REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internet dzięki funduszom UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

565 samorządów lokalnych finansuje zakup komputerów, dostęp do Internetu, oraz szkoli osoby niezamożne i niepełnosprawne w poruszaniu się po cyfrowym świecie. Robią to w ramach programów finansowanych w działaniu 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W ten sposób zmniejszają wykluczenie cyfrowe na swoim terenie.

REKLAMA

Od uruchomienia działania 8.3 „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na sprzęt komputerowy dla ubogich rodzin, budowę sieci szerokopasmowej, dostęp do Internetu oraz szkolenia przeznaczono już ponad 1,22 mld zł. Prawie sto tysięcy rodzin otrzymało bezpłatny dostęp do Internetu i zdobyło kompetencje cyfrowe. W tej perspektywie finansowej UE nie będzie już kolejnych naborów, a odkąd zmieniono zasady finansowania działania cieszy się ono coraz większą popularnością samorządów. W listopadzie zeszłego roku zdecydowano, że samorządy mogą korzystać w dofinansowania unijnego w 100 proc., a nie jak wcześniej było 75 proc. kosztów kwalifikowanych. Z lepszych warunków skorzystały nie tylko samorządy, które składały nowe wnioski w tym roku, ale także, które wprawdzie zrealizowały już projekt, ale jeszcze nie rozliczyły wszystkich wydatków. Ta zmiana spowodowała, że o projektach zaczęły myśleć samorządy, których poprzednio nie było na to stać, obawiały się, iż nie udźwigną kosztów finansowania własnego.

REKLAMA

Niestety wciąż niewiele samorządów ze sobą współpracuje, a w ramach działania 8.3 możliwe były dofinansowania nie tylko dla jednostek samorządu terytorialnego, ale także ich związków, stowarzyszeń oraz konsorcjów samorządów i organizacji pozarządowych.

REKLAMA

Z możliwości zamienienia 75 proc. dofinansowania na 100 proc. skorzystał mazowiecki powiat przysuski, którego projekt eInclusion- zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu w powiecie przysuskim” wart jest ponad 19 mln zł. Gdy samorząd się decydował na jego realizację w roku 2010- tym był gotowy na wyłożenie z budżetu 3 mln zł. Jednak jak mówi Marian Niemirski, starosta powiatu przysuskiego nie dziwi go to, że wielu samorządowców ostrożnie podchodziło do realizacji własnych programów: Materia związana z budową sieci przesyłowych jest skomplikowana. Samorząd zdecydował się na budowę sieci, która obejmuje zasięgiem 90 proc. powierzchni powiatu. Dostęp do bezpłatnego Internetu na siedem lat uzyska 2,4 rodzin (co czwarta w powiecie).  Choć tak duży projekt ogranicza e-wykluczenie, to jednak całkowicie go nie eliminuje, bo w ramach dodatkowego naboru chętnych do projektu zgłosiło się kolejnych 200 uprawnionych rodzin. To czy wezmą udział w programie okaże się niedługo, gdy samorząd policzy ile udało mu się zaoszczędzić pieniędzy.

Tak duże projekty (gdzie pomaga się kilku tysiącom rodzin) realizowane są przede wszystkim przez urzędy marszałkowskie. Projekt przysuski jest największym powiatowym. Trzecim pod względem finansowania w działaniu 8.3 po województwie kujawsko – pomorskim i Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre samorządy jak na przykład lubelski zdążyły w ramach tego działania zrealizować kilka projektów. Efektem trzech projektów realizowanych przez lubelski urząd marszałkowski będzie pomoc dla ok 6 tys. niezamożnych rodzin w regionie.

Na realizacje projektów zdecydowały się również niewielkie samorządy gminne. W lubuskiej przygranicznej gminie Czerwieńsk użyczono sprzęt komputerowy 153 rodzinom. – Na pewno polepszą się możliwości edukacji dla dzieci z tych rodzin – uważa Katarzyna Wadiak – Kurowska, która odpowiada w urzędzie gminy za realizację programu.

Program 8.3 jest przeznaczony temu, by zmniejszać e- wykluczenie. Ta szczytna idea ma jednak pewne ograniczenie. Na czas realizacji programu ( finansowania oraz kolejnych 5 lat, gdzie trzeba utrzymać liczbę przyłączy) samorząd nie może zwiększać liczby korzystających z sieci. – Ale infrastruktura jest już wybudowana, więc za kilka lat, gdy projekt się skończy, będzie można zwiększać liczbę rodzin z niej korzystających – dodaje Katarzyna Wadiak – Kurowska.  Ale w tej gminie – tak jak w pozostałych gminach i powiatach realizujących projekty w ramach 8.3 stworzono dodatkowe stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu w placówkach podległych samorządowi. W Czerwieńsku powstało ich dziewięć - w każdym po 2 stanowiska. W powiecie przysuskim po programie pozostanie 15 sal komputerowych w 11 stanowiskami. Będą dostępne dla wszystkich mieszkańców powiatu, czy gminy, bez względu na to, czy biorą udział w projekcie, czy nie.

Gdy tworzono poszczególne działania w ramach 8 osi priorytetowej POIG to wydawało się, że samorządy realizujące działanie (dostarczenie Internetu ubogim) 8.3 i firmy z projektami 8.4 („Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili") będą ze sobą współpracowały. Niekiedy niestety zamiast współpracy – rywalizowały ze sobą. Tak powstał pomysł, by w kolejnej perspektywie finansowej 2014 – 2020 stworzyć wspólne działanie – 8.5 gdzie współpracowałyby ze sobą samorządy i firmy z branży telekomunikacyjnej budujące sieci. Czy taka współpraca publiczno-prywatna będzie możliwa w przyszłej perspektywie unijnej, gdzie powstać ma nowy program operacyjny Polska Cyfrowa – jeszcze nie wiadomo.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym - dlaczego? Cóż, kwestie dziedziczenia po bliskich budzą wiele emocji, a nierzadko również obaw. Choć przyjęcie spadku kojarzy się z korzyścią, niewiedza i skomplikowane przepisy mogą prowadzić do poważnych problemów finansowych, zwłaszcza gdy w grę wchodzą długi zmarłego. Zawiłości prawa spadkowego potrafią zaskoczyć, o czym świadczą kontrowersyjne orzeczenia sądowe, które wymagają interwencji nawet Rzecznika Praw Obywatelskich.

Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

REKLAMA

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

REKLAMA

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna! Czy czas to zmienić i uregulować ustawowo, że np. minimalne wynagrodzenie w tzw. budżetówce wynosi zawsze 120 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

REKLAMA