REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne zmiany w NFZ. Dotyczą pracowników i już weszły w życie. NFZ opublikował niezbędne procedury, ale to jeszcze nie jest koniec

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NFZ procedura zmiany
Ważne zmiany w NFZ. Dotyczą pracowników i już weszły w życie. NFZ opublikował niezbędne procedury, ale to jeszcze nie jest koniec
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważne zmiany w NFZ. Dotyczą pracowników i już weszły w życie. NFZ opublikował procedurę zgłoszeń wewnętrznych i określił kompetencje Biura Nadzoru Wewnętrznego Centrali.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Narodowym Funduszu Zdrowia

W dniu 25 września 2024 roku zaczęły obowiązywać długo zapowiadane regulacje prawne dotyczące sygnalistów. Zmiana objęła również Narodowy Fundusz Zdrowia, który opublikował zarządzenie prezesa w sprawie procedury zgłoszeń wewnętrznych w Narodowym Funduszu Zdrowia. Określono w niej tryb przyjmowania, weryfikowania i rozpatrywania zgłoszeń o naruszeniach prawa w kontekście związanym z pracą oraz podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami przy zapewnieniu należytej ochrony oraz anonimowości sygnalisty.

REKLAMA

REKLAMA

Wynika z niej, że komórką właściwą w sprawach przyjmowania, weryfikowania i rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych w Funduszu oraz do komunikacji z sygnalistą jest Biuro Nadzoru Wewnętrznego Centrali.

Osoba upoważniona może wszcząć postępowanie wyjaśniające

Jeżeli dokonane zgłoszenie wewnętrzne spełnia wymogi, osoba upoważniona potwierdza sygnaliście przyjęcie go w terminie 7 dni od dnia otrzymania. Jeżeli będzie ono uzasadniało wszczęcie postępowania wyjaśniającego, osoba upoważniona podejmie niezwłocznie i z należytą starannością czynności mające na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności zawartych w zgłoszeniu, w szczególności ustalenie, czy podejrzenia sygnalisty co do zaistniałego lub przyszłego naruszenia prawa albo co do próby ukrycia naruszenia są uzasadnione. Jeżeli weryfikacja nie będzie możliwa, osoba upoważniona może wystąpić do prezesa Funduszu, za pośrednictwem dyrektora BNW, z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli. Wówczas osoba upoważniona na wyłączne potrzeby tego postępowania ma prawo do:

  1. swobodnego poruszania się na terenie Funduszu;
  2. przeprowadzania oględzin;
  3. występowania do pracowników Funduszu o:
  • udzielenie w wyznaczonym terminie informacji lub wyjaśnień (w formie wskazanej przez osobę upoważnioną),
  • wgląd do dokumentów oraz pobieranie i zabezpieczenie oryginałów dokumentów, a także innych materiałów dowodowych,
  • wypożyczenie dokumentacji niezbędnej do prowadzenia postępowania wyjaśniającego lub kontrolnego,
  • sporządzenie niezbędnych odpisów, kopii lub wyciągów z dokumentów (poświadczonych za zgodność z oryginałem),
  • sporządzenie wydruków danych z użytkowanych systemów informatycznych (opatrzonych datą sporządzenia i podpisem osoby dokonującej wydruku) jak również zestawień i obliczeń. 

W NFZ będzie też procedura zgłoszeń zewnętrznych

Warto pamiętać, że NFZ znajduje się w grupie podmiotów, które mają obowiązek stworzenia zarówno procedury zgłoszeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. W ustawie z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów uregulowano bowiem między innymi zadania organów publicznych związane ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa i z podejmowaniem działań następczych. Przez organ publiczny ustawa ta rozumie naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 uos. Obowiązek w zakresie zgłoszeń zewnętrznych obejmuje więc wszystkie organy publiczne, a w zakresie administracji samorządowej organy jednostek samorządu terytorialnego. W praktyce obowiązki te obciążą organy wykonawcze, czyli wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu powiatu, zarządu województwa. Wdrożenie systemów przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i prowadzenia działań następczych musi nastąpić do dnia 24 grudnia 2024 r.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wreszcie korzystna zmiana w podatkach - Prezydent podpisał, a zmiany właśnie wchodzą w życie od 04.11.2025

Kompetencje administracji skarbowej konsekwentnie się rozszerzają. Co chwilę pojawiają się doniesienia o zmianach prawa zwiększających możliwości fiskusa. Na tym tle tym bardziej cieszy podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, korzystna dla podatników.

Niepełnosprawni się dostosowali. Szkolą się, aby symulować większą niepełnosprawność tak, aby wypełnić wymogi chorych przepisów

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą). System wspierania niepełnosprawności przesunął się w kierunku testów samodzielności. W efekcie niewidoma, która otworzy samodzielnie drzwi w swoim mieszkaniu jest traktowana jako osoba niepełnosprawna z poważną dysfunkcją ciała (wzrok), ale całkiem samodzielnie sobie radząca w życiu. Na tyle samodzielnie, aby nie dostać 70 punktów dla świadczenia wspierającego albo dodatku dopełniającego. Osoby niepełnosprawne martwią się, że ich wsparciem będzie tylko renta, a ci bardziej pesymistyczni myślą "Jak poradzić sobie na zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł i zasiłkach z MOPS".

4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

REKLAMA

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

REKLAMA

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

REKLAMA