REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zniesienie sądów rejonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Reorganizacja sądów rejonowych. /Fot. Fotolia
Reorganizacja sądów rejonowych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Sprawiedliwości podpisał 5 października 2012 r. rozporządzenie w sprawie reorganizacji 79 sądów rejonowych.

Informujemy, że Minister Sprawiedliwości Jarosław Gowin podpisał w piątek (tj. 5 października 2012 r.) rozporządzenie w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych.

REKLAMA

Przepisami niniejszego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2013 roku 79 sądów rejonowych o limicie etatów do 9 sędziów włącznie zostanie przekształconych w wydziały zamiejscowe (cywilny, karny, rodzinny i nieletnich oraz ksiąg wieczystych) sąsiednich sądów.

REKLAMA

Celem zmian jest przede wszystkim bardziej racjonalne i elastyczne wykorzystanie potencjału polskich sędziów. Reorganizacja ta umożliwi prezesowi sądu rejonowego sprawniejsze zarządzanie pracą podległych mu sędziów i jeśli zajdzie taka konieczność skierowanie ich do orzekania w wydziałach, w których przykładowo występują braki kadrowe.

Kryteriami, jakimi kierował się resort sprawiedliwości przy typowaniu sądów do zniesienia były m.in.: wpływ spraw do danego sądu, liczba sędziów, liczba ludności, czy też udogodnienia dla obywateli. Reorganizacja ma przede wszystkim służyć temu, by przy racjonalniejszej strukturze organizacyjnej, która pozwali na bardziej efektywne wykorzystanie kadr, obywatele mieli łatwiejszy dostęp do sądu i by krócej czekali na rozpatrzenie swojej sprawy, a ewentualne oszczędności nie stanowiły decydującej przesłanki dla planowanych zmian.  

Po wprowadzeniu reformy w praktyce zmieni się tylko nazwa - sąd w miejscowości x, będzie teraz wydziałem zamiejscowym, większego sądu rejonowego. Nadal w tym samym miejscu obywatele będą mogli załatwić swoje sprawy, bez konieczności udania się do innego miasta. Nie będzie również przeszkód, by nadal działały kasy, czy biura podawcze. Decyzję w tej sprawie podejmować będą prezesi sądów. Pracownicy administracyjni zasilą wydziały orzecznicze wymagające wzmocnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie zakłada zniesienie następujących sądów rejonowych (w nawiasie wskazana została liczba etatów sędziowskich wg stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz sąd rejonowy obejmujący obszar likwidowanej jednostki):

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Bydgoszczy:

  1. Sąd Rejonowy w Mogilnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Inowrocławiu),
  2. Sąd Rejonowy w Nakle nad Notecią (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Szubinie),
  3. Sąd Rejonowy w Tucholi (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Świeciu),
  4. Sąd Rejonowy w Żninie (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Szubinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Elblągu:

  1. Sąd Rejonowy w Działdowie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Mławie),
  2. Sąd Rejonowy w Nowym Mieście Lubawskim (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Iławie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Gdańsku:

  1. Sąd Rejonowy w Kościerzynie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kartuzach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim:

  1. Sąd Rejonowy w Strzelcach Krajeńskich (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim),
  2. Sąd Rejonowy w Sulęcinie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Międzyrzeczu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze:

  1. Sąd Rejonowy w Kamiennej Górze (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze),
  2. Sąd Rejonowy w Lwówku Śląskim (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Lubaniu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Kaliszu:

  1. Sąd Rejonowy w Krotoszynie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim),
  2. Sąd Rejonowy w Ostrzeszowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Kępnie),
  3. Sąd Rejonowy w Pleszewie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarocinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Kielcach:

  1. Sąd Rejonowy w Kazimierzy Wielkiej (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Busku-Zdroju),
  2. Sąd Rejonowy w Opatowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Ostrowcu Świętokrzyskim),
  3. Sąd Rejonowy w Pińczowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Busku-Zdroju),
  4. Sąd Rejonowy w Staszowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Sandomierzu),
  5. Sąd Rejonowy we Włoszczowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Jędrzejowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Koninie:

  1. Sąd Rejonowy w Słupcy (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Koninie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Koszalinie:

  1. Sąd Rejonowy w Sławnie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Koszalinie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Krakowie:

  1. Sąd Rejonowy w Miechowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie),
  2. Sąd Rejonowy w Suchej Beskidzkiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Wadowicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Krośnie:

  1. Sąd Rejonowy w Brzozowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Krośnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Legnicy:

  1. Sąd Rejonowy w Jaworze (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Złotoryi),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Lublinie:

  1. Sąd Rejonowy w Opolu Lubelskim (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kraśniku),

  2. Sąd Rejonowy w Rykach (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Puławach),

  3. Sąd Rejonowy we Włodawie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Chełmie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Łomży:

  1. Sąd Rejonowy w Grajewie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Łomży),

  2. Sąd Rejonowy w Wysokiem Mazowieckiem (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Zambrowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Łodzi:

  1. Sąd Rejonowy w Brzezinach (8 sędziów, Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi),

  2. Sąd Rejonowy w Łęczycy (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Kutnie),

  3. Sąd Rejonowy w Rawie Mazowieckiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Skierniewicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Nowym Sączu:

  1. Sąd Rejonowy w Muszynie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Nowym Sączu),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Olsztynie:

  1. Sąd Rejonowy w Biskupcu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Mrągowie),

  2. Sąd Rejonowy w Lidzbarku Warmińskim (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Bartoszycach),

  3. Sąd Rejonowy w Nidzicy (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Olsztynie),

  4. Sąd Rejonowy w Piszu (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Szczytnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Opolu:

  1. Sąd Rejonowy w Głubczycach (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Prudniku),

  2. Sąd Rejonowy w Oleśnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Kluczborku);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Ostrołęce:

  1. Sąd Rejonowy w Pułtusku (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Wyszkowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Płocku:

  1. Sąd Rejonowy w Sierpcu (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Płocku),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Poznaniu:

  1. Sąd Rejonowy w Chodzieży (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Wągrowcu),

  2. Sąd Rejonowy w Gostyniu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Lesznie),

  3. Sąd Rejonowy w Nowym Tomyślu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Grodzisku Wielkopolskim),

  4. Sąd Rejonowy w Obornikach (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Szamotułach),

  5. Sąd Rejonowy w Rawiczu (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Lesznie),

  6. Sąd Rejonowy w Śremie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Kościanie),Sąd Rejonowy w Wolsztynie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Grodzisku Wielkopolskim),

  7. Sąd Rejonowy we Wrześni (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Środzie Wielkopolskiej),

  8. Sąd Rejonowy w Złotowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Pile);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Przemyślu:

  1. Sąd Rejonowy w Lubaczowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarosławiu),

  2. Sąd Rejonowy w Przeworsku (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Jarosławiu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Radomiu:

  1. Sąd Rejonowy w Lipsku (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Kozienicach),

  2. Sąd Rejonowy w Szydłowcu (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Przysusze),

  3. Sąd Rejonowy w Zwoleniu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Kozienicach);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Rzeszowie:

  1. Sąd Rejonowy w Leżajsku (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Łańcucie),

  2. Sąd Rejonowy w Ropczycach (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Dębicy),

  3. Sąd Rejonowy w Strzyżowie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Rzeszowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Siedlcach:

  1. Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Węgrowie),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Słupsku:

  1. Sąd Rejonowy w Bytowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Lęborku),

  2. Sąd Rejonowy w Miastku (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Słupsku);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Suwałkach:

  1. Sąd Rejonowy w Sejnach (4 sędziów, Sąd Rejonowy w Augustowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Szczecinie:

  1. Sąd Rejonowy w Choszcznie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Myśliborzu);

  2. Sąd Rejonowy w Kamieniu Pomorskim (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Świnoujściu),

  3. Sąd Rejonowy w Łobzie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Gryficach),

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu:

  1. Sąd Rejonowy w Kolbuszowej (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Mielcu),

  2. Sąd Rejonowy w Nisku (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Stalowej Woli);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Tarnowie:

  1. Sąd Rejonowy w Dąbrowie Tarnowskiej (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Tarnowie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Toruniu:

  1. Sąd Rejonowy w Golubiu-Dobrzyniu (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Brodnicy),

  2. Sąd Rejonowy w Wąbrzeźnie (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Chełmnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego we Włocławku:

  1. Sąd Rejonowy w Radziejowie (5 sędziów, Sąd Rejonowy w Aleksandrowie Kujawskim),

  2. Sąd Rejonowy w Rypinie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Lipnie);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego we Wrocławiu:

  1. Sąd Rejonowy w Miliczu (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Trzebnicy),

  2. Sąd Rejonowy w Strzelinie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Oławie),

  3. Sąd Rejonowy w Wołowie (8 sędziów, Sąd Rejonowy w Środzie Śląskiej);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Zamościu:

  1. Sąd Rejonowy w Janowie Lubelskim (7 sędziów, Sąd Rejonowy w Biłgoraju),

  2. Sąd Rejonowy w Krasnymstawie (9 sędziów, Sąd Rejonowy w Zamościu);

W obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Zielonej Górze:

  1. Sąd Rejonowy we Wschowie (6 sędziów, Sąd Rejonowy w Nowej Soli).

Rozporządzenie zostało przygotowane i podpisane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 20 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.).

Zgodnie ze wskazanym przepisem „Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi sądy oraz ustala ich siedziby i obszary właściwości”.

Art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192), który wszedł w życie z dniem 28 marca 2012 r., nadał nowe brzmienie art. 20 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych i dlatego konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia regulującego kwestie utworzenia sądów oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości miejscowej.

Zapisy rozporządzenia wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie bierzecie paragonu ze sklepu? Kary to nawet kilka tysięcy złotych

Paragon to tylko niepotrzebny świstek papieru, który i tak ląduje w koszu? Takie przekonanie to błąd, który może słono kosztować, nie tylko sprzedawcę, ostrzega ministerstwo finansów. A konsekwencje bywają naprawdę bolesne. Nawet kilkaset tysięcy złotych kary!

Tablety dla uczniów w roku szkolnym 2025/2026? 13 sierpnia 2025 r. Centrum Obsługi Administracji Rządowej ogłosiło wyniki przetargu

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało 13 sierpnia 2025 r., że wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na dostawę aż 735 tysięcy urządzeń przenośnych — w tym laptopów, Chromebooków i tabletów — dla szkół w całej Polsce. Inwestycja ta, dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ma wyrównać standardy multimedialne w placówkach edukacyjnych.

Palenie papierosa lub e-papierosa (również takiego, który nie zawiera nikotyny) nad jeziorem uszczupli portfel o nawet 5 tys. zł lub skończy się aresztem. Niewiele osób jest świadomych tego zakazu!

Zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Realizacja powyższego prawa (i jednocześnie ochrona zdrowia osób niepalących) odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Wynikają one nie tylko z ww. ustawy o ochronie zdrowia, ale również z ustaw szczególnych. Choć niektórzy mogą być tym faktem mocno zaskoczeni – 5 tys. zł grzywny, a nawet aresztem, może skończyć się zapalenie papierosa lub e-papierosa (również takiego, który nie zawiera nikotyny) na plaży nad jeziorem.

Polska z największym wzrostem bezrobocia w UE. Freelancing jako alternatywa dla etatu?

Stopa bezrobocia wśród osób poniżej 25 roku życia w Polsce wzrosła w ciągu roku o 27,4% – to najwyższy wzrost spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Mimo że wskaźnik 13,5% nadal pozostaje poniżej średniej UE, eksperci alarmują, że młodym Polakom coraz trudniej znaleźć pierwszą pracę. Platforma Freelancehunt zwraca uwagę, że w obecnych warunkach freelancing może być nie tylko tymczasowym wyborem, lecz także realną opcją na start kariery zawodowej.

REKLAMA

RPO: "Wykorzystanie osób z niepełnosprawnościami, by w ich imieniu dochodzić świadczeń pielęgnacyjnych z pobraniem prowizji. Wygrany proces z udziałem RPO"

Sprawa dotyczy mechanizmu, w którym spółka z o.o. oferowała osobom z niepełnosprawnościami lub ich opiekunom "pomoc" w uzyskaniu świadczenia pielęgnacyjnego. W zamian za prowadzenie spraw w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, firma zastrzegała sobie wynagrodzenie w wysokości aż trzykrotności miesięcznego świadczenia. Czy takie praktyki były legalne? Okazuje się, że w sprawie kluczowa jest zasada: nemo plus iuris.

Dopłaty dla rolników a susza, gradobicia i inne zdarzenia pogodowe. MRiRW i ARiMR wyjaśniają zasady

Utratą plonów, ale też brakiem niektórych dopłat martwią się rolnicy poszkodowani przez podtopienia, gradobicia, ulewne deszcze czy suszę. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uspokaja i przypomina: zdarzenia pogodowe nie muszą oznaczać utraty prawa do płatności bezpośrednich ani kar za niewypełnienie zobowiązań.

ZUS: Niższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów od 1 września 2025 r. Spadło przeciętne wynagrodzenie

Od 1 września 2025 r. pracujący wcześniejsi emeryci i renciści będą mogli dorobić mniej niż dotychczas. Powodem jest spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, na podstawie którego ustala się kwoty graniczne przychodów.

Kredyty frankowe. Walka o narrację w sprawie TSUE Lubreczlik

W mitologii greckiej przedstawiana jest postać Prokrustesa, który rozciągał lub obcinał nogi swoim gościom, tak aby dopasować ich do długości swojego łoża. Kiedy więc czytam opinie prawników sektora bankowego na temat ich autorskiej interpretacji wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Lubreczlik, to nie mogę się oprzeć nieodpartemu wrażeniu, że mamy tu przykład iście uwspółcześnionego „prokrustowego łoża” – tj. kreowania takiej narracji, która nie odpowiada zastanej rzeczywistości prawnej.

REKLAMA

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje, wieś komentuje

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy a wieś komentuje. Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie ochrony rodzimego rolnictwa i wprowadzenie istotnych zmian w dwóch kluczowych aktach prawnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych i obrót ziemią rolną. Inicjatywa Prezydenta Nawrockiego spotkała się z mieszanymi reakcjami. Dla jednych to długo oczekiwany gest wsparcia, dla innych – kolejna deklaracja bez pokrycia. Jedno jest pewne: polska wieś znów znalazła się w centrum debaty publicznej. Jednak czy Sejm i Senat uchwalą ustawę w takiej wersji?

Urlop dla poratowania zdrowia – jak uzyskać. Kiedy dyrektor szkoły może odwołać nauczyciela z tego urlopu?

Tematykę udzielania nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia wyjaśniła ekspertka Państwowej Inspekcji Pracy Marta Żelazowska. Wskazała również, na podstawie jakich przesłanek dyrektor szkoły może zakwestionować prawo do urlopu zdrowotnego lub odwołać nauczyciela z urlopu już udzielonego.

REKLAMA