REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internet dzięki funduszom UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

565 samorządów lokalnych finansuje zakup komputerów, dostęp do Internetu, oraz szkoli osoby niezamożne i niepełnosprawne w poruszaniu się po cyfrowym świecie. Robią to w ramach programów finansowanych w działaniu 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W ten sposób zmniejszają wykluczenie cyfrowe na swoim terenie.

Od uruchomienia działania 8.3 „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na sprzęt komputerowy dla ubogich rodzin, budowę sieci szerokopasmowej, dostęp do Internetu oraz szkolenia przeznaczono już ponad 1,22 mld zł. Prawie sto tysięcy rodzin otrzymało bezpłatny dostęp do Internetu i zdobyło kompetencje cyfrowe. W tej perspektywie finansowej UE nie będzie już kolejnych naborów, a odkąd zmieniono zasady finansowania działania cieszy się ono coraz większą popularnością samorządów. W listopadzie zeszłego roku zdecydowano, że samorządy mogą korzystać w dofinansowania unijnego w 100 proc., a nie jak wcześniej było 75 proc. kosztów kwalifikowanych. Z lepszych warunków skorzystały nie tylko samorządy, które składały nowe wnioski w tym roku, ale także, które wprawdzie zrealizowały już projekt, ale jeszcze nie rozliczyły wszystkich wydatków. Ta zmiana spowodowała, że o projektach zaczęły myśleć samorządy, których poprzednio nie było na to stać, obawiały się, iż nie udźwigną kosztów finansowania własnego.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety wciąż niewiele samorządów ze sobą współpracuje, a w ramach działania 8.3 możliwe były dofinansowania nie tylko dla jednostek samorządu terytorialnego, ale także ich związków, stowarzyszeń oraz konsorcjów samorządów i organizacji pozarządowych.

Z możliwości zamienienia 75 proc. dofinansowania na 100 proc. skorzystał mazowiecki powiat przysuski, którego projekt eInclusion- zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu w powiecie przysuskim” wart jest ponad 19 mln zł. Gdy samorząd się decydował na jego realizację w roku 2010- tym był gotowy na wyłożenie z budżetu 3 mln zł. Jednak jak mówi Marian Niemirski, starosta powiatu przysuskiego nie dziwi go to, że wielu samorządowców ostrożnie podchodziło do realizacji własnych programów: Materia związana z budową sieci przesyłowych jest skomplikowana. Samorząd zdecydował się na budowę sieci, która obejmuje zasięgiem 90 proc. powierzchni powiatu. Dostęp do bezpłatnego Internetu na siedem lat uzyska 2,4 rodzin (co czwarta w powiecie).  Choć tak duży projekt ogranicza e-wykluczenie, to jednak całkowicie go nie eliminuje, bo w ramach dodatkowego naboru chętnych do projektu zgłosiło się kolejnych 200 uprawnionych rodzin. To czy wezmą udział w programie okaże się niedługo, gdy samorząd policzy ile udało mu się zaoszczędzić pieniędzy.

REKLAMA

Tak duże projekty (gdzie pomaga się kilku tysiącom rodzin) realizowane są przede wszystkim przez urzędy marszałkowskie. Projekt przysuski jest największym powiatowym. Trzecim pod względem finansowania w działaniu 8.3 po województwie kujawsko – pomorskim i Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre samorządy jak na przykład lubelski zdążyły w ramach tego działania zrealizować kilka projektów. Efektem trzech projektów realizowanych przez lubelski urząd marszałkowski będzie pomoc dla ok 6 tys. niezamożnych rodzin w regionie.

Na realizacje projektów zdecydowały się również niewielkie samorządy gminne. W lubuskiej przygranicznej gminie Czerwieńsk użyczono sprzęt komputerowy 153 rodzinom. – Na pewno polepszą się możliwości edukacji dla dzieci z tych rodzin – uważa Katarzyna Wadiak – Kurowska, która odpowiada w urzędzie gminy za realizację programu.

Program 8.3 jest przeznaczony temu, by zmniejszać e- wykluczenie. Ta szczytna idea ma jednak pewne ograniczenie. Na czas realizacji programu ( finansowania oraz kolejnych 5 lat, gdzie trzeba utrzymać liczbę przyłączy) samorząd nie może zwiększać liczby korzystających z sieci. – Ale infrastruktura jest już wybudowana, więc za kilka lat, gdy projekt się skończy, będzie można zwiększać liczbę rodzin z niej korzystających – dodaje Katarzyna Wadiak – Kurowska.  Ale w tej gminie – tak jak w pozostałych gminach i powiatach realizujących projekty w ramach 8.3 stworzono dodatkowe stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu w placówkach podległych samorządowi. W Czerwieńsku powstało ich dziewięć - w każdym po 2 stanowiska. W powiecie przysuskim po programie pozostanie 15 sal komputerowych w 11 stanowiskami. Będą dostępne dla wszystkich mieszkańców powiatu, czy gminy, bez względu na to, czy biorą udział w projekcie, czy nie.

Gdy tworzono poszczególne działania w ramach 8 osi priorytetowej POIG to wydawało się, że samorządy realizujące działanie (dostarczenie Internetu ubogim) 8.3 i firmy z projektami 8.4 („Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili") będą ze sobą współpracowały. Niekiedy niestety zamiast współpracy – rywalizowały ze sobą. Tak powstał pomysł, by w kolejnej perspektywie finansowej 2014 – 2020 stworzyć wspólne działanie – 8.5 gdzie współpracowałyby ze sobą samorządy i firmy z branży telekomunikacyjnej budujące sieci. Czy taka współpraca publiczno-prywatna będzie możliwa w przyszłej perspektywie unijnej, gdzie powstać ma nowy program operacyjny Polska Cyfrowa – jeszcze nie wiadomo.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

REKLAMA

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

REKLAMA

Przechodzisz na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

REKLAMA