2. Sąd Rejonowy w Miastku (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Słupsku);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Suwałkach:

  1. Sąd Rejonowy w Sejnach (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Augustowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Szczecinie:

  1. Sąd Rejonowy w Choszcznie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Myśliborzu);

  2. Sąd Rejonowy w Kamieniu Pomorskim (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Świnoujściu),

  3. Sąd Rejonowy w Łobzie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Gryficach),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu:

  1. Sąd Rejonowy w Kolbuszowej (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Mielcu),

  2. Sąd Rejonowy w Nisku (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Stalowej Woli);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Tarnowie:

  1. Sąd Rejonowy w Dąbrowie Tarnowskiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Tarnowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Toruniu:

  1. Sąd Rejonowy w Golubiu-Dobrzyniu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Brodnicy),

  2. Sąd Rejonowy w Wąbrzeźnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Chełmnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego we Włocławku:

  1. Sąd Rejonowy w Radziejowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Aleksandrowie Kujawskim),

  2. Sąd Rejonowy w Rypinie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Lipnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego we Wrocławiu:

  1. Sąd Rejonowy w Miliczu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Trzebnicy),

  2. Sąd Rejonowy w Strzelinie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Oławie),

  3. Sąd Rejonowy w Wołowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Środzie Śląskiej);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Zamościu:

  1. Sąd Rejonowy w Janowie Lubelskim (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Biłgoraju),

  2. Sąd Rejonowy w Krasnymstawie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Zamościu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Zielonej Górze:

  1. Sąd Rejonowy we Wschowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Nowej Soli).

Rozporządzenie zostało przygotowane i podpisane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 20 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.).

Zgodnie ze wskazanym przepisem „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi sądy oraz ustala ich siedziby i obszary właściwości”.

Art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192), który wszedł w życie z dniem 28 marca 2012 r., nadał nowe brzmienie art. 20 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych i dlatego konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia regulującego kwestie utworzenia sądów oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości miejscowej.

Zapisy rozporządzenia wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

REKLAMA